Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Har jeg som arbeisgiver på en liten bedrift lov til å kutte ned på timeantallet til min ansatt fordi jeg selv ønsker å jobbe mer? (frisør)

Vi gjør samme jobb.

Hvordan går jeg frem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo ann på hva spm står i avtalene til de andre ansatte det. Men er de ansatt i full stilling har de fullstilling.

Er det ansatt som ekstrahjelper kan du kutte i antall timer.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar.

Vi har ingen kontrakt, men hun går fast.

Er det nettsider der arbeismiljøloven står?

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar.

Vi har ingen kontrakt, men hun går fast.

Er det nettsider der arbeismiljøloven står?

Skrevet

Du finner arbeidsmiljøloven på www.lovdata.no - og alt annet oppdatert lovverk også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg anbefaler deg å bruke litt tid på å sette deg inn i hvilke rettigheter og plikter du har som arbeidsgiver. Det er helt klart en fordel både for deg og den ansatte at hun har en arbeidskontrakt. Jeg tror det finnes kurs i regi av NHO for småbedrifter.

Lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Trodde ikke du kan ta fra dine arbeidere faste timer.Jeg jobber okså faste timer men har ingen kontrakt.Burde kansje forlangt kontrakt? :roll:

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er faktisk lovpålagt å ha arbeidskontakt. (Arbeidsmiljøloven)

Men arbeidstakeren er uansett beskyttet etter den loven.

Du bør studere § 57 nøye, slik at oppsigelsen blir skikkelig gjort.

Hvis det er saklig grunn til oppsigelsen (f.eks. mangel på oppdrag), kan du si opp vedkommende, men hun vil ha fortrinnsrett hvis situasjonen endrer seg.

Hvis det er snakk om at du skal jobbe mer enn full stilling, og frata den fast ansatte noen timer, er det neppe saklig grunn til oppsigelse.

Tror det kan være lurt å snakke med en advokat, så du ikke får en arbeidsrettsak på nakken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...