AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Hva er det? Hvordan vet man at man er kvitt det? Blir man kvitt det? Hvordan blir man kvitt det? Noen som kan fortelle litt? Lest om det på nettet, men det er ikke så enkelt. Anonymkode: 06fa6...d40
QQbaby Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Hvorfor trenger du å vite noe om det? Må ikke vite alt. Er noe som heter passe sine egne saker. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, QQbaby skrev: Hvorfor trenger du å vite noe om det? Må ikke vite alt. Er noe som heter passe sine egne saker. Fordi jeg gikk til psyokologen for en stund siden, og hun sa jeg mest sannsynlig hadde det etter en depresjonstest. Hun sa vi skulle snakke mer om det, men har ikke vært der etterpå, og ble nysgjerrig. Men syns ikke det var viktig å nevne det. Er noe som heter å ikke uttale seg før man har alle fakta, og å være hyggelig mot andre. Anonymkode: 06fa6...d40 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Det er en krevende diagnose å ha. Man vet selv når man er "kvitt det" i den grad at man klarer å leve godt med seg selv og ha et velfungerende liv. Jeg selv kan aldri glemme det som forårsaket min ptsd, men føler meg ikke lenger en fange av å oppleve triggere som satt meg helt ut tidligere. Jeg har gått i terapi i flere år og kan ikke se for meg at dette er noe man kommer seg igjennom på egenhånd. Snakk med fastlegen om du er usikker på om du kan ha dette Anonymkode: e29e1...256
QQbaby Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg gikk til psyokologen for en stund siden, og hun sa jeg mest sannsynlig hadde det etter en depresjonstest. Hun sa vi skulle snakke mer om det, men har ikke vært der etterpå, og ble nysgjerrig. Men syns ikke det var viktig å nevne det. Er noe som heter å ikke uttale seg før man har alle fakta, og å være hyggelig mot andre. Anonymkode: 06fa6...d40 Du kan vente til du kommer til psykologen, bedre enn å spørre intetanende kvinner på kg som tror de er verdensmestere på alt.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er en krevende diagnose å ha. Man vet selv når man er "kvitt det" i den grad at man klarer å leve godt med seg selv og ha et velfungerende liv. Jeg selv kan aldri glemme det som forårsaket min ptsd, men føler meg ikke lenger en fange av å oppleve triggere som satt meg helt ut tidligere. Jeg har gått i terapi i flere år og kan ikke se for meg at dette er noe man kommer seg igjennom på egenhånd. Snakk med fastlegen om du er usikker på om du kan ha dette Anonymkode: e29e1...256 Takk! Det er akkurat slik jeg føler det, at jeg er fanget i noe uvisst. Anonymkode: 06fa6...d40
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det? Hvordan vet man at man er kvitt det? Blir man kvitt det? Hvordan blir man kvitt det? Noen som kan fortelle litt? Lest om det på nettet, men det er ikke så enkelt. Anonymkode: 06fa6...d40 Det er en reaksjon/tilstand/lidelse på traumer. Ja, man kan bli kvitt det. Med tid og ofte samtaleterapi. Anonymkode: c51a9...32c 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! Det er akkurat slik jeg føler det, at jeg er fanget i noe uvisst. Anonymkode: 06fa6...d40 Snakk med legen og be om henvisning til ny psykolog. Jeg har også vært hos noe som heter psykomotorisk fysioterapi og hatt god effekt. Der har vi gått gjennom traumene for å lære kroppen at det var da og nå er nå. Litt avhengig av hva du har opplevd tror jeg det er viktig å akseptere at det alltid vil være noe der for deg som en sårbarhet. Noe du må ta litt hensyn til i det daglige. Men gjennom terapi kan du lære deg å leve veldig godt med deg selv igjen. Anonymkode: e29e1...256 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 Hvordan det er å ha det? Takler ikke brå bevegelser, høye smell, sinne, dissosiering, unngå visse steder, triggere; andre folk, steder, en film på tv, kroppen i konstant alamberedsskap, sint, FFF-modus for å nevne noe. Anonymkode: 1be1e...90a
Gjest Epiphany Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det? Posttraumatisk stresslidelse er en angstlidelse som følge av en traumatisk hendelse. Hvordan vet man at man er kvitt det? Når du ikke lenger har symptomene, slik at kriteriene for diagnosen ikke oppfylles. Blir man kvitt det? Man kan bli frisk fra PTSD, men ikke alle gjør det. Hvordan blir man kvitt det? Behandling, enten i form av legemidler eller samtaleterapi. Som regel brukes begge. Noen som kan fortelle litt? Lest om det på nettet, men det er ikke så enkelt. Sliter selv med diagnosen, og det er ikke lett. Det som var verst for min del var flashbacksene og søvnvanskene. Ønsker ikke å gå dypere inn på min egen opplevelse med det, og jeg kan ikke si annet enn 1. min egen opplevelse eller 2. det generelle, som du lett kan finne på nett. Har du flere slike spørsmål vil jeg anbefale deg å snakke til behandleren din. Ettersom hen har mistenkt diagnosen hos deg, vil hen også kunne begrunne dette, og forklare hvilke symptomer du viser. Anonymkode: 06fa6...d40
Nerine_ Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 27 minutter siden, QQbaby skrev: Hvorfor trenger du å vite noe om det? Må ikke vite alt. Er noe som heter passe sine egne saker. Forumet er vel her for at folk kan stille spørsmål. Har du ikke bedre svar enn det der, kunne du vel liksågodt droppet å svare. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan det er å ha det? Takler ikke brå bevegelser, høye smell, sinne, dissosiering, unngå visse steder, triggere; andre folk, steder, en film på tv, kroppen i konstant alamberedsskap, sint, FFF-modus for å nevne noe. Anonymkode: 1be1e...90a FFF-modus? Anonymkode: 06fa6...d40
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: FFF-modus? Anonymkode: 06fa6...d40 http://trauma-recovery.ca/impact-effects-of-trauma/fight-flight-freeze-responses/ Anonymkode: 1be1e...90a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det? Reaksjon på traumatisk hendelse eller hendelser. Hvordan vet man at man er kvitt det? Jeg vil anta at "symptomfri" er det nærmeste man kommer kvitt det, jeg vet ikke, har ikke kommet så langt. Blir man kvitt det? I mange tilfeller, med rask hjelp, og god støtte rundt seg, kan man det. Hvordan blir man kvitt det? Terapi. Noen som kan fortelle litt? Lest om det på nettet, men det er ikke så enkelt. Man kan få ptsd av mange forskjellige traumatiske hendelser, ikke alle som går gjennom traumatiske situasjoner får det, men mange. Hvordan det oppleves er jo forskjellig avhengig av traumet, men dårlig søvn, mareritt, flashbacks, lukter, lyder, ting, emner, kan trigge panikkanfall og gjenopplevelser. Det mest traumatiske du har opplevd som regel, blir spilt om og om igjen i hjernen, og det føles fysisk som om det skjer på nytt. Anonymkode: 06fa6...d40 Anonymkode: f1c16...9b0
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 Min opplevelse av det er at alt som minner meg om hendelsen som skapte det, setter meg tilbake i samme redsel jeg var da det skjedde. Selv om det ikke er noe farlig/skummelt i utgangspunktet. Feks. hvis jeg hadde vært redd for flom etter en drukningsulykke, hadde jeg fått panikk av regn. (Vil ikke si hva jeg har opplevd, men handler om naturkatastrofe, så for å ta et sammenlignbart tema.) Anonymkode: 5b8ad...faf
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 Veldig mange fine svar. Men jeg vil ikke tilbake til psykolog. Det er 1,5 år siden jeg var der, og føler jeg har kommet utav det av meg selv. Jeg fikk en ny venn, ny omgangskrets osv. Jeg har ikke den samme livsstilen jeg hadde den gangen. Grunnen til at jeg sluttet hos psykolog etter en gang, var fordi jeg ikke likte personen... jeg ville helst gå under hele timen, og jeg holdt ting tilbake allerede da. Jeg spurte om ny psykolog, men de så ikke behovet, så da sluttet jeg. Men jeg føler jeg er over det til en viss grad. Ingen panikkanfall, ingen våkenetter og ikke en trang til å rømme. Anonymkode: 06fa6...d40
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #17 Skrevet 3. august 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig mange fine svar. Men jeg vil ikke tilbake til psykolog. Det er 1,5 år siden jeg var der, og føler jeg har kommet utav det av meg selv. Jeg fikk en ny venn, ny omgangskrets osv. Jeg har ikke den samme livsstilen jeg hadde den gangen. Grunnen til at jeg sluttet hos psykolog etter en gang, var fordi jeg ikke likte personen... jeg ville helst gå under hele timen, og jeg holdt ting tilbake allerede da. Jeg spurte om ny psykolog, men de så ikke behovet, så da sluttet jeg. Men jeg føler jeg er over det til en viss grad. Ingen panikkanfall, ingen våkenetter og ikke en trang til å rømme. Anonymkode: 06fa6...d40 Hvis du er relativt symptomfri kan du klare deg uten, men det kan jo komme tilbake. Anonymkode: f1c16...9b0
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #18 Skrevet 3. august 2017 PTSD kan komme tilbake om du får påminnelser om ting som har gitt deg traume. Det kan skje uten at du har kontroll over det. Jeg opplevde dette selv, og gikk på en ganske stor smell for å si det mildt. Etter behandling hos en psykolog som forsto meg greit, har jeg lært meg å tenke litt annerledes om ting og det er dermed mindre sannsynlig at jeg vil gå på en smell igjen. Jeg hadde først en helt jævlig psykolog. Ba om å få bytte, men fikk avslag uansett hvor pent jeg ba om det. Endte med at jeg kontaktet pasientombudet, de fikk fart på sakene og da fikk jeg bytte. Makan til elendig spesialisthelsetjeneste i psykiatrien... Anonymkode: a536a...76a
lillesky Skrevet 4. august 2017 #19 Skrevet 4. august 2017 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå