AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Er så i tvil på hvordan håndtere dette. Har en ettåring som ganske nylig (siste to uker) har begynt å spytte ut maten eller nekte å ta mat i munnen. Han spiser litt altså, så han sulter ikke, men jeg vet ikke hvordan vi skal håndtere dette. Frokost: får ikke i seg noe. Pleide å spise speilegg til frokost, nå ca ingenting uansett hva vi gir. Brød, grøt etc vil han ikke ha. Lunsj: grøt. Spiser relativt greit, men ikke hver dag, noen dager spytter han ut alt. Middag: spiser som regel ok, men ikke hver dag. Spytter ut de første ti minuttene, før han plutselig spiser, hvis han ikke har blitt sint i løpet av de ti minuttene. Kvelds: spytter ut, spiser ingenting. Hva kan det være? Det vi merker er at han spiser mer av most mat. Bør vi begynne å gi han most mat til alle måltider igjen, eller er det dumt? Er ikke det et tilbakeskritt? Ingen tenner på vei som vi kan merke. BLW funker ikke, da spiser han virkelig ingenting. Det vi pleier å gjøre er å mate han samtidig som han har noe mat han selv spiser. Han har ingen mat han virkelig liker. Brød, bananlapper, pannekaker etc spiser han IKKE. Kjøtt og grøt er vel det eneste vi er trygge på at han spiser, men som sagt, ikke hver dag. Helsesøster mener vi ikke skal bekymre oss, og hadde ellers ingen råd. Men jeg er så usikker på hvordan vi skal reagere. Skal vi fokusere på å få i han mest mulig mat (=mose maten og gi med skje), eller skal vi bare fortsette å tilby vanlig mat? Jeg er redd vi gjør vondt verre ved å fokusere sånn på dette, men det er jo vanskelig med en som til tider spytter ut alt. Han var altså ikke slik før, da smakte han på alt, og selv om han ikke var storspist fikk vi hvertfall i han fire måltider til dagen. Nå er vi heldige om vi får i han to. Jeg ammer før og etter jobb, og ved legging. Han kan altså gå uten mat i 8 timer mens jeg er på jobb på de dårligste dagene... Anonymkode: 76d54...641
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 Hvorfor skal du være sta? Spiser han most mat så moser du mat da. De har masse tid å bli vant til å spise andre ting. Kanskje han er lei av det han blir servert? Anonymkode: b0b57...d11 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal du være sta? Spiser han most mat så moser du mat da. De har masse tid å bli vant til å spise andre ting. Kanskje han er lei av det han blir servert? Anonymkode: b0b57...d11 Det er jo ikke for å være sta, men han har tidligere spist vanlig mat helt fint, så jeg bare blir så usikker på om det er riktig å plutselig skulle gi "babymat" igjen. Tenker om vi gjør oss en bjørnetjeneste da? Er ikke slik at han aldri spytter ut most mat heller, men den er lettere å lure i han mens man distraherer han med noe annet. Æsj, jeg vet ikke, er derfor jeg spør. Han begynner straks i barnehagen, der får han bare brød. Kanskje han er lei maten, men hva skal vi gi da? Han vil ikke ha frukt, brød,grove vafler, lapper av ulike slag, eggerøre, omelett, kokt egg, speilegg, ostesmørbrød, smoothie. Middagsmat går som sagt greit av og til, og vi har ganske varierte middager. Men da er det kjøtt/fisk han spiser, ikke grønnsaker. Ts Anonymkode: 76d54...641
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Hvis ikke han har noe form for smerter i magen eller i svelget, kan det hende at han bare har dårlig matlyst - rett og slett. Lei av maten han får tilført. La han få most mat en periode, så prøver dere på nytt med havregrøt, brød, speilegg osv. Most mat er iallefall bedre enn ingenting. Det er iallefall ikke noe vits i å tvinge han i noe han ikke ønsker. Om dette ikke bedrer seg etter noen uker anbefaler jeg å ta kontakt med fastlegen, og bli henvist til en ernæringsfysiolog eller en barnelege, eller ta kontakt på nytt med helsesøster. Anonymkode: b2d05...811
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #5 Skrevet 6. august 2017 Sikkert bare vondt i halsen eller noe annet forbigående.. noe man lærer etterhvert som mor/far er at barnet skal igjennom VELDIG mange perioder. Det aller meste går over før du finner ut av hvorfor det skjedde i utgangspunktet..😊 Anonymkode: 8e455...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #6 Skrevet 6. august 2017 Må det være enten-eller? Tilby variert. Noe moset, noe biter. Knuste grønnsaker og kjøtt i biter til middag f.eks. Brødskive og eggerøre til lunsj. Om han ikke har spist særlig på dagen, så lag moset til kvelden. Eller om han spiste dårlig på ettermiddag/kveld så lag noe moset til frokost. Moste middagsrester kan gis til både lunsj og kvelds om dere syns det er ok. Som du sier, han sulter ikke. De fleste barn er innom småspist-perioder, før de plutselig spiser tre ganger så mye. Kanskje er det tenner på gang som gir ubehag? Kanskje er han inne i en periode der han vokser mindre og trenger mindre mat? Så lenge han er normalt energisk og holder kurven sin, så går det oftest bra. (Har det forresten vært varmt hos dere i det siste? Både jeg og datteren min mister matlysten når det er varmt.) Liker han smoothie? Man kan få mye næring inn i en hjemmelaget smoothie. Anonymkode: e1282...899
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må det være enten-eller? Tilby variert. Noe moset, noe biter. Knuste grønnsaker og kjøtt i biter til middag f.eks. Brødskive og eggerøre til lunsj. Om han ikke har spist særlig på dagen, så lag moset til kvelden. Eller om han spiste dårlig på ettermiddag/kveld så lag noe moset til frokost. Moste middagsrester kan gis til både lunsj og kvelds om dere syns det er ok. Som du sier, han sulter ikke. De fleste barn er innom småspist-perioder, før de plutselig spiser tre ganger så mye. Kanskje er det tenner på gang som gir ubehag? Kanskje er han inne i en periode der han vokser mindre og trenger mindre mat? Så lenge han er normalt energisk og holder kurven sin, så går det oftest bra. (Har det forresten vært varmt hos dere i det siste? Både jeg og datteren min mister matlysten når det er varmt.) Liker han smoothie? Man kan få mye næring inn i en hjemmelaget smoothie. Anonymkode: e1282...899 Det må være helt finmoset, så eggerøre går ikke. Elsket det da han var mindre, men nå spyttes det rett ut. Men ellers gode tips, skal ta utgangspunkt i det! Har liksom ikke falt meg inn at jeg kan gjøre begge deler i et og samme måltid... har vært bortskjemt med at han har spist biter og klumper siden vi begynte med fast føde. Han er ikke veldig begeistret for smoothie, men det går ned, hvis han ikke har slått seg helt vrang. Skal prøve å lage hjemmelaget med for eksempel egg i, det var lurt! Kan ikke skryte av noe varme her nei. TS Anonymkode: 76d54...641
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 Prøv å lage minst mulig styr. La ham spise selv, ta bort maten om han griser. Ikke bry dere om han spytter ut eller spiser (lat som dere ikke bryr dere). Anonymkode: 83db8...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 Tenner? Min jente spiste dårlig i perioder når tennene kom. Anonymkode: d7f7d...a42 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må være helt finmoset, så eggerøre går ikke. Elsket det da han var mindre, men nå spyttes det rett ut. Men ellers gode tips, skal ta utgangspunkt i det! Har liksom ikke falt meg inn at jeg kan gjøre begge deler i et og samme måltid... har vært bortskjemt med at han har spist biter og klumper siden vi begynte med fast føde. Han er ikke veldig begeistret for smoothie, men det går ned, hvis han ikke har slått seg helt vrang. Skal prøve å lage hjemmelaget med for eksempel egg i, det var lurt! Kan ikke skryte av noe varme her nei. TS Anonymkode: 76d54...641 Tynn smoothie som drikke til maten? Evt som mellommåltid/la oss kose oss litt? Helst ikke som 'du spiste ikke grøt så da får du smoothie' 😉 Bare ikke lag noe styr med ekstraservering, flere retter til hvert måltid etc - de lærer fort at mamma kommer med noe bedre hvis jeg spytter ut det jeg får. Kommenter gjerne at det er hyggelig å se at han liker maten, men ikke lag noe utav om han spiser eller ikke utover det. Tilrettelegg i det skjulte, f.eks ved å servere grønnsaksmos som tilbehør. Forsøk å finne tilbehør som det er naturlig at er moset i alle fall til måltider dere spiser sammen. Og tenk ut av boksen på kaloririk mat dere ikke har pleid å ha, evt hvordan tilsette ekstra kalorier i det som serveres. La ham styre mengden selv, så blir han kjent med/vant til å styre selv etter hvor sulten han er. Anonymkode: e1282...899
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 Takk for innspill. Enig i at vi bør gjøre minst mulig styr ut av det, men det er litt vanskelig i praksis, plutselig har man gjort mer styr av det enn man tenkte. Men tar til meg rådene! Det finnes liksom ingenting han er kjempeglad i, som vi kan gi om det er helt krise. I morges fikk vi plutselig i han en del skjeer med makrell i tomat, helt tilfeldig at vi ga han det, han har tidligere nektet. Så jeg er ikke redd for at han blir vant til at "mamma kommer snart med noe bedre", ettersom det tydeligvis ikke er noe som er "bedre" i hans verden for tiden. Igjen, takk alle sammen, føler meg litt klokere nå. TS Anonymkode: 76d54...641
Gjest GoldenLioness Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 Ikke stress. I barnehagen blir de ofte inspirert av de andre barna og vil ha det samme som de andre Går seg til igjen.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 Han spiser når han er sulten. Friske barn sulter ikke i hjel frivillig. Anonymkode: 42920...63d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #14 Skrevet 6. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han spiser når han er sulten. Friske barn sulter ikke i hjel frivillig. Anonymkode: 42920...63d De sulter ikke ihjel nei, men de kan definitivt få ulike mangler, og være sure fordi de er så sultne. Vi merker det godt på humøret hans når han ikke spiser. Han har også flere søskenbarn som har måttet gå på jerntilskudd fordi de spiser sånn dårlig, så jeg bekymrer meg nok litt ekstra pga det. Nå har han nettopp sittet med oss gjennom et helt måltid og spist en teskje potetmos. Kjøtt, saus, grønnsaker og potetmos ble først spyttet ut og så knep han igjen munnen. Puh, tålmodigheten min sliter... håper det er tenner! TS Anonymkode: 76d54...641 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #15 Skrevet 6. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: De sulter ikke ihjel nei, men de kan definitivt få ulike mangler, og være sure fordi de er så sultne. Vi merker det godt på humøret hans når han ikke spiser. Han har også flere søskenbarn som har måttet gå på jerntilskudd fordi de spiser sånn dårlig, så jeg bekymrer meg nok litt ekstra pga det. Nå har han nettopp sittet med oss gjennom et helt måltid og spist en teskje potetmos. Kjøtt, saus, grønnsaker og potetmos ble først spyttet ut og så knep han igjen munnen. Puh, tålmodigheten min sliter... håper det er tenner! TS Anonymkode: 76d54...641 Ikke la ham sitte gjennom et helt måltid og spytte/grise. Ta bort maten hvis han ikke vil ha, vent et par timer eller til neste måltid og prøv igjen. Ikke gi ham noe annet som alternativ. Ikke mas om at han skal spise. Dette går over HVIS du ikke lager mer styr. Anonymkode: 83db8...ec5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #16 Skrevet 6. august 2017 Ingen gode råd herfra dessverre, jeg har en på 2,5 år som for tiden nesten bare spiser pølse og skrive med baconost... For noen uker siden var det kjøttboller og skrive med leverpostei.. Anonymkode: e9511...b21
MammaMums Skrevet 6. august 2017 #17 Skrevet 6. august 2017 Støtter den med at det kan være litt halsvondt på gang.. Har selv brent meg på det et par ganger med veslemor... (mellom 1&1/2 - 2& 1/2år) Hun spiser bra og variert hun- men plutselig har det vært perioder hun ikke liksom "tok til seg" maten. Jeg småstressa og styrer på; så viser det seg etter en liten stund at: joda- hun hadde noe halsvondt hun forrige uke... 🙄 Mamma føler seg slem og streng.. 😣
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå