Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Jeg er student, men sliter litt med å finne en god studieteknikk som passer for meg. Når jeg gikk på videregående, noterte jeg ned mens jeg leste. Jeg føler jeg ikke kan gjøre det nå når jeg går på høyskolen, fordi vi har altfor mye pensum til at jeg kan begynne å notere..da blir jeg i såfall aldri ferdig! Når jeg leser nå, sitter jeg med en gul tusjmarkør, og markerer det jeg syns er viktig. Likevel er jeg litt småredd for at jeg ikke klarer å huske halvparten en gang.. Hva er god studieteknikk for dere, og har dere noen råd å komme med til meg, slik at jeg får mest mulig ut av lesingen?
Gjest Lea Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Jeg pleide å skrive et kort sammendrag etter hvert "kapittel". Dessuten skrev jeg opp alt som var veldig viktig og som jeg lett kunna glemme. Dette fungerte bedre enn å notere alt etter hvert som jeg leste. Da måtte jeg tvinge meg selv til å ikke skumlese. Jeg satte også faner på boka, der det var viktige ting. Letttere å finne frem til riktig side.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 Jeg bruker mye tankekart som utgangspunkt. Får samlet stoffet og får litt oversikt. På ting jeg synes er vanskelig lager jeg mere utfyllende notater.
Arkana Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Jeg leser en gang gjennom pensum og skriver sammendrag etterhvert, og det er disse sammendragene jeg konsentrerer meg om når eksamen nærmer seg.