Gå til innhold

Poste restante strømstad

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker Poste Restante i Strömstad i ett sett. Er der minst en gang pr. måned og henter ting. Bruker denne adressen:

<Ditt navn>
Poste Restante // Postcenter
Prästängsvägen 15-17
45233 Strömstad
Sweden

Man behøver ikke å registrere noe på forhånd. Husk å få sporing av avsender da du ikke får noen beskjed (men det er bare å ringe og sjekke). 

NB! Åpningstid 9-11 og 13-18. Kommer du 11:10 har du plutselig VELDIG god tid ;)

Men pass på å ikke bruke Schenker, TNT, DHL eller lignende for de leverer ikke til Posten (Unntak: DHL fra Tyskland). 

Handler man  f.eks fra Tyskland sparer man fortollingsgebyrer og 6% mva (tysk mva. er 19%). Det blir ikke de største summene, men det er også mange butikker som ikke sender utenfor EU og da får man ikke handlet fra Norge uansett. Jeg er uansett i Sverige for å handle minst en gang pr. måned så da er det greit å hente pakker samtidig som jeg er innom Systembolaget osv. 

Pakkene ligger 14 dager i Strömstad før de returneres. 

Endret av -jk-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, -jk- skrev:

Handler man  f.eks fra Tyskland sparer man fortollingsgebyrer og 6% mva (tysk mva. er 19%). Det blir ikke de største summene, men det er også mange butikker som ikke sender utenfor EU og da får man ikke handlet fra Norge uansett. 

Hva slags butikker er det som ikke sender til Norge? Har du et eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hva slags butikker er det som ikke sender til Norge? Har du et eksempel?

Diverse på Amazon.co.uk for eksempel, eller Ebay. Ikke uvanlig at mindre aktører ikke gidder å ta jobben med å sende utenfor EU da det er en del ekstra papirmølle. Jeg sender selv fra Strømstad om jeg skal sende noe innenfor EU, så slipper jeg å lage proforma fakturaer og fylle ut skjemaer osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2017 den 22.29, petterm skrev:

Når man bestiller fra utlandet må man betale moms og fortollingsgebyr hvis varens verdi + frakt er over 350kr. Hvis jeg bestiller en vare som jeg henter i Strømstad så kan den koste 3000kr før jeg må betale moms. Hvis jeg overnatter i Strømstad kan varen koste 6000kr før tollerne bryr seg. 

Men poenget er at hvis du drar på dagstur til Strømstad kan du handle for inntil 3000 uten å betale toll og moms. Og hvis du bestiller varer fra  et annet EU land inn til Sverige for den prisen betaler du heller ikke moms eller toll til den svenske staten så slik kan du fint handle for inntil 3000kr uten å betale toll eller moms på varene. Hvis du praktisk bor nær et poststed i Sverige eller Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjetil E skrev:

Men poenget er at hvis du drar på dagstur til Strømstad kan du handle for inntil 3000 uten å betale toll og moms. Og hvis du bestiller varer fra  et annet EU land inn til Sverige for den prisen betaler du heller ikke moms eller toll til den svenske staten så slik kan du fint handle for inntil 3000kr uten å betale toll eller moms på varene. Hvis du praktisk bor nær et poststed i Sverige eller Finland.

Moms har du alt betalt når du kjøpte varene. Det du sparer om du bestiller til Sverige er forskjellen mellom utenlandsk moms og norsk.

For eksempel: Du bestiller noe fra England til Norge. Du betaler ikke moms i England men 25% i Norge. 
Du bestiller noe fra England til Sverige. Du betaler da engelsk moms (VAT) på 20% og ikke noe i i Sverige eller Norge (siden både England og Sverige er EU). 
Besparelsen i dette tilfellet er 5% + fortollingsgebyr + evt. lavere fraktrater innen EU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...