AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #1 Skrevet 31. juli 2017 Er barnebånd lovlig her i Norge? Ville det være rart å bruke det? Ut fra det jeg leser på nett så er det som en vanlig ransel for barna. Samtidig er det en trygg måte på å vite at barna ikke forsvinner. Anonymkode: 836bc...f87
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #2 Skrevet 31. juli 2017 Det er en absolutt nødvendighet. Så kan foreldrene holde disse tingene unna meg! Anonymkode: f05d7...1fb 7
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #3 Skrevet 31. juli 2017 Hvorfor skulle det ikke være lovlig? Men det har vel vært noen uheldige episoder hvor foreldrene ikke har fulgt helt med og barnet og forelderen har endt opp på hver sin side av en lukket t-banedør med båndet i døren. Anonymkode: 55cd2...da4 3
atropos Skrevet 31. juli 2017 #4 Skrevet 31. juli 2017 Det er jo lovlig. Men jeg ville brukt båndet der det var helt nødvendig. Typ flyplasser eller sånt. Ellers bruker jeg stort sett vogn når de er så små at de kan forsvinne for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #5 Skrevet 31. juli 2017 Har sett det bli brukt der det er store folkemengder, men tenker ikke jeg ville brukt det på mitt barn. Anonymkode: 5da99...612 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #6 Skrevet 31. juli 2017 Her fungerer det best å holde barnet i hånden. Anonymkode: 2bb3e...5c1 4
Muscae Skrevet 31. juli 2017 #7 Skrevet 31. juli 2017 Tenker det beste er å lære barnet å holde i hånden og ikke stikke av på steder der det er mye folk. De fleste barn klarer dette fint. Men så har man de barna som av ulike årsaker ikke er helt samarbeidsvillige på dette, og da kan det være ok å ha et sånt bånd ved svært traffikerte veier, uoversiktlige områder og i store folkemengder. Det viktigste vil være å lære seg selv (som voksen) å begrense bruken av dette til de nødvendige situasjonene. Ikke bruke det til og fra barnehagen og på rusletur på fortauet, men kun i situasjoner der det ville blitt absolutt krise om barnet finner ut at det vil utforske på egenhånd. Barnet skal jo lære seg å være oppmerksom i trafikken og å holde seg i nærheten av foreldrene når en er ute. 2
Minlillesky Skrevet 31. juli 2017 #8 Skrevet 31. juli 2017 Jeg synes ikke noe om de "barnebånda". Jeg er glad de finnes, men mener de bare burde brukes til barn som har utviklinghemming, eller andre årsaker til at de trenger å holde et ekstra øye med i en periode. Men til friske barn, så nei. Jeg har aldri sett behovet for dette til mitt barn. Men jeg har jo lært henne at det er ekstra viktig å høre etter når vi er ute å går/ ute i byen/trafikken. Det er viktig å være våken og oppmerksom i trafikken og ellers rundt seg. Hun lærer seg trafikkreglene og hva man skal gjøre og ikke gjøre. Hun må også holde seg i nærheten av meg. Skal vi gå langs trafikken/over veien, holder vi hender. Det har jo vært perioder der hun har protestert, spesielt da hun var mindre. Men da måtte jeg bare ta en alvorsprat der og da og hun forstod raskt at det er viktig å høre på mamma, selv om man ikke alltid vil. Det er og lurt å la barnet delta når man er ute å går. For eksempel, kan de lære seg skiltene som de tusler forbi. Si ifra når lyset blir grønt og det er klart for å gå osv. Da er det mye gøyere for barn å gå langs trafikken samtidig som de lærer, og det blir mindre bråk og protester. Er barna store nok, kan de vise vei Så lenge man lærer barnet om trafikken, steder dere er på, hva som er greit og ikke osv. Og i tillegg klarer å si tydelig og klart ifra der og da når det trengs! så behøver man ikke sele... 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #9 Skrevet 31. juli 2017 Vi har et sånt et, og bruker det litt til vår treåring. Ikke til vanlig, men på steder hvor det er lett å bli borte (flyplass, i byen..) Hun er en unge som elsker å stikke av og gjemme seg, og hun HATER vogn. Har mer bevegelsesfrihet med et sånt bånd også i forhold til vogn og holde hånd. Anonymkode: 69ef2...720 5
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #10 Skrevet 31. juli 2017 16 minutter siden, Minlillesky skrev: Jeg synes ikke noe om de "barnebånda". Jeg er glad de finnes, men mener de bare burde brukes til barn som har utviklinghemming, eller andre årsaker til at de trenger å holde et ekstra øye med i en periode. Men til friske barn, så nei. Jeg har aldri sett behovet for dette til mitt barn. Men jeg har jo lært henne at det er ekstra viktig å høre etter når vi er ute å går/ ute i byen/trafikken. Det er viktig å være våken og oppmerksom i trafikken og ellers rundt seg. Hun lærer seg trafikkreglene og hva man skal gjøre og ikke gjøre. Hun må også holde seg i nærheten av meg. Skal vi gå langs trafikken/over veien, holder vi hender. Det har jo vært perioder der hun har protestert, spesielt da hun var mindre. Men da måtte jeg bare ta en alvorsprat der og da og hun forstod raskt at det er viktig å høre på mamma, selv om man ikke alltid vil. Det er og lurt å la barnet delta når man er ute å går. For eksempel, kan de lære seg skiltene som de tusler forbi. Si ifra når lyset blir grønt og det er klart for å gå osv. Da er det mye gøyere for barn å gå langs trafikken samtidig som de lærer, og det blir mindre bråk og protester. Er barna store nok, kan de vise vei Så lenge man lærer barnet om trafikken, steder dere er på, hva som er greit og ikke osv. Og i tillegg klarer å si tydelig og klart ifra der og da når det trengs! så behøver man ikke sele... Kan du være litt mer nedlatende, tror du? 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et sånt et, og bruker det litt til vår treåring. Ikke til vanlig, men på steder hvor det er lett å bli borte (flyplass, i byen..) Hun er en unge som elsker å stikke av og gjemme seg, og hun HATER vogn. Har mer bevegelsesfrihet med et sånt bånd også i forhold til vogn og holde hånd. Anonymkode: 69ef2...720 Nettopp! Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner dette! Og som du sier, det er jo ikke noe man bruker til daglig, men i situasjoner som på reise og liknende er det jo GULL, både for barn og foreldre. Anonymkode: 703dd...5b6 13
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #11 Skrevet 31. juli 2017 Vi bruker dette ofte, på flyplasser, i byen, i fornøyelsesparker og kjøpesentre - egentlig alle steder hvor hun kan forsvinne. Hun hater vognen, hyler av full hals når hun sitter i den - og hun nekter og holde hånd. Glemmer det, snor seg unna, sutrer og vil helst gå i fred. Du som mener det bare er å ta en alvorsprat med barnet, har tydeligvis ikke opplevd skikkelig 3-års-trass. Det nytter ikke å prate med henne noen ganger. Og jeg gidder ikke miste ungen min på kjøpesenteret fordi bånd "ser dumt ut" altså. Alternativene er 1. Bånd, eller 2. Ungen stikker av. Holde hånd og alvorsprat hjelper ikke her i gården Når vi har selen på har hun full bevegelsesfrihet og får følelsen av å gå på egenhånd, har begge hendene fri til å utforske ting samtidig som vi har full kontroll på henne. Jeg syns det er helt greit. Anonymkode: f2161...2e3 7
beige Skrevet 31. juli 2017 #12 Skrevet 31. juli 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du være litt mer nedlatende, tror du? Nettopp! Jeg fatter ikke at folk ikke skjønner dette! Og som du sier, det er jo ikke noe man bruker til daglig, men i situasjoner som på reise og liknende er det jo GULL, både for barn og foreldre. Anonymkode: 703dd...5b6 Nedlatende? Seriøst, folk tåler ikke en dritt i dag! 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #13 Skrevet 31. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bruker dette ofte, på flyplasser, i byen, i fornøyelsesparker og kjøpesentre - egentlig alle steder hvor hun kan forsvinne. Hun hater vognen, hyler av full hals når hun sitter i den - og hun nekter og holde hånd. Glemmer det, snor seg unna, sutrer og vil helst gå i fred. Du som mener det bare er å ta en alvorsprat med barnet, har tydeligvis ikke opplevd skikkelig 3-års-trass. Det nytter ikke å prate med henne noen ganger. Og jeg gidder ikke miste ungen min på kjøpesenteret fordi bånd "ser dumt ut" altså. Alternativene er 1. Bånd, eller 2. Ungen stikker av. Holde hånd og alvorsprat hjelper ikke her i gården Når vi har selen på har hun full bevegelsesfrihet og får følelsen av å gå på egenhånd, har begge hendene fri til å utforske ting samtidig som vi har full kontroll på henne. Jeg syns det er helt greit. Anonymkode: f2161...2e3 Men da tar du ikke ungen med i fornøyelsesparker og på kjøpesentre. Som en direkte konsekvens av hun ikke gidder å høre etter. "I dag skal vi i fornøyelsesparken. Da er det viktig at du holder deg nært mamma og ikke stikker av. Hvis du ikke kan høre etter, så blir det ikke flere turer." Og så følge opp, så det ikke bare blir tomme trusler. Hvis du ikke greier å kontrollere ungen din på slike steder, så tar du henne ikke med på slike steder før du vet at hun kan gjøre som hun får beskjed om. (Jada, jeg skjønner at man noen ganger må på flyplassen) Anonymkode: 2534f...8f8 2
Nappetass1 Skrevet 31. juli 2017 #14 Skrevet 31. juli 2017 Jeg har ikke barn og kan ikke uttale meg sånn sett men det ser fantastisk morsomt ut! Skjønner det kan være et nyttig verktøy da, ser ikke problemet med det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #15 Skrevet 31. juli 2017 Jeg tenker det er utrolig nyttig til situasjoner hvor det kan bli katastrofalt hvis barnet løper av gårde. En bruker det jo ikke for gøy akkurat . Barn er jo forskjellige og noen er "villere "enn andre. Kommer til å anskaffe meg ett selv hvis vi har behov for det når babyen blir større. Anonymkode: bad5f...5f3 2
Arkana Skrevet 31. juli 2017 #16 Skrevet 31. juli 2017 Jeg synes ikke noe om det og har aldri brukt det. Jeg har tre barn og har aldri hatt noe problem med å ha kontroll på dem, selv på travle steder. Jeg mener dessuten at å bruke bånd på barn forhindrer dem fra å lære å takle disse situasjonene, med trafikk, mange folk eller hva det nå måtte være. Jeg tenker at det er greit en sjelden gang i helt spesielle situasjoner hvis man som forelder ikke klarer å ha kontroll, men at dette ikke skal brukes for mye. 4
Rotemor Skrevet 31. juli 2017 #17 Skrevet 31. juli 2017 1 minutt siden, Arkana skrev: Jeg synes ikke noe om det og har aldri brukt det. Jeg har tre barn og har aldri hatt noe problem med å ha kontroll på dem, selv på travle steder. Jeg mener dessuten at å bruke bånd på barn forhindrer dem fra å lære å takle disse situasjonene, med trafikk, mange folk eller hva det nå måtte være. Jeg tenker at det er greit en sjelden gang i helt spesielle situasjoner hvis man som forelder ikke klarer å ha kontroll, men at dette ikke skal brukes for mye. Signerer denne. Og jeg synes det SER helt forferdelig ut. Bælharry faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #18 Skrevet 31. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da tar du ikke ungen med i fornøyelsesparker og på kjøpesentre. Som en direkte konsekvens av hun ikke gidder å høre etter. "I dag skal vi i fornøyelsesparken. Da er det viktig at du holder deg nært mamma og ikke stikker av. Hvis du ikke kan høre etter, så blir det ikke flere turer." Og så følge opp, så det ikke bare blir tomme trusler. Hvis du ikke greier å kontrollere ungen din på slike steder, så tar du henne ikke med på slike steder før du vet at hun kan gjøre som hun får beskjed om. (Jada, jeg skjønner at man noen ganger må på flyplassen) Anonymkode: 2534f...8f8 Du kan umulig ha barn. Den handler ikke om at ungen ikke gidder høre etter, men glemmer seg og/eller er impulsiv og løper når hun blir ivrig eller ser noe spennende. Lurer ellers på hvilken snever verden du lever i. Det er for mange slik at man ikke konsekvent kan unngå slike situasjoner, slik du foreslår - det blir noen turer via flyplasser el togperronger gjennom året, store kjøpesentre o.l.. Har ikke brukt et slikt bånd selv, men ser jo at det kan egne seg. Anonymkode: 5a2a8...cb7 8
Tibbie Skrevet 31. juli 2017 #19 Skrevet 31. juli 2017 Jeg synes at det er ganske genialt! Ville ikke brukt det på butikken eller andre steder her jeg bor, men det er uten tvil et must når man er på et stort sted der det bare skal et sekund med øynene på et annet sted til villbassen er et annet sted Og selvfølgelig i utlandet der jeg stoler litt mindre på folk, og der kiddoen er hjelpesløs når det kommer til språk. Om man skulle miste en treåring på Arkaden i Oslo er det alltids noen som tar vare på henne og sørger for at vi finner hverandre igjen. Om jeg mister henne i en storby i Russland vet jeg ikke hva jeg gjør. Jada jada, før alle perfekte mødre skal klikke; om man skulle være så super mom at dette aldri skjer, så er det likevel mer avslappende å vite at barnet er helt under kontroll 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2017 #20 Skrevet 31. juli 2017 "Før i tiden" var dette helt vanlig og jeg syns det er en ok ting. Ikke noe negativt ved det. Anonymkode: 4650d...033 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå