Gå til innhold

Arv etter besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor vanlig er det at barnebarna for litt arv etter besteforeldre etter de har gått bort? 

Alt går til barn, ikke skrevet testamentet men barnebarn er i etableringsfase og litt arv hadde virkelig kommet godt med. 

Vil selvfølgelig være opp til barna dems, men hvor vanlig er det å gi noe videre til barnebarn?

Anonymkode: 1843e...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arv går til barn, ikke barnebarn.

Anonymkode: b0f62...844

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arvet ingenting. Ikke hørt noe om at de i min omgangskrets har arvet noe heller men kan ikke forvente at de forteller meg alt.

Anonymkode: f02f6...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folks griskhet tar aldri slutt.. 

Anonymkode: 79a1f...638

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så vanlig.  Jeg har ikke arvet noe etter mine besteforeldre på begge sider.  Hørte om noen som fikk noen tusenlapper en gang men de hadde skrevet testamente.  Så med mindre besteforeldrene har begunstiget barnebarna så er det opp til livsarvingene om de vil dele med ungene sine. 

Anonymkode: ee4c3...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle vi barnebarna arvet litt hver da min farfar døde. Vi var alle i barneskolealder, og hadde aldri hørt om arv før. Men våre foreldre ville vel at vi også skulle ha litt, regner jeg med. Kommer til å gjøre det samme for mine barn når jeg arver mine foreldre.

Anonymkode: 7506a...a26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du egentlig spør om er hvor vanlig det er at foreldre gir barna sine en del av arven de får etter sine foreldre. For så lenge foreldrene dine er i live så er de arvinger.

Det kommer nok an på hvor god råd foreldre bortover har. Men det er jo tross alt de som arver. Du arver dine foreldre. 
Og man har virkelig ingen grunn til å bli fornærmet eller forvente noe som helst.

Og om det er en ting jeg har lagt merke til så er det at unger stort sett tror at sine foreldre har mye bedre økonomi enn de i virkeligheten har, av en eller annen grunn.

Anonymkode: 70525...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ingen som svarer på spørsmålet. TS sier at at det ikke er testament og alt går til barna og lurer således på hvor vanlig det er at foreldrene videregir noe av det til sine egne barn.

Dette blir ekstremt anekdotisk, men min erfaring er at de som sitter godt i det selv (nedbetalt bolig, god lønn og en del millioner i investerings-portefølje), typisk gir verdier videre, mens "normale" familier gir lite eller ingenting.

Anonymkode: 5d822...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har det i to tilfeller blitt videredistribuert noe arv til barnebarn ved besteforeldres bortgang. Jeg hadde inntrykk av at det var temmelig vanlig, men det kommer vel an på hele familiens økonomiske situasjon.

Anonymkode: 39f76...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på, er vel svaret.

Det er en del ting som skal være på plass for at dette skal være vanlig tenker jeg:

  • Besteforeldrene (den siste som dør) har en god del  penger å etterlate seg i forholdet til antallet barn. Eier bestemor huset hun bor i og det er verd 3 millioner og hun hadde 2 barn er det mye å fordele.
    Leide hun leielighet, hadde 50 000 på konto og 4 barn er det ikke allverden å fordele.
     
  • Foreldrene sitter greit i det. Om foreldrene har nok penger kan de avstå en del av arven slik at den drypper videre ned på barna. Dette blir i tilfelle den enkelte forelders avgjørelse og blir nesten det samme som at din forelder bestemmer at du skal få penger av ham/henne.
     
  • Besteforeldrene har et bevisst forhold til at de skal dø, at de har penger og at de kan og vil styre fordelingen. Mange eldre unngår emnet, de utsetter og når det hadde vært på høy tid å gjøre noe med saken så er de gjerne svekket mentalt og fysisk slik at det ikke blir gjort. 
    Men er de bemidlet så kan de i teorien dele ut gaver før sin død istedenfor å legge opp til "at når jeg dør skal dere få penger!". Det må jo være bedre å se barnebarna få glede av pengene mens man lever.
     
  • Barna. Hvem er det egentlig du gir penger til? Er det en gjeng oppegående småbarnsforeldre som ville fått dagen sin lettet av en gave/arv på 50 000 kr? Er det en 4åring? Er det en 19-åring uten økonomisk kontroll som blåer pengene på telefoner og shopping?
    Hadde jeg vært besteforelderen eller forelderen til et slik (barne)barn hadde jeg gjerne tenkt at "det er best om foreldrene tar vare på disse pengene noen år til".

 

Den ene bestemoren min døde da jeg var 11. Hun etterlot seg ikke allverden penger, foreldrene mine hadde OK med penger, men ikke spesielt mye. Det ville være unaturlig om jeg skulle arve noe fra henne den gang da.

 

Den andre bestemoren min døde da jeg var 30. Hun eide verdier for millioner, mine foreldre og onkel hadde en romslig økonomisk situasjon og de (både min far og onkel) avstod en del av arven slik at jeg, min søster og mine søskenbarn alle arvet en sum. Alle var småbarnsforeldre med OK økonomi, men pengene kom selvfølgelig godt med. Jeg vet ikke om min bestemor hadde avtalt med barna sine at det skulle gjøres slik eller om dette var på eget initiativ, men det ble gjort.
Jeg ble overrasket da dette skjedde, det var ikke forventet.

 

Samtidig har jeg aldri diskutert noen av situasjonene over med venner eller andre, så det er ingen som vet om det. På samme måten aner jeg ingenting om venner av meg har arvet sine besteforeldre, så jeg aner rett og slett ikke om dette er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre og samboers foreldre gir oss litt av deres arv når våre besteforeldre dør. (Vet ikke hvor mye). Vi kommer til å gjøre det samme med våre barn når vi arver våre foreldre. 

Anonymkode: a0966...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 5000 hver da bestefar døde da jeg var 16. Fikk de direkte av bestemor, men vet ikke om det var hun eller mamma som bestemte det. 

Min mann fikk 200.000 av sin far da  farfaren døde, det ble gitt som forskudd på arv

Anonymkode: 85e8e...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må testamenteres og skrives under på av besteforeldre og far/mor. Jeg skal arve alt fra mine besteforeldre når de går bort, men pga. spesielle omstendigheter (ikke en diskusjon jeg har vært del i). Tror ikke det er vanlig eller noe å forvente.

Anonymkode: 63976...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mindre vanlig nå. Før kunne man lure unna litt fra arveavgiften ved å sende nedover. Nå er jo kikke det et poeng

Anonymkode: a2499...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det at barnebarna for litt arv etter besteforeldre etter de har gått bort? 

Alt går til barn, ikke skrevet testamentet men barnebarn er i etableringsfase og litt arv hadde virkelig kommet godt med. 

Vil selvfølgelig være opp til barna dems, men hvor vanlig er det å gi noe videre til barnebarn?

Anonymkode: 1843e...0f4

Det er barn som arver. Barnebarn har ikke krav. Er vel ikke vanlig å gi vekk arven

Anonymkode: 62b1e...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er nok ikke vanlig, men sitter besteforeldre litt godt i det, slik at det er verdier å fordele, burde de har litt tanke for barnebarna. 

Om besteforeldre er i 80 årene, så er barna i 50-60 årene, hva skal 60 åringer med stor arv? Barnebarna, i samme scenarioet er i 30-40 årene, og har mest bruk for arven

Anonymkode: fd43d...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva skal 60 åringer med stor arv?

Anonymkode: fd43d...d10

Jeg kan tenke meg at det er nokså mye 60-åringer kan tenke seg å bruke pengene på. Hytte, ny bil, cruise i Karibia - eller bare å betale ned på egne lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok ikke vanlig, men sitter besteforeldre litt godt i det, slik at det er verdier å fordele, burde de har litt tanke for barnebarna. 

Om besteforeldre er i 80 årene, så er barna i 50-60 årene, hva skal 60 åringer med stor arv? Barnebarna, i samme scenarioet er i 30-40 årene, og har mest bruk for arven

Anonymkode: fd43d...d10

Tror du er ung. Hva skal 60 åringer med stor arv? 60 er ikke gammelt i dag. Mange på 60 er gift for 2 gang. Var godt voksne når de hadde etablering på nytt igjen...stikk fingeren i jorda. Når jeg blir 60 har jeg ennå gjeld

Anonymkode: 62b1e...f17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...