Gå til innhold

Bil eller tilskudd til bil fra nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen av dere har fått det. Da på hvilket grunnlag? Hva måtte til av papirer for å få det til? Ulemper? Annet input som er viktig?

Jeg har en kronisk sykdom og jeg sliter veldig med reiseveien til jobb. Med bil vil jeg kutte tiden med 2/3-deler. 

Anonymkode: 8c5f3...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Biler fra Hjelpemiddelsentralens bilsenter deles i to grupper. Vanlig personbil eller kassebilder. Du får ikke kassebil med mindre du er rullestolbruker uten gangfunksjon. 

Støtte til personbil gis på strenge kriterier og med tilskudd på ca. 160 000. Du skal da ha blien i minimum 8 år, maks 11 etter km standen på bilen i din eietid. 

Om du er kvalifisert for bil må du ta opp med Hjelpemiddelsentralens bilsenter. Kriteriene er strenge mht. Helse og behov. 

Anonymkode: 2ead2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De strammet inn reglene for bilstønad til gruppe 1-bil for noen år siden også, slik at du må være i arbeid eller under utdanning for i det hele tatt å være kvalifisert.

Anonymkode: 474ce...d78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg er i 100% jobb. Bil er for å klare like mye jobb framover og for å lette hverdagene. Nå er det pendling, jobb og helt utslitt når jeg kommer hjem. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt bil for lenge siden. 

Anonymkode: 8c5f3...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er i 100% jobb. Bil er for å klare like mye jobb framover og for å lette hverdagene. Nå er det pendling, jobb og helt utslitt når jeg kommer hjem. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt bil for lenge siden. 

Anonymkode: 8c5f3...135

Din økonomi har ingenting å si for søknaden og heller ikke at du må pendle. Det er helsen din som er avgjørende. Bilsøknader er det omfattende prøvinger på i både trygderetten og i Lagmannsrettene. Dermed har saksbehandlerne god praksis å bygge sine avslag/innvilgelser på. 

Du vil kunne få avslag på både øknomi som begrunnelse for søknaden og beskjed om at du enten må bytte jobb eller flytte nærmere jobben dersom dette brukes som argument for å søke. Folk får avslag når de mener manglende kollektivtilbud er et argument for å bryte en isolert tilværelse. 

Når du ikke oppgir diagnose/funksjonsnivå så er dette å spørre om noe det er umulig å besvare. Igjen du får prate med Hjelpemiddelsentralens bilsenter der du bor, alternativt fastlegen. Du må ha omfattende legeerklæring for å søke. 

Anonymkode: 2ead2...104

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er i 100% jobb. Bil er for å klare like mye jobb framover og for å lette hverdagene. Nå er det pendling, jobb og helt utslitt når jeg kommer hjem. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt bil for lenge siden. 

Anonymkode: 8c5f3...135

KG er helt feil sted å spørre om slikt. Du blir ansett som en snylter tvert. Snakk heller med nav.

Anonymkode: bc15a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må iallfall ha en sykdom med en diagnose for å kunne være aktuell. Det nytter nok ikke å være sliten etter jobb og hevde at en bil sponset av NAV vil gjøre deg mindre sliten.

 

Anonymkode: e0781...3a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter ikke å bli sliten av pendling eller bruke dårlig økonomi som påskudd for å få dekt bil. Du må ha en diagnose, og da må du kunne bevise at du ikke kan ta kollektiv transport. De ser ikke på om du har eller ikke har kollektiv transport rett ved, men om du kunne tatt det dersom det gikk noe. 

Anonymkode: e7441...1e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å bli sliten av pendling eller bruke dårlig økonomi som påskudd for å få dekt bil. Du må ha en diagnose, og da må du kunne bevise at du ikke kan ta kollektiv transport. De ser ikke på om du har eller ikke har kollektiv transport rett ved, men om du kunne tatt det dersom det gikk noe. 

Anonymkode: e7441...1e1

Ved at hun pr. Nå bruker kollektivtransport så har hun alt bevist at hun kan bruke kollektivtilbudet. 

Er det en psykisk diagnose som gjør kollektivtransport vanskelig, så skal hun og bevise at hun har fått behandling for dette uten at det fører til bedring. Å lese noen hundrede dommer fra Trygderetten og lagmannsrettene gir en ganske god pekepinn på hva som går igjennom og hva som gir avslag. 

Anonymkode: 2ead2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ja. Jeg bruker kollektiv transport pr. I dag. Ja,  jeg har en kronisk sykdom som ikke er psykisk. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt meg bil for lenge siden. Nei, det er ikke aktuelt å flytte nærmere jobb da boligprisene er mye høyere enn her.

At jeg i dag tar kollektivtransport går kun på viljen fordi jeg vil være ijobb. Ssamtidig ser jeg at reiseveien sliter veldig på. Ikke uvanlig at jeg er så sliten etter jobb at jeg ikke orker å lage middag. I tillegg så har jeg maks 3 timer hjemme før jeg sove. Bil frigjør 1,5 til 2 timer hver dag. Lørdager er jeg bare sliten for så å ha litt mer overskudd på søndagen. Husk at det ligger en kronisk sykdom i bunn her som gjør meg ekstra sliten og sårbar.

Anonymkode: 8c5f3...135

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro at du ikke kan ha råd til bil med 100% jobb. Det blir en prioritering.

Anonymkode: 519be...0d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en ung mann som er ufør pga chrons, og han har trygdebil.. syns det grunnlaget er alt for tynt. 

Anonymkode: 8841c...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja. Jeg bruker kollektiv transport pr. I dag. Ja,  jeg har en kronisk sykdom som ikke er psykisk. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt meg bil for lenge siden. Nei, det er ikke aktuelt å flytte nærmere jobb da boligprisene er mye høyere enn her.

At jeg i dag tar kollektivtransport går kun på viljen fordi jeg vil være ijobb. Ssamtidig ser jeg at reiseveien sliter veldig på. Ikke uvanlig at jeg er så sliten etter jobb at jeg ikke orker å lage middag. I tillegg så har jeg maks 3 timer hjemme før jeg sove. Bil frigjør 1,5 til 2 timer hver dag. Lørdager er jeg bare sliten for så å ha litt mer overskudd på søndagen. Husk at det ligger en kronisk sykdom i bunn her som gjør meg ekstra sliten og sårbar.

Anonymkode: 8c5f3...135

Denne argumentasjone  for ditt behov for bil, gir det blankt avslag. Noe annet vil ikke være i tråd med loven og rettspraksis på området. 

Anonymkode: 2ead2...104

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja. Jeg bruker kollektiv transport pr. I dag. Ja,  jeg har en kronisk sykdom som ikke er psykisk. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt meg bil for lenge siden. Nei, det er ikke aktuelt å flytte nærmere jobb da boligprisene er mye høyere enn her.

At jeg i dag tar kollektivtransport går kun på viljen fordi jeg vil være ijobb. Ssamtidig ser jeg at reiseveien sliter veldig på. Ikke uvanlig at jeg er så sliten etter jobb at jeg ikke orker å lage middag. I tillegg så har jeg maks 3 timer hjemme før jeg sove. Bil frigjør 1,5 til 2 timer hver dag. Lørdager er jeg bare sliten for så å ha litt mer overskudd på søndagen. Husk at det ligger en kronisk sykdom i bunn her som gjør meg ekstra sliten og sårbar.

Anonymkode: 8c5f3...135

Du vil ikke få støtte til bil på det grunnlaget. Du har allerede bevist at du kan ta kollektiv transport. De bryr seg ikke om at du blir sliten å ikke orker å lage middag. Harde fakta, men der er reglene ganske strenge 

Anonymkode: e7441...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Tjenester+og+produkter/Bil+og+utstyr/Hvem+kan+soke

Der kan ts lese. Husk og på at inntekten din bestemmer hvor mye du eventuelt kan få i tilskudd. Har du for høy inntekt så er det bortkastet arbeid å søke selv om du skulle mener at du fyller kravene i forhold til helse. 

En annen mulighet er om du kommer inn under andre ordninger. 

Anonymkode: 2ead2...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 50 % ufør og sliter med å være kjempesliten å ikke orke å lage middag jeg heller når jeg kommer hjem fra jobb. Men det kunne ikke falle meg inn å forvente at staten skulle dekke bil for meg.

Anonymkode: 3a6c6...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Ja. Jeg bruker kollektiv transport pr. I dag. Ja,  jeg har en kronisk sykdom som ikke er psykisk. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg kjøpt meg bil for lenge siden. Nei, det er ikke aktuelt å flytte nærmere jobb da boligprisene er mye høyere enn her.

At jeg i dag tar kollektivtransport går kun på viljen fordi jeg vil være ijobb. Ssamtidig ser jeg at reiseveien sliter veldig på. Ikke uvanlig at jeg er så sliten etter jobb at jeg ikke orker å lage middag. I tillegg så har jeg maks 3 timer hjemme før jeg sove. Bil frigjør 1,5 til 2 timer hver dag. Lørdager er jeg bare sliten for så å ha litt mer overskudd på søndagen. Husk at det ligger en kronisk sykdom i bunn her som gjør meg ekstra sliten og sårbar.

Anonymkode: 8c5f3...135

Vet du...det er mange friske som ikke orker å lage middag når de kommer hjem

Anonymkode: 23f90...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prate med legen din, og nav. Så er det bare og søke, det verste som skjer er at du får avslag.

Men er det ikke noe mulighet for at du kan flytte, sånn så det blir enklere med offentlig transport. Hør og om du kan søke om grunnstønad, til å dekke utgifter til bil. Da må du betale for bilen selv, men du kan få en fast sum i måneden, som skal dekke utgiftene til bilen.

Anonymkode: 0e609...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får prate med legen din, og nav. Så er det bare og søke, det verste som skjer er at du får avslag.

Men er det ikke noe mulighet for at du kan flytte, sånn så det blir enklere med offentlig transport. Hør og om du kan søke om grunnstønad, til å dekke utgifter til bil. Da må du betale for bilen selv, men du kan få en fast sum i måneden, som skal dekke utgiftene til bilen.

Anonymkode: 0e609...4d7

Grunnstønad til drift av bil gis bare der Hjelpemiddelsentralen har tildelt bil. Så dette er bortkastet å søke om. Uansett kan hun helle rikke søke om Grunnstønad før hun faktisk eier en bil. 

Anonymkode: 2ead2...104

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du...det er mange friske som ikke orker å lage middag når de kommer hjem

Anonymkode: 23f90...66d

Det gjelder strengt tatt ikke mange. Hadde alle friske vært så slitne etter jobb hadde de aldri kunne få barn. Eller forsøker du å si at de fleste friske foreldre ikke lager mat til barna sine etter jobb fordi de ikke orker?

Dette er vås

Anonymkode: e889f...ded

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...