Mari Y Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 På mennesker som mener jenter legger opp til å bli voldtatt(P. S: Nei, de er ikke alle innvandrere. Har fått erfare at nordmenn også kan ha så grumsete holdninger). Må si jeg er glad holdninger her forandrer seg til det bedre. 'De legger opp til det selv'. Hva slags argument er det liksom? Idioter. 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Det jeg synes er så rart er at noen menn insisterer på å påpeke at de er huleboere som kun er styrt av sexdriften sin. Som om menn ikke klarer å styre seg bare de ser litt kvinnehud. Anonymkode: fda4a...dc1 1
Mari Y Skrevet 2. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg synes er så rart er at noen menn insisterer på å påpeke at de er huleboere som kun er styrt av sexdriften sin. Som om menn ikke klarer å styre seg bare de ser litt kvinnehud. Anonymkode: fda4a...dc1 Det er ikke bare menn med så tullete holdninger, dessverre. Jeg vil gjette at det er en del menn som tar avstand fra slike holdninger, også.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, Mari Y skrev: Det er ikke bare menn med så tullete holdninger, dessverre. Jeg vil gjette at det er en del menn som tar avstand fra slike holdninger, også. Klart det er mange menn som tar avstand. Det sier seg selv. Det er derfor jeg spesifiserte "noen menn". Og det er selvfølgelig ikke bare menn som har slike tullete holdninger. Jeg har dog til gode å se en kvinne beskrive seg selv som en huleboer som kun er styrt av sexdriften sin. Men det er godt mulig de finnes de og. Anonymkode: fda4a...dc1 2
Horten Market Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 Helt enig, TS. Håpløst å hevde at den som stikker en hånd i et vepsebol, legger opp til å bli stukket. Alt er selvsagt vepsen sin feil. Vi lever da tross alt i 2017.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 Og det dere sannsynligvis aldri har forstått er at det er få som beskylder dere for å "legge opp til voldtekt" men påpeker at risikoen øker noe ved visse handlinger. Man har aldri skyld i at man blir utsatt for kriminalitet, men det er lov å ta visse forholdsregler innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0dcd4...09d 1
Mari Y Skrevet 2. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 2. august 2017 10 minutter siden, Horten Market skrev: Helt enig, TS. Håpløst å hevde at den som stikker en hånd i et vepsebol, legger opp til å bli stukket. Alt er selvsagt vepsen sin feil. Vi lever da tross alt i 2017. Dette bare understreket hvorfor jeg synes hele argumentet er idiotisk.
Gjest JanHelge Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 En ting er å hevde at damer i tettsittende korte miniskjørt er mer utsatt enn damer i burka, slik er det!! En ganske annen ting er å hevde at fordi at ei benyttet ett miniskjørt så la hun opp til å bli voldtatt, for slik er det jo ikke. --- Men er lov å benytte hodet da, ikke alle steder damer burde benytte korte miniskjørt nettopp fordi de visse steder er mer utsatt enn andre steder. Det må kunne bli sagt uten at det er ille...
Mari Y Skrevet 2. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 2. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det dere sannsynligvis aldri har forstått er at det er få som beskylder dere for å "legge opp til voldtekt" men påpeker at risikoen øker noe ved visse handlinger. Man har aldri skyld i at man blir utsatt for kriminalitet, men det er lov å ta visse forholdsregler innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0dcd4...09d Det er én ting, men det innebærer ikke at man legger opp til det. Det er jo det jeg har hørt folk si. Det er voldsutøveren som legger opp til å begå vold. Dessuten skjer de aller færreste voldtekter ute. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere hevder at dårlige valg skal gjøre en ansvarlig for å bli voldtatt. Tror du det er denne måten du vil at voldtektsofre skal møtes på? Du hadde vel ikke reagert slik om det var ditt eget barn som hadde vært utsatt? 2
Mari Y Skrevet 2. august 2017 Forfatter #10 Skrevet 2. august 2017 8 minutter siden, JanHelge skrev: En ting er å hevde at damer i tettsittende korte miniskjørt er mer utsatt enn damer i burka, slik er det!! En ganske annen ting er å hevde at fordi at ei benyttet ett miniskjørt så la hun opp til å bli voldtatt, for slik er det jo ikke. --- Men er lov å benytte hodet da, ikke alle steder damer burde benytte korte miniskjørt nettopp fordi de visse steder er mer utsatt enn andre steder. Det må kunne bli sagt uten at det er ille... Det er det, men da er det mange tilfeller man burde bruke hodet. Når man ordrett sier at 'de legger opp til det selv', synes jeg det minner om svært dårlig dømmekraft og mangel på å reflektere. Det er ikke slik vi bør møte mennesker som har vært utsatt for overgrep eller voldtekt. Ved å insinuere at det var deres egen feil. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 9 minutter siden, Mari Y skrev: Det er én ting, men det innebærer ikke at man legger opp til det. Det er jo det jeg har hørt folk si. Det er voldsutøveren som legger opp til å begå vold. Dessuten skjer de aller færreste voldtekter ute. Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere hevder at dårlige valg skal gjøre en ansvarlig for å bli voldtatt. Tror du det er denne måten du vil at voldtektsofre skal møtes på? Du hadde vel ikke reagert slik om det var ditt eget barn som hadde vært utsatt? Å "legge opp til det" er jo et begrep som brukes i dagligtale og kan ha forskjellige betydninger. Noen vil kanskje mene at man har skyld selv, mens andre mener at man utsatte seg selv for risiko men uten å ha skyld. Jeg har da ikke hevdet at dårlige valg skal gjøre en ansvarlig for å bli voldtatt, men påpekt at visse valg øker risikoen. Det er faktisk helt to forskjellige utsagn. Anonymkode: 0dcd4...09d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det dere sannsynligvis aldri har forstått er at det er få som beskylder dere for å "legge opp til voldtekt" men påpeker at risikoen øker noe ved visse handlinger. Man har aldri skyld i at man blir utsatt for kriminalitet, men det er lov å ta visse forholdsregler innen rimelighetens grenser. Anonymkode: 0dcd4...09d Hvilke handlinger øker risikoen for voldtekt så voldsomt da? De fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekter. Det er kanskje derfor kvinner blir lei av å høre at man ikke skal gå i skjørt på gaten for å unngå å bli voldtatt. Det gir ikke noen realistisk beskyttelse mot å bli voldtatt. Og som oftest så er nok neppe de fleste som sier dette i god tro og tror de gir et godt råd heller. De driter i om kvinner blir voldtatt, de har bare behov for å dømme ofrene av en eller annen grunn. Anonymkode: 25b47...c1c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvilke handlinger øker risikoen for voldtekt så voldsomt da? De fleste voldtekter er ikke overfallsvoldtekter. Det er kanskje derfor kvinner blir lei av å høre at man ikke skal gå i skjørt på gaten for å unngå å bli voldtatt. Det gir ikke noen realistisk beskyttelse mot å bli voldtatt. Og som oftest så er nok neppe de fleste som sier dette i god tro og tror de gir et godt råd heller. De driter i om kvinner blir voldtatt, de har bare behov for å dømme ofrene av en eller annen grunn. Anonymkode: 25b47...c1c Ingen her har påstått at bekledning har noen særlig innvirkning på risiko heller, faktisk viser den forskningen jeg har lest at klær spiller mindre rolle, for det er et behov om makt som ligger bak. Faktorer som derimot spiller noen rolle for risikoen er f. eks. grad av beruselse, om man er alene, hvor man oppholder seg/går etc. Da primært overfallsvoldtekter, men også ved andre typer voldtekter kan høy grad av beruselse øke risikoen. Dette på gruppenivå/statistisk selvsagt. Anonymkode: 0dcd4...09d
Gjest JanHelge Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, Mari Y skrev: Det er det, men da er det mange tilfeller man burde bruke hodet. Når man ordrett sier at 'de legger opp til det selv', synes jeg det minner om svært dårlig dømmekraft og mangel på å reflektere. Det er ikke slik vi bør møte mennesker som har vært utsatt for overgrep eller voldtekt. Ved å insinuere at det var deres egen feil. "Å legge opp til det selv" er et tankeløst uttrykk i forbindelse med voldtekt, da ingen legger opp til noe slik selv og ingen kan lastes for å bli voldtatt. Men like fullt, noen adferder er forebyggende i forhold til andr. Som at ei utfordrende kledd dame tar pirattaxi i stedet for ordinær taxi, om hun går hjem gjennom en mørk park i stedet for å gå langs opplyst trasse, at hun velger å gå hjem alene heller enn sammen med noen o.s.v. Det er slik at møter hun i burka så er sjansene for å bli voldtatt mindre enn dersom hun går i miniskjørt og alt det må kunne hevdes. Noen damer gjør seg selv mer utsatt enn andre, spesielt dersom de er blandt dem som i stor grad også flørter med og utfordrer fremmede menn. Men igjen, de kan ikke lastes for å ha blitt voldtatt bare fordi de har gjort mye som kan ha gjort dem mer utsatt enn andre. Voldtekter er ALLTID gjerningspersonens skyld.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #15 Skrevet 2. august 2017 Akkurat nå, JanHelge skrev: Men like fullt, noen adferder er forebyggende i forhold til andr. Som at ei utfordrende kledd dame tar pirattaxi i stedet for ordinær taxi, om hun går hjem gjennom en mørk park i stedet for å gå langs opplyst trasse, at hun velger å gå hjem alene heller enn sammen med noen o.s.v. Det er slik at møter hun i burka så er sjansene for å bli voldtatt mindre enn dersom hun går i miniskjørt og alt det må kunne hevdes. Dette påvirker jo i beste fall bare risikoen for overfallsvoldtekt, som utgjør ca. 14% av alle voldtekter. Det har ikke effekt på de andre 86 prosentene. Så hvis man aldri går ute i mørket, bruker burka etc. Så har man jammen begrenset livet sitt mye for relativt lav gevinst i form av beskyttelse mot voldtekt. Hvis man skal prøve å beskytte seg mot voldtekt på noen meningsfull måte må man begrense livsførselen sin så mye på så mange arenaer at det bare ikke er realistisk for kvinner i et moderne samfunn som har forpliktelser i form av jobb, sosialt, familie.. De fleste ville nok blitt glad for råd om en en måte å unngå å bli voldtatt på. Men da må det være en gjennomførbar løsning som faktisk senker risikoen betraktelig, og samtidig er kompatibel med å leve et normalt liv. Ikke "gå i burka" (dette må være den beste. Tror dere ikke kvinner blir voldtatt i land der kvinner går i burka? )"ikke gå i skjørt" "ikke drikk" "ikke gå ute om kvelden". Disse "rådene" er bare begrensende og beskytter dårlig. Anonymkode: 25b47...c1c 3
Tyrk40 Skrevet 2. august 2017 #16 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, Mari Y skrev: På mennesker som mener jenter legger opp til å bli voldtatt(P. S: Nei, de er ikke alle innvandrere. Har fått erfare at nordmenn også kan ha så grumsete holdninger). Må si jeg er glad holdninger her forandrer seg til det bedre. 'De legger opp til det selv'. Hva slags argument er det liksom? Idioter. Innvandre eller ikke..Uansett er det jo ''tenke med pikken' holdning spør du meg...Og sparer meg fra det,og godt at holdninger endrer seg...Som mann skammer jeg meg innimellom p.ga. tenkemåten og holdningen til endel mannfolk... 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #17 Skrevet 2. august 2017 Hvorfor blir kvinner behandlet som barn? Selvfølgelig er voldtekt ikke kvinnen skyld, men hva som betegnes som voldtekt har blitt vannet ned. La oss se på et eksempel: Kari går med noen venner til et utested. Hun drikker og er rimelig full når hun møter Per. Per har også drukket en del og han er på utestedet for å finne seg et ligg. Han prater med Kari og han spanderer neste øl. Kari finner ikke venninne sine i det trange lokalet så hun forsetter å prate med Per. Han følger henne tilslutt ut av lokalet og mens de venter på taxi begynner de å kline. Taxien kommer og begge setter seg inn. Per gir sin adresse og Kari sier ingen ting. Han prøver å kline med henne i taxien, men hun er motvillig. Han stopper og begynne å snakke tull for å holde humøret oppe. Taxien ankommer adressen til Per og han leier Kari ut av taxien. Taxien drar avgårde. Han begynner å kysse og snakke. Hun gir etter tilslutt og blir med inn i leiligheten. De har sex der Kari er nokså passiv i akten. Hun går ut, etter han har lagt seg. Bestiller en ny taxi og drar hjem. Per våkner i 8 tiden, ser Kari ikke er der lenger og legger seg å sove igjen. Kari derimot føler seg voldtatt. Hun var redd for å si nei til Per og det var derfor hun ga etter. Hun vet ikke hva hun skal gjøre. Hun forteller hendelsen til en nær venn og hun anbefaler henne å anmelde Per, noe hun velger å gjøre. Jeg vet ikke hva som hadde skjedd med en slik type anmeldelsen. Men jeg vet det er mange "Kari" der ute som mener de ikke hadde noe skyld i sin "voldtekt". Men det stemmer ikke, det mye de kunne ha gjort for ikke havne i den type situasjonen. Anonymkode: 3fad2...602
Maleficenta Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klart det er mange menn som tar avstand. Det sier seg selv. Det er derfor jeg spesifiserte "noen menn". Og det er selvfølgelig ikke bare menn som har slike tullete holdninger. Jeg har dog til gode å se en kvinne beskrive seg selv som en huleboer som kun er styrt av sexdriften sin. Men det er godt mulig de finnes de og. Anonymkode: fda4a...dc1 Jeg har ikke til gode å høre jenter beskrive at en jente som har blitt voldtatt la opp til det selv..
Maleficenta Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, Horten Market skrev: Helt enig, TS. Håpløst å hevde at den som stikker en hånd i et vepsebol, legger opp til å bli stukket. Alt er selvsagt vepsen sin feil. Vi lever da tross alt i 2017. Menn kan sammenlignes med vepser nå? 1
Horten Market Skrevet 2. august 2017 #20 Skrevet 2. august 2017 Menn som drikker seg full og kommer i en ulykke på grunn av dette, får avkortning på forsikringen. Om han i fylla inviterer en fremmed hjem og blir rundstjålet, så blir også forsikringen avkortet. Hvorfor mener feminister at uaktsomhetsreger ikke skal gjelde for kvinner?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå