AnonymBruker Skrevet 29. juli 2017 #1 Skrevet 29. juli 2017 Hei! Jeg lurer på om det er noen av dere som har testet tetracylin, og vil gjerne høre andres erfaringer. Hvor alvorlig tilfelle av akne hadde du? Hvor lenge gikk du på det? Fungerte det? Kom kvisene tilbake etter endt kur? Andre ting jeg bør vite før jeg starter på kuren? Anonymkode: 29821...3b4
Million Skrevet 29. juli 2017 #2 Skrevet 29. juli 2017 (endret) Jeg har en sønn i tenårene, som ble ille rammet av akne i tretten-års alderen. Da han var 14, var det så ille at jeg tok ham med til legen. Der fikk vi foreskrevet tetracyklin, og han begynte på dette. Etter 3-4 uker så vi mirakuløse endringer. Store, vonde og dype kvisebyller forsvant, og alle småkvisene likeså. Det ble bare borte. Huden ble så fin. Det hendte selvfølgelig en og annen sjelden gang at en enkelt kvise lurte seg frem, men i det store og det hele regnet vi han som så godt som kvisefri. Dette er en medisin som det ikke er meningen man skal gå lenge på. Vi klarte å "mase" oss til å bruke den i to år. På slutten av denne perioden kunne det nesten virke som huden var blitt "vant til" medisinen, for det poppet frem en og annen kvise plutselig. Han var ikke lenger helt kvisefri. Fastlegen sa også i fra at nå ville han ikke skrive ut mer til oss, han ville ha gutten over på sterkere saker; isotretinoin. Tidligere kjent som Roaccutan.... den har det gått mange fæle rykter om på nett og i media. Så jeg ble stresset og litt redd for sønnen min. Men vi rakk ikke mer hos den legen. For så flyttet vi til Oslo, og hadde ikke lenger samme fastlege som hadde foreskrevet oss dette. Jeg så at huden til sønnen min ble stadig dårligere, ikke så voldsomt som uten medisin, men ille nok....til tross for at vi fremdeles brukte tetrecyklin. Så jeg sjekket litt på nett og bestilte time hos en hudlege. Tenkte det var greit å gå til spesialist denne gangen. Fikk time hos Oslo Hudlegesenter i sentrum, og hudlegen der ble forskrekket og sa "Så lenge!?" da han hørte at gutten hadde gått på tetracyklin i hele to år. Det ville han ikke anbefale. Akkurat da vi var på timen der, hadde sønnen min fått et kviseanfall noen dager i forveien. På venstre kinn satt det nå en klynge store og dype, røde kvisekuler. Legen så dette. Det var åpenbart at tetracyklin-medisinen ikke virket lenger uansett, så jeg bestemte meg for å høre på hudlegen og det han anbefalte, og la gutten begynne på isotretinoin. Selv om jeg var engstelig. Han begynte på dette, og fikk en syv måneders lang kur. Tørr hud og tørre lepper følger med som bivirkning. Tørt hår også, man får ikke fett hår under kuren :-) Hodebunnen produserer heller ikke noe fett og talg, i likhet med huden. Sønnen min ble helt kvisefri etter ca en måned ut i kuren. Kuren ble fullført, og nå, 4½ måned etter at han sluttet, er han fremdeles 100% kvisefri. Akkurat som hudlegen sa, man ville bli helt kvisefri for godt etter kuren med isotretinoin. Til forskjell fra tetracyklin, hadde han ingen småutbrudd av enkeltkviser e.l. under kuren på iso. Vår erfaring er at tetracyklin fungerte godt en stund, men jeg er sikker på at huden ville blitt like ille om kuren ble avsluttet. Så det på slutten av kuren, at huden ble dårlig igjen. Iflg forrige fastlegen var det også sånn at tetracyklin ikke har varig effekt. Slutter man på kuren, kommer problemet sannsynligvis tilbake. Isotretinoin var imidlertid veldig bra, til tross for bivirkninger, så var det verdt det. Vår fastlege i Oslo opplyste på et senere tidspunkt at isotretinoin må man ha spesialtillatelse for å skrive ut, da det er så sterkt, og ikke alle leger får lov til å skrive den ut. Hun hadde ikke lov. Det var derfor like greit at jeg gikk til hudlege med en gang med sønnen min. Selv om det kostet skjorta for den ene timen der....! (1700,- for èn legetime...) PS! Medisinen koster en del, men man får den på blå resept. Endret 29. juli 2017 av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå