Gå til innhold

Jeg klarer ikke gi opp:(

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noe så kjedelig som forsvarsmekanisme eller om det er en mening med ting? Når jeg vil noe så klarer jeg bare ikke å slutte å jobbe mot det :/ det er bare at jeg ikke føler at jeg får til noen jævla ting like bra som andre gjør. Og slik har det vært hele livet mitt. Jeg har aldri hatt glede med hele hjertet. Men alltid halv. 

Og er redd jeg bare vil bli skuffet over meg selv. Jeg kommer til å ende i grusom depresjon om jeg enda en gang får bekreftet at jeg ikke oppnår det jeg vil. Jeg slet med å finne plassen min på ungdomsskolen og VGs. Fant den endelig i 20 årene..eller jeg fant retningen. 

Mamma sier det er den dårlige trua på meg selv og selvmobbinga som ødelegger for meg. Så jeg vet ikke hva som stemmer?  Er det slik at med selvtillit så oppnår en mye mer?

Anonymkode: cf05c...621

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen mening med noenting. Selvsagt. Om det fantes "mål" eller høyere "mening" så ville jo alle fått som fortjent. Også små barn i krig. Og det gir ... ingen mening.

Selvtillit er ikke å stå fremst med brystet frem og haka opp. Selvtillit er å innse hvor liten og ubetydelig en er. Det er å la andre snike i køa fordi en forstår at desse andre trenger det. Selvtilit er å innse at mange mennesker er penere enn deg, mer vellykka enn deg og mer beundret. Og selvtilit er å innse at dette er helt greit. Men selvtilit er også å ta fatt på en ny oppgave og tenke "dette har jeg aldri prøvd før, så det klarer jeg helt sikkert!". Så med selvtilit oppnår en mer. Mye mer. Eller mye mindre, alt etter ønske. Fremfor alt har en tillit til og i seg selv.

Det er helt OK å sette seg et mål og jobbe mot det. Og det er helt OK å innse at målet ikke er verdt prisen du må betale. For ingen mål er uoppnåelige. Men mange er altfor dyrekjøpte til å være verdt innsatsen. Så la oss si at du må ofre helsa for å nå målet. Du kan da tenke på å slippe målet som et nederlag, eller som et bevist valg der du setter helsa over målet. Og det siste der er det en person med selvtilit ville sagt og tenkt. 

Gladnyheten er at selvtilit kan læres. Det er ren handling - lykkes - belønning. Tar tid, men tid har vi mennesker.

Anonymkode: 205e3...9cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...