Gå til innhold

negative konsekvenser ved å kaste opp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kastet opp noen ganger i uka de siste 3 månedene, og lurer på om det er fare for om jeg har fått feks kalium mangel etc? Vet at man kan få dette ved langvarig oppkast. Men kan jeg ha fått dette allerede?

Anonymkode: 57863...3c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du kastet opp så mye? 

Anonymkode: 06528...d03

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få syreskader på tennene og kaliummangel. Dersom man sliter med mye oppkast bør man følges opp med hyppige blodprøver for å sjekke kaliumnnivået. Det kan føre til hjertestans. Da jeg slet med oppkast pga spiseforstyrrelser tok jeg blodprøver en gang i uka. 

Anonymkode: 58d19...d9e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du kastet opp så mye? 

Anonymkode: 06528...d03

For å "bli kvitt" maten jeg har spist.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å "bli kvitt" maten jeg har spist.

Ikke lurt i det hele tatt! Du kommer til å ende opp med ødelagte tenner, og dermed virker det totalt mot sin hensikt at du gjør dette for å se bra ut. Pluss at det garantert ikke er bra for kroppen din. Hvorfor kan du ikke heller være snill med den? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"

• Brekninger kan "tørke ut" kroppen din og øke risikoen for nyrestein. Brekningene kan også skape forstyrrelser i den kjemiske sammensetningen i blodet, noe som kan skade musklene og hjertet ditt.
  • Beinskjørhet. Manglende kalkopptak og svinn av kalk i den alderen da kalkreservene skal bygges opp, gjør at du har økt risiko for beinskjørhet når du blir eldre.
  • Hyppige brekninger kan også skade magesekken og spiserøret ditt.
  • Kvinner som har hatt bulimi i mange år, kan ha vansker med å bli gravid. Det kan skyldes at menstruasjonen har stoppet opp eller fordi det har oppstått forandringer på eggstokkene.
  • I alvorlige tilfeller kan bulimi føre til uregelmessig hjerterytme, noe som i ekstreme tilfeller kan føre til hjertestans."

Kilde: https://nhi.no/sykdommer/barn/bulimi/bulimi-prognose/

Anonymkode: 37c2a...2b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slet med bulimi i ungdomstida. Som en følge av det fikk jeg enormt masse skader på tennene, og det fra i utgangspunktet å ha hatt null tannproblemer. Har sikkert brukt 50.000 kroner på tennene de siste 7-8 årene.

Anonymkode: fed5c...c4d

• Liker 1
Skrevet

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til,

Kragebein, mod

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...