AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Hei alle sammen, håper noen kan komme med noen innspill Jeg er så SYKT lei av at hundene mine spiser dritt ute! De finner noe nesten uansett hvor jeg går, og de er så kjappe at jeg rekker ikke å reagere engang! Hvis jeg ser de skal til å spise noe, stopper jeg det selvfølgelig, men det er jeg sjeldent jeg får den muligheten. Den ene hunden har matallergi og må gå på både kortison og allergifór. Hun har etter at hun begynte på dette, blitt helt vill etter mat, og det hender hun får i seg ting (mat?) ute. Dette er jo ikke bra ift allergien. Så derfor tenker jeg mye på å kanskje bruke munnkurv, både mtp. drittspisingen og allergien. Hvertfall på sistnevnte hund. Har noen erfaring med dette? (Selvsagt skal jeg tilvenne hunden/hundene munnkurven gradvis og med belønning, slik at munnkurven ikke blir assosiert med noe ubehagelig) Anonymkode: 0e8b7...7c1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Helt innafor. Anonymkode: de435...d37 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 Helt innafor. Har brukt munnkurv til samme formål selv. Anonymkode: 0b3aa...46b
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt innafor. Har brukt munnkurv til samme formål selv. Anonymkode: 0b3aa...46b Hvor stor var munnkurven ift hunden? Jeg tenker at de burde både kunne drikke vann og pese, men vil det da bli mulighet for å få i seg dritt også, gjennom kurven? TS Anonymkode: 0e8b7...7c1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor stor var munnkurven ift hunden? Jeg tenker at de burde både kunne drikke vann og pese, men vil det da bli mulighet for å få i seg dritt også, gjennom kurven? TS Anonymkode: 0e8b7...7c1 Jeg kjøpte en med veiledning fra dyrebutikken, så den er passe stor. Pese burde hunden få lov til ja, men er det egentlig behov for å drikke vann? Jeg går bare på "vanlige" turer med munnkurv på, det er jo ikke slik at hunden drikker vann da uansett. Leker han med andre hunder tilbys det vann, og bruker selvsagt ikke munnkurv da. Jeg anbefaler deg å Google litt og lese litt om ulike typer munnkurver. Noen er såpass lukkede at det ikke går an å spise noe som helst gjennom den. Anonymkode: 0b3aa...46b 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 Hvis hunden har behov for vann så tar du av munnkurven akkurat da. Anonymkode: 560a9...ff0
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 Tren hundene dine og vær mer oppmerksom. Spesielt når det er varmt er det faktisk grusomt å bruke munnkurv på hunder. Anonymkode: fcc1b...434 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tren hundene dine og vær mer oppmerksom. Spesielt når det er varmt er det faktisk grusomt å bruke munnkurv på hunder. Anonymkode: fcc1b...434 I bånd ja, men ikke løs. De må jo få være hunder og løpe rundt og ikke følge med på eieren konstant hele tiden. Går ikke tur på dagen når det er varmt. Det er ubehahelig både med og uten munnkurv TS Anonymkode: 0e8b7...7c1 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: I bånd ja, men ikke løs. De må jo få være hunder og løpe rundt og ikke følge med på eieren konstant hele tiden. Går ikke tur på dagen når det er varmt. Det er ubehahelig både med og uten munnkurv TS Anonymkode: 0e8b7...7c1 Det er båndtvang. Og du skal uansett ha full kontroll på hunden til en hver tid. Har du ikke det, som det jo ikke virker som siden den klarer å spise alt mulig når den er på tur med deg, må hunden alltid være i bånd på tur. Anonymkode: e9d23...8eb 7
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 Munnkruv absolutt. Men jeg anbefaler deg å finne bedre fôr. For det at dyr spiser avføring kan være et tegn på dårlig kosthold. De mangler en del næringstoffer/vitmainer etc så de spiser avføring for å få i seg det kroppen mangler. En hund begynner sjeldent å spise sin egen avføring som voksen. Valper har slike perioder, men med rett trening så vokser de seg av det. Anonymkode: adf05...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er båndtvang. Og du skal uansett ha full kontroll på hunden til en hver tid. Har du ikke det, som det jo ikke virker som siden den klarer å spise alt mulig når den er på tur med deg, må hunden alltid være i bånd på tur. Anonymkode: e9d23...8eb Er det båndtvang året rundt? Nei. Kommer hundene på innkalling? Ja. Men jeg kan jo søren ikke nistirre på hva hundene snuser på på bakken konstant hele tiden, i flere timer i skauen! Slapp av, jeg følger båndtvangen når den gjelder TS Anonymkode: 0e8b7...7c1 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Munnkruv absolutt. Men jeg anbefaler deg å finne bedre fôr. For det at dyr spiser avføring kan være et tegn på dårlig kosthold. De mangler en del næringstoffer/vitmainer etc så de spiser avføring for å få i seg det kroppen mangler. En hund begynner sjeldent å spise sin egen avføring som voksen. Valper har slike perioder, men med rett trening så vokser de seg av det. Anonymkode: adf05...fbb Det er ikke sin egen avføring de spiser. Begge går på høykvalitetsfór, så tviler sterkt på at de mangler noe Anonymkode: 0e8b7...7c1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sin egen avføring de spiser. Begge går på høykvalitetsfór, så tviler sterkt på at de mangler noe Anonymkode: 0e8b7...7c1 Det gjør ikke de andre heller. Noen spiser sin egen, men de fleste går etter andre dyrs avføring. Katteavføring er en slager hos de fleste Du skriver jo selv at hunden begynte etter å ha begynt på nytt fôr. Det er et soleklart tegn på at det er mangel på noe. Enten googler deg frem, spør i dyrebutikk eller dra til veterinær. Finn ut hvorfor hunden spiser avføring, slik at du får rettet opp i det. Anonymkode: adf05...fbb 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ikke de andre heller. Noen spiser sin egen, men de fleste går etter andre dyrs avføring. Katteavføring er en slager hos de fleste Du skriver jo selv at hunden begynte etter å ha begynt på nytt fôr. Det er et soleklart tegn på at det er mangel på noe. Enten googler deg frem, spør i dyrebutikk eller dra til veterinær. Finn ut hvorfor hunden spiser avføring, slik at du får rettet opp i det. Anonymkode: adf05...fbb Jeg forer etter anbefaling av veterinær. Hun har som sagt allergi, jeg kan ikke gi henne noe annet for! Foret koster over tusen kroner hos vet. og hun får i tillegg fiskeolje. Hunden er frisk og rask, blodprøver og alt er bra. Så her kan jeg ikke gjøre noen særlige endringer. Begge hundene har alltid spist dritt, men etter at den ene fikk allergi har hun blitt verre. Men det er en vanlig bieffekt av kortison. TS Anonymkode: 0e8b7...7c1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #15 Skrevet 2. august 2017 Det er helt utrolig at noen vil ha hund. Blandt annet for dette. Ikke bare for sin egen del. Men også hvor plagsomt for oss andre. Når de bjeffer, skremmer eller kommer å lukter deg i skrittet. Husker jeg gikk forbi en gård på vei til skolen når jeg gikk i første klasse. Der var det en løs svær hund som alltid bjeffet og knurret til meg langs skolevegen. Jeg var livredd hver eneste dag og gruet meg til jeg skulle forbi der. Så flyttet vi når jeg skulle i andre klasse. Jommen var det ikke en slik dritbikkje der også. Når jeg studerte. Leide jeg hybel i et hus. Tror du ikke huseiere hadde en slik mannevond løs skjeferbikkje som løp etter meg og bet meg i leggen hver gang jeg skulle til bilen. Hver gang jeg prøvde å snakke med huseieren. Så argumenterte han for hvor bra og viktig det var for den dritbikkja å gå løs. Til slutt gadd jeg ikke mer, og flyttet. Så slike ustabile og uforutsigbare farlige beist som går rundt og spiser bæsj. Har jeg ingen ting til overs for. Anonymkode: c7bc3...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #16 Skrevet 2. august 2017 Har samme problemstilling som deg, TS. Det er fryktelig frustrerende til tider! Og nei, det er ikke ''bare å ha dem i bånd''. Jeg har min i bånd, men hvis jeg skal unngå at han ikke spiser noen form for dritt, så kan han ikke en gang få gå i grøfta for å snuse og tisse. Hva slags hundeliv er det? Hunder spiser heller ikke avføring nødvendigvis fordi de mangler noe i kosten, men fordi de ganske enkelt liker smaken. Har vurdert munnkurv selv til tider. Anonymkode: cc92e...082
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #17 Skrevet 2. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det gjør ikke de andre heller. Noen spiser sin egen, men de fleste går etter andre dyrs avføring. Katteavføring er en slager hos de fleste Du skriver jo selv at hunden begynte etter å ha begynt på nytt fôr. Det er et soleklart tegn på at det er mangel på noe. Enten googler deg frem, spør i dyrebutikk eller dra til veterinær. Finn ut hvorfor hunden spiser avføring, slik at du får rettet opp i det. Anonymkode: adf05...fbb Nåja. Jeg tok blodprøver for alt av vitaminer og mineraler på min egen hund med samme problem, absolutt ingenting å si på dem. Noen gjelder det nok for, men jeg tror ikke det gjelder de fleste. Det er nok heller slik at veldig mange hunder tenker med magen i stedet for hodet, og bare kaster seg over alt mulig rart, i tillegg til at katter har spesielt tiltrekkende avføring, som jo har med at de har et kjøttfullt kosthold, ofte mye vårfôr og andre "tiltrekkende" ting. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har samme problemstilling som deg, TS. Det er fryktelig frustrerende til tider! Og nei, det er ikke ''bare å ha dem i bånd''. Jeg har min i bånd, men hvis jeg skal unngå at han ikke spiser noen form for dritt, så kan han ikke en gang få gå i grøfta for å snuse og tisse. Hva slags hundeliv er det? Hunder spiser heller ikke avføring nødvendigvis fordi de mangler noe i kosten, men fordi de ganske enkelt liker smaken. Har vurdert munnkurv selv til tider. Anonymkode: cc92e...082 Min får snuse fritt - med munnkurv. Ettersom munnkurven ble innlært med positive metoder (munnkurv er dritkult fordi da får jeg masse godbiter!) så er det helt klart et bedre liv for min hund å gå med munnkurv. Dog, vi bruker den ikke så mye lenger. Enkelt og greit fordi han tidligere HEIV seg over både spiselige og uspiselige ting, men ved hjelp av munnkurv fikk jeg blant annet lært inn leave it, noe som er umulig når hunden bare jafser innpå. Dermed kan han gå mye uten munnkurv også, og med mer trening på å ikke spise ting, så regner jeg med at vi ikke trenger den etterhvert Anonymkode: 0b3aa...46b 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt utrolig at noen vil ha hund. Blandt annet for dette. Ikke bare for sin egen del. Men også hvor plagsomt for oss andre. Når de bjeffer, skremmer eller kommer å lukter deg i skrittet. Husker jeg gikk forbi en gård på vei til skolen når jeg gikk i første klasse. Der var det en løs svær hund som alltid bjeffet og knurret til meg langs skolevegen. Jeg var livredd hver eneste dag og gruet meg til jeg skulle forbi der. Så flyttet vi når jeg skulle i andre klasse. Jommen var det ikke en slik dritbikkje der også. Når jeg studerte. Leide jeg hybel i et hus. Tror du ikke huseiere hadde en slik mannevond løs skjeferbikkje som løp etter meg og bet meg i leggen hver gang jeg skulle til bilen. Hver gang jeg prøvde å snakke med huseieren. Så argumenterte han for hvor bra og viktig det var for den dritbikkja å gå løs. Til slutt gadd jeg ikke mer, og flyttet. Så slike ustabile og uforutsigbare farlige beist som går rundt og spiser bæsj. Har jeg ingen ting til overs for. Anonymkode: c7bc3...cfa Ja...? Var det noe mer? Det er ingen som bryr seg vet du. Anonymkode: 0b3aa...46b 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 Ikke gidd å responder til det trollet, det beste er å bare overse Anonymkode: 0e8b7...7c1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #20 Skrevet 3. august 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nåja. Jeg tok blodprøver for alt av vitaminer og mineraler på min egen hund med samme problem, absolutt ingenting å si på dem. Noen gjelder det nok for, men jeg tror ikke det gjelder de fleste. Det er nok heller slik at veldig mange hunder tenker med magen i stedet for hodet, og bare kaster seg over alt mulig rart, i tillegg til at katter har spesielt tiltrekkende avføring, som jo har med at de har et kjøttfullt kosthold, ofte mye vårfôr og andre "tiltrekkende" ting. Min får snuse fritt - med munnkurv. Ettersom munnkurven ble innlært med positive metoder (munnkurv er dritkult fordi da får jeg masse godbiter!) så er det helt klart et bedre liv for min hund å gå med munnkurv. Dog, vi bruker den ikke så mye lenger. Enkelt og greit fordi han tidligere HEIV seg over både spiselige og uspiselige ting, men ved hjelp av munnkurv fikk jeg blant annet lært inn leave it, noe som er umulig når hunden bare jafser innpå. Dermed kan han gå mye uten munnkurv også, og med mer trening på å ikke spise ting, så regner jeg med at vi ikke trenger den etterhvert Anonymkode: 0b3aa...46b Han slipper, ved '''slipp'', enkelte ganger. Og lar det være ved ''nei, isj, æsj'', men da er det som oftest hvis jeg er i forkant. Det er ikke alltid like lett å se alt som ligger gjemt nedi gresset. Finner han kattebæsj blir han helt febrilsk, og så sinnsykt kjapp. Har ofte tenkt at munnkurv hadde vært tingen, er jo redd for at han skal spise noe han absolutt ikke tåler. Folk kaster jo i fra seg det utroligste! Anonymkode: cc92e...082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå