straamann Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Jeg har leid en leilighet sammen med tre kamerater over flere år. Det er to år siden vi alle flyttet ut. Det var jeg som var "kontaktperson" i leiligheten, og hadde et godt forhold til huseier. Men jeg glemte å be om skriftlig referanse på leieforholdet. For tiden bor jeg hjemme hos foreldrene mine, men skal snart ut på leiemarkedet igjen. Da kan det kanskje være greit å ha referanser i bakhånd? Hva er best - skriftlig referanse eller telefonnummer til utleier? Kvier meg litt for å spørre/belaste dem med dette, men jeg vil jo stå sterkest mulig på leiemarkedet.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Telefonnr. Jeg har leid ut i mange år og setter pris på å få referanser pr tlf. Jeg stiller også gjerne opp som referanser for de som har bodd hos meg og jeg er alltid oppriktig i min tilbakemelding. Anonymkode: f87be...b0a 1
Prinsesse788 Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Vel, ingen svarer når ukjent nummer ringer lenger. Få det skriftlig, og lag kopier som du har med deg på visningen med feks din kontaktinformasjon. Du bør få utleier til å oppgi kontaktinformasjon HVIS ny utleier ØNSKER å ta kontakt per telefon. Jeg leier ut til flere i året, og å skulle ringe rundt hadde jeg ikke orket. Som sagt, ytterst få svarer også... 1
straamann Skrevet 31. juli 2017 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2017 12 minutter siden, Prinsesse788 skrev: Vel, ingen svarer når ukjent nummer ringer lenger. Få det skriftlig, og lag kopier som du har med deg på visningen med feks din kontaktinformasjon. Du bør få utleier til å oppgi kontaktinformasjon HVIS ny utleier ØNSKER å ta kontakt per telefon. Jeg leier ut til flere i året, og å skulle ringe rundt hadde jeg ikke orket. Som sagt, ytterst få svarer også... Ja, høres lurt ut. Men spørs hvor omfattende attest utleier orker å skrive da, kan tenke meg mange heller vil svare på en telefon. De jeg leide av sist var et firma, så jeg tror nok de tar telefonen på dagtid hvertfall.
Prinsesse788 Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Jeg skriver bare følgende i mine referanser (på e-post): Til den det måtte angå bekrefter med dette at navn navnesen har leid bolig hos meg i perioden 00/00-00/0. Eventuelt kommentar om oppførsel, samt om vedkommende har betalt presis. Hvis det er ytterligere spørsmål kan jeg nåes på telefon / SMS /e-post. De som vet de ikke får gode referanser ber sjelden etter det. 1
Prinsesse788 Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 Har forøvrig aldri blitt ringt opp, og jeg leier ut ganske mange leiligheter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå