Gå til innhold

"For sent" for flere barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, litt feil overskrift. Men jeg er 31 år nå, og har et barn på 6 år. Kjæresten min (ikke barnets far) er 27 år, og vi har vært sammen ett år.

Jeg har egentlig hatt veldig lyst på flere barn. Men jeg vet at kjæresten ikke ville vært klar for barn før om noen år. Han har lyst til å reise og oppleve flere ting først. Det vil si at jeg vil hvert fall være i midten av tretti årene før han er klar. Da er jo barnet mitt blitt ganske stort. Og så må man eventuelt begynne hele småbarnsperioden på nytt. Hvis jeg ikke får flere barn kan jeg jo være helt "fri" når jeg er 45 år gammel. Regner med at barnet mitt flytter ut ca på den tiden. Da er jeg såpass ung at jeg kan reise og gjøre mye forskjellig. Har god råd osv. Gikk jo litt glipp av en del ting siden jeg var relativt ung når jeg fikk barnet. Dette kan jeg jo ta igjen når barnet flytter ut. Men dersom jeg får flere barn vil jeg jo kanskje nærme meg seksti år når siste flytter ut.

jeg begynner å lure på om jeg kanskje skal "droppe" hele greia med flere barn. Hadde kjæresten vært klar nå, så hadde det vært en annen sak. Men han vil vente noen år som sagt.

Er det noen andre som har vært i lignende situasjon? Altså et lignende valg hvor man kan velge mellom friheten av å være "fri" når man er relativt ung, eller å få flere barn, men at man da vil ha hjemmeboende barn til man er litt mer oppi åra? Velger jeg bort barn så vil jeg mest sannsynlig miste kjæresten min også, da jeg vet at han har veldig lyst på egne barn, bare ikke nå eller i når framtid.

Anonymkode: f140e...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et barn som begynner å bli stor, hadde ikke fått et til pga det du skriver. Jeg er 32 og sønnen min 13. Da begynner man helt på nytt.

Anonymkode: fe663...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bestemme det nå, da? Kan du ikke bare vente og se hva som skjer?

Godt mulig du vil synes det blir et ork med flere barn når eldste begynner å bli stor, men du kan også skifte mening. Kjenner folk som har valgt både det ene og det andre, og merkelig nok er alle fornøyde med sitt eget valg ;)

Anonymkode: cebaf...7ed

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barn nr 2 med ny mann, rett før jeg fylte 35. Det barnet ble født tre dager før min førstes 10-årsdag. Ja visst, det er mer slitsomt med småbarn denne gangen enn for ti år siden. Det er (minst) ti år lengre fram til jeg blir fri fra daglig ansvar for barn. Allikevel har jeg ikke angret et sekund. Jeg er roligere, mer avbalansert, mer obs på øyeblikkene og flinkere til å la livet gå i barnets takt. Førstemann er storfornøyd med småsøsken, og selv om aldersforskjellen er stor, har de enorm glede av hverandre. Selv om jeg ersmåbarnsmor i en alder av snart 40, vil jeg allikevel sannsynligvis ha minst 30 år uten barn i huset (hvis jeg er et gjennomsnittsmenneske). For min del er det lenge nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er for sent. Skjønner at du er skeptisk til å starte på småbarnstida en gang til, men det andre barnet ditt er større, kanskje 8-10år og kan faktisk være til god hjelp under småbarnstiden hvis det ikke er mye sjalusi ute å går. Bare det å leke litt med, eller vugge babyen mens du tar en dusj hjelper mye😊

Det er veldig vanlig å først starte babylagingen i midten av 30-årene, så noen gammel mor blir du heller ikke. Kanskje har dere mulighet for mye barnepass? Selv om man ikke bør dra dra babyen altfor tidlig pga tilknytning er det mange som har andre nære, trygge voksne som kan være barnevakt en natt eller to i 1-2års alderen, og småbarnstiden går fort. Og barnevakt for en kveld slik at dere får litt barnefri hjelper også på.

Hvis du har det fint med kjæresten din ville jeg ikke ha avskrevet flere barn. Er kanskje ikke lett å treffe noen når man har barn fra før, og de fleste uten barn ønsker egne. Alternativet er en mann med barn fra før, men mine og dine barn er ikke heller alltid lett. Å veldig fint for barnet ditt å få et søsken. Kan som sagt også bli sjalusi, men tror jeg ville tatt den sjangsen.

Her har mannen et barn fra før, mer enn 5års mellomrom, så ikke like mye som det vil bli hos dere. Men barnet hans er kjempeglad i småsøsken og har mye glede av søsken.

Anonymkode: 19229...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for flere barn ❤️

Anonymkode: 7794a...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nærme deg 60 når barnet flytter ut? De fleste flytter ut når de begynner å studere, rundt 18-19 år. Da er du i begynnelsen av 50-årene dersom du får et til om noen år.

Anonymkode: 860be...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du være sammen med kjæresten helt til han dumper deg når han vil ha barn om noen år da? Det hadde vært noe annet hvis han ikke ville ha barn i det hele tatt men det vil han jo...

Anonymkode: eef95...6e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, kvinne. Det er ikke slik at du er innelåst hjemme helt til barna dine flytter ut som 18-19-åringer. De klarer å ta vare på seg selv i midten av tenårene for eksempel dersom du vil reise. Hva er det du egentlig streber etter når du er fri fra barn? Hva er det du kan gjøre som du ikke kan gjøre når du har hjemmeboende barn? Helt greit om du føler deg ferdig med barn NÅ, men jeg forstår ikke helt tankegangen din om å være fri fra barn før du er 50. 

Anonymkode: 8dfcc...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, livmor skrev:

Jeg fikk barn nr 2 med ny mann, rett før jeg fylte 35. Det barnet ble født tre dager før min førstes 10-årsdag. Ja visst, det er mer slitsomt med småbarn denne gangen enn for ti år siden. Det er (minst) ti år lengre fram til jeg blir fri fra daglig ansvar for barn. Allikevel har jeg ikke angret et sekund. Jeg er roligere, mer avbalansert, mer obs på øyeblikkene og flinkere til å la livet gå i barnets takt. Førstemann er storfornøyd med småsøsken, og selv om aldersforskjellen er stor, har de enorm glede av hverandre. Selv om jeg ersmåbarnsmor i en alder av snart 40, vil jeg allikevel sannsynligvis ha minst 30 år uten barn i huset (hvis jeg er et gjennomsnittsmenneske). For min del er det lenge nok. 

Akkurat samme situasjon her. Har ikke angret et sekund og synes faktisk småbarnsperioden er enklere denne gangen, selv om det er slitsomt så klart. Er absolutt verdt det, og kjempe koselig med en liten til igjen. Og eldstemann synes også det var stas å få søsken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår fullt ut din følelse av mistet frihet og behovet for å oppleve det igjen. Og nå mener jeg IKKE å legge en demper på det hele, men husk at det å være "fri og frank" som 40-åring ikke er helt det samme som å være det som 25-åring. Du kan ikke hente tilbake situasjonen du var i som 24-åring, før du fikk barn, og hadde alt foran deg. Det handler også om å ha mennesker rundt seg i samme livssituasjon som en selv. Hvor er dine venninner og kolleger om ti år? Sannsynligvis etablert og med barn som er hjemmeboende. 

Du kan nesten ikke spørre kvinner som har flere barn om dette. Det blir som en som vurderer abort og snakker med en som valgte å beholde. Ingen angrer på barn de har fått, og svarene deres er derfor uten relevans.

Det eneste som kan sies med sikkerhet er at du i det minste bør være ærlig med kjæresten din. Han er ung og har tid, så kanskje er det greit for ham å vente og se. Om det skjærer seg, kan han møte en ny jente som har lyst på barn. 

Anonymkode: 860be...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett barn tidlig og 2 til når jeg var 40 år. Er 18 og 20 års alder forskjell mellom eldstegutten og søsknene. Syntes småbarns perioden er lettere nå enn da jeg var "ung". De fleste er fornøyd med valget sitt uansett hva det blir til. Mange som tenker at de er "fri"når barna blir store men jeg hadde uansett ikke visst hva jeg skulle ha brukt den friheten til. Du må jo ikke bestemme deg idag ts,kan jo bare se hva som skjer.

Anonymkode: 509fc...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller snart  40 og jeg har en liten baby på 4 uker. Angrer ikke på det.

Anonymkode: 96f4e...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler går sikkert like greit.😉 Vet ikke hvor gammelt ditt barn er, men muligens du kan oppleve å bli bestemor mens du har barn som enda bor hjemme. Blir nesten som en overlapping.

Anonymkode: 05865...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på 20 år, er 40 selv. Ingen i hele verden hadde fått meg til å få et barn nå til nå, og sånn har det vært i flere år. Nå føler jeg meg dessuten alt for gammel til flere barn. Aldri angret på at jeg ikke fikk flere. Men du må jo velge det du tror er rett for deg. 

Anonymkode: 00f8f...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...