Gjest spent student Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Har noen av dere en tabell for å konvertere tallkarakterer til bokstavkarakterer? I dette tilfellet er det snakk om faget pedagogikk på høyskolenivå. Håper noen kan hjelpe meg.
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har selv vært med å sensurert oppgaver etter det nye systemet, og vi hadde i hvertfall IKKE noen slik tabell. Vi hadde bare noen generelle retningslinjer "for karakteren A skal oppgaven bære preg av meget høy grad av innsyn" osv. Gjennomsnittet innenfor faget ligger ifølge konsulenten på C, men det kan variere fra fag til fag.
Gjest Spent student Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Takk for raskt svar Lillith.Formulerte meg kanskje litt uklart. Jeg har fått en tallkarakter i pedagogikk 2.6 og 2.8. Nå lurer jeg på hvilken bokstav den tilsvarer. De andre på kullet har fått bokstavkarakterer, men fordi jeg har hatt et års permisjon i studiene har jeg tallkarakterer fra tidligere år. Hvilken bokstav mener du tilsvarer 2.6 og 2.8?
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Er det ikke ulike skalaer i ulike fag da?
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 1,0 - 1,4 = A 1,5 - 2,0 = B 2,1 - 2,8 = C 2,9 - 3,5 = D 3,6 - 4,0 = E Sånn ca. Det er ikke laget en tabell som direkte konverterer tallene til bokstaver, men jeg jobber med opptak på høgskoleniva, og dette er slik vi tenker oss er det mest riktige. Oj...på samfunnsvitenskapelige fag på universitetet så går A opp til ca 2,2.
Sofia Skrevet 11. januar 2005 #7 Skrevet 11. januar 2005 Oj...på samfunnsvitenskapelige fag på universitetet så går A opp til ca 2,2. Jøss. Det hørtes "rart" ut. Hvordan fordeles resten da?
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #8 Skrevet 11. januar 2005 Universitetet sier i utgangspunktet at man ikke skal regne om tallkarakterer til bokstaver, men i praksis så skjer det allikevel. Vet ikke nøyaktig hvordan de fordeles, men en E tilsvarer 4.0. Men ja, karaktersettingen varierer veldig mellom humanistiske og naturvitenskapelige fag. Broren min studerer IT, og kunne ikke forstå hvorfor jeg jublet over 2,1
Sofia Skrevet 11. januar 2005 #9 Skrevet 11. januar 2005 Som jeg sa så er mine tall også "sånn ca". Og dette er bare noe vi har operert med i "det skjulte" her hos oss. Det er jo bare som et utgangspunkt jeg bruker i opptak. For å regne ut poeng.. Så til trådstarteren: Ikke ta mine "utregninger" så bokstavelig.. det er jo tydelig av hver enkelt utdanning har hver sin utregning.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #10 Skrevet 11. januar 2005 Så til trådstarteren: Ikke ta mine "utregninger" så bokstavelig.. det er jo tydelig av hver enkelt utdanning har hver sin utregning. Det var jo en av grunnene til at bokstavkarakterer ble innført.
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2005 #11 Skrevet 11. januar 2005 Da de nye karakterene ble innført, kom det masse rundskriv som sa at man IKKE skulle regne om på samme måte som den Sofia beskriver, i stedet skulle man prøve å avlære den gamle skalaen, og bruke generelle retningslinjer for fastsetting. I mitt stille sinn ville jeg nok gitt C til en oppgave på rundt 2.6-2.8 etter gammel skala, og A til en på 2.0. Jeg har ikke kjempelang erfaring med sensur, men har sensurert to ganger etter gammel ordning, og nå i høst etter den nye, og mitt forslag stemte 99% med sensors forslag til karakterfastsetting. Ifølge sambo, som har master i et naturvitenskapelig fag, har det skjedd at karakterene er blitt mye dårligere enn før. Der hvor 2.0 tidligere var sett på som i underkant, er det nå C som råder.
Arkana Skrevet 11. januar 2005 #12 Skrevet 11. januar 2005 Hva bokstavkarakterene betyr er helt ulikt fra fag til dag. Som Susanne også påpeker. Jeg studerer psykologi, og A er aldeles ikke 1,0-1,4 all den tid dette er en omtrent umulig karakter å få i psykologi. I MatNat derimot kan jeg tro dette stemmer, der er det lettere å rette oppgaver/eksamen fordi det er mer eksakte svar.
Sofia Skrevet 11. januar 2005 #13 Skrevet 11. januar 2005 Jeg angrer på at jeg svarte på denne tråden.... :-? Jeg sletter herved min lille "tabell"...
Shoegal Skrevet 11. januar 2005 #14 Skrevet 11. januar 2005 du må sjekke med både fakultetet du går på, og kanskje til og med med instituttet. På instituttet jeg studerer finnes det en "oversettingstabell", men denne er helt forskjellig fra andre fag og fakulteter, og i tillegg er tabellen forskjellig mht nivå(master/bachelor).
Gjest UiO-forvirret Skrevet 11. januar 2005 #15 Skrevet 11. januar 2005 På juss er C en laud? På hovedfag i statsvitenskap er C laud?
Shoegal Skrevet 11. januar 2005 #16 Skrevet 11. januar 2005 På juss er C en laud? Nei, bare A og B er laud.(C er altså 2.6 eller dårligere). På hovedfag i statsvitenskap er C laud? Jepp.(C er 2.4 - 2.5, B er 2.2 - 2.3, og A 2.1 eller bedre).
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #17 Skrevet 17. januar 2005 jobber med ped på høgskole. Dine karakterer tilsvarer en C, selv om man ikke regner om slik mange sier. Det første året vi hadde bokstavkarakterer måtte vi dog ha retningslinjer å plassere karakterer ut fra.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #18 Skrevet 17. januar 2005 På juss er C en laud? På hovedfag i statsvitenskap er C laud? Nei. På jus (UiO) regnes kun A og B som laud.
Gjest Anonymous Skrevet 17. januar 2005 #19 Skrevet 17. januar 2005 På statsvitenskap hovedfag regnes også C som en laud (2.4 og 2.5) Jeg har hørt at C på juss'en regnes som gjennomsnittlig.
Shoegal Skrevet 17. januar 2005 #20 Skrevet 17. januar 2005 det er det samme jeg har skrevet overfor, men svaret på det første spørsmålet ble plutselig innbakt i det jeg siterte. men du har rett, jus: c er ikke laud, og går fra 2.6, statsvitenskap, c er laud, og dekker 2.4-2.5.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå