Gå til innhold

Stort barn i vogn - hva tenker dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om at en 6åring sitter i vogn? Ikke til hverdags, men på ferier f.eks. 

Anonymkode: bd1f3...525

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Seksåring synes jeg kanskje blir i eldste laget. Men fire-femåringer kan jeg forstå på ferier. Kanskje fordi vi selv har feriehus som ligger en halvtime fra sentrum, i oppoverbakke, i et land der tempen om sommeren ligger over tretti grader. Mine barn har fått brule vogn der en stund etter at de sluttet i Norge, ellers hadde alt blitt tungt og masete.

Men det er mine barn, og jeg har ikke fasiten for alle. Hadde jeg sett et stort barn i vogn ville jeg toppen tenkt at de nok hadde sine grunner, og ellers ikke tenkt så mye over det :)

Anonymkode: fb57f...857

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min var sammen på et kjøpesenter forrige helg. Vi gikk fordi en familie og mannen min kommenterte at den gutten i vogna må ha vært over fem år. Han sa det i en tonefall som tydelig viste at han mente dét var vel ikke nødvendig på et vanlig norsk senter. 

Jeg svarte ham helt ærlig det jeg tenker når jeg ser store barn i vogn. At jeg tipper det er et barn som trenger rullestol, og at det er lettere å få en sportsvogn inn og ut av bilen og manøvrere rundt. De fleste jeg kjenner med barn som trenger rullestol har brukt vogn innimellom så lenge barnets størrelse har tillatt det. 

Så, jeg tenker at det er et barn med litt ekstra behov og at foreldrene velger det som er best for barnet. 

Anonymkode: 4d315...49c

• Liker 37
Skrevet

Et normalt barn på seks år skal ikke trilles i vogn. 

Mener jeg.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er et barn som har bruk for det av den ene eller andre grunnen (funksjonshemmet, kronisk syk eller midlertidig skadet eller syk) og at det ikke er min sak å tenke noe mer om det.

Kanskje tenker jeg at ungen er søt/blid/sur/sjarmerende/sjenert eller hva som helst, at h*n har fin genser, lange øyevipper, softis rundt munnen, vakre fregner, bustete hår, morsom kosebamse, mye snørr under nesa, veldig blå øyne eller hva enn som akkurat da er mest oppsiktsvekkende med akkurat det barnet. 

Anonymkode: 4f168...7ab

• Liker 15
Gjest mimoe
Skrevet

Her har vi singelvogn til minste på to hjemme. Søskenvogn på turer og ferier som 2 og 3 åringen sitter i. Sist gang vi var i legoland stappa vi 6 åringen oppi noen minutt da han var helt utslitt 🙂

Tenker ikke annet enn at det sikkert ikke er dagligdags 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (som ikke har brukt vogn til mine etter 3-års alder)  tenker: Hva er galt med barnet? Og er det ingen ting, tenker jeg: Hva er det de foreldrene tenker på? Og det spør min seksåring om også. Var på Tusenfryd, og noen bekjente kom med seksåringen sin i vogn. De samme brukte vogn på 17.mai. Min seksåring skal begynne på skolen nå sammen med barnet, og lurte veldig, hvorfor kunne ikke de være venner og leke sammen, hva var greia, hvorfor vogn? Så sier jeg jo, (og tenker), at folk er forskjellige, barn er forskjellige, de syns sikkert det er praktisk.

Men jeg ville aldri gjort det. Når det er sagt, har jeg båret mitt barn VELDIG mye. Men altså, sparkesykkel er et mye bedre alternativ for oss.

Anonymkode: e0a43...463

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at de er på ferie/barnet har en skjult funksjonsnedsettelse eller andre helt forståelige grunner for å sitte i vogn.

Har aldri opplevd noe annet iallefall. 

Anonymkode: 516be...33a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (som ikke har brukt vogn til mine etter 3-års alder)  tenker: Hva er galt med barnet? Og er det ingen ting, tenker jeg: Hva er det de foreldrene tenker på? Og det spør min seksåring om også. Var på Tusenfryd, og noen bekjente kom med seksåringen sin i vogn. De samme brukte vogn på 17.mai. Min seksåring skal begynne på skolen nå sammen med barnet, og lurte veldig, hvorfor kunne ikke de være venner og leke sammen, hva var greia, hvorfor vogn? Så sier jeg jo, (og tenker), at folk er forskjellige, barn er forskjellige, de syns sikkert det er praktisk.

Men jeg ville aldri gjort det. Når det er sagt, har jeg båret mitt barn VELDIG mye. Men altså, sparkesykkel er et mye bedre alternativ for oss.

Enig i at det må være en spesiell grunn om en 6-åring skal sitte i vogn. Men synes dette innlegget hørtes litt merkelig ut. Hva har vogn med vennskap å gjøre? Barnet skal vel ikke sitte i vogn i friminuttene? Og barnet sitter vel ikke i vogn når det leker?

----------------

Til TS: Kanskje foreldrene som brukte vogn på ferie skulle spare penger på buss og taxi og skulle gå 3 mil inn til sentrum/stranden + at de synes det var veldig greit å ha en vogn og henge/oppbevare ting på. Eller kanskje barnet har et skjult handicap du ikke vet om? Vi reiste til syden en gang med en 2 og 4-åring. Vi hadde med en romslig trille. Og på flyplassen må jeg innrømme at jeg stappet 4-åringen oppi trillen med 2-åringen på fanget for å holde styr på de :D Men han gikk resten av ferien, altså. Bruker man vogn på barn som ikke trenger det, så oppfostrer man barn som må ha skyss bare de skal til naboen.

Anonymkode: 982a5...b5d

• Liker 5
Skrevet

Tenker at barnet mest sannsynlig enten er en fryktelig storvokst 3/4-åring eller et barn som ikke er funksjonsfrisk

• Liker 8
Gjest Trolletrine
Skrevet

I utgangspunktet syns jeg vogn til et så stort barn er unødvendig. Men så er det disse unntakene da, som de over her har nevnt.

Mitt barn er forøvrig fem år, og vi skal ha vogn til henne når vi drar til USA om en stund. Hun er superaktiv, flink til å gå langt, og har ikke brukt vogn på åresvis, men det er så store avstander der at vi tenker det er nødvendig med vogn da. Ikke at hun skal bruke den hele tiden, men når nok er nok. Hyggeligere for alle parter.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har rullestol (hverken sitter eller går noe på egenhånd). Vi har fått spesialtilpasset vognbag til sportsvognen vår, da vi fortsatt venter på godkjennelse av søknaden vår for større bil. Han er fem år. 

Når vi der i mot får bilen vår blir vi nok å pakke bort vognen for godt. Jeg kan skjønne hvorfor andre foreldre som har barn velger å bruke vogn til kortere turer (som foreks. kjapp tur på butikken) da det er mye, mye lettere enn å ta i gang bil, heis, osvosv. Men jeg gleder meg til å få brukt rullestolen vår ute på tur ordentlig nå, da det finnes mennesker (som blant annet deg?) som lurer på hvorfor ett så stort barn sitter i vogn - og bedømmer oss foreldre opp og ned. 

Jeg glemmer aldri da vi var på kjøpesenteret for noen uker siden. Ei dame tok seg til rette med å si at 'er han ikke altfor stor for vogn da? la nå gutten få bruke føttene sine som de er til for!' ble en greit klein stemning for henne da jeg sa at han aldri vil kunne være i stand til å gå. Så døm aldri hva dere ser, det kan ligge så mye mer bak.  

Anonymkode: 0b6b2...a76

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, lotte00 skrev:

I utgangspunktet syns jeg vogn til et så stort barn er unødvendig. Men så er det disse unntakene da, som de over her har nevnt.

Mitt barn er forøvrig fem år, og vi skal ha vogn til henne når vi drar til USA om en stund. Hun er superaktiv, flink til å gå langt, og har ikke brukt vogn på åresvis, men det er så store avstander der at vi tenker det er nødvendig med vogn da. Ikke at hun skal bruke den hele tiden, men når nok er nok. Hyggeligere for alle parter.

Ja, tenker også at i din situasjon, så er det greit å vite hvor den aktive 5-åringen er i en hektisk storby :D

Anonymkode: 982a5...b5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sønnen min har rullestol (hverken sitter eller går noe på egenhånd). Vi har fått spesialtilpasset vognbag til sportsvognen vår, da vi fortsatt venter på godkjennelse av søknaden vår for større bil. Han er fem år. 

Når vi der i mot får bilen vår blir vi nok å pakke bort vognen for godt. Jeg kan skjønne hvorfor andre foreldre som har barn velger å bruke vogn til kortere turer (som foreks. kjapp tur på butikken) da det er mye, mye lettere enn å ta i gang bil, heis, osvosv. Men jeg gleder meg til å få brukt rullestolen vår ute på tur ordentlig nå, da det finnes mennesker (som blant annet deg?) som lurer på hvorfor ett så stort barn sitter i vogn - og bedømmer oss foreldre opp og ned. 

Jeg glemmer aldri da vi var på kjøpesenteret for noen uker siden. Ei dame tok seg til rette med å si at 'er han ikke altfor stor for vogn da? la nå gutten få bruke føttene sine som de er til for!' ble en greit klein stemning for henne da jeg sa at han aldri vil kunne være i stand til å gå. Så døm aldri hva dere ser, det kan ligge så mye mer bak.  

Andre foreldre som har funksjonshemmet barn* skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg at barnet sannsynligvis har spesielle behov.

Anonymkode: 8c8e1...449

• Liker 4
Skrevet

Skulle jeg tenke noe om det? Jeg går ut fra at de har valgt dette ut fra barnets egne behov. Jeg kjenner flere som har sittet i vogn til skolealder. Felles for dem alle er at de har sykdommer som gjør at de ikke klarer å gå langt. Jeg synes det er helt merkelig å ikke la tvilen komme foreldrene til gode, men automatisk gå ut fra at dette er rare foreldre heller enn et barn med andre behov enn barn flest. Og så er det ikke sånn at alle sykdommer synes utenpå.

• Liker 11
Gjest xx girl xx
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tenker jeg at barnet sannsynligvis har spesielle behov.

Anonymkode: 8c8e1...449

Enig. Jeg hadde aldri klart å overtale femåringen min til å sitte i vogn heller. Han er for stor til det. 

Skrevet

Det er forskjellige grunner til at man kan ha litt større barn i vogn. Vi er en aktiv familie og går ofte lange skogturer. Jeg tok ofte med joggevogna, selv om mine var flinke til å gå. Da hadde de et valg om å hvile føttene litt og turene ble ikke negative med mas og slitne unger. Nå hadde jeg ikke valgt å ta med vogna til syden, hvis ungene var over "vognalder" - fordi jeg anser det som mer styr, enn å gå litt kortere turer en periode.

Det jeg reagerer på - er store og tykke barn i barnevogn - med foreldre som ser ut til å ikke bevege seg stort mer enn mellom sofa og kjøleskap. (Men de kan ha grunner som jeg ikke ser - så tankene mine holder jeg for meg selv).

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ikke noe over det. Blander meg ikke inn i det. Som regel så har det sine grunner, selv om det ikke alltid er så synlig på barnet. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løpt med min 4 åring i sykkelvogn. Han ler seg skakk og jeg får trening. Han er frisk. 👍

Nå er han fem og da tror jeg ikke jeg orker mer. Det blir for tungt!

Anonymkode: 4e9c8...0ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...