Gå til innhold

Hvordan ser måltider ut hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener, hvor mange måltider har barna deres?

Hos oss er det frokost før skolen/barnehage, på skolen/barnahage to måltider (matpakka og det som skolen/bhg serverer). Jeg henter rund 15.45-16.00 og med det samme lagger middag og de spiser rund kl. 16.45-17.00 og så er det kveldsmat (brødskive til den eldre og grøt til den mindre) rund 19.00

Jeg hører veldig ofte på lekeplassen, at andre foreldre sier "kom, nå må vi hjemm og lage middag" og klokken er da 18.00-18.30, så lurer på hvordan ser det "hos de fleste familier" 

Nå tenker jeg at det ville være deilig å slippe å stresse så mye med middagen, komme hjem, prate litt med barn, leke, gjøre husarbeid og da lage mat. Men de må spise noe mellom den siste måltiden på skolen/bhg og middag rund kl. 18.30. Yoghurt? Frukt? Brødskive?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bare ett barnehagebarn, men vi spiser gjerne middag i 17.30-18.00 tiden. Rekker ikke noe annet, da vi henter i barnehagen 16 eller 16.30, så skal man hjem osv. De har et fruktmåltid i barnehagen i 14 tiden hvor jeg også pleier sende med en youghurt, Muslibar, eller lignende. Serverer litt oppkuttede grønnsaker, halv brødskive eller lignende til middagen er klar hvis han vil ha.

Dersom vi skulle skvist inn både middag og kveldsmat før leggetid hadde det blitt til at han spiste lite til det ene måltidet (eller ingenting), foretrekker da at han får i seg middag og er passe sulten til det :) 

Anonymkode: bb8ff...56f

Skrevet

Har et skolebarn, og han spiser frokost hjemme på morgenen. Matpakke på skolen og en matpakke til på AKS. På AKS serverer de frukt, men han er så sulten at han vil ha med et par skiver. På veien hjem spiser han en banan eller en drikkeyoghurt, og vi spiser middag rundt 18. Det er dagens siste måltid for oss. 

Skrevet

Frokost før skole/barnehage. Skolebarna spiser lunsj (medbrakt matpakke) på skolen 10.30 og deretter serverer SFO mat kl 13.30 og frukt 15.00. Barnehagebarnet spiser lunsj kl 12 og et lite måltid kl 15. Å stresse med middagslaging straks vi kommer inn døra er uaktuelt. Vi spiser litt oppskåret frukt/grønnsaker, gjør lekser og slapper litt av etter dagen. Vi spiser derfor middag tidligst kl 18. Er noen sultne kan de få litt yoghurt eller en brødskive før leggetid kl 20, men spiser vi middag sent er det dagens siste måltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd ut å ha middag både umiddelbart etter jobb, og på kvelden.

Middag på kvelden får vi ikke til å fungere, selv om jeg rent tidsmessig ønsker det veldig sterkt. Jeg har en fantasi om at jeg da vil kunne bruke mer tid på middagen og servere mer avanserte retter :) 

Men fantasi og virkelighet går ofte dårlig sammen, derfor spiser vi middag umiddelbart etter at alle har kommet hjem, ca kl 16.00. Så begynner vi med kveldsmat ca kl 18.00 (for de yngste, senere for eldste).

Min erfaring er at etter at barna begynte på skolen, og kommer hjem mens vi enda er på jobb, så har jeg null oversikt over hva de spiser når. Ofte kommer de sultne hjem fra skolen, og tar seg da en skål frokostblanding, yoghurt eller lignende. Så lenge de spiser normalt til middag, er det helt OK.

Anonymkode: dab1a...976

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss varierer det. De fleste ettermiddager lager vi middag rett etter arbeidsslutt, men noen dager er det såpass mye som skjer i forhold til aktiviteter at det er best med middag sent for å få en skikkelig middag og alle samlet. Tar heller skikkelig middag sent enn pølse i brød for å kunne rekke det i mellom alt. 

Anonymkode: ab2fc...788

Skrevet
44 minutter siden, Arkana skrev:

Frokost før skole/barnehage. Skolebarna spiser lunsj (medbrakt matpakke) på skolen 10.30 og deretter serverer SFO mat kl 13.30 og frukt 15.00. Barnehagebarnet spiser lunsj kl 12 og et lite måltid kl 15. Å stresse med middagslaging straks vi kommer inn døra er uaktuelt. Vi spiser litt oppskåret frukt/grønnsaker, gjør lekser og slapper litt av etter dagen. Vi spiser derfor middag tidligst kl 18. Er noen sultne kan de få litt yoghurt eller en brødskive før leggetid kl 20, men spiser vi middag sent er det dagens siste måltid. 

Ja, det er det jeg tenkte å innføre nå, med det nye skole året :) Så tester i dag :)

Skrevet

Har ei på 16 år og ei på snart 2 år, minste går ikke i barnehage enda, men begynner noen dager i uka uti august - da blir det kanskje noen endringer. 

Spiser frokost når hun står opp ca. 07.30/08.00. Frukt rundt 10.00. Lunsj før dupp rundt 12.00. Våkner hun tidlig får hun litt mat, hvis ikke blir det lenge til middag. Sover hun normalt (til 15/15.30) spiser hun ikke før middag. Pappa kommer hjem 15.30/16.30 så spiser vi etter det. Kommer an på om jeg har laget ferdig middagen eller ikke! :hoho: Har en liten en på 7 uker i tillegg, så ikke alltid like lett. Kveldsmat rundt 18.30. 

Skrevet

Jeg har barnehagebarn, og de spiser typisk noe lite hjemme om morgenen før barnehagen, som en yoghurt, frukt eller en halv brødskive. Ordentlig frokost spiser de i barnehagen kl 8.00. Deretter lunsj i form av varmmat rundt 11.00 og brødmåltid og frukt kl 14.00. Og da er mine barn skrubbsultne til middag, som typisk er nærmere 17.30. Ofte må jeg putte i dem noe lett før middag, men de finner liksom ikke roen før middagen er ferdig. Så jeg savner tiden da jeg jobbet litt redusert og kunne ha middagen en time før. Jeg brukte også mindre tid på å lage middagen, siden barna ikke var verken så sultne eller slitne og masete. (Jeg kommer alltid hjem før mannen, så barna henger på meg når de er slitne/sultne). De får ofte kveldsmat i tillegg, avhengig av hvor sein middagen blir.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, evelynn skrev:

Hos oss er det frokost før skolen/barnehage, på skolen/barnahage to måltider (matpakka og det som skolen/bhg serverer). Jeg henter rund 15.45-16.00 og med det samme lagger middag og de spiser rund kl. 16.45-17.00 og så er det kveldsmat (brødskive til den eldre og grøt til den mindre) rund 19.00

Jeg hører veldig ofte på lekeplassen, at andre foreldre sier "kom, nå må vi hjemm og lage middag" og klokken er da 18.00-18.30, så lurer på hvordan ser det "hos de fleste familier" 

Nå tenker jeg at det ville være deilig å slippe å stresse så mye med middagen, komme hjem, prate litt med barn, leke, gjøre husarbeid og da lage mat. Men de må spise noe mellom den siste måltiden på skolen/bhg og middag rund kl. 18.30. Yoghurt? Frukt? Brødskive?

Vi gjør som regel det samme som dere, men om vi skal noe spesielt, eller heller vil være ute rett etter bhg, så kan vi ta middag til kvelds og brødskiver i middagstiden.

Anonymkode: c6889...806

AnonymBruker
Skrevet

Kl 7.30 Frokost før barnehagen.

Kl 9.30 Mellommåltid før barnehagen

Kl 12 Lunsj i bhg 

Kl 14.30 Frukt og brød i bhg hvis vi ikke henter før. 

Kl 15-17 Middag avhengig av dagen og når barnet spiste 

Kl 19 Kveldsmat og melk 

Anonymkode: 4aca9...502

Skrevet (endret)
22 timer siden, evelynn skrev:

Brødskive, frukt og eller yoghurt, gjerne med bær, la de velge selv og spise til de er mette, så lenge det er sunne valg. Jeg var aldri noen a-fire mamma. Men barna gikk aldri sultne. Noen ganger ble det middag til kvelds, og når de ble eldre hendte det ofte at det ble middag etter kl. 21, fordi jeg hadde hjemmekontor og ble litt fraværende som "husmor". De måtte spørre meg, ofte flere ganger; når blir det middag mamma? Eh, snart, oi, er klokken så mye allerede, ja da går jeg ut på kjøkkenet da. Det blir middag om cirka en halv time.

Noen ganger var det en forferdelig og rar følelse, at jeg hadde mistet tidsperspektivet, men jeg jobbet og generte penger, og var oppslukt. Kanskje som en spilleavhengig blir? Hva vet jeg.

Det maset fra barna tar jeg faktisk som et kompliment i ettertid, at de faktisk spurte og maste litt, for vi hadde middag hver dag. Men når jeg jobber, blir jeg fjern, sier bare: Snart. Vent litt, jeg må bare...

Men jeg hadde tid på ettermiddagene sammen med dem, jeg gikk aldri på akkord med tidspresset.

Endret av Atea
Skrevet

Vi har 2, en i bhg og en på skole.

Frokost og skolemat/barnehagemat er som for alle andre.

Hvis vi ikke har noe vi skal så spiser vi middag i 17-17.30-tiden alt etter når vi kommer oss hjem og hva vi skal ha.

Men - mange dager er det ting som skjer på ettermiddagen, når 8åringen skal på fotball kl 1630 og 6 åringen hentes i bhg kl 1630 så  går det rett og slett ikke opp.

Da finnes det et utall av spesialløsninger. Ostehorn på vei ut døren, middag=kvelds kl 18.30, barna får grøt til middag og de voksne spiser sin middag på kvelden.

Dessuten kan det være at det er så fint vær at dersom ingen er sulten kl 17 så er vi ute og leker til 18 og så går vi inn og spiser. Så vi kunne fort vært en av de andre foreldrene på lekeplassen som må inn og lage middag kl 18. Om ungene har spist 2 måltid i bhg/SFO så tåler de å gå uten mat fra 15 til 18. Som oftest må man minne dem på at de er sulten.

AnonymBruker
Skrevet

07/07:30 : frokost hjemme

11: varmmat i bhg

14:30/15:00: matpakke og frukt i bhg

16:00: mellommåltid hjemme (yoghurt/gulrot/banan e.l) om hun er sulten

17:30 Middag 

Grunnen til at vi har så sen middag er fordi treåringen ikke hadde vært sulten (nok) om vi hadde servert middag i fire-femtiden. 

Anonymkode: 153a6...59a

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

07/07:30 : frokost hjemme

11: varmmat i bhg

14:30/15:00: matpakke og frukt i bhg

16:00: mellommåltid hjemme (yoghurt/gulrot/banan e.l) om hun er sulten (og ikke har spist noe særlig matpakke)

17:30 Middag 

Grunnen til at vi har så sen middag er fordi treåringen ikke hadde vært sulten (nok) om vi hadde servert middag i fire-femtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
På 8/1/2017 den 11.49, FantasDick skrev:

Har ei på 16 år og ei på snart 2 år

Jeg trodde du hadde to barn, ett på 2 år og ett på 7 uker? Når fikk du 16-åringen??

Anonymkode: 0a153...457

AnonymBruker
Skrevet

1 bhg barn og 1 skolebarn. 

07.30 spiser skolebarnet frokost. 

kl 08.30 spiser bhg barnet og jeg frokost . 

Skolebarnet har med matpakke på skolen. 

Bhgbarnet får varmlunch eller brødskiver i bhg + frukt. 

Så spiser vi middag kl 15. 

Kveldsmat kl 18. 

Anonymkode: ed00b...2a5

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde du hadde to barn, ett på 2 år og ett på 7 uker? Når fikk du 16-åringen??

For 16 år siden? :fnise: 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tippe for 16 år siden. :alice:

Anonymkode: ed00b...2a5

AnonymBruker
Skrevet

Ungene er 3,5 år og 16 måneder.

Dager hvor jeg jobber dagtid spiser de litt når vi står opp kl seks, frokost i barnehagen halv ni, lunsj rundt 11-11.30 og frukt og knekkebrød/kavring/skive rundt 14-14.30. Vi er hjemme igjen rundt 16, så blir middag tidligst 16.30, men pleier ofte sette frem litt frukt når vi kommer hjem, og heller roe ned litt og så spise middag 17.30. Minste er stuptrøtt og vil i seng mellom 18-18.30, så middagen blir siste måltidet. Eldste legger seg 19-19.30, får tilbud om ei skive før han legger seg, men er sjelden han vil ha når middagen er sen.

Har jeg fri spiser vi gjerne middagen litt tidligere så fremst vi ikke er ute, ca 15.30-16. Så får ungene felles kveldsmat like før 18. Er vi ute store deler av dagen tar vi middagen sent.

Anonymkode: b6b05...a80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...