AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Jeg vet det egentlig ikke er noe poeng i å skrive her. Det er selvfølgelig ingen her som kan vite om dette er alvorlig eller ikke. Men siden jeg fyller hodet mitt med alt mulig av tanker mens jeg venter, så prøver jeg. For en ukes tid siden fant jeg en ca 3 cm stor kul i ene brystet. Jeg har vært hos legen, og jeg har blitt envist videre og fått time til mammografi. Dvs legen sa mammografi, i innkallingspapirene står det ultralyd (jeg er 32 år). Kulen er ca 3 cm stor, ikke vond, kan ikke flyttes på. Den er jo ganske stor, men helt ærlig aner jeg ikke hvor lenge den har vært der. Jeg sjekker meg innimellom, men ikke i noen fast rutine, så jeg vet ikke om det er en mnd eller 3 mnd siden sist (har ikke kjent den før). Hva er sannsynligheten for at dette er noe farlig? Bør jeg forberede meg på dårlige nyheter? Noen som har noen erfaringer å dele. Legen jeg var hos var mildt sagt ikke av den snakkesalige typen. Anonymkode: 26c2b...573
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 Det er vanlig med ultralyd på unge kvinner fordi brystvevet er tett og fast, de ser uansett om det er noe som må ta biopsi av eller ikke ganske raskt. Sjansen for at det er noe farlig er liten, de fleste er mye eldre enn deg når de oppdager brystkreft, sannsynligvis er det bare en cyste, fettkul eller tett kjertel. Hvis du ikke har andre forandringer i brystet så er jo det også et godt tegn. Skulle det være kreft så kan du i alle fall ta med deg at det er svært gode behandlingsalternativer, og en av de kreftformene med høyest overlevelsesrate (ca 90%). Lykke til! Anonymkode: 1e668...4d7
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Jeg opplevde det samme for noen år siden, jeg var vel rett rundt tredve jeg også. Jeg ble sendt til mammografi, men det innebar mammografi, ultralyd og biopsi/celleprøve. Alt gikk greit, og jeg følte meg godt ivaretatt hele veien. Mammografi er litt ubehagelig, og celleprøven var vond, men samtidig bare et raskt stikk. De kikket også på celleprøven med en gang, og sa at det 99% sannsynlig var ufarlig, ut fra hvordan den så ut, og så fikk jeg sikkert svar innen en uke. Gruet meg som bare det, både til legetimen, og i ventingen på mammografien, men da den var ferdig gikk jeg ut med en stor følelse av lettelse. Synd at legen din ikke tok seg tid til å snakke med deg, det gjorde heldigvis min. Han sa at kuler hos unge kvinner stort sett er noe helt ufarlig, og at så lenge man oppdager det tidlig er brystkreft "enkelt" å behandle det også. 1 eller 3 mnd er heller ikke det som utgjør noe forskjell her, det han fortalte meg var at det er ganske vanlig at kvinner "ser det an" i alt fra 6 mnd til to år før de faktisk går til legen. Så lenge du går til legen med en gang har du vært tidlig ute og gjort det riktige. Så pust ut og prøv å slapp av frem til du får time. Og spør om absolutt alt du lurer på i alle ledd der, skriv ned en liste på forhånd dersom du har noen tilbakevendende spørsmål i venteperioden. Min klump var altså en helt ufarlig celleansamling. Fikk beskjed om å følge med på om den forandret seg, og at jeg kunne velge å ta den ut dersom den var i veien. Før tok de dem ut rutinemessig, men nyere forskning viser at de ikke utgjør noen risiko, så nå lar de dem være hvis de kan. Min ble etterhvert absorbert av kroppen, og er nå helt borte igjen. Anonymkode: d2213...44d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 TS her. Takk for svar. Jeg vet jo egentlig alt det der, men det er veldig godt å se dere skrive det allikevel. Og godt å høre andres erfaringer. Jeg vet at det ikke er noen vits i å psyke meg selv ned før jeg har vært og undersøkt det (har fått time allerede, så her var helsevesenet kappe), men hodet gjør ikke alltid som jeg forteller det at er lurt. Det ligger og kverner der forde. Det kan jo være... Anonymkode: 26c2b...573
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå