Gå til innhold

Pustebesvær - haster

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort oppsummert hadde jeg lungebetennelse for ca en uke siden, var hos legevakten samme uke (ble ikke bedre), hun mente jeg hadde fått astma (har pollenallergi) og jeg fikk atrovent og bestilte time hos fastlegen til utredning. Siden rundt 01:00 i kveld har pustebesværet mitt blitt verre og verre, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har tatt maksdose av atrovent (4 x2) og det hjelper ikke. Hva fungerer? Begynner å bli bekymret og ør i hodet/svimmel.

Anonymkode: cdcc6...88e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring 113.

Anonymkode: d173d...2b5

• Liker 3
Skrevet

Ring legevakten!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Få frisk luft, og pust inn med nesa dypt og ut med munnen. Hold pusten noen sekunder før utpust. Gjør dette i to minutter og pusten vil stabilisere seg og flowe mere fritt.

Anonymkode: c8e2f...458

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sitter du her istedet for å ringe legevakten?

Anonymkode: 4e6f5...6ea

• Liker 9
Skrevet

Håper du har snakket med legevakten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er virkelig tafatte. I går leste jeg om en som fikk et bitt, hvorpå armen ble blåflekkete, vond og hoven. I stedenfir å gjøre hva et hvert voksent menneske ville gjort(dra på legevakten), postet kona på face om råd. 

Jeg mener, hva i huleste vil de at vi skal gjøre med det? Trylle det vekk.. 

Dra til legevakten. Har du pustebesvær så venter du da ikke på svar fra folk som ikke er leger, men gjør hva ethvert oppegående menneske vil gjøre - ring legevakten! 

Anonymkode: 1efce...01f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk er virkelig tafatte. I går leste jeg om en som fikk et bitt, hvorpå armen ble blåflekkete, vond og hoven. I stedenfir å gjøre hva et hvert voksent menneske ville gjort(dra på legevakten), postet kona på face om råd. 

Dra til legevakten. Har du pustebesvær så venter du da ikke på svar fra folk som ikke er leger, men gjør hva ethvert oppegående menneske vil gjøre - ring legevakten! 

Kanskje folk spør her for å få en bekreftelse på at å ringe legevakten ikke er en overreaksjon. Noen ganger kan det være vanskelig å ta avgjørelsen selv.

Og da er ikke kjeft det rette å gi.

Anonymkode: a72ee...8f8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje folk spør her for å få en bekreftelse på at å ringe legevakten ikke er en overreaksjon. Noen ganger kan det være vanskelig å ta avgjørelsen selv.

Og da er ikke kjeft det rette å gi.

Det er ingen som skyter deg for å ringe legevakten for råd. 

Anonymkode: 3f0a8...a07

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tips til senere: Kok opp en kjele vann, Finn frem et håndkle. Bly deg over gryta med håndkleet over hodet. Pust rolig. Vips, du har ditt eget damptelt.

Anonymkode: 782d6...bdb

AnonymBruker
Skrevet

Ring 113

Anonymkode: b6146...15f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen som skyter deg for å ringe legevakten for råd. 

Anonymkode: 3f0a8...a07

Nei, sikkert ikke. Men så er det noen som er veldig usikre og kanskje føler at de overdriver, eller ikke vil belaste andre mer enn nødvendig osv. 

Det er jo stadig fokus på at folk utnytter helsesystemet og at det koster store summer å behandle folk som egentlig ikke trenger det. Noen ganger er man usikker på om symptomene er overdrevne eller ikke alvorlige nok. 

Uansett er ikke drittslenging noe poeng. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og hvordan gikk det? Jeg ble feilaktig diagnostisert med lungebetennelse på legevakten, da jeg egentlig hadde LUNGEEMBOLI... (skjønte det var noe mer alvorlig etter noen dager på grunn av pustebesvær og SYKE smerter av en annen dimensjon)

Anonymkode: 3c548...99c

AnonymBruker
Skrevet

Takk for litt forskjellige svar. Grunnen til at jeg spurte her er at jeg ikke er vandt med å ha astma, og har enda ikke vært på full utredning. Dette er altså helt NYTT for meg, så jeg visste ikke hvor ille det "skulle" være. Det gikk over etter noen timer, og jeg fikk foreldrene mine til å sitte med meg i tilfelle det ble verre, noe det ikke ble. Det er litt verre hvis det skjer igjen da jeg er hjemme alene igjen, men da skal jeg selvsagt ikke være så tafatt og ta kontakt med medisinsk personell. Det gikk altså bra. :)

ts

Anonymkode: cdcc6...88e

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang vært på legevakten? Kan fort bli noen timer med venting. Hva anbefaler du da mens folk venter, sitte og stirre i veggen, eller sjekke om noen vet svar f.eks. på Facebook eller KG?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Horten Market skrev:

Har du noen gang vært på legevakten? Kan fort bli noen timer med venting. Hva anbefaler du da mens folk venter, sitte og stirre i veggen, eller sjekke om noen vet svar f.eks. på Facebook eller KG?

Nå ble Ts bedt om å ringe legevakten. De er godt trente i å bedømme om dette er "ring legen over helga", "vent noen timer", "kom med det samme" eller "vi sender ambulanse!". 

Poenget er at vi har legevakt sånn som vi har tannlege som er åpen i helgene og rørlegger en kan ringe på julaften - fordi det er lang tid mellom 16.00 og neste normale åpningstid for fastlegen. En legevakt er IKKE akutten, det er ikke ambulansen - det er leger betalt for å gå på backup fordi folk flest trenger helsehjelp til diverse ikke-livstruende men livskvalitetsnedsettemde ting også på natt og helg. Til livstruende ting har vi et helt annet apparat. Ikke blande de to sammen. Ikke ha for høy terskel for å ta en telefon. :blomst: 

Anonymkode: d970f...a06

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble Ts bedt om å ringe legevakten. De er godt trente i å bedømme om dette er "ring legen over helga", "vent noen timer", "kom med det samme" eller "vi sender ambulanse!". 

Poenget er at vi har legevakt sånn som vi har tannlege som er åpen i helgene og rørlegger en kan ringe på julaften - fordi det er lang tid mellom 16.00 og neste normale åpningstid for fastlegen. En legevakt er IKKE akutten, det er ikke ambulansen - det er leger betalt for å gå på backup fordi folk flest trenger helsehjelp til diverse ikke-livstruende men livskvalitetsnedsettemde ting også på natt og helg. Til livstruende ting har vi et helt annet apparat. Ikke blande de to sammen. Ikke ha for høy terskel for å ta en telefon. :blomst: 

Anonymkode: d970f...a06

Godt trente kan diskuteres. Jeg har vært på legevakta mange ganger, dessverre, og blitt feilbedømt hver jævla gang. 

De lar deg lett vente i 3-4 timer med en akutt, alvorlig sykdom (for så å finne ut at du helst bør sendes på akuttmottaket på sykehuset - der de lar deg vente i nye 7 timer :) ! YAY, hipp hurra for helsevesenet!)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Simbyxor skrev:

Godt trente kan diskuteres. Jeg har vært på legevakta mange ganger, dessverre, og blitt feilbedømt hver jævla gang. 

De lar deg lett vente i 3-4 timer med en akutt, alvorlig sykdom (for så å finne ut at du helst bør sendes på akuttmottaket på sykehuset - der de lar deg vente i nye 7 timer :) ! YAY, hipp hurra for helsevesenet!)

Hva skjedde? Noe du har lyst å fortelle?

Anonymkode: 60d1e...afb

Skrevet
1 time siden, Simbyxor skrev:

Godt trente kan diskuteres.

Det er nok ikke så mye å diskutere, all den tid det er uerfarne turnuskandidater som tildeles æren å sitte vakt. Den erfarne legen sover søtt (såkalt "bakvakt") og vekkes bare ved prekære situasjoner.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde? Noe du har lyst å fortelle?

Anonymkode: 60d1e...afb

Egentlig ikke, men det har vært traumatisk enkelte ganger 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...