Gå til innhold

Drikke nok vann

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt sykt at sette i det hele tatt kan være et problem, men sånn er det altså. Jeg klarer ikke å drikke nok vann. Det er rett og slett ekkelt. Når jeg først tvinger meg til å drikke litt vann, då klarer jeg aldri å drikke nok. Jeg er usikker på om det er selve vannet som er problemet, eller det å drikke det fra et glass, en flaske, osv. Sikkert en kombinasjon. 

Noen som har erfaring med dette? Hva har dere gjort for å løse det?

Anonymkode: 65588...532

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det hvis du drikker saft? Mange trenger smak på vannet. Ikke bruk for mye sitron da det etser på tennene. 

Anonymkode: 1b646...4f1

Skrevet

Hva med å tilsette smak?

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det hvis du drikker saft? Mange trenger smak på vannet. Ikke bruk for mye sitron da det etser på tennene. 

Anonymkode: 1b646...4f1

31 minutter siden, Blod skrev:

Hva med å tilsette smak?

Saft funker, men har forstått det slik at det sliter veldig på tennene?

Skrevet

Jeg har 3 flasker vann i kjøleskapet som jeg skal drikke om dagen. Heller det i et glass - det er av en eller annen grunn lettere å huske å drikke da, for meg. Så bruker jeg en app (jeg elsker apper til alt!), hvor jeg vanner en plante i takt med drikkinga. Appen heter PlantNanny. Helt gratis.

Det er også lurt å ta små slurker hyppig, enn store slurker sjeldent. 

Jeg har også en liten regel om at jeg drikker opp vannet før jeg kan ha brus (og brus bare i helgene).

Dette er det som funker for meg. I begynnelsen må man minne seg selv på å drikke hele tiden, men det går seg til :)

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det selv, og har har en drink water app som gir reminders annenhver time om ett lite glass. Det klarer jeg mengdemessig av gangen, men problemet mitt er at jeg glemmer å drikke så det skjer kanskje to tre ganger om dagen og da må jeg drikke så sykt mye for at det skal være nok. Appen har hjulpet til å huske på å oftere drikke.
Å tilsette litt smak kan også hjelpe og jeg drikker mye lettere fra en 0,5 liters brusflaske med vann, enn fra et glass eller vannflaske med tut.

Anonymkode: 560f8...5d2

Skrevet

Tilsett litt sitron i vannet. 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor mye vann er gjennomsnittlig nok nå på sommeren? 

Anonymkode: b5de4...08a

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mye vann er gjennomsnittlig nok nå på sommeren? 

Anonymkode: b5de4...08a

Det kommer jo, som alt annet, an på deg, dagsform, temperatur, aktivitet, fordøyelse og etc. :vetikke:

For "folk flest" med en ikke-eventfull kontorjobb og normalt ok helse en helt normal norsk (kjølig) sommerdag er 1.5 liter helt fint. Er du i aktivitet i solsteiken kan 5 liter være mye for lite.

Nyttige tips og triks er:

1. Kullsyrevann. Få orker 2 liter vann uten smak hver dagm dag ut og dag inn. Kullsyre hjelper.

2. Smaksatt vann. Skvis en sitronbåt i. Legg i noen agurkskiver. Sett smak på.

3. Utblanding. Det finnes saft. Og vann. Og juice. De kan blandes med hell, særlig nå på sommeren. Ikke vær redd for ordentlig svak saft. Den duger den og.

4. Temperatur. Noen mennesker hater isvann, andre hater lunka vann. Finn din temperatur.

5. Få det i deg fort og gæli. Ha vann i et glass og ta det på styrten. Vips så har du 2.5-3 dl innabords. Gjenta ved behov. 

6. Dersom du verken er slapp, har hodepine, sliter med fordøyelsen eller har andre vann-relaterte problemer (uvi, hudproblemer e.l.) så er det ikke noe å stresse med. De fleste av oss funker fint med å drikke når vi er tørste. :vetikke: 

Anonymkode: 448d6...126

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo, som alt annet, an på deg, dagsform, temperatur, aktivitet, fordøyelse og etc. :vetikke:

For "folk flest" med en ikke-eventfull kontorjobb og normalt ok helse en helt normal norsk (kjølig) sommerdag er 1.5 liter helt fint. Er du i aktivitet i solsteiken kan 5 liter være mye for lite.

Nyttige tips og triks er:

1. Kullsyrevann. Få orker 2 liter vann uten smak hver dagm dag ut og dag inn. Kullsyre hjelper.

2. Smaksatt vann. Skvis en sitronbåt i. Legg i noen agurkskiver. Sett smak på.

3. Utblanding. Det finnes saft. Og vann. Og juice. De kan blandes med hell, særlig nå på sommeren. Ikke vær redd for ordentlig svak saft. Den duger den og.

4. Temperatur. Noen mennesker hater isvann, andre hater lunka vann. Finn din temperatur.

5. Få det i deg fort og gæli. Ha vann i et glass og ta det på styrten. Vips så har du 2.5-3 dl innabords. Gjenta ved behov. 

6. Dersom du verken er slapp, har hodepine, sliter med fordøyelsen eller har andre vann-relaterte problemer (uvi, hudproblemer e.l.) så er det ikke noe å stresse med. De fleste av oss funker fint med å drikke når vi er tørste. :vetikke: 

Anonymkode: 448d6...126

Tusen takk for gode tips! 

Grunnen til at jeg opprettet denne tråden er fordi jeg i det siste har merket at jeg drikker for lite ved at jeg har tørre slimhinner, hodepine og er trøtt og slapp. Men selv om jeg kjenner på alt dette må jwg virkelig tvinge meg til å drikke bare litt vann. 

Men nå har jeg fått mange gode tips, og tror nok at jeg vil klare å drikke mer ved hjelp av disse. Tusen takk folkens! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det hjelper å tilsette litt fun-saft(sukkerfri) og ha det i en imsdalflaske med drikketut. Ellers så drikker jeg en del lettbrus, og det er jo væske det også:)

Anonymkode: e02da...894

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid vann i en 1,5 litersflaske i kjøleskapet. Vann er det beste jeg vet. Kaldt, friskt og deilig når jeg drikker det. Setter bare flaske til munnen og drikker så mye jeg ønsker. Gjerne en halv liter i slengen.

Det er sant det de sier, det beste i livet er gratis.

Anonymkode: 5e7d8...290

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kaldt vann er jo så godt! Har flere glassflasker i kjøleskapet.. Da smaker det ekstra godt!

Anonymkode: e1c63...f74

AnonymBruker
Skrevet

Her var løsningen veldig enkel. Min søster var fast bestemt på at jeg drakk for lite annen enn kaffe. Hun gav meg en drikkeflaske uten tut eller sugerør. Den har bare kork. Enkel og effektiv. Den er god å drikke av og korken holder tett når den er på.

Har vannautomat på jobb. Blander 50/50 med og uten kullsyre. Det går en god flaske om dagen. Flasken tar 6,5 dl.

Poul pava pure friends Couple Vannflaske 0,65 L

Anonymkode: 9c9a4...e38

AnonymBruker
Skrevet

Er du tørst når du forsøker å drikke dette vannet? Hvis ikke: slutt å stresse med at du MÅ drikke. Det er en myte at man må drikke før man blir tørst. 
Hvis det er slik at du sliter med å drikke også når du er tørst: tilsett smak. Sitronskiver, agurk, lime, frosne bær... Mulighetene er mange. Saft har lav pH-verdi enten den er sukkerfri eller ikke, så hvis du vil unngå syreskader bør ikke drikke BARE saft, i alle fall. 

Anonymkode: 0c04b...f5a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor stresse med å drikke vann? Jeg drikker kun vann (bortsett fra alkohol, kaffe eller te innimellom) og har aldri hatt behov for å "passe på å drikke". -uansett vær, temperatur og aktivitetsnivå. Tar selvsagt med vann på tur, men å *huske på å drikke* er en litt rar problemstilling spør du meg. Jeg mener, hva ville skjedd om du sluttet å tenke på dette og bare drakk når du ble tørst?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ild skrev:

Hvorfor stresse med å drikke vann? Jeg drikker kun vann (bortsett fra alkohol, kaffe eller te innimellom) og har aldri hatt behov for å "passe på å drikke". -uansett vær, temperatur og aktivitetsnivå. Tar selvsagt med vann på tur, men å *huske på å drikke* er en litt rar problemstilling spør du meg. Jeg mener, hva ville skjedd om du sluttet å tenke på dette og bare drakk når du ble tørst?

Problemet er at jeg sliter med å drikke selv om jeg er tørst da.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Ild skrev:

Du drikker altså mye annet enn vann.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du drikker altså mye annet enn vann.

Sannsynligvis ikke. Sånn hun beskriver er væskeinntaket altfor lavt, så hun får kroppslige symptomer som hodepine og slitenhet fordi kroppen ikke har væske . Det er ikke ukjent problemtstilling å glemme nok væskeinntak daglig.

Anonymkode: 560f8...5d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...