Gå til innhold

Kan du mye om psykisk sykdom?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes åpenbart at dette burde være et fag på skolen. Mange folk i samfunnet har så utrolig lite kunnskaper om hva psykisk sykdom kan gjøre med et menneske. De sier folk må skjerpe seg, ta seg sammen og slutte å syte. De vet ikke hva angst, depresjon og traumer er. Hørte nettopp en fyr si: "Den sangen er retraumatiserende" (Jaha, tenkte jeg. Du vet virkelig hva et traume er). Det er sant at en sang kan trigge traumer hvis man allerede er traumatisert, men en person blir ikke traumatisert av en random sang med mindre de har en spesiell historie knyttet til akkurat den sangen. Folk ser en edderkopp og sier: "Jeg får helt angst", og det eneste som skjer er at de ikke liker edderkopper. Andre hører ordet schizofren, borderline eller autisme og skjønner ikke bæret av hva det er eller hvordan de skal ta hensyn. Noen har aldri hørt om disse lidelsene faktisk. 

Jeg kan en del om psykisk sykdom fordi jeg selv har valgt å lese meg opp på det, fordi jeg ønsker å vite. Jeg er selv heller ikke helt frisk, og vet hvordan slik type sykdom føles på kroppen. Jeg klarer å sette meg inn i det fordi jeg har vært der selv. Jeg har selv en diagnose og har traumer som følge av kraftig omsorgssvikt i tidlig alder. Jeg forstår hvorfor folk føler det de føler, og at det ikke er bare å ta seg sammen når ting er vanskelig. Noen ganger hopper følelsene på oss uten at dette betyr at man er svak. Psykisk sykdom er en del av livet til veldig mange mennesker, inkludert mitt, og bør stilles likt som fysisk sykdom. 

Noen som er enige i at faget "psykologi" bør inn som et obligatorisk fag i skolen fra barneskolen av? 

Anonymkode: d3802...fd1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Sugemerke
Skrevet

Nei. Da burde også eventuelt somatikk bli et fag, og dette ville gå ut over de andre fagene. Dog synes jeg helsesøster burde nevne dette når hun har sine obligatoriske timer. Spesielt hvor man kan få hjelp. I tillegg bør det bli en selvfølge å snakke om psykiatriske sykdommer på lik linje som somatiske.

Barn trenger ofte ikke kunnskap, men forståelse for at sykdommene finnes. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke barneskolen. Men på ungdomsskole derimot kunne dette fint plasseres inn under lære om kroppen. 

Anonymkode: 2b761...158

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe bør hvertfall gjøres slik at folk får mer kunnskap og forståelse. Jeg føler helt ærlig at siden vi har gym (fokus på fysisk helse) så bør vi har psykologi (mer fokus på psykisk helse). 

Anonymkode: d3802...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Neh, bryr meg ikke

Anonymkode: 2b6c5...137

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...