Gå til innhold

Utbrent

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har brent lyset mitt i flere ender. Vondt samlivsbrudd og opplevelser i ekteskapet som nesten tok knekken på meg. Jeg brukte masse av energien på jobb for å glemme det som skjedde hjemme. Jeg så varselssignalene men overså de. Til jeg en dag var helt utslitt. Måtte hvile etter jeg hadde tatt en dusj for eks. Jeg har hatt fokus på å hvile, gjøre ting som gir meg positiv energi og jeg er bedre. Men jeg klarer ikke å tenke på å gå tilbake til jobb. Jeg blir fysisk uvel av å tenke på den. Jeg har en lederjobb i sosialsektoren. Er det noen av dere som har hatt det sånn og hva gjorde dere? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, helledussen skrev:

Jeg har brent lyset mitt i flere ender. Vondt samlivsbrudd og opplevelser i ekteskapet som nesten tok knekken på meg. Jeg brukte masse av energien på jobb for å glemme det som skjedde hjemme. Jeg så varselssignalene men overså de. Til jeg en dag var helt utslitt. Måtte hvile etter jeg hadde tatt en dusj for eks. Jeg har hatt fokus på å hvile, gjøre ting som gir meg positiv energi og jeg er bedre. Men jeg klarer ikke å tenke på å gå tilbake til jobb. Jeg blir fysisk uvel av å tenke på den. Jeg har en lederjobb i sosialsektoren. Er det noen av dere som har hatt det sånn og hva gjorde dere? 

Sett pris på at du lever. Og at du har en jobb i det hele tatt. Gud! 

Anonymkode: f92c1...e23

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som at du rett og slett har fåtr litt for mye. Ta deg en tur til legen og forklar situasjonen, få en sykemelding og kom deg litt ovenpå igjen.

Viktig å ta grep før det går for langt...

Klem til deg 🙂

AnonymBruker
Skrevet

12 timers søvn hver dag

Drikk vann

Tving deg ut på tur

Spis fisk og vitaminer

Anonymkode: 438c8...c29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, helledussen skrev:

Hvorfor blir du uvel? Er det redselen for nok en smell? Arbeidspress? Dårlig miljø eller mistrivsel? 

Jeg tror nok du bør stille deg selv dette spørsmålet: hvor lang tid vil det ta før arbeidskapasiteten din er tilbake på et nivå som er høyt nok til en lederjobb? Og kan du være vekke eller skjermet i stillingen din så lenge? Eventuelt: vil den noensinne være på samme nivå? Ønsker du i det hele å legge ned så mye tid og innsats?

Det er helt greit å revurdere. Livet er mye mer enn jobb, og å lede er ikke for alle livsfaser. Kanskje må du finne deg en 8-4 rutinejobb. Det er helt ok å prioritere helsa over jobben.

Anonymkode: 52c04...bd2

Skrevet
På 8/2/2017 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir du uvel? Er det redselen for nok en smell? Arbeidspress? Dårlig miljø eller mistrivsel? 

Jeg tror nok du bør stille deg selv dette spørsmålet: hvor lang tid vil det ta før arbeidskapasiteten din er tilbake på et nivå som er høyt nok til en lederjobb? Og kan du være vekke eller skjermet i stillingen din så lenge? Eventuelt: vil den noensinne være på samme nivå? Ønsker du i det hele å legge ned så mye tid og innsats?

Det er helt greit å revurdere. Livet er mye mer enn jobb, og å lede er ikke for alle livsfaser. Kanskje må du finne deg en 8-4 rutinejobb. Det er helt ok å prioritere helsa over jobben.

Anonymkode: 52c04...bd2

Jeg er helt enig i at jeg må stille meg selv noen spørsmål. Jeg jobber tett med en psykolog som skal hjelpe meg tilbake. Jeg tenker at det er en for tøff jobb for meg å ha nå og jeg vil søke meg til andre jobber. Men får å få jobb må man være i jobb derfor må jeg først tilbake. Skal se om det går an å tilrettelegge. 

Skrevet
På 8/2/2017 den 19.08, AnonymBruker skrev:

12 timers søvn hver dag

Drikk vann

Tving deg ut på tur

Spis fisk og vitaminer

Anonymkode: 438c8...c29

Jeg sover mye og har snudd døgnet. Drikker mye vann og har vært flink til å gå på tur. Må skjerpe meg litt med det å gå på tur og trene. 

Skrevet
På 8/2/2017 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har gode støttespillere i legen og psykologen min. Og jeg er glad for at jeg lever og har en jobb. Jeg må bare ha hjelp til å komme meg tilbake til arbeidslivet. 

Skrevet
På 8/2/2017 den 18.50, mimoe skrev:

Høres ut som at du rett og slett har fåtr litt for mye. Ta deg en tur til legen og forklar situasjonen, få en sykemelding og kom deg litt ovenpå igjen.

Viktig å ta grep før det går for langt...

Klem til deg 🙂

Klem tilbake. Det har blitt for mye og jeg har en flott lege som nærmest tvang meg til å bli sykmeldt. Jeg jobber daglig for å komme meg ovenpå igjen. 

Skrevet
13 minutter siden, helledussen skrev:

Klem tilbake. Det har blitt for mye og jeg har en flott lege som nærmest tvang meg til å bli sykmeldt. Jeg jobber daglig for å komme meg ovenpå igjen. 

Hørtes fornuftig ut.

Ta den tiden du trenger, så skal du se det blir lettere etterhvert ❤❤❤

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Å være utbrent er faktisk veldig alvorlig. Det kan føre til både angst og depresjon. Jeg ser at du går til psykolog og det er bra. Sammen med psykologen kan du få veiledning til å takle hverdagen og redskapene du trenger for å håndtere dette videre.

De som blir utbrent er som oftest de som jobber hardest, setter høyre krav til seg selv og som alltid setter alt annet enn segselv først. Det er på tide å skifte prioriteringene og ble mer egoistisk og sette seg selv først. Senke kravene til deg selv og innse at du ikke må strebe etter å være et perfekt supermenneske. Senke skuldrene og gi deg selv lov til å bare være et menneske.

Det er faktisk ekstremt viktig at du endrer livsstilen og tankegangen din for er en først blitt utbrent så kan en lett bli det igjen og det kan faktisk ta år å bli frisk ved skikkelig utbrenthet. 

Det beste du gjør nå er å gå til psykolog så mye som mulig nå i starten og om du må være 100% sykemeldt så må du det. Dyrk deg selv i denne tiden. Trening er faktisk ikke "kuren" om en er skikkelig utbrent. Det er bedre med ting som f.eks yoga, turer og ting som får deg til å fokusere på å slappe av, senke skuldrene og finne en indre ro. 

Skrevet
På 8/4/2017 den 21.39, mimoe skrev:

Hørtes fornuftig ut.

Ta den tiden du trenger, så skal du se det blir lettere etterhvert ❤❤❤

Takk Mimoe 💜💜💜

Skrevet
På 8/4/2017 den 23.16, GoldenLioness skrev:

Å være utbrent er faktisk veldig alvorlig. Det kan føre til både angst og depresjon. Jeg ser at du går til psykolog og det er bra. Sammen med psykologen kan du få veiledning til å takle hverdagen og redskapene du trenger for å håndtere dette videre.

De som blir utbrent er som oftest de som jobber hardest, setter høyre krav til seg selv og som alltid setter alt annet enn segselv først. Det er på tide å skifte prioriteringene og ble mer egoistisk og sette seg selv først. Senke kravene til deg selv og innse at du ikke må strebe etter å være et perfekt supermenneske. Senke skuldrene og gi deg selv lov til å bare være et menneske.

Det er faktisk ekstremt viktig at du endrer livsstilen og tankegangen din for er en først blitt utbrent så kan en lett bli det igjen og det kan faktisk ta år å bli frisk ved skikkelig utbrenthet. 

Det beste du gjør nå er å gå til psykolog så mye som mulig nå i starten og om du må være 100% sykemeldt så må du det. Dyrk deg selv i denne tiden. Trening er faktisk ikke "kuren" om en er skikkelig utbrent. Det er bedre med ting som f.eks yoga, turer og ting som får deg til å fokusere på å slappe av, senke skuldrene og finne en indre ro. 

Jeg merker at det å være utbrent ikke er noe som går raskt over. Jeg klarer ikke å tenke på jobben en gang. Det er en jobb jeg har trivdes i og jeg gav mye av meg selv men nå er jeg tom. Jeg skal ha et møte med psykologen og sjefen for å se hvordan vi kan tilrettelegge for at jeg kan klare noe av jobben min. Jeg sover mye. Jeg elsker å trene Zumba og gjør det også men jeg blir helt utslitt neste dag. Skamfølelse over å ikke klare det andre klarer - gå på jobb hver dag. Jeg sliter mye med depresjon i perioder. Både legen og psykologen min er gode støttespillere og jeg har tro på at det vil bli bedre. Det tar bare tid og jeg er en utålmodig sjel. Jeg er ikke i starten men ble sykmeldt i april. Nav henger på nakken for å få meg i jobb. Jeg vet jeg må ha en jobb men det er pyton når man ikke klarer å gå på den. 

Skrevet
På 8/2/2017 den 18.43, AnonymBruker skrev:

Hva er det for et svar? Og postet som AB såklart... Hvorfor ikke bare droppe å svare om man ikke har noe vettugt å komme med?

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal nå etter planen tilbake i jobb. Snakket med sjefen nå for vi skal ha et møte på fredag der psykologen min skal være med. Jeg kjente på fysisk ubehag da sjefen snakket om et møte i morgen og planer fremover. Jeg må selvsagt ha en jobb men er usikker på hvordan det blir å presse meg tilbake i en jobb jeg ikke orker tanken på. Min plan er å komme meg tilbake på jobb for å kunne søke meg over til noe annet. En jobb der jeg ikke skal være leder blant annet. Jeg må bare prøve. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...