Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 (endret) Hei Jeg har etter mange år som sukkeravhengig nådd bunn. Jeg er lei av sukker har så stor makt over meg. Jeg har utviklet spiseforstyrrelse pågrunn av det og kjenner jeg er lei av å dra ut på kvelden får å få "dosa." Jeg har ikke fortalt noen om at jeg er så avhengig av sukker. Det er litt flaut og jeg føler folk bare tenker at jeg må ha litt selvdisiplin. Problemet er bare at når jeg får sukkersug, så blir jeg helt fjern, jeg gjør hva som helst for å få tak i det. Det er virkelig skremmende hvor kontroll det har over meg. Jeg har nådd ett punkt hvor jeg har innsett at noe må gjøres. Jeg er redd for å legge på meg av alt det søte jeg spiser, så jeg har begynt å kaste opp etterpå, å det er vell nå jeg har insett at jeg er på ville veier og at jeg må ta noen grep! Jeg kommer til å føre en dagbok her om hvordan det går. Håper noen ønsker å følge meg mot en bedre hverdag uten sukker som kontrollerer livet mitt. I første omgang er planen å holde seg helt unna sukker (foruten det som finnes naturlig i mat) helt til jeg ikke higer etter det lenger. Så tar jeg det videre derfra, men det blir hvertfall 2 sukkerfrie uker. Det kommer til å bli veldig tøft, men jeg håper jeg kan få litt motivasjon av dere underveis? Håper noen har lyst til å følge meg Dagen idag har allerede startet dårlig. Lagde meg en rundform med brownies og spiste opp hele.. Men jeg starter NÅ! Kommer med en oppdatering i kveld om hvordan resten av dagen har gått. Endret 30. juli 2017 av Kariannne
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Er du sikker på at det å holde seg 100% unna alt med sukker er det som vil fungere best? Kan anbefale deg å se på siden til hun her: http://isabelfoxenduke.com/about/ Anonymkode: f0039...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det å holde seg 100% unna alt med sukker er det som vil fungere best? Kan anbefale deg å se på siden til hun her: http://isabelfoxenduke.com/about/ Anonymkode: f0039...9ad Jeg vet ikke, men har prøvd det meste foruten å kutte det helt. Prøvd å holde meg kun til lørdager med en begrenset mengde, jeg har prøvd å bruke mentaliteten at jeg kan spise søtt når jeg vil i håp om at jeg ikke ville ha det når jeg lot det være tilgjengelig når jeg ønsket det. Det er helt klart at jeg er avhengig når jeg må ha mer sukker jo mer jeg spiser av det. Det funker ikke å bare kjøpe en Melkerull og bestemme seg for st jeg bare skal spise halve. Suget blir sterkere etter å ha tatt en bit. Eneste jeg ikke har prøvd er å gå lengere tid uten, så nå vil jeg prøve det. Lest om mange som har hatt god effekt av det. Jeg har spist sukker hver uke siden jeg var liten. Jeg har aldri gått mer enn 1 uke uten sukker, noe som er ganske skremmende. Anonymkode: d9ac7...53f
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at det å holde seg 100% unna alt med sukker er det som vil fungere best? Kan anbefale deg å se på siden til hun her: http://isabelfoxenduke.com/about/ Anonymkode: f0039...9ad Hun har ett veldig godt poeng! Men jeg slanker meg ikke, ikke går jeg på noen diett heller. Jeg har alltid spist mye sukker, helt siden jeg var liten. Kom hjem fra SFO i 4 klasse og raidet kjøleskap, fryseboks og skaper etter noe søtt. Vi hadde sjelden søtt i ukedagene så jeg spiste sukker og nugatti med spiseskje. Siden har jeg alltid hatt et sug etter det. Har jeg tatt ett kakestykke, vil jeg bare ha mer. De fleste er tilfredsstilt og syntes det blir mektig med ett til, jeg må ha mer, smaken av søtt gir meg en ekstrem følelse av velbehag, det er som en rus for meg. Har aldri brukt narkotika, men kan tenke meg at sukker gir meg en "High" sånn som narkotika gir rusmisbrukere en "high" Anonymkode: d9ac7...53f 2
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 *Trykket på anonym knappen av gammel vane*
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #6 Skrevet 30. juli 2017 Bare noen spørsmål til det du sier... Du må selv finne svarene som er riktige for deg. Det er helt klart at jeg er avhengig når jeg må ha mer sukker jo mer jeg spiser av det. Er du sikker på at det ikke bare er en vane? De fleste er tilfredsstilt og syntes det blir mektig med ett til Er du sikker på det? Hvorfor er så mange overvektige? Hva om mange faktisk må legge bånd på seg, og synes at søtsaker er problematisk? Det funker ikke å bare kjøpe en Melkerull og bestemme seg for st jeg bare skal spise halve. Men da kan du jo la være å kjøpe Melkerull? Suget blir sterkere etter å ha tatt en bit. Det er helt normalt. Appetitt er ikke det samme som sult. Eneste jeg ikke har prøvd er å gå lengere tid uten, så nå vil jeg prøve det. Men det er sukker i frukt og melk, tilogmed i grønnsaker. Anonymkode: fdf5e...eb3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 Så Ts: Isteden for å ta denne melkerullen så er det bedre å heller kose seg med jordbær og fløte? Jeg har begynt å heller lage alt av digg hvis jeg har lyst på noe, lagde hjemmelaget is for et par dager tilbake. Er litt vanskeligere da enn når man kan bare spasere rett inn i butikken. Anonymkode: 70f64...a2e
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 Etter å ha drukket store mengder brus hver dag og spist mye søtt og, kuttet jeg dette ut. Ikke bra for lommeboka eller helse. Ikke brus, ikke søtsaker eller snop. Spiser heller god frukt og god mat. Hjalp veldig for meg å bare kutte ut alt over natta, og ikke trappe ned som jeg har prøvd på før. Mye vil ha mer bare følte jeg. Drikker kun vann (ikke lettbrus, energidrikker etc). Spiser heller ikke ting med mye sukker i seg, men skyr ikke alt. Men det er og fordi jeg synes sukker smaker ikke så godt lengre. Lykke til! Anonymkode: 68bca...594 1
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare noen spørsmål til det du sier... Du må selv finne svarene som er riktige for deg. Det er helt klart at jeg er avhengig når jeg må ha mer sukker jo mer jeg spiser av det. Er du sikker på at det ikke bare er en vane? De fleste er tilfredsstilt og syntes det blir mektig med ett til Er du sikker på det? Hvorfor er så mange overvektige? Hva om mange faktisk må legge bånd på seg, og synes at søtsaker er problematisk? Det funker ikke å bare kjøpe en Melkerull og bestemme seg for st jeg bare skal spise halve. Men da kan du jo la være å kjøpe Melkerull? Suget blir sterkere etter å ha tatt en bit. Det er helt normalt. Appetitt er ikke det samme som sult. Eneste jeg ikke har prøvd er å gå lengere tid uten, så nå vil jeg prøve det. Men det er sukker i frukt og melk, tilogmed i grønnsaker. Anonymkode: fdf5e...eb3 Ja, å det er jo det jeg skal nå. Jeg kan ikke spise søtsaker uten å få en vanvittig trang til mer. Det er så ille at jeg drar ut på natta for å kjøpe, da er det litt mer enn en vane. Sukker gjør meg slapp, energiløs og deprimert. Jeg er lei av å konstant kjenne sug etter sjokolade, kaker og brus. Jeg skal prøve og avvenne meg med sukker, det skader jo ikke å prøve, å ja, det er sukker i frukt, melk men jeg skrev at jeg ikke skal unngå sukker som naturlig finnes i mat. Det er det tilsatte raffinerte sukkeret jeg håper å venne meg av med. Håper noen vil følge meg. Kanskje noen til og med vil hive seg på? Så kan vi oppmuntre hverandre på veien
Sillyline Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 Da er vi i samme båt. Nå har jeg klart meg i noen uker, og har utviklet min egen strategi. Jeg koser meg med maten generelt, og spiser kun godteri på lørdag. Det er også viktig for meg at hele familien er med på endringen. Så jeg har ikke hatt noen tunge dager hittil. Jeg vil gjerne følge deg!
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #11 Skrevet 30. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å ha drukket store mengder brus hver dag og spist mye søtt og, kuttet jeg dette ut. Ikke bra for lommeboka eller helse. Ikke brus, ikke søtsaker eller snop. Spiser heller god frukt og god mat. Hjalp veldig for meg å bare kutte ut alt over natta, og ikke trappe ned som jeg har prøvd på før. Mye vil ha mer bare følte jeg. Drikker kun vann (ikke lettbrus, energidrikker etc). Spiser heller ikke ting med mye sukker i seg, men skyr ikke alt. Men det er og fordi jeg synes sukker smaker ikke så godt lengre. Lykke til! Anonymkode: 68bca...594 Så flink du har vært! 👏🏻 Det er sånn det har vært for meg å, prøvd å holde meg til en dag i uka, men det funker ikke, prøvd så mange ganger. Tror det er litt som en alkoholiker, det går ikke å bare ta en øl. Jeg spiser relativ sunt utenom alle søtsakene, grovt brød, mye grønnsaker og fisk, avokado osv, så kostholdet mitt i seg selv skal gi lite sukker. Håper jeg er like flink som deg. Er forberedt på at det blir tøft. Har prøvd før og tenkt at jeg bare skal ta litt, så er jeg fornøyd, men det blir jeg jo aldri. Må også bare poengtere at jeg ikke kutter ut søtsaker fordi det er så fy og jeg vil ned i vekt. Er fornøyd med vekta mi og det er ikke noe galt å kose seg med litt, det er bare det at hos meg blir det så veldig mye mer enn litt og det negative overveier kosen ved det.
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #12 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Silje Lien skrev: Da er vi i samme båt. Nå har jeg klart meg i noen uker, og har utviklet min egen strategi. Jeg koser meg med maten generelt, og spiser kun godteri på lørdag. Det er også viktig for meg at hele familien er med på endringen. Så jeg har ikke hatt noen tunge dager hittil. Jeg vil gjerne følge deg! Så flink du har vært 👏🏻 Så bra du har funnet en strategi som funker for deg og så flott at hele familien er med. Det gjør det mye enklere!
Sillyline Skrevet 30. juli 2017 #13 Skrevet 30. juli 2017 1 minutt siden, Kariannne skrev: Så flink du har vært 👏🏻 Så bra du har funnet en strategi som funker for deg og så flott at hele familien er med. Det gjør det mye enklere! Ja, jeg har prøvd lenge, men det er først nå som alle er med på det at det fungerer. Jeg har funnet mat som jeg kan kose meg med generelt, og har blitt veldig glad i for eksempel knekkebrød, egg og havregrøt. Metter massevis. Og jeg tar vitamin- og mineraldrikker som blant annet inneholder krom. Det skal også dempe søtsug. Jeg lever ikke 100% uten sukker, men har erstattet det meste med sukrin. For eksempel om jeg vil ha litt sukker på toppen av havregrøten, så bruker jeg sukrin. Det er langt ifra det samme som vanlig sukker, men det er en tilvenningssak.
Spiren Skrevet 30. juli 2017 #14 Skrevet 30. juli 2017 Hei Jeg skal selv på sukkeravrusning nå for andre gang, og har noen tips og erfaringer jeg kan dele med deg :-) Jeg vokste opp med masse sukker. Selv på videregående hadde jeg kjeks og en nughattiboks til lunch. Jeg hadde sukkersug hver dag og jeg kunne legge meg og glede meg til jeg stod opp neste dag fordi jeg da skulle kjøpe noe søtt. Grunnen til at jeg ikke la ekstremt på meg er at jeg heller droppet middag og lunch for å unne meg den sjokoladen/kaken.... For 2 år siden la jeg om kostholdet (veganer). Men sukkersuget fortsatte. Da min bestefar ble syk, var jeg så opptatt av han at jeg glemte å spise sukker på 2 uker. Da han ble bra igjen, gikk det opp for meg at jeg ikke hadde sukkersug lengre. Da bestemte jeg med for å kutte ut. Dette klarte jeg i 5 mnd totalt. Jeg droppet "unødvendig" mat som kake, sjokolade osv som gav meg ingen næring. Kunstig søtning ungikk jeg også (skapte en trang til å ville ha mer) jeg brukte naturlig søtning til mat (kokosblomstsukker, dadler), tok med frukt i kake besøk (mest krevende var det å stadig si nei til kake når folk maser!), ellers prøvde jeg gode sunne søtoppskrifter på "godteri" som tilførte kroppen noe. Jeg lover deg en ting. Smaksløkene på vanlig mat forandrer seg når du kutter ut/ned. Jeg fikk mer glede av "smakløs" mat som blant annet paprika. Grunnen til at jeg nå må begynne på nytt er fordi jeg nylig har vært syk (selngeliggende pga utmattelse) og dermed manglet styrken til å være streng og jeg gikk for lettvinte løsninger som nå har fått meg litt tilbake. Unnet meg kake i besøk og fått kommentarer som "endelig er du tilbake og ikke så sær på mat!" Det blir nok ekstra tøft å si nei i besøk nå som jeg først har komt på gli. Dette er det tøffeste synes jeg. Hjemme, hadde jeg ingen snop eller raffinert sukker overhodet. Men i besøk/julebord/bursdager blir en skjelden tatt hensyn til. Lykke til ;-) Du inspirerte meg til å prøve og ;-) 1
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #15 Skrevet 30. juli 2017 14 minutter siden, Spiren skrev: Hei Jeg skal selv på sukkeravrusning nå for andre gang, og har noen tips og erfaringer jeg kan dele med deg :-) Jeg vokste opp med masse sukker. Selv på videregående hadde jeg kjeks og en nughattiboks til lunch. Jeg hadde sukkersug hver dag og jeg kunne legge meg og glede meg til jeg stod opp neste dag fordi jeg da skulle kjøpe noe søtt. Grunnen til at jeg ikke la ekstremt på meg er at jeg heller droppet middag og lunch for å unne meg den sjokoladen/kaken.... For 2 år siden la jeg om kostholdet (veganer). Men sukkersuget fortsatte. Da min bestefar ble syk, var jeg så opptatt av han at jeg glemte å spise sukker på 2 uker. Da han ble bra igjen, gikk det opp for meg at jeg ikke hadde sukkersug lengre. Da bestemte jeg med for å kutte ut. Dette klarte jeg i 5 mnd totalt. Jeg droppet "unødvendig" mat som kake, sjokolade osv som gav meg ingen næring. Kunstig søtning ungikk jeg også (skapte en trang til å ville ha mer) jeg brukte naturlig søtning til mat (kokosblomstsukker, dadler), tok med frukt i kake besøk (mest krevende var det å stadig si nei til kake når folk maser!), ellers prøvde jeg gode sunne søtoppskrifter på "godteri" som tilførte kroppen noe. Jeg lover deg en ting. Smaksløkene på vanlig mat forandrer seg når du kutter ut/ned. Jeg fikk mer glede av "smakløs" mat som blant annet paprika. Grunnen til at jeg nå må begynne på nytt er fordi jeg nylig har vært syk (selngeliggende pga utmattelse) og dermed manglet styrken til å være streng og jeg gikk for lettvinte løsninger som nå har fått meg litt tilbake. Unnet meg kake i besøk og fått kommentarer som "endelig er du tilbake og ikke så sær på mat!" Det blir nok ekstra tøft å si nei i besøk nå som jeg først har komt på gli. Dette er det tøffeste synes jeg. Hjemme, hadde jeg ingen snop eller raffinert sukker overhodet. Men i besøk/julebord/bursdager blir en skjelden tatt hensyn til. Lykke til ;-) Du inspirerte meg til å prøve og ;-) Så glad jeg blir av å høre at det faktisk hjelper å kutte ut sukker, at kroppen ikke vil ha det mer om man klarer seg en stund uten. Det gir meg masse motivasjon! Det må være deilig å stå opp en dag og ikke hige etter sukker, eller stresse ut for å kjøpe. Jeg er sikker på at du klarer det. Å jeg er enig i dette maset på kaker og kjeks på besøk, det må jo være lov å takke nei. Skjønner ikke hvorfor man skal bli betraktet som sær av den grunn. Sånn er det hos mine foreldre, hun ser stygt på meg om jeg takker nei til dessert. Men det må jo være lov å være mett etter den gidd middagen og ikke orke. Jeg skal selv bli mye mer bevist på å ha friske bær, oppskåret frukt om jeg får gjester, så kan man spise det en vil. Masse lykke til, håper du oppdatere i tråden hvordan det går, så kan vi backe hverandre opp når det blir litt utfordringer
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2017 #16 Skrevet 30. juli 2017 Jeg er med! Dvs jeg skal spise vanlig mat og jeg kommer til å drikke cola zero. Men godteri, bakevarer, kaker, is og alt sånn, skal jeg stoppe med. Jeg er helt ekstrem Anonymkode: 98a71...faa
Spiren Skrevet 30. juli 2017 #17 Skrevet 30. juli 2017 Jeg husker for litt siden da jeg var i kake besøk hos en eldre dame, da jeg takket nei til kake for 20 gang, så sa hun til slutt illsint: "Det må da for faen gå an å ta et lite stykke når jeg har brukt 2 timer på å lage kaken!" Jeg svarte: " Det må da gå an å ta nei for et svar også. Du brukte 2 timer på kaken? Jeg brukte flere mnd for å få bukt med sukkeret! Hvem burde ta hensyn sa du?" 😂 Hun ble så paff... *ler litt når jeg tenker på det* 3
Leo Skrevet 30. juli 2017 #18 Skrevet 30. juli 2017 Da jeg begynte å notere ned alt jeg spiste fant jeg ut at jeg spiste for mye sukker og alt for lite fett (Preget av fetthysteriet som regjerte for ett tiår og vel så det siden...). Etter å ha innført mer (sunt) fett i kosten forsvant søtsuget så og si helt og hvis jeg spiser et kakestykke eller takker ja til dessert når jeg blir budt så kommer det ikke tilbake heller. Jeg er mer enn fornøyd etter for eksempel et lite kakestykke. Bare et tips! 1
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #19 Skrevet 30. juli 2017 13 minutter siden, Spiren skrev: Jeg husker for litt siden da jeg var i kake besøk hos en eldre dame, da jeg takket nei til kake for 20 gang, så sa hun til slutt illsint: "Det må da for faen gå an å ta et lite stykke når jeg har brukt 2 timer på å lage kaken!" Jeg svarte: " Det må da gå an å ta nei for et svar også. Du brukte 2 timer på kaken? Jeg brukte flere mnd for å få bukt med sukkeret! Hvem burde ta hensyn sa du?" 😂 Hun ble så paff... *ler litt når jeg tenker på det* Det var jo ikke sånn at du ba hun bake den kaka. Nei det må være opp til hver enkelt, man skal ikke måte føle på at man ikke forsyner seg.
Gjest Kariannne Skrevet 30. juli 2017 #20 Skrevet 30. juli 2017 6 minutter siden, Leo skrev: Da jeg begynte å notere ned alt jeg spiste fant jeg ut at jeg spiste for mye sukker og alt for lite fett (Preget av fetthysteriet som regjerte for ett tiår og vel så det siden...). Etter å ha innført mer (sunt) fett i kosten forsvant søtsuget så og si helt og hvis jeg spiser et kakestykke eller takker ja til dessert når jeg blir budt så kommer det ikke tilbake heller. Jeg er mer enn fornøyd etter for eksempel et lite kakestykke. Bare et tips! Takk for tips jeg prøver spise avokado og fet fisk, men kan nok få i meg ennå litt mer sunt fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå