AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #21 Skrevet 3. august 2017 På 2.8.2017 den 0.47, BlackCloud skrev: Det er en hest, den er 15 år. En fjording kan bli 40 år gammel. 13.000 er INGENTING for en hest. Ingen av hundene mine har vært så billige en gang. Jeg har jobbet med hester, eid og solgt rn haug også de siste 20 årene, og den der "fjording kan bli 40" er helt usaklig her. Om den så blir 40 så er det jammen ikke mye glede en har av den som brukshest, langt derfra. Hester over 20 har man ikke lov å ta betalt for fordi de er for gamle, så 13000 for en fjordmerr som ikke er innkjørt, har en "ok" stamtavle, og sikkert ikke spesielt bra innridd heller, er helt galskap. Anonymkode: e8ace...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #22 Skrevet 3. august 2017 Hva er slaktevekta på hesten? Hva ville du fått hvis du slaktet den selv og solgte kjøttet til venner og bekjente? Anonymkode: 156f3...d08
BlackCloud Skrevet 3. august 2017 #23 Skrevet 3. august 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet med hester, eid og solgt rn haug også de siste 20 årene, og den der "fjording kan bli 40" er helt usaklig her. Om den så blir 40 så er det jammen ikke mye glede en har av den som brukshest, langt derfra. Hester over 20 har man ikke lov å ta betalt for fordi de er for gamle, så 13000 for en fjordmerr som ikke er innkjørt, har en "ok" stamtavle, og sikkert ikke spesielt bra innridd heller, er helt galskap. Anonymkode: e8ace...2f0 Det er en gammel regel. Man kan ta betalt for hester når de er over 20 nå. Jo, JEG synes 13000 er billig for en hest. Det er som sagt ikke prisen på en valp en gang. Er hesten skadefri, med stamtavle og innridd, samt at det er en hoppe av en utrydningstruet rase, synes jeg virkelig 13000 er en skam! 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #24 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, BlackCloud skrev: Det er en gammel regel. Man kan ta betalt for hester når de er over 20 nå. Jo, JEG synes 13000 er billig for en hest. Det er som sagt ikke prisen på en valp en gang. Er hesten skadefri, med stamtavle og innridd, samt at det er en hoppe av en utrydningstruet rase, synes jeg virkelig 13000 er en skam! Da har du ikke peiling på hest.... Anonymkode: e8ace...2f0 2
BlackCloud Skrevet 3. august 2017 #25 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da har du ikke peiling på hest.... Anonymkode: e8ace...2f0 Jeg har holdt på med sportshester og hester som generelt er dyre, så er sikkert annerledes tankegang hos de som holder på med billigere raser. Å begynne å kaste dritt mens du gjemmer deg bak AB fordi du er uenig er vel relativt unødvendig? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #26 Skrevet 3. august 2017 Sitat Er hesten skadefri, med stamtavle og innridd, samt at det er en hoppe av en utrydningstruet rase, synes jeg virkelig 13000 er en skam! Jeg har også "dyre"sportshester som blir brukt til sprang.. men poenget her er jo at eier til hesten vil enten selge til 13000 eller slakte for 4000. Dersom eier er fornøyd med å få 4000 kroner fra slakt, hvorfor ikke selge hesten til den prisen til noen som vil ta godt vare på henne? Det er vel det som er spørsmålet her. Jeg har katt som er dyrere enn 13000, men det betyr ikke at det ikke er mulig å få tak i veldig billige hester som er friske, innridd og som er supre på tur. Måtte ta en titt på finn nå, og det er jo til og med hester som blir gitt bort helt gratis, eller solgt til godt under 10000 kroner. Anonymkode: 044ba...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #27 Skrevet 3. august 2017 1 time siden, BlackCloud skrev: Det er en gammel regel. Man kan ta betalt for hester når de er over 20 nå. Jo, JEG synes 13000 er billig for en hest. Det er som sagt ikke prisen på en valp en gang. Er hesten skadefri, med stamtavle og innridd, samt at det er en hoppe av en utrydningstruet rase, synes jeg virkelig 13000 er en skam! Det stemmer det, du kan kjøpe en valp for dyrete pris enn en hest. Har du tenkt på at det er en god del rimeligere å holde hund enn hest? Før var det dyrere å kjøpe hest. Før var det kun folk med mye penger (bortsett fra bønder som hadde arbeidshest) som hadde mulighet til å holde på med hest. I dag er hest nærmest allemannseie, og dermed er det også langt flere hester på markedet enn tidligere. Selvsagt er dette forhold som gjør noe med prisen, det sier seg selv. På finn.no kan du få hester omtrent kastet etter deg. Å forsøke å selge en 15 år gammel fjordhoppe som ikke kan annet enn det helt grunnleggende for 13.000 kr er i beste fall naivt i et slikt marked. At rasen er utrydningstruet spiller liten rolle i den sammenhengen. Når vi først er inne på dette med utrydningstruede raser, tror du å sette prisen opp vil være formålstjenlig i den sammenhengen? Det har i utgangspunktet ikke vært så stort marked for omsetning av fjording, dessverre. Folk skal ha «en stor, brun en». Dårlig omsetning betyr mindre avl. Du vet, konseptet med tilbud og etterspørsel..? Anonymkode: 659a3...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #28 Skrevet 3. august 2017 2 timer siden, BlackCloud skrev: Jeg har holdt på med sportshester og hester som generelt er dyre, så er sikkert annerledes tankegang hos de som holder på med billigere raser. Å begynne å kaste dritt mens du gjemmer deg bak AB fordi du er uenig er vel relativt unødvendig? JEG slenger ikke dritt som ab, jeg forteller deg sanheten, du snakket om noe du ikke hadde peil på og det innrømmer du jo nå, du er vant til andre og dyrere hesteraser, sånn er det. Jeg uttaler meg ikke om raser jeg ikke har spesielt mye erfaring med, men fjordhest, det har jeg vokst opp med, det kan jeg. Anonymkode: e8ace...2f0 3
BlackCloud Skrevet 3. august 2017 #29 Skrevet 3. august 2017 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer det, du kan kjøpe en valp for dyrete pris enn en hest. Har du tenkt på at det er en god del rimeligere å holde hund enn hest? Før var det dyrere å kjøpe hest. Før var det kun folk med mye penger (bortsett fra bønder som hadde arbeidshest) som hadde mulighet til å holde på med hest. I dag er hest nærmest allemannseie, og dermed er det også langt flere hester på markedet enn tidligere. Selvsagt er dette forhold som gjør noe med prisen, det sier seg selv. På finn.no kan du få hester omtrent kastet etter deg. Å forsøke å selge en 15 år gammel fjordhoppe som ikke kan annet enn det helt grunnleggende for 13.000 kr er i beste fall naivt i et slikt marked. At rasen er utrydningstruet spiller liten rolle i den sammenhengen. Når vi først er inne på dette med utrydningstruede raser, tror du å sette prisen opp vil være formålstjenlig i den sammenhengen? Det har i utgangspunktet ikke vært så stort marked for omsetning av fjording, dessverre. Folk skal ha «en stor, brun en». Dårlig omsetning betyr mindre avl. Du vet, konseptet med tilbud og etterspørsel..? Anonymkode: 659a3...b1e 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: JEG slenger ikke dritt som ab, jeg forteller deg sanheten, du snakket om noe du ikke hadde peil på og det innrømmer du jo nå, du er vant til andre og dyrere hesteraser, sånn er det. Jeg uttaler meg ikke om raser jeg ikke har spesielt mye erfaring med, men fjordhest, det har jeg vokst opp med, det kan jeg. Anonymkode: e8ace...2f0 Jeg har også erfaring med de norske hesterasene, de to første hestene jeg eide var bla det. Alt jeg sier er at jeg synes 13000 er billig for en hest, og at jeg ikke synes hester generelt burde selges under det. Hva som er etisk riktig av eieren ift salg/slakt har jeg ikke uttalt meg om. Kun at jeg synes 13000 er ingenting for en frisk hest som ikke er alt for gammel, og som er innridd og i tillegg hoppe og dermed kan brukes til avl dersom hun har hatt føll før. Det har jeg vel rett til å synes og uttale meg om. Er ikke interessert i å diskutere dette videre, da vi tydeligvis ikke er enige i hva en hest er verdt. Det gis bort både hunder, hester og kattunger men jeg synes ikke det er riktig heller. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #30 Skrevet 3. august 2017 24 minutter siden, BlackCloud skrev: Jeg har også erfaring med de norske hesterasene, de to første hestene jeg eide var bla det. Alt jeg sier er at jeg synes 13000 er billig for en hest, og at jeg ikke synes hester generelt burde selges under det. Hva som er etisk riktig av eieren ift salg/slakt har jeg ikke uttalt meg om. Kun at jeg synes 13000 er ingenting for en frisk hest som ikke er alt for gammel, og som er innridd og i tillegg hoppe og dermed kan brukes til avl dersom hun har hatt føll før. Det har jeg vel rett til å synes og uttale meg om. Er ikke interessert i å diskutere dette videre, da vi tydeligvis ikke er enige i hva en hest er verdt. Det gis bort både hunder, hester og kattunger men jeg synes ikke det er riktig heller. Det du synes å ha store problemer med å forstå, er at det faktisk er markedet som bestemmer prisen. Sånn er det med alt, og det hjelper lite hva vi synes om det. Anonymkode: 659a3...b1e 5
BlackCloud Skrevet 4. august 2017 #31 Skrevet 4. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du synes å ha store problemer med å forstå, er at det faktisk er markedet som bestemmer prisen. Sånn er det med alt, og det hjelper lite hva vi synes om det. Anonymkode: 659a3...b1e Nei, det har jeg ikke. Har selv flere hester til salgs nå, så er meget klar over det. Det eneste jeg har sagt, er at 13000 er lite for en hest. 1
miramis Skrevet 4. august 2017 #32 Skrevet 4. august 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke fått med deg at hesten det er snakk om her er en hobbyhest da, eller? Hva du har hatt av konflikter med hesteeiere angående kjøp av hest er da totalt irrelevant. Makan! Anonymkode: 659a3...b1e Makan? Spiller ingen rolle hvilken type hest det er, uvitende eiere prissetter hestene sine emosjonelt istedenfor det de er verdt. Uansett om det er en hest til ti tusen eller ti millioner.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #33 Skrevet 4. august 2017 6 timer siden, BlackCloud skrev: Nei, det har jeg ikke. Har selv flere hester til salgs nå, så er meget klar over det. Det eneste jeg har sagt, er at 13000 er lite for en hest. 13000 kan i noen tilfeller være for lite for en hest, og det kan i andre tilfeller være for mye for en hest. Det som spiller inn er bl.a rase, alder, utdanning, evt kroppslige utfordringer/skader, lynne - og sist men ikke minst markedet. Jeg kan ikke fatte at du kan være erfaren hesteeier- og handler når du uttaler deg som du gjør. Hvor mye veier en torsk? 3 timer siden, miramis skrev: Makan? Spiller ingen rolle hvilken type hest det er, uvitende eiere prissetter hestene sine emosjonelt istedenfor det de er verdt. Uansett om det er en hest til ti tusen eller ti millioner. Og på hvilket grunnlag vil du si at du uttaler deg om «riktig» pris på en hest? Du er tydeligvis ikke spesielt opptatt av føringene som legges til grunn i markedet. Hvor mye er et hus verdt? 1 million? 2? 15 millioner? Vel, det kommer jo an på størrelse, standard, beliggenhet, osv, men til syvende og sist er det markedet som bestemmer. Det er ikke verdt mer enn det folk er villige til å betale for det. Anonymkode: 659a3...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #34 Skrevet 4. august 2017 13 timer siden, BlackCloud skrev: Jeg har også erfaring med de norske hesterasene, de to første hestene jeg eide var bla det. Alt jeg sier er at jeg synes 13000 er billig for en hest, og at jeg ikke synes hester generelt burde selges under det. Hva som er etisk riktig av eieren ift salg/slakt har jeg ikke uttalt meg om. Kun at jeg synes 13000 er ingenting for en frisk hest som ikke er alt for gammel, og som er innridd og i tillegg hoppe og dermed kan brukes til avl dersom hun har hatt føll før. Det har jeg vel rett til å synes og uttale meg om. Er ikke interessert i å diskutere dette videre, da vi tydeligvis ikke er enige i hva en hest er verdt. Det gis bort både hunder, hester og kattunger men jeg synes ikke det er riktig heller. Det siste stedet jeg jobbet på var et stort stutteri i sverige, og der sluttet de å sette føll på hopper når de rundet 13-14 år fordi det rett og slett slet på hestene og flere hadde kastet føll når de kom litt oppi årene, så dine argumenter holder ikke mål og jeg lurer på hvor mye praktisk erfaring du egentlig har med hester. En 15 år gammel fjordhoppe som IKKE er innkjørt, og jeg vil tippe hun ikke er spesielt innridd heller, bare vant til å bli ridd, og med en stamtavle som bare er ok, og uansett har det ikke noe å si fordi hun i beste fall kan få étt føll før det burde vært forbudt å sette på merra. Og ser man det, selv eier er uenig i at hesten er verdt 13000, for han sender henne glatt til slakt for 4-5000. Anonymkode: e8ace...2f0 1
BlackCloud Skrevet 4. august 2017 #35 Skrevet 4. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste stedet jeg jobbet på var et stort stutteri i sverige, og der sluttet de å sette føll på hopper når de rundet 13-14 år fordi det rett og slett slet på hestene og flere hadde kastet føll når de kom litt oppi årene, så dine argumenter holder ikke mål og jeg lurer på hvor mye praktisk erfaring du egentlig har med hester. En 15 år gammel fjordhoppe som IKKE er innkjørt, og jeg vil tippe hun ikke er spesielt innridd heller, bare vant til å bli ridd, og med en stamtavle som bare er ok, og uansett har det ikke noe å si fordi hun i beste fall kan få étt føll før det burde vært forbudt å sette på merra. Og ser man det, selv eier er uenig i at hesten er verdt 13000, for han sender henne glatt til slakt for 4-5000. Anonymkode: e8ace...2f0 Det er SVÆRT mange opdr som setter føll på friske hopper frem til de er 20. Dette er i følge veterinær også helt greit på friske hopper som har hatt føll før. Lurer på hvor mye praktisk erfaring du egentlig har.... Jeg synes det er helt feil å gi bort dyr, og jeg synes det er helt feil å selge hester for 5000 også. Kan du ikke bare respektere meningen min? Vi er ikke enige, er det et problem? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå