Gå til innhold

Millenials tidenes lateste generasjon?


hocane

Anbefalte innlegg

Er det bare meg eller virker dette sant? Altså vil si folk født på slutten av 80 tallet til 90 tidlig 2000 tallet.

Jeg er 25. Vi vokste jo opp under internett og videospill, og mange av oss fikk nok "alt" for mye av foreldrene uten å jobbe noe særlig for det.

Når jeg ser folk rundt meg på min alder virker de latterlig late. De kjører til så og si alt. Å sykle til jobb/skole er helt uaktuelt liksom. Mange har blitt feite etter at de ble voksne og helsen generelt virker laber.

Dette er som sagt min erfaring, rundt folk jeg vokste opp med så er mulig det er bedre andre steder, men ja, stiller meg ektremt kritisk til hvordan folk på min alder velger å leve livene sine.

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, enig. synes mange er late, overfladiske og klagete. 

Anonymkode: c8825...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene som oppdro millenials rævkjørte dem for å si det mildt. De hadde ingen forståelse for hvordan det var å vokse opp i den nye teknologiske verden. De hadde ingen forståelse for hvor vanskelig arbeidsmarked ville bli. Man ble fylt av ideer om at alt man ønskte var mulig. Foreldregenerasjonen til milenials var ekstremt naive og gjorde ingenting for å forbrede dem på hva verden skulle bli. Resulatet ble den mest psykisk syke og ødelagte generasjonen noensinne

Anonymkode: a672f...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, hocane skrev:

Er det bare meg eller virker dette sant? Altså vil si folk født på slutten av 80 tallet til 90 tidlig 2000 tallet.

Jeg er 25. Vi vokste jo opp under internett og videospill, og mange av oss fikk nok "alt" for mye av foreldrene uten å jobbe noe særlig for det.

Når jeg ser folk rundt meg på min alder virker de latterlig late. De kjører til så og si alt. Å sykle til jobb/skole er helt uaktuelt liksom. Mange har blitt feite etter at de ble voksne og helsen generelt virker laber.

Dette er som sagt min erfaring, rundt folk jeg vokste opp med så er mulig det er bedre andre steder, men ja, stiller meg ektremt kritisk til hvordan folk på min alder velger å leve livene sine.

Tanker?

"Ungdommen nå til dags, altså" :)

Dette har folk sagt om generasjonen under seg i mange tusen år :)

Ikke helt det samme dette kanskje siden du blant annet sikter til folk på din egen alder, men uansett :)

Dette sa f.eks. Sokrates for 2500 år siden:

"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoriteter, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere."

At man selv forfekter slike holdninger overfor generasjonen under seg er ikke annet enn et tegn på at man begynner å bli litt oppe i åra, selv om jeg synes det var tidlig å komme med sånt alt som 25-åring :)

Endret av JackIost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JackIost skrev:

"Ungdommen nå til dags, altså" :)

Dette har folk sagt om generasjonen under seg i mange tusen år :)

Dette sa f.eks. Sokrates for 2500 år siden:

"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoriteter, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere."

Det finnes ingen kilder som bekrefter at sokrates sa dette

Anonymkode: a672f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene som oppdro millenials rævkjørte dem for å si det mildt. De hadde ingen forståelse for hvordan det var å vokse opp i den nye teknologiske verden. De hadde ingen forståelse for hvor vanskelig arbeidsmarked ville bli. Man ble fylt av ideer om at alt man ønskte var mulig. Foreldregenerasjonen til milenials var ekstremt naive og gjorde ingenting for å forbrede dem på hva verden skulle bli. Resulatet ble den mest psykisk syke og ødelagte generasjonen noensinne

Anonymkode: a672f...681

Mye her her tror jeg. Teknologien kom altfor fort og foreldrene ante ikke hvordan de skulle håndtere og balansere det.

Endret av hocane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sønn født  i år 2000, og jeg må si mitt inntrykk er motsatt av ditt, ts. På hans klassetrinn på ungdomsskolen gikk de aller fleste på en eller annen form for idrett, og alle unntatt en var slanke og fine. Kun èn jente som jeg husker var tjukk og "lat", dvs drev ikke med noe. Og så min sønn da. Han har aldri drevet med noen idrett, er veldig lat, men slank likevel.

Anonymkode: 6e060...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Har selv vokst opp på 90-tallet og er utrolig glad for at jeg ikke vokste opp i by og at det ble stilt krav til meg og at jeg allerede som barn jobbet hardt. Er blitt en svært aktiv person som trener svært ofte, går til og fra min ellers aktive jobb og har andre fritidsinteresser som gjør at jeg nesten aldri sitter hjemme. Det er utrolig godt å ha en så sunn og sterk kropp. Det er så mange late mennesker at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 2fd16...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg tror de som er født på åttitallet og ca fram til midten av nittitallet må være tidenes lateste, mest bortskjemte og minst minst robuste mennesker. Heldigvis ser det ut som mange oppfattet at det bar galt avsted og begynte å stille krav til ungene sine igjen, for de som er født senere viser lovende takter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen kilder som bekrefter at sokrates sa dette

Anonymkode: a672f...681

Kanskje ikke, men det er like fullt noe folk har sagt til alle tider.

Anonymkode: 40e34...fcd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, C.Tramell skrev:

Jeg tror de som er født på åttitallet og ca fram til midten av nittitallet må være tidenes lateste, mest bortskjemte og minst minst robuste mennesker. Heldigvis ser det ut som mange oppfattet at det bar galt avsted og begynte å stille krav til ungene sine igjen, for de som er født senere viser lovende takter.

På hvilken måte var de som er født mellom 80-cirka 95 latere enn senere generasjoner? 

Ser det er mange påstander i denne tråden, men lite refleksjon og begrunnelser. 

Anonymkode: 40e34...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er late, men mange er også hardtarbeidende, aktive, sykler overalt, er delvis selvforsynt med grønnsaker fra kjøkkenhagen, spiser lite kjøtt m.m. Jeg synes dessertgenerasjonen med 50- og 60-åringer er minst like late, og de kjører de dyre bilene sine overalt og spiser masse kjøtt og produserer masse søppel. De møtte arbeidslivet i en tid hvor det var langt mindre stressende enn i dag. Dagens tenåringer sitter på facebook på iPhonen/macen i klasserommene mens de klager på at læreren ikke er like underholdende som komikerne på tv/you tube, klikker hjem varer på foreldrenes regning og blir kjørt hit og dit. De er konstant pålogget sosiale medier samtidig som de klager over hvor stresset de blir av det de ser der, av å ikke få nok likes og av å sove dårlig. Latsabber.

Alle generasjoner har blitt kalt late og bortskjemte. Det er selvfølgelig mange som er late unnesluntrere, og det kommer fram på ulike måter i ulike generasjoner. Det er også mange som ikke er late, og dette gjelder alle generasjoner. Millenials er ikke latere enn generasjoner som har kommet før eller seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen kilder som bekrefter at sokrates sa dette

Anonymkode: a672f...681

Takk for info, interessant, det later til at Platon kan ha skrevet noe lignende, men det direkte sitatet er nok ikke fra antikken, nei  :)

Som Harald "Brille" Eia sier: er det feil, så er det ikke morsomt :)

Uansett tror jeg nok poenget står seg, voksne har klaget på ungdommen til alle tider :)

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JackIost skrev:

Takk for info, interessant, det later til at Platon kan ha skrevet noe lignende, men det direkte sitatet er nok ikke fra antikken, nei  :)

Som Harald "Brille" Eia sier: er det feil, så er det ikke morsomt :)

Uansett tror jeg nok poenget står seg, voksne har klaget på ungdommen til alle tider :)

Jeg klager ikke på ungdommen men folk på min alder 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millenials generasjonen er født mellom 1980-1995 og Centennials eller IGeneration som de også kalles fra 1996-2011. +/- 2 år avhengig av hvilken statestikk en følger. Vil ikke si at noen av disse generasjonene er mer late og feite en tidligere generasjoner. Livstilen og måten en tenker på har drastisk forandret seg, med tanke på den ekstrem raske utviklingen vi har hatt det siste 100 året. Verden er ikke den samme i dag som i 1917, og som hver generasjon under sin oppvekst har blitt påvirket av omstendighetene resulterer det hvordan hver generasjon tenker. Det er store forskjeller på en Millenial og Centennial f.eks, da oppveksten til hver generasjon har vært preget av forskjellige situasjoner som gir dem et helt annet syn på deres fremtid.

BuzzFeed lagde en video på dette for et par måneder siden hvordan de 6 levende generasjonene i dag er forskjellig fra hverandre og hvordan de ble/blir påvirket av omstendighetene rundt sin oppvekst. Dette er dog fra et amerikansk perspektiv, men den videon kan relateres til de fleste i den vestlige verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...