Gå til innhold

Forventer du at barnet ditt skal hjelpe til hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet ditt? Har barnet ditt noen faste oppgaver i hjemmet, hva er i så fall disse? gjør barnet oppgaver på egenhånd eller har dere et system for hvordan det gjøres? Hva slags krav/ forventninger stiller du til barnet ditt i dagliglivet? 

Har en 8 åring, vi har ikke praktisert noe system til nå. hun hjelper til innimellom, og kan både bidra med å rydde og støvsuge o.l men det er som sagt ikke i noe system og har vært praktisert veldig uregelmessig. når hun var yngre var det ikke så stort problem å holde følge med ryddingen, nå når hun er 8 rotes det i turbofart, Nå har mor bestemt at hun skal være med å bidra. og når mor har bestemt seg blir det slik. Men ser at dette blir hardt, for ingenting er gøy når man må gjøre det. Så sitter å prøve å tenke ut et system som vil fungere for oss, uten alt for mange protester og for heftige konflikter. Har et svært bestemt barn. Tips og råd tas imot med takk. 

Anonymkode: 4143e...b28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, absolutt. Har 4 jenter.

De dekker på og av bordet på omgang. 

Mater /steller dyra( hund,katt,kaniner)

rydder egne rom og etter seg om de er andre steder i huset. 

De går med søppel, papp ect

hjelper til når jeg skal vaske/støvsuge /rydde , feks sette sko i hylla, ta opp ting fra gulv osv

legger på plass klær i skapet

de eldste maler hus,klipper plen,vasker bil ect

lite protester, har hjulpet til fra de var ganske små. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 11 år. Han klipper plenen, legger sammen klær, vasker bil og støvsuger når jeg ber om det. For dette får han 400kr i mnd. Har også en jente på 6 år. Hun hjelper mindre til, men hender hun rydder, bærer klær på plass eller setter inn i oppvaskmsk.

Stor tilhenger av at barn skal hjelpe til hjemme, med eller uten betaling. Syns de må lære seg at man drar lasset sammen i familien. 

Anonymkode: 89904...82a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legg inn oppgaver i exel, pris på oppgavene( som 5kr for kaste søpla, 10kr for å støvsuge og støvtørke på rommet sitt), og kolonne for dato der hun skriver inn dato eller ukedag hun har gjort oppgaven. Ha for uke for uke, eller måned. Summer opp slutten av uka eller måneden og hun får pengene. Hun kan gjerne være med på å lage skjema kanskje og, fargelegge osv, få et eieforhold til det. Tommel opp for barnearbeid i heimen, plutselig er de ute av redet, da er det jo fint at de har visse dagligdagse oppgaver rimelig greit innarbeidet og kan klare seg selv! Er så mye koseligere i heimen når ungene vet hvilke oppgaver de har, kanskje det blir sport i å høre det unna ei periode og, hvem vet. Ikke overdriv pengene, det er bare symbolsk. Snakk om penger, sparing osv.hva ting koster.

Anonymkode: 39c0d...e62

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en som straks blir 6 år, han har som fast oppgave å gå med søpla. Han må også rydde etter seg selv. Begge deler må minnes om og tildels mases om. :P

Ellers hjelper han med stor iver til å vaske klær, tørke støv og støvsuge, men klarer ikke dette alene ennå. Men hadde vi vært flinkere til å ta ham med oftere så kunne vi sikkert sendt ham på vaskerommet alene. ;)

Anonymkode: cce3b...640

Skrevet

Har en 4-åring. Hjelper til med å dekke bord, lage mat, rydde leker, rydde annet diverse, kaste søppel, sette på vaskemaskin + annet småtteri. Noen av tingene (dekke på, kaste søppel) gjør hun helt alene. Mens andre ting gjør vi sammen (rydde leker og annet). Mens lage mat og sette på vaskemaskim er det jeg som gjør, mens hun er ivrig assistent. 

Hun har hjulpet til siden hun var ca 2 år. Det meste er så klart foreløpig sporadisk og lystbetont, men vil lære henne at alle i en familie bidrar. Dekke på bordet er faktisk nesten fast oppgave. Hun gjør det kanskje 8 av 10 ganger vi spiser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg inn oppgaver i exel, pris på oppgavene( som 5kr for kaste søpla, 10kr for å støvsuge og støvtørke på rommet sitt), og kolonne for dato der hun skriver inn dato eller ukedag hun har gjort oppgaven. Ha for uke for uke, eller måned. Summer opp slutten av uka eller måneden og hun får pengene. Hun kan gjerne være med på å lage skjema kanskje og, fargelegge osv, få et eieforhold til det. Tommel opp for barnearbeid i heimen, plutselig er de ute av redet, da er det jo fint at de har visse dagligdagse oppgaver rimelig greit innarbeidet og kan klare seg selv! Er så mye koseligere i heimen når ungene vet hvilke oppgaver de har, kanskje det blir sport i å høre det unna ei periode og, hvem vet. Ikke overdriv pengene, det er bare symbolsk. Snakk om penger, sparing osv.hva ting koster.

Jeg mener at barn ikke bør ta betalt for slike oppgaver. De bør oppdras til at å bidra hjemme er en selvfølge.

Anonymkode: b84dc...652

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt! 

Nå er riktignok vår eldste bare 4 år, men fra han fylte 3 år er hans faste oppgaver her hjemme at han skal rydde opp etter seg når han har spist (ta tallerken og kopp til oppvaskmaskin), han må rydde opp etter seg (når han er ferdig å leke med noe skal det ryddes før han går å gjør noe annet), og skittenklær skal ikke slenges på gulvet men legges i skittentøykurv. 

Ikke store greia, men disse oppgavene er noe han må forholde seg til. Han hjelper også til å gå med søpla, ta inn og ut av oppvaskmaskin, lage mat, bære inn og ta ut matvarer når vi har handlet, dekke bord osv. Dette er ikke noe vi forventer at han skal gjøre hele tiden med tanke på alderen hans, men vi inkluderer han så mye som mulig i hverdagslige oppgaver så han både lærer seg det og blir vant til å gjøre det. Etterhvert kommer også dette til å bli faste oppgaver. 

Alt for mange norske barn vokser opp uten noe slags ansvar i hjemmet, uten å bidra til noe. 

Anonymkode: e25ee...89c

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at barn ikke bør ta betalt for slike oppgaver. De bør oppdras til at å bidra hjemme er en selvfølge.

Skjønner det er delte meninger om det. Som jeg skrev, kun symbolsk, dessuten lærer du samtidig barna å håndtere penger, lære at ting koster osv osv. Det bør vel ikke være så galt? På åttitallet, da fikk jeg 10 kr i ukepenger. Det kom ikke gratis, jeg måtte gjøre noe for det. Husker jeg sparte til ting jeg ville kjøpe selv. Barn skal heller ikke mase til seg leker osv. De kan gjerne spare selv, i form av ukepenger, etter å ha gjort div oppgaver i heimen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig! Det er en dårlig kvalitet å lære barn at man alltid skal ha en slags betaling for å gjøre plikter. 

AnonymBruker
Skrevet

Barna hjelper til. Det er en selvfølge og trenger ikke være morsomt. Noen ting må man bare gjøre. Husarbeid er en av livets kjedelige må-oppgaver. Her inkluderes de i alt fra de ønsker selv. De begynner som regel rundt ti måneder og gjør mer og mer, men da sammen med oss og når de ønsker. Når de begynner å nærme seg to år får de beskjed om å rydde det de selv roter av leker. Når de blir 3-4 forventes det at de bidrar med små oppgaver.  De blir ikke spurt, men får beskjeder. Oppgavene er små og alderstilpasset. En 8-åring bør kunne gjøre det meste uten å få noe for det, men ikke forvent et fantastisk resultat hvis du pålegger oppgaver som det ikke kan forventes at de mestrer. Du ber ikke en på 8 støvsuge og forventer at hver krok er tatt. 

Et minimum bør være å holde orden på eget rom. Avhengig av hvordan dere har det hjemme ville jeg også forventet at de gikk med søppel, støvsugde en gang i uken, ryddet etter seg hver dag, tar ut av oppvaskmaskin tre ganger i uken og dekket på minst to ganger i uken.  Dere må justere etter hvor mange barn dere har og hva som er nødvendig 

Anonymkode: cedfb...348

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig i dette med å ikke overdrive, men å gi femmer for å kaste søpla... hva kan skje? At barna begynner å sanke søppel for å få penger av deg?

Har ikke lest hele tråden, men er stor motstander for å fjerne lommepengene fra barna /ungdommen når de får seg en liten jobb på fritida.

Ellers er det greit med regler, men en tenåring synes sikkert ikke det samme om rot på rommet som moren gjør.

Å hjelpe litt til i det daglige, dekke på, rydde av bordet osv. Det kan vel alle barn fra de lærer prate? ??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Atea skrev:

Enig i dette med å ikke overdrive, men å gi femmer for å kaste søpla... hva kan skje? At barna begynner å sanke søppel for å få penger av deg?

Har ikke lest hele tråden, men er stor motstander for å fjerne lommepengene fra barna /ungdommen når de får seg en liten jobb på fritida.

Ellers er det greit med regler, men en tenåring synes sikkert ikke det samme om rot på rommet som moren gjør.

Å hjelpe litt til i det daglige, dekke på, rydde av bordet osv. Det kan vel alle barn fra de lærer prate? ??

Det kan fort skje ja. ;) Mannen min spøkte med sønnen vår om at når han fyller 6 år så blir det hans oppgave å støvsuge, og da skal han få en 50-øring per gang. Sønnen svarte at da skulle han støvsuge 3145 ganger så han fikk masse penger. :P

Anonymkode: cce3b...640

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Atea skrev:

Hvordan mener du at barn kan hverdagslige plikter fra de lærer å snakke, hvis foreldrene faktisk ikke lærer dem det?? Tro meg, det er nok av barn som ikke lærer det, og mener at "barn skal få være barn". Vet om flere 20 åringer som ikke kan sette på en vaskemaskin eller lage middag som følge av dette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra et barns/ungdoms perspektiv - Jeg er 16, vasker hele huset med 3 etasjer og 11 soverom, 3 stuer, 4 bad 1 gang i uka for 1000 kr mnd. Vi har forøvrig også 5 hunder, samt 3 katter, så det er nok å vaske. Hadde aldri gjort det uten å få betalt for det er så sjukt mye jobb. Lager også mat i blant, rydder alltid ut av maskinen om det er jeg som er der når den er ferdig etc etc men de småtingene er jo ikke akkurat krevende, annerledes med mindre barn selvfølgelig :) 

Anonymkode: ce4d8...931

Skrevet

Våre er 4, 6 og 8 år. De har ingen faste plikter utover det helt åpenbare som å rydde opp etter seg selv, holde rommene i orden og dekke av sine egne ting når de har spist. Utover det forventer jeg at de hjelper til når vi ber om det. De får selvfølgelig ikke betalt for det. Vi er en familie, alle spiser maten, bruker klærne, skitner til og roter til, det er en selvfølge at alle er med og holder huset vårt ordentlig.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra et barns/ungdoms perspektiv - Jeg er 16, vasker hele huset med 3 etasjer og 11 soverom, 3 stuer, 4 bad 1 gang i uka for 1000 kr mnd. Vi har forøvrig også 5 hunder, samt 3 katter, så det er nok å vaske. Hadde aldri gjort det uten å få betalt for det er så sjukt mye jobb. Lager også mat i blant, rydder alltid ut av maskinen om det er jeg som er der når den er ferdig etc etc men de småtingene er jo ikke akkurat krevende, annerledes med mindre barn selvfølgelig :) 

Anonymkode: ce4d8...931

Så flink du er :) 

Anonymkode: e4243...bd4

• Liker 2
Skrevet

Vi har daglige oppgaver som gjøres uten betaling, og så har vi ukesoppgaver som må gjøres og de får ukepenger (satt direkte inn på konto -fast trekk uavhengig av ferie osv. De har hvert sitt bankkort. Disse ukepengene bruker de til hva de vil, som klær/sko de ikke trenger, spinnere, kino, brettspill, bøker, blader, is osv. Vi betaler stort sett for aktiviteter, vi betaler for lørdagsgodt, bursdager og alt de trenger av klær/utstyr. Etterhvert skal de få mer i lommepenger og at vi dekker mindre)

De daglige oppgavene deres er:

-smøre matpakke

-rydde etter seg og holde rommet ryddig

-hjelpe til å dekke av/på bordet  (og selvsagt rydde inn i oppvaskmaskinen etter seg selv)

-gå med søpla

-legge inn eget rent tøy

-tømme bager osv og rydde ut av disse, dersom noe sprsielt trengs å vaskes (klær/utstyr), vaske dette

-tømme oppvaskmaskinen  (dette er sånn som vi gjør sammen når det trengs avhengig av hvem som er på kjøkkenet og har tid)

Eldstemann lager middag en dag i uken, støvsuger en etg. per uke, og skifter på senga

Yngstemann vasker badet, skifter på sengen og lager middag 

De kan gjøre ekstra oppgaver mot ekstra penger (eks luke, støvsuge mer, vaske ett bad til osv), men dette er de sjelden interessert i.

De er ca 10 år.

Skrevet

Vår toåring hjelper sporadisk til med å dekke på bordet, rydde ut av oppvask maskinen og klesvask. Mest når han selv har lyst. Og holder vi på å lære han at han skal rydde lekene sine før han skal legge seg. 

Når han blir større forventer jeg at han skal hjelpe til, samme med lillesøster. 

Skrevet

Mine barn på 3 og 5 har ingen faste plikter, men de hjelper til når vi ber dem om det. F.eks. at de hjelper til med å dekke på bordet, gå ut med søpla, hente ting, hjelpe til med matlaging (eldste får skjære opp grønnsaker f.eks) eller hjelpe oss når vi vasker badet f.eks. De syns enn så lenge stort sett det er enten gøy eller helt ok å hjelpe til, mens andre ganger trenger de litt mer overtalelse.

Jeg er litt ambivalent til ukepenger. Jeg fikk aldri det som barn, men det var en forventning om at vi hjalp til med husarbeidet fra vi var små, og så fikk vi en slant med penger sånn innimellom, men ikke direkte knyttet til plikter. Barna mine har sparebøsser og jeg syns det er fint at de lærer å forholde seg til penger, men jeg er samtidig ikke helt fan av at de skal få penger for noe jeg mener er en selvfølgelig del av å være en familie. Samtidig, det er mulig jeg endrer mening når jeg får eldre og mer motvillige barn... Eller når det blir snakk om større oppgaver, som å vaske bad, støvsuge huset, luke i hagen e.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...