Gå til innhold

Det er rett og slett ikke mulig.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Etter 16 år i knallhard konflikt med hovedsaklig Taliban, er det ikke mulig å vinne.

Det har blitt gjort for mange feil. Og jeg for en, er ikke mann nok til å ta inn noe særlig mer.

På søndag ble fem barn fra samme familie øksedrept og tent fyr på. Politiet rister på hodet. De har jo selvfølgelig en statistrolle i det hele.

Far på leting etter jobb. Mor vasket klær for andre. Alle barna var mellom 4-16. Man kan ikke lenger stille seg spørsmålet om hvordan er det mulig å gjøre noe sånt? Man stiller seg spørsmålet, hva gjør jeg nå? Når ingenting i det lange løp fungerer. Så er poenget å finne motiv. Politiet her fungerer ikke. Naturlig nok.

Men hevnlyst og fortvilelse tar overhånd. Når barn som ikke en gang er vokst ut. Med sin kjeitete bevegelser prøver å redde seg selv. Det er bare ikke lenger noe som skal inn i hodet. Det må ut igjen. Raskt.

Link.

Hva tenker vanlige folk når de leser dette?

Ikke at det mangler andre ting om skrive om. Det skjer flere hendelser om dagen nå enn det har gjort siden den verste perioden. Nå når store deler av ISAF-styrkene har trukket seg. Så starter das wunderbar nachspiel

Ok. Kan ikke tysk. Men det føles som å bli forlatt. I en situasjon som få spekulative filmmakere kunne ha laget. Man stiller seg spørmålet, hvor langt ned kan man gå? Hvor ond kan man bli? Og jeg er redd det ikke finnes noen grense.

Jeg håper at alle forstår at det er ingen rette eller feile svar i dette. Alle svar vil gi mening.

Endret av Lanista1984
tilegg
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut av helvetet og hjem til dine egne. Ta vare på dem. Det kommer til å bli jævlig vanskelig, jeg vet det. Du har en oppgave, men du skylder ingen i Afghanistan noe som helst. Det må de ta tak i selv. Du kan ikke gjøre noe og disse krigene bare forverrer en allerede spent situasjon. Er du en av oss, eller ikke?

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Z.Z skrev:

Kom deg ut av helvetet og hjem til dine egne. Ta vare på dem. Det kommer til å bli jævlig vanskelig, jeg vet det. Du har en oppgave, men du skylder ingen i Afghanistan noe som helst. Det må de ta tak i selv. Du kan ikke gjøre noe og disse krigene bare forverrer en allerede spent situasjon. Er du en av oss, eller ikke?

Vi to har en forskjellig oppfatning av hva som er oss og ikke oss. For meg så er alle som fordømmer terrorisme en del av oss.

Sorry kompis, men vi to vil nok aldri bli helt enige om alt;)

Nå får du det kanskje som du vil, fordi det er snakk om total tilbaktrekning. Fordi det er nyttesløst å fjerne Taliban i sin helhet. Det koster for mye.

Link.

Det kan virke som andre lesere her synes dette er ubehagelig så derfor tror jeg det er best å la tråden synke.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Lanista1984 skrev:

Vi to har en forskjellig oppfatning av hva som er oss og ikke oss. For meg så er alle som fordømmer terrorisme en del av oss.

Sorry kompis, men vi to vil nok aldri bli helt enige om alt;)

Nå får du det kanskje som du vil, fordi det er snakk om total tilbaktrekning. Fordi det er nyttesløst å fjerne Taliban i sin helhet. Det koster for mye.

Link.

Det kan virke som andre lesere her synes dette er ubehagelig så derfor tror jeg det er best å la tråden synke.

Ja, selvfølgelig. Det har vært et mislykket prosjekt fra første stund som har kostet ufattelige summer og alt for mange menneskeliv, helt unødvendig. Dette går ikke bare ut over Afghanistan, det har hjemsøkt oss selv også. Utgangspunktet skulle være å ta tak i al-Qaida og Osama bin Laden, men prosjektet har blitt noe helt annet. Hva forventer du egentlig? At de synes du er en av dem og setter pris på at du er der? At de skal legge seg ned når noen invaderer sitt eget land? Du har fryktelig mye å lære, det er sikkert. Og du setter ikke pris på hvor du kommer fra og hvem du er, men velger heller å leve i en slags fantasiverden der du tror alle er like. Slik fungerer det ikke i praksis. Taliban vil selvfølgelig aldri gi seg. De har sitt land å forsvare og Allah på sin side. Hvilken vei Afghanistan skal ta er kun opp til dem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...