AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Den siste mnd. har tannpussen blitt vanskeligere for hver dag omtrent. Han har 8 tenner som er blitt ganske store nå, så han burde absolutt pusse dem. Det begynte da han fikk den 8. tanna oppe. Fikk raskt mistanke om at det kanskje var litt ømt, så jeg droppet å pusse oppe på noen dager, men pusse nede. Siden har han alltid vridd hode unna når jeg skal pusse oppe, men jeg har fått sveivet tannkosten forsiktig over så de har fått et lag med fluor. Nå vil han ikke nede heller, og kniper munnen igjen når han ser tannkosten. Noen som har tips? Anonymkode: 6406a...83f
mimmis25 Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 La han få leke litt med tannbørsten og utforske den. Puss dine tenner samtidig. Skryt masse når du får pusse og gjør det til en hyggelig stund (du har sikkert allerede gjort det, var ikke sånn ment altså). 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Jeg må innrømme at jeg tvinger litt jeg da Anonymkode: 514b3...4e6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Sett på Pussesangen til Fantorangen på Youtube, og gi han tannkosten med tannkremen klar på den. Så begynner du å pusse tenna dine og oppmuntrer til at han også skal gjøre det samme som deg. Når du har på sangen kan du kansje danse litt? Få han til å slappe av å le. Hvis han forbinder pussetid med morro, blir det lettere. Anonymkode: cded1...938
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 Jeg har lært at det er to ting man har sin fulle rett til å tvinge barn til, den ene er å skifte bleie og den andre er å pusse tenner. Har du prøvd alle triks i boka er det lov å tvinge. Her funka det at vi pussa tennene på babyen samtidig som hun fikk pusse våre. Noen pusser tennene mens barnet ser på TV eller ser på mobilen til foreldrene. Prøv å ha hver deres tannbørste feks. Anonymkode: f97ff...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 Altså: steg 1 er jo verken tvang elle lokking. Ts sier jo at tannpuss først ble et problem da baby startet assosiere det med vondt fra den nye tanna. Steg 1 er derfor å verifisere om baby virkelig har smerter ved denne og i så fall gjøre noe med det. En skal ta smerteterskel fra baby alvorlig da de ikke har språk og derfor ikke kan melde fra om at de trenger smertelindring. Har du visuelt sett at tannkjøtt ikke er betent, Ts? Anonymkode: bf43f...0c1
Gjest Sisti Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 Åhh, dette sliter vi også med. Han er ett år nå, har alltid hatet å pusse. Ingenting hjelper, så vi har bare brukt tvang. Men nå har han blitt så sterk i tunga (?!) at han greier å holde den over tennene nede. UMULIG å komme til! Noen som har noen triks til hvordan få bort den tunga? Nytter ikke å skyve med børsten... Dette første månedene prøvde vi uten tvang, men det resulterte jo bare i at tennene ikke ble pusset,siden ingenting fungerte...
N85 Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 Her er det også tvang:/ prøver å gjøre det hyggelig også da. Synger puss så får du en suss, og han får «pusse» tennene våre. Av og til står faren bak og gjør ablegøyer, så skyndter jeg meg med kosten i det han ler. Men stort sett holder jeg fingeren i munnviken og skyndter meg med kosten før han vrir hodet eller dytter bort tannkosten med tunga/hendene. Er nok ikke verdens mest grundige tannpuss, men det er bra nok tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #9 Skrevet 5. august 2017 Vi tydde også til tvang i en periode, men det løsnet først når han ble større og vi kunne forklare hvorfor det er viktig å pusse tennnene. Det hjalp også at han fikk se på når vi pusset tennene våre og at han fikk hjelpe oss med det. Anonymkode: c633f...f7f
atropos Skrevet 5. august 2017 #10 Skrevet 5. august 2017 Prøv å la han leke med tannbørsten. Jenta vår på 8,5 mnd er heller ikke kjempefan. 8. tanna på vei opp nå, så det er ganske ømt... lar henne leke med tannbørsten, og pusser litt med eller uten tvang ettersom stemningen.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 Minstemann får leke med tannbørsten (tygge på den egentlig), mens jeg tar nattstellet. Så forsøker jeg å pusse tennene, lokker litt, og tvangspusser dersom de første forsøkene ikke går igjennom. Anonymkode: b8153...b3e
A4-livet Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 Vi har to tannbørster, en hun kan holde selv og en jeg bruker til å pusse med. Hun er rask til å dytte ut den jeg har med tunga, men får pussa et sekund av gangen kanskje. Har bare to tenner da, så litt lettere for meg.
Hanneli Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 Her var det helt umulig å pusse tenner fra 10mnd - 1 år. Vi måtte tvinge henne til å pusse. Vi prøvde tilslutt å pusse tennene samtidig som hun badet. Dypet børsten i vannet, og pusset 😂 Da var det greit 😊😊👍
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, Hanneli skrev: Her var det helt umulig å pusse tenner fra 10mnd - 1 år. Vi måtte tvinge henne til å pusse. Vi prøvde tilslutt å pusse tennene samtidig som hun badet. Dypet børsten i vannet, og pusset 😂 Da var det greit 😊😊👍 Dypet børsten i BADEVANN? Håper du tuller. Anonymkode: f819c...ffb 1
Hanneli Skrevet 6. august 2017 #15 Skrevet 6. august 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Dypet børsten i BADEVANN? Håper du tuller. Anonymkode: f819c...ffb Nei.. tuller ikke. En 1 åring spiser da på alt mulig rart, så litt badevann burde da ikke være det værste. I løpet av de 15 minuttene hun bader så får hun uansett badevann i munn utenom tannpussen 😉 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 Et lag fluor? Er ikke tannkrem for de minste uten? Anonymkode: 9bd56...ba1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 Vi har egentlig det stikk motsatte problemet. Når tannpuss er ferdig, blir han så sint for han syns det er så godt. Ser ut som sinnataggen. Når han ser tannbørsten komme, skjelver hele kroppen og munnen er vid åpen og hendene angriper børsten. Så det blir at han pusser først, så jeg, så han til slutt mens jeg tar kvelds eller morgen stell Anonymkode: 485ea...5d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå