Gå til innhold

Fotografering som hobby


Ritzie

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å prøve ut om fotografering kan bli en grei hobby for meg, så jeg lurer på dere  som har dette som hobby allerede hva gjorde at dere fikk interessen, hva trigger dere til å fortsatt holde på med dette?

Hvor dyrt kamera begynte dere med? Jeg var innom en fotobutikk i dag, og han anbefalte meg et Olympus Systemkamera til 6500,- mistet litt motet da, synes det er veldig mye penger å investere hvis jeg ikke får interessen for dette

Hva fotograferer dere, jeg har lyst til å begynne med å komme meg litt mere ut i skog og mark, og ta litt naturbilder, virker som en grei måte å starte på med motiv som står i ro

Fint om noen kan skrive litt om starten på denne hobbyen deres og hvordan dere ble bitt av basillen

Hilsen Ritzie

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest 123Sol

Holdt på med det før. Kjøpte et speilreflekskamera til rundt 4000 og et objektiv til rundt 2000 litt senere. Funka til mitt bruk :) Likte veldig godt macro fotografi, så tok bilder av blomser, insekter, vanndråper..alt mulig som ser fint ut på nært hold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte i det små med et lite og enkelt digitalkamera, men det tok ikke så lang tid før jeg oppgraderte til speilrefleks. Har holdt på med fotografering i snart 15 år nå og har oppgradert kamera og utstyr etter hvert som jeg har oppdaget/ønsket å prøve nye teknikker. 

Det første du trenger er selvfølgelig et kamera. Det trenger ikke å være så veldig dyrt. Mange selger brukte speilreflekskamera for en billig penge. Du kan f.eks spørre i lokale Facebook-grupper eller søke på finn.no. 

Kjøp eller lån gjerne noen bøker om digital fotografering, du finner mye tips og inspirasjon der. 

Du kan se om det finnes en fotoklubb eller gruppe på Facebook i nærheten av deg, hvor du kanskje kan bli medlem og få litt konkrete utfordringer om de har noen fotokonkurranser el. 

Den beste måten å lære seg noe er å prøve seg fram! 

Endret av SnuskeLuska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor mye du kan om fotografi fra før av, så tar utgangspunkt i at du ikke kan så mye.

Personlig så synes jeg ikke du burde kjøpe et dyrt kamera før du virkelig føler du ønsker det! Det er mye penger, og det finnes mer enn nok av folk som tenker at "dette kan bli en fin hobby" også 3 uker senere sitter de med et dyrt kamera i fanget på sofaen de ikke gidder å bruke.

Et mobilkamera med dagens teknologi fungerer mer enn bra nok helt i starten. Lær deg å justere mobilkameraets innstillinger manuelt, så kan du selv bestemme litt. Gå rundt med mobilkameraet klart i noen uker, og se om du finner noe interessant du ønsker å ta bilde av.

Først etter at disse første ukene har passert, hadde jeg personlig vurdert å kjøpe et digitalt kamera/kompaktkamera eller et speilrefleks.

Hvis du tenker at bilderedigering kan være interessant også, f.eks. justere kontrasten/fargene, beskjære bildet, legge på en fin signatur, o.l., kan kanskje et bilderedigeringsprogram være lurt. Vil du ha et skikkelig proft og godt program er Photoshop å anbefale, hvis ikke finnes det også gratis-alternativer (bare søk på noe som "free photo editing program", hvis du er interessert). Det er en stund siden jeg sist pleide å fotografere, men når jeg gjorde det var høydepunktet å finne de aller fineste bildene og gjøre de helt perfekte i Photoshop. Noen foretrekker derimot å ikke støtte seg til Photoshop, og bare bruke/vise frem bildene man har tatt uten å redigere de, men selv synes jeg redigering er kjempemorsomt og spennende. :) 

Jeg kan anbefale deg å laste opp bildene dine et sted, for å vise de frem - som et slags minimuseum. Når jeg var hekta på fotografi brukte jeg Deviantart.com. Det er gratis å opprette bruker der inne og laste opp bildene dine. Der kan de vises frem til "hele" internett, og folk kan legge igjen kommentarer hvis du ønsker det. Men hvis du skal dele de på nettet, bør du legge på en signatur, for det er overaskende mange som liker å ta andre folks bilder.

Men når det er sagt så får det være opp til deg om du tør å ta sjansen på å kjøpe et dyrt kamera først som sist, eller å begynne i det små/billige, for å være på den sikre siden. Uansett så er det motiverende å laste opp bildene dine på nett og vise de frem (synes jeg) også ville jeg ha vurdert et bilderedigeringprogram hvis du tror det kunne ha vært med på å gjøre det litt mer spennende. 

Et annet tips er å lære seg hvordan det fungerer, og hvordan ISO, lukkertid osv. henger sammen. Denne artikkelen kan være en fin start. Det er egentlig ikke så vanskelig, så lenge man husker hvordan det henger sammen og kan skape forskjellige uttrykk ved bruk av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tusen takk for alle gode svar mange gode tips her, skjønner at det er dumt og kjøpe dyrt kamera så prøver foreløbig litt mer avanserte innstillinger på mobilkamera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...