Gå til innhold

Friluftsliv- REDD FOR DYR :o What to do?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Haaai!

Jeg har i det siste blitt veldig interessert i friluftsliv. Liker å være ute til skogs, campe og lage mat. Men har enda ikke tørt å overnatte i skogen! Jeg er ikke redd for å være alene eller i mørket men hva om jeg møter på en elg/ulv/bjørn? Sjangsen er jo der? 

Tenker hele tiden at om jeg møter på no sånt så er det game over. Er det no jeg kan gjøre for å være mindre redd? Er det no jeg kan ta med for å skremme dem bort om jeg møter på dem? Vil bål holde dem unna? Er vel ikke lov med bål overalt, men jeg liker å campe nærme vannet :) 

Blæææh så mange spørsmål men er virkelig redd for å møte på dyr jeg har 0 sjangs mot :rodme:

Anonymkode: ee4dd...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Målet er å være ute i 2-3 dager og kommer bort fra all digitale dingser jeg har...

Bare å få en pause fra pc/telefon verdenen i hverdagen min :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Møter du på dyr på dagen? Da er sjansen like stor om natta. Jeg sover ute flere uker i strekk om sommeren. Det nærmeste jeg har hvert dyr er en rev, kuer og sauer. Så kos deg på tur :)

Anonymkode: c9773...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haaai!

Jeg har i det siste blitt veldig interessert i friluftsliv. Liker å være ute til skogs, campe og lage mat. Men har enda ikke tørt å overnatte i skogen! Jeg er ikke redd for å være alene eller i mørket men hva om jeg møter på en elg/ulv/bjørn? Sjangsen er jo der? 

Tenker hele tiden at om jeg møter på no sånt så er det game over. Er det no jeg kan gjøre for å være mindre redd? Er det no jeg kan ta med for å skremme dem bort om jeg møter på dem? Vil bål holde dem unna? Er vel ikke lov med bål overalt, men jeg liker å campe nærme vannet :) 

Blæææh så mange spørsmål men er virkelig redd for å møte på dyr jeg har 0 sjangs mot :rodme:

Det lureste er nok å venne deg til å være i naturen. Etterhvert blir du tryggere, det har jeg selv erfart. Ta det steg for steg, du kan campe ikke så langt fra bilen første gangen. Om du synes det blir for skummelt så går du til bilen og overnatter i den, evnt. drar hjem og så henter telt og tingene dine neste dag. Så prøver du igjen litt senere. Ikke gi deg, vær bestemt på at dette skal du klare. Og vær stolt over hvert lite steg du kommer videre. 

De ville dyrene vi har i Norge vil trekke seg unna mennesker når de oppdager oss. Og som regel ser de oss lenge før vi ser dem. 

Lykke til med villmarkslivet, du har mange flotte opplevelser foran deg!

Anonymkode: cd424...79a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig du er heldig om du treffer på noe særlig med dyr. 

Hjortedyr kan man jo se, men de er vanligvis skye og lite farlige. 

Det er vel heller insekter som er farligst, men det er jo mange fine midler å ha på som beskytter mot det meste. 

I Norge er det ikke dyr men været og temperaturen som er det farlige. Men er man bra utstyrt så er det liten fare for noe verre enn en forkjølelse :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haaai!

Sjangsen for å møte på store firbeinte dyr er liten. At du møter Hoggormen er nok større sjangs for. Velg dine områder med omhu, så unngår du overraskelser. 

Anonymkode: 4f0f8...f2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I Norge (unntak for Svalbard med isbjørn) er de eneste pattedyrene du i praksis trenger å bekymre deg for, de tobeinte.

Hoggorm finnes jo, men den gnager seg ikke akkurat inn i teltet ditt. Om du åpner øynene før du går ut av teltet, bør du være rimelig trygg for den.

Anonymkode: ed5f3...b3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor i skogen selv, har møtt på hare, tiur, rev, reinsdyr, hjort, rådyr og elg! I alle tilfeller har de sprunget i andre retningen, helt klart reddere en meg. Jeg prater alltid på tur, om jeg møter på noe er jeg rolig og går en annen retning. Bjørn hadde vært skummelt, men liten sjangs til å snuble over det. Ta deg en telttur ved vannet og parker bilen i nærheten. Selv om du vil ha teknologifri - ha med mobilen, for det kan alltids skje noe. Kos deg på tur!

Anonymkode: 3e2bb...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du vet at frykter er irrasjonell. Bare jobb videre med den tanken. Frykten er irrasjonell. 

Det har jo ikke vært noen angrep på mennesker fra ville dyr. Eneste kan være om du snubler i en elgku med nyfødt kalv. Men nå er kalvene så store at det er ingen problem. 

Så frykten din er irrasjonell. Ha dette som et mantra. 

Jeg er ikke redd for dyr når jeg camper alene. Jeg er redd for mennesker :P men så lenge jeg er på tur alene på vidda er jeg trygg og sover som et barn. Jeg er derimot ikke like gira på å sove alene nær byen (Oslo) pga snodige folk. Jeg stoler mye mer på ville dyr enn folk :P 

Anonymkode: 63ccd...cf9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at frykter er irrasjonell. Bare jobb videre med den tanken. Frykten er irrasjonell. 

Det har jo ikke vært noen angrep på mennesker fra ville dyr. Eneste kan være om du snubler i en elgku med nyfødt kalv. Men nå er kalvene så store at det er ingen problem. 

Så frykten din er irrasjonell. Ha dette som et mantra. 

Jeg er ikke redd for dyr når jeg camper alene. Jeg er redd for mennesker :P men så lenge jeg er på tur alene på vidda er jeg trygg og sover som et barn. Jeg er derimot ikke like gira på å sove alene nær byen (Oslo) pga snodige folk. Jeg stoler mye mer på ville dyr enn folk :P 

Anonymkode: 63ccd...cf9

Enig, snodige folk er det skumlest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med lykt når du beveger deg i mørket og syng hvis nervene tar overhånd! I Norge er det vel flått og veps som er de farligste dyrene. Ikke start med å overnatte alene, ta med en venn eller fler! Norsk natur er ikke farlig og noen ganger er det greit å utsette seg for fryktede situasjoner. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint du har fått interessen for naturen :) jeg også trives vanvittig godt i naturen og har vel ca 50 overnattinger ute i telt og under åpen himmel i året. Jeg har møtt de fleste dyr som er i denne fantastisk flotte naturen Norge har å by på, det er serlig på vandring du kan få nærkontakt med dyr om du går stille og rolig (som jeg gjør), men du som er redd for å møte de bør lage lyder og bråke litt, da er sjansen liten for å møte noe. Etter noen overnattinger blir du nok tryggere på at dyrene ikke er farlige og at de er mye mer redd deg enn du er redd de :) 

men vær veldig obs på flåtten, den er det farligste som er i norsk natur om man ser bort fra de tobeinte. 

Lykke til, håper du får mange fine turer i fremtiden ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

Hvis du har sett på Lars Monsen så sier han selv at han er griseheldig om han ser feks ulv eller bjørn, da føler han seg privilegert fordi det skal så godt gjøres å møte dyr som er så sky og vare for både lukt og lyd fra mennesker, de forsvinner så fort de merker at du er der.

De eneste som KAN være farlig er hvis du overrasker elgku med kalv, de vil aldri nærme seg stedet hvor du overnatter på grunn av lukt (både fra menneske og kanskje bål eller primus), gjelder egentlig alle dyr. Møter du de når du går på tur så bør du sakte men sikkert rygge og vise at du ikke har noen planer om å komme nærmere.

Om noen dyr nærmer seg campen din så er som oftest bare ungdyr som er nysgjerrige. Et tips jeg fikk var å binde fast noe som skrangler på sekken om jeg ikke ville møte dyr på tur, og ta med en fløyte eller noe som du kan bruke hvis du er redd for at noe kommer for nær campen din :) 

Anonymkode: 96d2d...e8f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...