Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Jeg er student, men sliter litt med å finne en god studieteknikk som passer for meg. Når jeg gikk på videregående, noterte jeg ned mens jeg leste. Jeg føler jeg ikke kan gjøre det nå når jeg går på høyskolen, fordi vi har altfor mye pensum til at jeg kan begynne å notere..da blir jeg i såfall aldri ferdig! Når jeg leser nå, sitter jeg med en gul tusjmarkør, og markerer det jeg syns er viktig. Likevel er jeg litt småredd for at jeg ikke klarer å huske halvparten en gang.. Hva er god studieteknikk for dere, og har dere noen råd å komme med til meg, slik at jeg får mest mulig ut av lesingen?
Gjest Lea Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Jeg pleide å skrive et kort sammendrag etter hvert "kapittel". Dessuten skrev jeg opp alt som var veldig viktig og som jeg lett kunna glemme. Dette fungerte bedre enn å notere alt etter hvert som jeg leste. Da måtte jeg tvinge meg selv til å ikke skumlese. Jeg satte også faner på boka, der det var viktige ting. Letttere å finne frem til riktig side.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 Jeg bruker mye tankekart som utgangspunkt. Får samlet stoffet og får litt oversikt. På ting jeg synes er vanskelig lager jeg mere utfyllende notater.
Arkana Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Jeg leser en gang gjennom pensum og skriver sammendrag etterhvert, og det er disse sammendragene jeg konsentrerer meg om når eksamen nærmer seg.
Gjest Virvel Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Jeg tar utgangspunkt i listen med læringsmål (det som i gamledager het pensumliste), og markerer det jeg trenger å kunne i læreboken. Så skriver jeg notater på pcen som liksom er svar på læringsmålene. Jeg burde sikkert vært flink og jobbet jevnt med dette, men det blir til at jeg først begynner når eksamen nærmer seg. Uansett har jeg funnet ut at det er den mest effektive metoden for meg. Jeg får med meg så mye mer når jeg skriver samtidig som jeg leser. Til slutt bruker jeg notatene mine som hjelp når jeg løser gamle eksamensoppgaver o.l.
Cata Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 Jeg pleide notere flittig i forelesningene, og før eksamen leste jeg pensum men baserte størsteparten av innlæringen på å lære meg notatene og løse oppgaver (gamle eksamensbesvarelser osv.) I en del fag skrev jeg sammendrag av kapitlene når det begynte å nærme seg eksamen og så leste jeg sammendraget etterpå.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 Takk for alle råd. Tror jeg skal begynne å skrive noen sammendrag ettersom jeg har lest meg gjennom pensum. Gamle eksamensopgaver får jeg nok ikke, for eksamenen vi skal ha, er muntlig. Den skriftlige er gruppeoppgavene vi har gjort i løpet av året.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå