Gå til innhold

Ga valpen kotelettbein

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fra en stekt kotelett. Tenkte at det gikk fint siden det var et stort, helt ben. Så søkte jeg det opp og fant ut at det er farlig. :sad:

Hun har vært i sitt vanlige, overtrøtte valpehumør de siste timene. Pepet og bjeffa litt (som hun, vel å merke, ofte gjør etter en lang dag), men ellers vært energisk og leken. Nå sover hun.

Burde jeg gjøre noe eller bare satse på at det går bra? Når burde jeg eventuelt kontakte veterinær?

Anonymkode: 4da0a...f9e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kontaktet vet med en gang og høre hva de sier, ikke hva en gjeng på kg sier. Da veit du det til neste gang hvertfall at hund skal aldri ha bein som er varmet på noen måte

Anonymkode: 3ee55...bf6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min hund har spist kotelettbein iallefall hver 14 dag i 14 år. Stekte, kokte og rå. Aldri vært noe problem i det hele tatt

Anonymkode: 2e285...8bd

Skrevet

Det går nok bra. Men i fremtiden gi bare råe ben og knoker. 

Derfor du ikke skal gi varmebehandlede bein er fordi bena blir myke og porøse og kan splintre seg og gjøre innvndig skade.

• Liker 5
Skrevet

Det går nok bra, men du har rett i at det kan være svært farlig med varmebehandlede bein. Merkelig at den informasjonen ikke er mer allment kjent enn den er... Utrolig mange som ikke vet om det.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min hund har spist kotelettbein iallefall hver 14 dag i 14 år. Stekte, kokte og rå. Aldri vært noe problem i det hele tatt

Får tro den ikke blir spiddet innvendig snart da. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg faktisk aldri hørt om. Heller ikke noen i min familie og venner som har hund. Hundene har i alle år fått bein som er varmebehandlet. Våre naboer har også gjort det samme. 

Man lærer stadig. 

Anonymkode: 6eddc...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Har ikke kontaktet veterinær, men har snakket med alle jeg kjenner som kan noe om hund og vet hva jeg skal være obs på. Det virker heldigvis som det går bra. Hun oppfører seg helt normalt, har normal avføring og virker glad og fornøyd.

Skal i hvert fall aldri gi henne noe igjen uten å sjekke om hun tåler det først. :)

Anonymkode: 4da0a...f9e

AnonymBruker
Skrevet

Alle på min svigerfamile har hund. De har tildsammen 12 hunder. Alle får jevnlig middagsrester deriblant bein fra alle mulige dyr. 

De har hatt hunder i 45 år.

Anonymkode: 2a891...784

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle på min svigerfamile har hund. De har tildsammen 12 hunder. Alle får jevnlig middagsrester deriblant bein fra alle mulige dyr. 

Jada og alle damene i min svigerfamilie røyket som skorsteiner og drakk vin mens de var gravide  og de har fått barn i 45 år. Det må jo være helt ok da :rolleyes:

Anonymkode: 25a71...659

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada man trenger aldri å ta til seg ny læring. Og spesielt ikke når det er noe som angår helsa 🙄

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada og alle damene i min svigerfamilie røyket som skorsteiner og drakk vin mens de var gravide  og de har fått barn i 45 år. Det må jo være helt ok da :rolleyes:

Anonymkode: 25a71...659

Hva har alt dette med hundene å gjøre?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har alt dette med hundene å gjøre?

At det stort sett går bra, men at det er unødvendig å ta risikoen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De  ER  ræva hundeeiere!

Desto verre ar de har mishandlet(!) hunder i 45 år! Alle vet da vel at hunder ikke IKKE skal få middagsrester i hytt og pine,  det er dritt for helsen deres! Og at koteletter  etc kan være svært er FARLIG for en hund .

Be den bedritne svigerfamilien din og skjerpe seg!

Anonymkode: 8034e...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal en ikke gi hunder varmebehandla bein eller middagsrester?

Anonymkode: 435c5...4d4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal en ikke gi hunder varmebehandla bein eller middagsrester?

Anonymkode: 435c5...4d4

De splintrer lett og kan gi store skadene munn/innvoller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...