Gå til innhold

Prisnivå i Reykjavik


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart reise til Reykjavik. Jeg lurer derfor på hvordan prisnivået er der (butikker og restauranter) og om det er noe som er verdt å kjøpe og ta med seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prisnivået i Reykjavik er omtrent som i Norge. Kanskje et hakk dyrere.

Jeg har selv vært på Island to ganger. tilsammen har jeg vært 4 uker i Reykjavik. Det man må ta med seg hjem er opplevelsene. Kanskje en ullgenser. Reykjavik ligger litt foran når det gjelder moter, så du kan få noen ideer om hvordan moten blir i Norge om noen sesonger.

Bad i den blåe lagune, dra til tingvellir og gullfoss, få med deg geysir osv. mye spennende å se. hvis du får anledning dra til vest island til området sør for Akureyri der ligger Myvatn som er det mest spennende å se naturmessig.

God tur! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk etter å ha vært rundtomkring på Island er at det mange steder er lite spennende å hente der - bortsett fra naturen.

Naturen der oppe er bare helt fantastisk *drømme*

Derimot kan man fort komme litt til kort dersom shopping er hovedmålet. Det meste er dyrt (norske priser ++).

Likevel et par tips:

Du kan gjøre svært gode kjøp av ullprodukter. Genesere, luer, skjerf osv. Gå f.eks. litt utenfor handlegatene i Reykjavik og se etter små verksteder i bakgårdene.

Ellers finnes det mange dyktige lokale kunstnere, som tilbyr flott keramikk eller fargetrykk og akvareller. Ikke spesielt billig, men verdt å ta med seg hjem. Dog, disse fant jeg stort sett litt utenfor allfarvei. I Reykjavik er kunstgalleriene både dyre og mer av den "råflotte" typen.

Reykjavik har forresten mange gøyale kaféer, og en fin botanisk hage. Anbefales!

- God tur!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Støtter helt Bertha i shoppingtipsene der ja. Ullprodukter og kunst!

Var på det ene shoppingsenteret de har der oppe. Der har de riktignok økonomisko og Dressmann, men... det som er billigere der enn her, er designerklær. Så hvis du er hekta på denslags kan du gjøre kupp.

Men oss andre som synes at tusenlapper for sko er i overkant, er det ikke så aktuelt. Antall tusenlapper er liksom ikke det mest interessante for meg i hvert fall.

Jeg gjorde også bra kjøp på fleece og regntøy der. Ikke spesielt billig akkurat, egentlig ganske mye penger, men jeg har absolutt fått valuta for pengene. Merket jeg kan anbefale heter "66' North".

Caféprisene er som her. Restaurantene er dyre, men vi gikk da også på ganske flotte restauranter som vi vanligvis ikke går på her. Men du kommer fort opp i en høvding for en bra middag med vin og dessert.

Få også med deg markedet i de gamle fiskehallene i Reykjavik lørdager og søndager. Der kan du gjøre kupp på gammelt og nytt, og du får en artig opplevelse på kjøpet.

Ellers vil jeg ønske deg riktig god tur! Island er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Nå for tiden er den islandske krona ganske svak slik at man får mere for pengene sånn sett, men det er lite å spare på å handle her på island.

Må nok korrigere deg Tusenfryd, men det er to kjöpesenter i Reykjavík, Kringlan og Smáralind, som åpnet i fjorhöst. Det som er bra med Smáralind er at de har endel butikker som jeg ikke har sett i Norge (?), for eksempel Debenhams, Mango, Miss Selfridges, TopShop og Zara. Både Zara og Mango var av favorittene mine i england..

I tillegg til 66° norður så har jeg dilla på x18 skoene, som er islandsk merke. (men det er visst åpnet butikk i oslo, glemte det)

Den Blå Lagune er absolutt å anbefale! Var der sist helg og var i vannet tre timer - da var vi gjennomkokte og klare for servering.. :briller:

Men islandsk godteri er verdt å smake på - favoritten min er Nóa Lakrískúlur.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet det er to, for det andre åpnet da vi var der i fjor - jeg skjønte ikke hav du mente - men jeg skulle ha skrevet "det ene av de to"... Vi var bare på Kringlan, selv om alle sa vi måtte dra til det andre. Det var stort for dem å få to, det skjønte vi. Synes nå ikke det er så mye å trakte etter jeg da - liker bedre de små lave husene med morsomme butikker og cafeer, men nå er det ikke jeg som skal bo der heller da, og dermed ikke bestemme.

Vi drar nok til det andre neste gang. Jeg har hørt mye positivt om Zara fx - som vi jo ikke har her.

Og akkurat nå er det snøføyke i Oslo - da kommer Islandsullen og fleecen fra 66Nord godt med ja...

Det var på skole på Island man skulle gått ja... ikke lompet rundt her nede... synd jeg ikke oppdaget Island før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, de var ganske fornöyde over å få Smáralind ja.. :ler:

gikk ganske mange bilder av bygget tatt fra luften rundt på nettet da det var nyåpnet - minner *veldig* om en penis i formen.. :lol:

Det er island som er stedet å være nå - det er 6 varmegrader, ingen snö og solen skinner :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...