Gå til innhold

Menskopp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Menskopp er jo både økonomisk og miljøvennilg, og jeg kunne tenke meg å skaffe en. Men, bruker man den på samme måte som tampng? For jeg får ikke til å stappe tamponger oppi. Det bare blir for trangt..

Anonymkode: 1b021...3c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Menskoppen er jo myk og fleksibel, og tilpasser seg skjeden, i motsetning til tampongen som er hard og tørr. Man kan også bruke litt glidemiddel når man bruker menskopp, noe som gjør innsettingen mye lettere. Jeg har aldri klart å bruke tampong, fordi det gjør vondt, men menskopp har endret livet mitt. Jeg anbefaler virkelig å prøve.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menskopp er jo både økonomisk og miljøvennilg, og jeg kunne tenke meg å skaffe en. Men, bruker man den på samme måte som tampng? For jeg får ikke til å stappe tamponger oppi. Det bare blir for trangt..

Anonymkode: 1b021...3c8

Det finnes "nybegynner" menskopper - altså ment for mennesker som har problemer med de større. Passer for mennesker som er små og nette, tenåringer, jomfruer og så bortetter. Desse mindre koppene (stor s i en normal kopp er ganske stort, så ikke prøv på dem) er ikke i normalt salg verken via nett eller i butikk i Norge, men de er i normalt salg via nettet i Europa (me-luna kopper fra Tyskland er et godt sted å starte) 

Men dersom du ikke får "inn" en tampong eller noe glatt på størrelse med en (medium stor) tampong (altså på godt norsk et par fingre) så vil du ikke få inn en menskopp. Siden det hovedsakelig er et problem tilknyttet egen nytelse, ikke det rent praktiske rundt mensen, så vil jeg i så fall anbefale deg å gå til gynekolog. 

Anonymkode: c19c5...bdf

Skrevet

Hvordan er det å få den ut? Ser liksom for meg at man må dra litt hardt som med en tampong, også plutselig skvetter den ut...:klo: det er egentlig det som har stoppet meg fra å prøve, at det skal bli mye gris...

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Hvordan er det å få den ut? Ser liksom for meg at man må dra litt hardt som med en tampong, også plutselig skvetter den ut...:klo: det er egentlig det som har stoppet meg fra å prøve, at det skal bli mye gris...

Jeg bruker musklene til å skyve den litt ned. Tar tak og trykker lett så vakumet slipper. Da er den lett å ta ut, og har opplevd mye mindre søl enn med tamponger :)

Anonymkode: e8bc0...5ed

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker musklene til å skyve den litt ned. Tar tak og trykker lett så vakumet slipper. Da er den lett å ta ut, og har opplevd mye mindre søl enn med tamponger :)

Anonymkode: e8bc0...5ed

Hvor ofte skal den tømmes? Har lest at den kan brukes opp mot 12 timer, men er det reelt? Og hygienisk sånn i forhold til infeksjon?

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvor ofte skal den tømmes? Har lest at den kan brukes opp mot 12 timer, men er det reelt? Og hygienisk sånn i forhold til infeksjon?

Jeg tømmer morgen og kveld. Det er langt mer hygienisk enn tampong, i og med at luft ikke kommer til. Det har aldri vært et problem for meg i alle fall å tømme kun to ganger for dagen, men det kommer kanskje an på hvor mye man blør. Gynekologen mener det er trygt å tømme to ganger for dagen så da stoler jeg på det.  

Da jeg begynte med menskopp ble jeg overrasket over hvor lite blod som egentlig kommer, det ser jo så mye ut når det blir spredt utover en tampong eller bind. 

Anonymkode: 77cb3...fac

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tømmer morgen og kveld. Det er langt mer hygienisk enn tampong, i og med at luft ikke kommer til. Det har aldri vært et problem for meg i alle fall å tømme kun to ganger for dagen, men det kommer kanskje an på hvor mye man blør. Gynekologen mener det er trygt å tømme to ganger for dagen så da stoler jeg på det.  

Da jeg begynte med menskopp ble jeg overrasket over hvor lite blod som egentlig kommer, det ser jo så mye ut når det blir spredt utover en tampong eller bind. 

Ok, høres jo veldig kjekt ut da. Jeg misliker sterkt å ha mensen, men kan hende det hadde hjulpet med menskopp. Du bruker den i alle situasjoner uten problemer? (Trening, svømming osv)

Gjest Ingenting2
Skrevet

Koppen er helt fantastisk, når man har vent seg til å bruke den. Jeg vil ikke bruke noe annet. Bruker den hele tiden under mensen, tømmer den 2-3 ganger per dag. Helt genial. Jeg føler meg mer freshere enn med tampong og/eller bind. 

Skrevet

Nytt liv etter menskopp og anbefaler det virkelig - de kommer i ulike størrelser og man tilpasser "stammen" etter seg og sitt. Anbefaler å sjekke hver fjerde time i starten slik at du lærer deg hvor ofte du må tømme osv. anbefaler også å kjøpe renseprodukter, være flink å rengjøre osv. Noen merker er også "stivere" enn andre - så greit å sjekke dette. Mange apotek selger nå menskopp over disk. Ellers kan de bestilles fra nett og da gjerne med renseprodukter som passer dette merket.

Skrevet
31 minutter siden, Carrot skrev:

Nytt liv etter menskopp og anbefaler det virkelig - de kommer i ulike størrelser og man tilpasser "stammen" etter seg og sitt. Anbefaler å sjekke hver fjerde time i starten slik at du lærer deg hvor ofte du må tømme osv. anbefaler også å kjøpe renseprodukter, være flink å rengjøre osv. Noen merker er også "stivere" enn andre - så greit å sjekke dette. Mange apotek selger nå menskopp over disk. Ellers kan de bestilles fra nett og da gjerne med renseprodukter som passer dette merket.

Har du tips om nettbutikk som selger renseprodukter og en menskopp du kan anbefale?😊har googla det og ser det finnes så mange ulike nå, både produkter og nettsider

Skrevet
35 minutter siden, Carrot skrev:

Vil gjerne komme med en egen erfaring vedrørende stivhet på kopper, etter å ha brukt to veldig forskjellige på dette. En mykere kopp vil være lettere å brette og få inn, men den vil ikke sprette opp like naturlig når den er inni. Jeg har slitt litt med å måtte manuelt åpne opp koppen etter jeg har tatt den inn med min myke Meluna, men det problemet hadde jeg ikke med Divacup som er mye stivere, den spretter opp med en gang.

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Nerine_ skrev:

Ok, høres jo veldig kjekt ut da. Jeg misliker sterkt å ha mensen, men kan hende det hadde hjulpet med menskopp. Du bruker den i alle situasjoner uten problemer? (Trening, svømming osv)

Ja, både svømming og trening går helt fint. Yoga også. 

Har forresten aldri brukt noen renseprodukter, men koker den.

Skrevet

Vær bare veldig forsiktig med å bruke sammen med spiral, ettersom vakuumet kan påvirke spiralen. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, både svømming og trening går helt fint. Yoga også. 

Har forresten aldri brukt noen renseprodukter, men koker den.

Kan man bruke den ved blodig utflod/spotting også?  Er "plaget" av dette flere dager før og etter mensen. Bruker alltid tampong da også

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Nerine_ skrev:

Kan man bruke den ved blodig utflod/spotting også?  Er "plaget" av dette flere dager før og etter mensen. Bruker alltid tampong da også

Det går helt fint. Jeg setter den inn den dagen jeg tror jeg kommer til å få mensen for sikkerhets skyld. Hvis ikke mensen kommer den dagen likevel så gjør det ingenting. 

Skrevet
3 timer siden, Nerine_ skrev:

Har du tips om nettbutikk som selger renseprodukter og en menskopp du kan anbefale?😊har googla det og ser det finnes så mange ulike nå, både produkter og nettsider

Jeg personlig syns organicup eller monocup er best av de jeg har prøvd, og sist jeg bestilte fikk jeg med renseprodukter. 

Ser for eksempel at de har både koppen og rens her på denne LINKEN men det er sikkert mange andre som også selger tilsvarende.

Er forøvrig enig med @Kragebein i at det som er "rett kopp" for en ikke trenger være riktig for en annen. Monocup er min favoritt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Nerine_ skrev:

Jeg måtte tømme min hver time før jeg fikk spiral. Hadde veldig kraftige blødninger. Nå tømmer jeg den 3-4 ganger per dag.

3 timer siden, Joppeline skrev:

Vær bare veldig forsiktig med å bruke sammen med spiral, ettersom vakuumet kan påvirke spiralen. 

Det går veldig fint så lenge man passer på å bryte vakumet før man drar den ut :)

Anonymkode: 47700...310

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...