Gå til innhold

Utvidet bokettersyn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår et utvidet bokettersyn?

Anonymkode: af0d8...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ingenting2

Har du vært gjennom et ordinært bokettersyn? Jeg sitter ikke i tråden og venter på svar foresten, så om du faktisk er interessert i eventuell hjelp må du lære deg å sitere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, canacas skrev:

Har du vært gjennom et ordinært bokettersyn? Jeg sitter ikke i tråden og venter på svar foresten, så om du faktisk er interessert i eventuell hjelp må du lære deg å sitere. 

Hva skjer hvis jeg får bokettersyn? Jeg fører regnskap i flatfylla og kan ingenting om regnskapsføring. Resultatene blir riktige med posteringene er jo bak mål og jeg gidder ikke alle "mellomposteringerene" (gjeld til leverandør feks) jeg bare fører det mot bankkonto direkte. Resultatet blir jo bra, jeg bare slipper å føre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hva skjer hvis jeg får bokettersyn? Jeg fører regnskap i flatfylla og kan ingenting om regnskapsføring. Resultatene blir riktige med posteringene er jo bak mål og jeg gidder ikke alle "mellomposteringerene" (gjeld til leverandør feks) jeg bare fører det mot bankkonto direkte. Resultatet blir jo bra, jeg bare slipper å føre så mye.

Dette har vi snakket om før :ler: At resultatene blir riktig avhenger jo faktisk av at du bokfører riktig. Da snakket jeg ikke om overskudd etc. Men arbeidsgiveravgift, mva, frynsegoder osv er punkter som ofte blir gjennomgått i et bokettersyn. Kemneren driter i ditt resultat, de vil passe på at du følger regelverket og at alle offentlige avgifter blir rapportert og betalt. De vil gjerne også sørge for at du feks fordelsbeskatter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, canacas skrev:

Dette har vi snakket om før :ler: At resultatene blir riktig avhenger jo faktisk av at du bokfører riktig. Da snakket jeg ikke om overskudd etc. Men arbeidsgiveravgift, mva, frynsegoder osv er punkter som ofte blir gjennomgått i et bokettersyn. Kemneren driter i ditt resultat, de vil passe på at du følger regelverket og at alle offentlige avgifter blir rapportert og betalt. De vil gjerne også sørge for at du feks fordelsbeskatter. 

Jeg fører ikke momsregnskap. Trafikklærere var momspliktige en liten stund (før min tid dessverre, da alle kjøpte seg dritfete biler), og det medførte jo bare at kundene måtte bære hele utgiften. Det ble bråk og så forsvant momsen (men vi senket selvsagt ikke prisene hele veien tilbake).

Arbeidsgiveravgift er jo enkelt, det fikser regnskapsprogrammet.

Frynsegodene er kanskje verre men det er ganske avklart tror jeg.

Så lenge de ikke bryr seg om arbeidsmiljøloven så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, canacas skrev:

Dette har vi snakket om før :ler: At resultatene blir riktig avhenger jo faktisk av at du bokfører riktig. Da snakket jeg ikke om overskudd etc. Men arbeidsgiveravgift, mva, frynsegoder osv er punkter som ofte blir gjennomgått i et bokettersyn. Kemneren driter i ditt resultat, de vil passe på at du følger regelverket og at alle offentlige avgifter blir rapportert og betalt. De vil gjerne også sørge for at du feks fordelsbeskatter. 

Og dersom de går gjennom og oppdager åresvis med fordeler som ikke er skattet av---- typ private utgifter av alle slag, som er ført på firmaet..? 

Anonymkode: af0d8...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Jeg fører ikke momsregnskap. Trafikklærere var momspliktige en liten stund (før min tid dessverre, da alle kjøpte seg dritfete biler), og det medførte jo bare at kundene måtte bære hele utgiften. Det ble bråk og så forsvant momsen (men vi senket selvsagt ikke prisene hele veien tilbake).

Arbeidsgiveravgift er jo enkelt, det fikser regnskapsprogrammet.

Frynsegodene er kanskje verre men det er ganske avklart tror jeg.

Så lenge de ikke bryr seg om arbeidsmiljøloven så.

Nei. De bryr seg kun om offentlige avgifter. Fordelsbeskatning er de veldig glade i. Og arbeidsgiveravgift også. 

Man får jo vite hvilke områder som skal gjennomgås. Dersom det kun er utvidet uten konkretisering vil jeg anta de skal se hele regnskapet, da mistenker de snusk og jeg sier bare lykke til og glad det ikke er meg. 

Og ja, bokettersyn har jeg vært med på mange ganger. Det er ikke farlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og dersom de går gjennom og oppdager åresvis med fordeler som ikke er skattet av---- typ private utgifter av alle slag, som er ført på firmaet..? 

Anonymkode: af0d8...1cc

De oppgir et år de skal gjennomgå. Oppdager de snusk kan de vel utvide til å gjelde bakover i tid ja. Sist jeg satt med et ettersyn var i 2012, for regnskapet i 2010. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, canacas skrev:

Nei. De bryr seg kun om offentlige avgifter. Fordelsbeskatning er de veldig glade i. Og arbeidsgiveravgift også. 

Man får jo vite hvilke områder som skal gjennomgås. Dersom det kun er utvidet uten konkretisering vil jeg anta de skal se hele regnskapet, da mistenker de snusk og jeg sier bare lykke til og glad det ikke er meg. 

Og ja, bokettersyn har jeg vært med på mange ganger. Det er ikke farlig. 

Synes det er for mange avgifter.

Min tidligere sjef ble tystet på av regnskapsføreren sin. Han hater bokettersyn og sier det er det jævligste man kan oppleve xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Synes det er for mange avgifter.

Min tidligere sjef ble tystet på av regnskapsføreren sin. Han hater bokettersyn og sier det er det jævligste man kan oppleve xD

Tullball. Om det er det jævligste han kan tenke seg har han levd rimelig beskyttet i dette livet. 

Avgifter kan du syns og mene hva du vil om, men betales må de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, canacas skrev:

De oppgir et år de skal gjennomgå. Oppdager de snusk kan de vel utvide til å gjelde bakover i tid ja. Sist jeg satt med et ettersyn var i 2012, for regnskapet i 2010. 

Kan man anmelde underslag og be om bokettersyn på er firma som er konk?  

Anonymkode: 0961b...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, canacas skrev:

De oppgir et år de skal gjennomgå. Oppdager de snusk kan de vel utvide til å gjelde bakover i tid ja. Sist jeg satt med et ettersyn var i 2012, for regnskapet i 2010. 

Jeg lurer faktisk litt på hvorfor mannen min aldri har fått noen form for bokettersyn :fnise:. Han driver et transportselskap og frakter kun til Sverige og den kjøringen er fritatt for mva. Men alle utgifter, som diesel, dekk, reparasjoner osv er jo norske og dermed fradragsberettiget. Så han får tilbake mellom 20-45 000,- på hvert momsoppgjør. Hva kommer det av tror du, at ikke det blir stusset over det? Har pågått i veldig mange år nå. 

Anonymkode: e2b00...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan man anmelde underslag og be om bokettersyn på er firma som er konk?  

Anonymkode: 0961b...56c

Nei, du kan tipse kemneren om du mistenker noe. Men å beordre dem? Neppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer faktisk litt på hvorfor mannen min aldri har fått noen form for bokettersyn :fnise:. Han driver et transportselskap og frakter kun til Sverige og den kjøringen er fritatt for mva. Men alle utgifter, som diesel, dekk, reparasjoner osv er jo norske og dermed fradragsberettiget. Så han får tilbake mellom 20-45 000,- på hvert momsoppgjør. Hva kommer det av tror du, at ikke det blir stusset over det? Har pågått i veldig mange år nå. 

Anonymkode: e2b00...084

Det må du jo spørre kemneren om da. Slutte å fnise av det om du tror noen gjør noe i strid med loven. Dessuten er det selskaper som har fradrag selv om de har omsetning unntatt eller utenfor avgiftsområdet. Akkurat hvordan din manns selskap er satt opp vet jo ikke jeg, så det kan jeg ikke svare på. Ikke sikkert du heller vet alle detaljer, jeg mener... siden du spør meg vet du vel ikke hvordan han fører regnskapet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, canacas skrev:

Nei, du kan tipse kemneren om du mistenker noe. Men å beordre dem? Neppe. 

Gi meg eposten til kemneren så beordrer jeg hen til å invadere Normandie og å spise sjokoladesuffle til lunch. Man kan beordre hvem som helst til hva som helst.

Særlig vellykket er det neppe. Men jeg kan beordre hvem jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Gi meg eposten til kemneren så beordrer jeg hen til å invadere Normandie og å spise sjokoladesuffle til lunch. Man kan beordre hvem som helst til hva som helst.

Særlig vellykket er det neppe. Men jeg kan beordre hvem jeg vil.

Finn den e-posten sjæl, du kan sikkert Google deg frem til din lokale (finnes en i hver kommune :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, canacas skrev:

Finn den e-posten sjæl, du kan sikkert Google deg frem til din lokale (finnes en i hver kommune :P)

Vi bør kompilere en liste av alle så folk enkelt kan sende en epost til alle dem og si hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Vi bør kompilere en liste av alle så folk enkelt kan sende en epost til alle dem og si hva de mener.

Jeg bør ingenting :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...