Gå til innhold

Hvor god er din vurderingsevne under forbikjøringer ?


Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Daglig hører vi om allvorlige trafikkulykker på veiene,og det er ingen tvil om at dei fleste skjer under forbikjøringer.....Nå er det ikkje ulovleg å ta forbikjøringer,men i mange tilfelle så utsetter de andre trafikkanter for unødige farer,og som oftast syner det seg at det er liten tid å vinne på forbikjøringer...Undres imidlertid på vurderingsevnen til mange som tar forbikjøringer om  hvor lang "fri strekning" de ser for seg de  må ha når de skal kjøre forbi en forankjørende bil / vogntog som kjører i henholdvis 60 og  80 sone...?????????????????

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes aldri jeg har nok å gå på, så kjører aldri forbi hvis jeg ikke MÅ. Jeg er nok ganske dårlig til å vurdere... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er meget god. Jeg kjørte opp i Nord-Norge og veiene der er full av svinger og uoversiktlige, så man lærer seg forsiktighet automatisk. Jeg merker at jeg har mye bedre kontroll på forbikjøringer enn mine venner her på Østlandet.

Anonymkode: 0ee71...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever fortsatt, så antar at vurderingsevnen min er meget god.

Anonymkode: 43d90...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såpass elendig vurderingsevne (i tillegg til nedsatt dybdesyn) så jeg unngår å kjøre forbi. Det er noen partier på den strekningen jeg kjører oftest jeg vet er lange nok, men selv der unngår jeg å kjøre forbi annet enn traktorer og syklister. 

Anonymkode: ed601...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjørt forbi en bil som ikke står i ro i veikanten, ikke en gang på kjøretimer. Hatt lappen i snart 2 år. 

Jeg sliter også med å kjøre forbi syklister, jeg tørr rett og slett ikke kjøre forbi med mindre det er en veldig lang oversiktlig strekning. Dersom jeg vet at det kun er mye svinger fremover  og jeg ligger bak en syklist kjører jeg enten en annen vei eller kjører innpå et busstopp og står der en stund og venter for å slippe situasjonen. 

Skremmende lite som skal til for å få førerkort idag. 

Anonymkode: e237c...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du det fra at de fleste alvorlige ulykker skjer under forbikjøringer? Dette stemmer simpelt hen ikke. 

At konsekvensene kan bli drastiske dersom man forulykker under en forbikjøring - uten tvil. Er det det du mener?

Mange tar nok litt sjanser på den måten at de "satser" på at det ikke kommer en bil imot rundt svingen i samme fart som de selv kjører i (eller hva om det kommer en ambulanse, politi på utrykning eller liknende i mot). 

Anonymkode: ca528...abc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du det fra at de fleste alvorlige ulykker skjer under forbikjøringer? Dette stemmer simpelt hen ikke. 

At konsekvensene kan bli drastiske dersom man forulykker under en forbikjøring - uten tvil. Er det det du mener?

Mange tar nok litt sjanser på den måten at de "satser" på at det ikke kommer en bil imot rundt svingen i samme fart som de selv kjører i (eller hva om det kommer en ambulanse, politi på utrykning eller liknende i mot). 

Anonymkode: ca528...abc

Møteulykker er de allvorligste ulykkene ettersom det er farten som dreper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke til å stikke under en stol at menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. De er nok generelt mye mer aggressive i trafikken, og det funker dårlig å bli irritert i trafikken og gjøre dårlige valg på grunn av dette. I tillegg tror mange at de er verdensmestre når de i grunn ikke er det. Det har skjedd en god del ganger at jeg har blitt forbikjørt når jeg har kjørt 80 i 80-sone og i tunneler med dårlig sikt og alt mulig. Skulle vært obilgatorisk sinnemestringskurs med fokus på trafikk for menn med sertifikat hvert 5. år. 

Anonymkode: d8c60...9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ærlig innrømme at når jeg ligger bak idioter i 60-70 i 80-sona på veier jeg er kjent og VET at man kan kjøre i 80 på - da blir jeg forbanna og gjør forbikjøringer jeg ikke burde gjort. Det koker innvendig og jeg gjør dårlige vurderinger. Spesielt om jeg har blinket på dem og kanskje til og med tutet på dem - og de turer videre i 60 km/t. Da eksploderer jeg. Lastebiler og trailere er en ting, de må ofte kjøre sakte, men tyske bobiler? fyfaen. En stoppet midt i veien på en smal vei uten passeringsmulighet, FOR Å TA BILDE. Da gikk jeg ut av bilen og sa ettertrykkelig min mening. Tyske bobiler er satans verk, skulle aldri vært på veiene.

(Er ikke rasistisk mot tyskere altså, men tyske bobilturister er overrepresentert her jeg bor :P derfor ligger hatet på tyske bobiler.)

Anonymkode: 9a015...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, VimseMia skrev:

Jeg synes aldri jeg har nok å gå på, så kjører aldri forbi hvis jeg ikke MÅ. Jeg er nok ganske dårlig til å vurdere... 

Samme her :laugh:

Anonymkode: b1472...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Ingen tvil om at det har  har skjedd en holdningsendring i trafikken hos mange  ,og blitt mer aggressiv kjøring  langs  vegene,og  opplever mange farlige  og unødige forbikjøringer,og mange som liksom ikkje greier å se en bil foran seg....kanskje har det noe med  statussymboler......Nå opplever eg ofte å vera en  sinke i trafikken ettersom eg velger å prøve å forholde meg til skiltingen og fartsgrenser,men har ofte undret meg på hvorfor fartsgrensen er 60 når veiene synes å vera brei,rett og fin og liten bebyggelse...Eg forholder meg til at det selvsagt er en grunn for at  farten er satt ned .....Ellers gjordt   oppdagelser  at det er forsvinnende liten tid å tjene på forbikjøringer,og ein møter oftast på nye hindringer rundt neste sving....

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at når jeg ligger bak idioter i 60-70 i 80-sona på veier jeg er kjent og VET at man kan kjøre i 80 på - da blir jeg forbanna og gjør forbikjøringer jeg ikke burde gjort. Det koker innvendig og jeg gjør dårlige vurderinger. Spesielt om jeg har blinket på dem og kanskje til og med tutet på dem - og de turer videre i 60 km/t. Da eksploderer jeg. Lastebiler og trailere er en ting, de må ofte kjøre sakte, men tyske bobiler? fyfaen. En stoppet midt i veien på en smal vei uten passeringsmulighet, FOR Å TA BILDE. Da gikk jeg ut av bilen og sa ettertrykkelig min mening. Tyske bobiler er satans verk, skulle aldri vært på veiene.

(Er ikke rasistisk mot tyskere altså, men tyske bobilturister er overrepresentert her jeg bor :P derfor ligger hatet på tyske bobiler.)

Anonymkode: 9a015...9b8

Bevare meg vel. Du høres farlig ut i trafikken!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at når jeg ligger bak idioter i 60-70 i 80-sona på veier jeg er kjent og VET at man kan kjøre i 80 på - da blir jeg forbanna og gjør forbikjøringer jeg ikke burde gjort. Det koker innvendig og jeg gjør dårlige vurderinger. Spesielt om jeg har blinket på dem og kanskje til og med tutet på dem - og de turer videre i 60 km/t. Da eksploderer jeg. Lastebiler og trailere er en ting, de må ofte kjøre sakte, men tyske bobiler? fyfaen. En stoppet midt i veien på en smal vei uten passeringsmulighet, FOR Å TA BILDE. Da gikk jeg ut av bilen og sa ettertrykkelig min mening. Tyske bobiler er satans verk, skulle aldri vært på veiene.

(Er ikke rasistisk mot tyskere altså, men tyske bobilturister er overrepresentert her jeg bor :P derfor ligger hatet på tyske bobiler.)

Anonymkode: 9a015...9b8

Din holdning er nok representativ for mange som kjører aggresivt etter vegene.....Mang kjenner seg nok igjenn i dine holdninger.....Kanskje er det da vert å minne om at paragraff § 3 ...Du skal færdes ........Vil påstå at en aggresiv bilfører representerer en vel så stor fare i trafikken,som en kjører i alkoholpåvirka tilstand....

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke til å stikke under en stol at menn er overrepresentert i ulykkesstatistikken. De er nok generelt mye mer aggressive i trafikken, og det funker dårlig å bli irritert i trafikken og gjøre dårlige valg på grunn av dette. I tillegg tror mange at de er verdensmestre når de i grunn ikke er det. Det har skjedd en god del ganger at jeg har blitt forbikjørt når jeg har kjørt 80 i 80-sone og i tunneler med dårlig sikt og alt mulig. Skulle vært obilgatorisk sinnemestringskurs med fokus på trafikk for menn med sertifikat hvert 5. år. 

Anonymkode: d8c60...9f2

Nå er det ikkje lenge siden en kvinnleg buss-sjåfør i Oslo mistet førerkortet gr. aggresiv og farlig forbikjøring....Nyleg leste om en kvinne som brøt fartsgrensen med 100 km.....Nå er det langt flere menn en kvinner som er yrkessjåfører,og som kjører bil,og da er det vel naturleg at de blir involvert i flere ulykker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er man vel ikke rasistisk mot tyskere, da de er av samme rase som oss. Etnosentrisk heller kanskje 😌

Anonymkode: 84e02...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det spørs helt. Som regel kjenner jeg veien og vet hvor forbikjøringsfelt kommer, og hvor lange de er. Jeg prøver først å få oppmerksomheten til føreren forran ved lysblink og dersom det kommer en kolone bak, uten tegn til at førstebil slipper oss forbi, eller hvor forbikjøringsmulighetene er små ringer jeg på politiet. 

Når det kommer til forbikjøringsfeltene, de som er korte vel og merke legger jeg meg relativt tett bak, gir et blink (og blinklys så de bak vet at jeg forbereder meg og er i gang) før jeg setter opp farten og kjører forbi. Ved syklister prøver jeg å holde høyre side i mitt kjørefelt om veien er en anelse uoversiktelig, ved første antydning til bil i motsatt bryter jeg forbikjøringen. 

Men det skal sies, jeg har god tålmodighet og når strikken er presset langt nok uten steder ved forbikjøring så blir politiet ringt. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ærlig innrømme at når jeg ligger bak idioter i 60-70 i 80-sona på veier jeg er kjent og VET at man kan kjøre i 80 på - da blir jeg forbanna og gjør forbikjøringer jeg ikke burde gjort. Det koker innvendig og jeg gjør dårlige vurderinger. Spesielt om jeg har blinket på dem og kanskje til og med tutet på dem - og de turer videre i 60 km/t. Da eksploderer jeg. Lastebiler og trailere er en ting, de må ofte kjøre sakte, men tyske bobiler? fyfaen. En stoppet midt i veien på en smal vei uten passeringsmulighet, FOR Å TA BILDE. Da gikk jeg ut av bilen og sa ettertrykkelig min mening. Tyske bobiler er satans verk, skulle aldri vært på veiene.

(Er ikke rasistisk mot tyskere altså, men tyske bobilturister er overrepresentert her jeg bor :P derfor ligger hatet på tyske bobiler.)

Anonymkode: 9a015...9b8

Hvis du blinker med lysene og tuter på meg, da kjører jeg i alle fall ikke til siden. Dårlig oppførsel får ikke meg til å slippe deg forbi :-P 

Hvis du ikke tuter og blinker derimot, så kjører jeg til siden hvis jeg har mulighet =) 

Men så ligger jeg aldri under fartsgrensene heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...