Gå til innhold

Hvorfor er folk så imot hijab..........?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg som hadde innlegg om kontantstøtte og intergrering, og jeg har et nytt spørsmål. Jeg vil begynne med å si at jeg er IKKE muslim, og bruker IKKE hijab, og men jeg ER en kvinne, en innvandrer, med flere tiårs botid i Norge. Ser på meg selv som godt intergrert sådan. 

Jeg er av en oppfatning av at man skal kunne ta vare på en del av sin kultur, det som gjør deg vel. Der du kan være den du er. Man skal for all del følge norske lover og regler, både skrevne og uskrevne, men også være deg selv. Jeg kjenner flere som bruker hijab (venner og kollegaer, og et par naboer), og de er også gode samfunnsborgere, en av de er klassekontakt for sitt barn, og flere av de deltar/deltok i dugnader på skole og barnehage. Dattera til hun ene (17 år gammel og bruker hijab) er med i Amnesty International lokal gruppe. Poenget er at ja, selv om jeg vet at det finnes de som holder til seg selv, så er ikke bruken av hijab sidestilt med dårlig intergrerte mennesker. 

Bare så det er HELT KLART, jeg snakker kun om hijab, ikke nikab eller burka eller noe. Disse er jeg HELT IMOT, da det er viktig for en god kontakt og kommunikasjon, mellom medmennesker, at man FAKTISK ser dem. Jeg går ikke så langt i å anta, og være redd for at de går med våpen under burkaene sine, men jeg vil gjerne SE dem jeg prater med, uansett om det er på skole, jobb eller på butikken. 

Tilbake til hijab.......hva er galt? 

Ja, jeg vet noen sier det er kvinnefiendtlig, kvinner blir tvunget til å gå med det, så løsningen på det problemet er å tvinge en kvinne til å IKKE GÅ MED DET. Det henger ikke på greip, for min del ihvertfall. 

En etnisk norsk dame med koneskaut: https://www.norskflid.no/bunad/bunader/aust-agder/aamlibunad-fra-aust-agder-dame/skaut/

Forskjellen mellom en skaut og hijab i dette bilde er kun etnisiteten til kvinner som bærer den. http://www.aftenbladet.no/meninger/i/gLBg5/Bunadspolitiet-Hva-er-egentlig-problemet-med-hijab-til-bunad

Jeg kan til en viss grad være enig i at den kulturelle og religioøse interessen til hijab (der den brukes)  bør være forbeholdt ungdommer/voksne, og ikke barn i barnehage alder og skole alder. De vil tidsnok fakke en virkelig interesse for hijab, når de blir gamle nok, hvis det føles riktig for dem, uavhengig av hva andre skulle mene. Men samtidig så har jeg også vært vitne til at femåringen til en bekjent av meg, maste på sin mor, om å bruke samme tørkle som mamma gjorde, fordi hun også ville være så fin som mammaen sin, ikke ulik mange etnisk norske jenter jeg kjenner. Jeg sammenligner dette gjerne med småjenter som også vil bruke bikini som mammaen sin, fordi da blir de like fine. Bikini på småbarn er for meg like seksualiserende, som å tro at hijab også seksualiserer småjenter. Skal jeg være HELT ÆRLIG, så er jeg like imot begge deler. Dette som eks   https://www.amazon.com/Mother-Daughter-Matching-Swimsuit-Swimwear/dp/B06Y69W62S/ref=pd_sbs_193_5/145-2110730-3677654?_encoding=UTF8&refRID=JAFW31182BHHEG0H8509, er dette bedre enn https://www.google.no/search?biw=1517&bih=735&tbm=isch&sa=1&q=mother+daughter+hijab&oq=mother+daughter+hijab&gs_l=psy-ab.3...40241.40241.0.40983.1.1.0.0.0.0.167.167.0j1.1.0....0...1.1.64.psy-ab..0.0.0.6BOX9q470Lk#imgrc=_N4tCfvexafurM: Disse er kun eksempler for å poengtere.....

Hijab er idiologi, hijab er kvinnefiendtlig bla bla bla. Har dere som misliker, faktisk spurt dem dette gjelder? Hvordan ser de på dette?  Føler de seg presset, den ene eller den andre veien? Hva er galt i å bruke hijab, hvis dette skjerfet faktisk får dem ut av huset? På møtene på skolen til barna, på jobb, sammen med andre. Skal jeg være helt ærlig. Jeg har to kollegaer (fra Somalia) som bruker hijab. Da de startet så var det litt rart, littt annerledes, å se på de, jobbe med de, da jeg hadde aldri vært bekjent med en fra Somalia, ikke minst, men heller aldri direkte kjent en som bruker hijab. MEN det tok ikke lange tiden til jeg ikke så hijab lengre, den var fortsatt der, men jeg personlig la heller merke til hvor flink hun var i sitt arbeid, og morsomme jenter, hijaben sluttet å eksistere. Den var kun en del av personligheten jeg så. 

Jeg bare lurer, hvorfor er enkelte så imot? Eller er det blitt til at "jeg er imot, og sånn er det", 

Jeg spør, fordi jeg lurer, har personlig ingen interesse, av bruken av dette, verken jeg eller min familie (som ikke er muslimer), bruker dette.....jeg bare lurer.

Anonymkode: 4b548...26d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er politisk. Du er ekstremt naiv 

Anonymkode: 690d8...355

• Liker 10
Gjest paragone
Skrevet (endret)

tastsdag

Endret av paragone
Skrevet

Det er for meg likegyldig om en kvinne sier at hun bruker hijab frivillig. Hele poenget med religion er jo at du innprenter ting hos de som følger troen, som de tror de må følge. Du slipper å tvinge folk, fordi de selv føler seg forpliktet av sin tro. 

Dette er jo spesielt godt illustrert i hijab-bruk blant barn. Dette er selvsagt ikke noe barn har funnet på selv.

Hijab er heller ikke bare et kulturelt eller religiøst symbol, det er et politisk symbol. Og politikken det representerer - at kvinner skal dekke håret for ikke å friste menn - går imot alt Norge står for. 

• Liker 10
Gjest paragone
Skrevet (endret)

124

Endret av paragone
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, TS, og jeg er veldig enig med deg.
Jeg tror mange bare har fått med seg at hijab er noe religiøst og at man derfor ikke kan like det. De tenker ikke på at for mange er dette en måte å opprettholde sin kultur på. Ei muslimsk dame jeg kjenner sammenlignet det med vår bruk av BH.... det er ikke noen som pålegger oss å bruke det, men det allikevel forventet i de fleste sosiale lag. Selv om BH til tider kan være både ubehagelig og upraktisk så tar vi den på oss hver dag, gjerne av gammel vane. Slik er det for veldig mange muslimske damer og hijab også.
Jeg er også helt enig med deg når det gjelder barns bruk av hijab, man tar jo etter de voksne i familien. Det er derfor 5-åringen hjemme går på raid i sminkeskuffen til mamma og at 12-åringen putter bomull i BH'en. Selvsagt vil en jente som er oppvokst med at mor, tante og bestemor bruker hijab gjerne gjøre det selv også. Det er snakk om tilhørlighet.

Burka og niqab er en heeeeeeelt annen sak, så det trenger vi ikke blande inn her.

Anonymkode: 372a5...0bf

Gjest NotNaomi
Skrevet

Har overhodet ingen innvendinger om kvinner bruker hijab. Syns det er mange fine å se. Liker stilen jeg da. Det som er undertrykkende er å bestemme hva andre ikler seg! La mennesker gjøre som de vil! 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, NotNaomi skrev:

Har overhodet ingen innvendinger om kvinner bruker hijab. Syns det er mange fine å se. Liker stilen jeg da. Det som er undertrykkende er å bestemme hva andre ikler seg! La mennesker gjøre som de vil! 

Du støtter altså,  og liker en "stil" som kvinner og jenter blir slått, trakassert, arrestert hvis de ikke bruker denne "stilen".

Det er den blodige realiteten i flere land i midtøsten og afrika hvis man nekter å dekke til håret som kvinne og ung jente.

Anonymkode: a0acf...9d9

• Liker 6
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du støtter altså,  og liker en "stil" som kvinner og jenter blir slått, trakassert, arrestert hvis de ikke bruker denne "stilen".

Det er den blodige realiteten i flere land i midtøsten og afrika hvis man nekter å dekke til håret som kvinne og ung jente.

Handlet ikke dette om Norge?? Kjenner flere som bruker hijab. Helt frivillig. Er dritt lei av at "vi"vet best og prakker på andre våre idealer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, NotNaomi skrev:

Handlet ikke dette om Norge?? Kjenner flere som bruker hijab. Helt frivillig. Er dritt lei av at "vi"vet best og prakker på andre våre idealer. 

Sånn tenker folk som ikke har solidaritet med utsatte kvinner og jenter andre steder i verden. Så lenge du har din frivillighet i vesten kan du jo drite i resten av verden.

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn tenker folk som ikke har solidaritet med utsatte kvinner og jenter andre steder i verden. Så lenge du har din frivillighet i vesten kan du jo drite i resten av verden.

For noe tull! De bruker det helt frivillig. Og det går vi se og respektere! Jeg "driter"ikke i mine medmennesker. Det er sikkert. Idioti å bruke sånn hersketeknikk vil jeg si.

Skrevet

Som nevnt over, hadde en tatt på seg hijab for å pynte seg hadde jeg ikke hatt noe imot plagget, da kunne vi sammenlignet det med bunad. Dette er ikke formålet. Formålet med plagget er å skjule kvinnens hår for å redusere hennes seksuelle tiltrekningskraft ovenfor menn. Vi kan godt si at plagget er kulturelt betinget. Men det ligger en politisk agenda bak. At kvinner selv ønsker å gå med hijab for å skule sin seksualitet når de er i et forhold kan jeg respektere. Men at kvinner skal skjules slik at de ikke skal bli sett fordi foreldrene skal velge mann for dem blir absurd. Dette strider rett og slett mot grunnleggende rettigheter som fri vilje.     

• Liker 9
Skrevet

Mange bruker det nok frivillig, men det er naivt å tro at alle gjør det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, NotNaomi skrev:

For noe tull! De bruker det helt frivillig. Og det går vi se og respektere! Jeg "driter"ikke i mine medmennesker. Det er sikkert. Idioti å bruke sånn hersketeknikk vil jeg si.

Selvsagt er det frivillig og like og støtte en klesstil andre jenter blir arrestert for å ikke følge. Ditt valg det.

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det frivillig og like og støtte en klesstil andre jenter blir arrestert for å ikke følge. Ditt valg det.

Anonymkode: 

Vi bor i Norge,og det er det jeg forholder meg til.

Skrevet (endret)

Har ingenting imot mennesker som bruker hijab frivillig, men får likevel litt usmak av det da Norge ikke er et muslimsk land. Får like mye usmak av imperialistiske nordmenn som som skal prakke på sine verdier på andre land og mener at Norge er best. Folk som sier "har vi ikke kommet lenger i 2017". Grøss og gru, synes heller vi er på vei tilbake i tid til før-kristus-tilstander.

Endret av Shimogamo
  • Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet
5 minutter siden, Shimogamo skrev:

Har ingenting imot mennesker som bruker hijab frivillig, men får likevel litt usmak av det da Norge ikke er et muslimsk land. Får like mye usmak av imperialistiske nordmenn som som skal prakke på sine verdier på andre land og mener at Norge er best. Folk som sier "har vi ikke kommet lenger i 2017". Grøss og gru, synes heller vi er på vei tilbake i tid til før-kristus-tilstander.

Norge er ikke muslimsk nei. Det er heller ikke særlig kristent lenger. Men her bør både muslimer og kristne. Vi som tror på annet også. Vi bør ha rom for oss alle. Ikke diktere og ha forbud og motforestillinger. Ønsker mitt er at vi blir mer romslige. Respekter hverandre!

Jeg trenger ikke like naboen min. Men jeg må respektere og leve i fred med dem. Det er det viktigste. Kan faktisk ikke fordra ene naboen. Tror det er gjensidig :-) men vi er høflige mot hverandre. Har respekt. Så går dagene så mye bedre :-) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, RoH skrev:

Som nevnt over, hadde en tatt på seg hijab for å pynte seg hadde jeg ikke hatt noe imot plagget, da kunne vi sammenlignet det med bunad. Dette er ikke formålet. Formålet med plagget er å skjule kvinnens hår for å redusere hennes seksuelle tiltrekningskraft ovenfor menn. Vi kan godt si at plagget er kulturelt betinget. Men det ligger en politisk agenda bak. At kvinner selv ønsker å gå med hijab for å skule sin seksualitet når de er i et forhold kan jeg respektere. Men at kvinner skal skjules slik at de ikke skal bli sett fordi foreldrene skal velge mann for dem blir absurd. Dette strider rett og slett mot grunnleggende rettigheter som fri vilje.     

TS her 

Tror du blander to ting her..........meget mulig at hijab brukes for å skjule seksualiteten til en kvinne, har lite eller ingen sammenheng med at foreldrene velger en mann. (kanskje aktuelt for noen få, men ikke i den store sammenhengen). Bakgrunn for at jeg sier dette er at der foreldrene velger (arrangert eller tvang) så velger de uavhengig av bruken av hijab. Ungdommer både med og uten hijab blir også tvunget. Sett enkelte tilfeller av dette.

Anonymkode: 4b548...26d

Skrevet
2 timer siden, NotNaomi skrev:

Sukk, det nytter ikke å argumentere, gjør det vel? Du har jo bestemt deg.

Saken er at noen kan gjøre det frivillig. Det var plenty av nordmenn som jobbet som voktere på Falstad også. De gjorde det frivillig.

Du setter hensynet til de som gjør det frivillig, over hensynet til de som gir etter for press. Hvem fortjener hjelp?

Dessuten er hijab lovlig. Det viktigste er at barnehijab må forbys, samt hijab i offentlige stillinger, som lærer eller politi. Sett på en jentunge hijab i seksårsalderen, så vil hun være så godt indoktrinert som 18-åring at hun vil si jada, hun ønsker dette.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...