Gå til innhold

Sensitiv sønn.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Far ønsker ikke å se barnet oftere, tro meg jeg har prøvd å få han til å ha sønnen oftere.

Nå har jeg selv alltid vært mer guttejente, spilt fotball, klatra, kjørt motorsykkel, den som liker fart og spenning. Nå har sønnen min en storesøster og, som er utrolig tøff jente, alltid vært full fart i den jenta, og den som klarer alt hun vil, og takler alt veldig bra. Og sånn har hun vært hele livet.

Begge barna mine har hatt personligheten sin, fra de kom til denne verden. Det er ikke fordi de er oppdratt av meg som kvinne. Og nå har de og vidt forskjellig personlighet.

Så nå håper jeg på mer saklige svar. Jeg lurer på om noen har noen gode råd.

Anonymkode: 28e97...8c7

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har han alltid vært sånn. Jeg og far gikk fra hverandre, da han var 2 år. Far har sønnen sin ca en helg i måneden, og ferier. Han har og et veldig godt forhold, til sin bestefar.

Dere gikk fra hverandre når han var 2. Det kan ha vært mer skadelig for sønnen din enn du er klar over.

Det å miste den daglige kontakten med faren sin kan sterkt påvirke et barn negativt. Dette varierer fra person til person, men å miste kontakten sin med faren sin i en så ung alder er skadelig.

Og du sier en helg i måneden. Det er jo ingenting. Hvis du tror det er nok farskontakt for et barn tar du grådig feil.

Endret av hocane
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Far ønsker ikke å se barnet oftere, tro meg jeg har prøvd å få han til å ha sønnen oftere.

Nå har jeg selv alltid vært mer guttejente, spilt fotball, klatra, kjørt motorsykkel, den som liker fart og spenning. Nå har sønnen min en storesøster og, som er utrolig tøff jente, alltid vært full fart i den jenta, og den som klarer alt hun vil, og takler alt veldig bra. Og sånn har hun vært hele livet.

Begge barna mine har hatt personligheten sin, fra de kom til denne verden. Det er ikke fordi de er oppdratt av meg som kvinne. Og nå har de og vidt forskjellig personlighet.

Så nå håper jeg på mer saklige svar. Jeg lurer på om noen har noen gode råd.

Det har ikke noe å si om du er en guttejente eller ikke. Et barn trenger sin far. Det er bare harde fakta

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Rivjernet skrev:

Det er godt mulig at gutten din trenger litt hjelp av bup, helsesøster osv.

Uavhengig av det mener jeg det er viktig å presisere ovenfor barnet at det er greit å være som han. Ikke la han føle seg skamfull over å være følsom og forsiktig. I mange situasjoner er dette flotte egenskaper!

Takk for svar. BUP har gitt oss avslag. Kan høre med helsesøster. Jeg lar aldri han føle seg skamfull, over at han er følsom. Han får jevnlig skryt for alle de gode egenskapene sine. Vi prater og mye om, at folk er forskjellige, og har forskjellige ting som er vanskelige for de. Og det er helt greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, hocane skrev:

Det har ikke noe å si om du er en guttejente eller ikke. Et barn trenger sin far. Det er bare harde fakta

Er helt enig. Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var mellom 1-2 år. Og jeg var veldig sart og "pysete" som barn. Er sikker på at det hadde med manglende farsfigur å gjøre. 

Anonymkode: 8d928...fd3

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Mine foreldre gikk fra hverandre da jeg var mellom 1-2 år. Og jeg var veldig sart og "pysete" som barn. Er sikker på at det hadde med manglende farsfigur å gjøre. 

Jepp samme med meg også. Ble mobbet til tusen også. Er du en pinglete gutt blir du hengt ut fort av resten av gutta.

Heldigvis klarte jeg å ta meg sammen når jeg begynte på videregående, men opp til Videregående hadde jeg mange selvmordstanker pga hvor fælt jeg fikk det sosialt. Det at jeg mistet faren min når jeg var 7 år gammel gikk sterkt, sterkt innpå meg. Glemmer det aldri.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han får masse ros, gjør ting han liker. Blir tatt med på aktiviteter. Er bare det, at han ikke liker så mye, vi har prøvd, hip hop, turn, sykling, fotball, karate og svømming. Sånn som i fotball, så synes han det er fint, når bare han og jeg spiller. Eller bare han og en venn spiller. Men han sliter med å spille kamp, da blir det alt for mange for han. Han har faktisk flere gode venner, og de leker han ofte med. Og det går veldig bra. De kjenner jo han godt, og han er trygg på de. Av aktiviteter, spiller vi litt fotball, sykler, drar i svømmehallen, spiller bowling, og pokemon og. Han får alltid ros.

Vi har og sendt henvisning til BUP, men fikk avslag. BUP her vi bor, er kjent for å ikke være helt bra, og at det er vanskelig å komme inn.

Sendte dere henvisning til BUP via fastlegen? Har dere klaget på avslaget eller bare latt det være? Prøv og skriv en ny og mer utfyllende søknad enn den forrige. Ikke klag på den forrige hvis ikke dere allerede har klaget på den

Mulig han har Aspergers.

Anonymkode: 611f9...769

Det er mulig med så mangt.. Høysensitiv, Asperger, ADHD...og sikkert andre ting. 

54 minutter siden, hocane skrev:

Dere gikk fra hverandre når han var 2. Det kan ha vært mer skadelig for sønnen din enn du er klar over.

Det å miste den daglige kontakten med faren sin kan sterkt påvirke et barn negativt. Dette varierer fra person til person, men å miste kontakten sin med faren sin i en så ung alder er skadelig.

Og du sier en helg i måneden. Det er jo ingenting. Hvis du tror det er nok farskontakt for et barn tar du grådig feil.

Det kan være skadelig for barnet enten det er et barn på 2 år eller et barn på 22 år. Tro meg på det, vær så snill. Selv om den på 22 år har en helt annen oppfatning enn en på 2 år har. Min pappa har vært fraværende for meg de siste 22 årene, men litt mer tilstedeværende for mine to søsken, spesielt den yngste. Det er bare sånn det er. Jeg slutta å bry meg om det for ca 15 år siden. 

• Liker 1
Skrevet

Siden han ikke likte å spille fotballkamp, hva med noe mer individuelt? Piano, gitar, pil og bue, sjakk, ski, orientering, rubiks kube, klatring, foto, trylling, programmering, eller å bli "ekspert" på et tema typ hovedsteder, historie, fotball eller noe.

• Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Millimani skrev:

Sendte dere henvisning til BUP via fastlegen? Har dere klaget på avslaget eller bare latt det være? Prøv og skriv en ny og mer utfyllende søknad enn den forrige. Ikke klag på den forrige hvis ikke dere allerede har klaget på den

Det er mulig med så mangt.. Høysensitiv, Asperger, ADHD...og sikkert andre ting. 

Det kan være skadelig for barnet enten det er et barn på 2 år eller et barn på 22 år. Tro meg på det, vær så snill. Selv om den på 22 år har en helt annen oppfatning enn en på 2 år har. Min pappa har vært fraværende for meg de siste 22 årene, men litt mer tilstedeværende for mine to søsken, spesielt den yngste. Det er bare sånn det er. Jeg slutta å bry meg om det for ca 15 år siden. 

Jeg kritiserer ikke ts  her, bare påpeker at barn som vokser opp uten farsfigur kommer til å få store utfordringer.

Endret av hocane
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, hocane skrev:

Jeg kritiserer ikke ta her, bare påpeker at et barn som vokser opp uten farsfigur kommer til å få store utfordringer.

Selvsagt kan det skje. Et barn kan også miste en eller begge foreldrene i tragisk død... Det kan også få store konsekvenser og utfordringer for barnet, men er ikke noe å gjøre med

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen veldig gode råd å komme med, vi har det litt sånn selv med vår 5 år gamle jente. (Og til alle her; far bor sammen med oss, hun er likevel pysete). Det eneste som kan hjelpe litt er å "jorde" henne litt, få henne til å beskrive følelsene sine fysisk; vondt i brystet/ør i hodet etc og be henne om å fokusere på pusten. På sikt ser det ut til å hjelpe henne med å regulere seg raskere når ting oppstår fordi hun da husker på å kjenne pusten og bli klar over at følelsene løper litt løpsk..

Anonymkode: 80a7b...3f3

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Rivjernet skrev:

Svaret ditt ryker av fordommer! Du antar at HI ikke tillater at far er en del av sønnens liv? Gutter som vokser opp med mor blir "sissybois"? Hvordan er det mulig å fremstå som så lite reflektert?!

Bedre å ose fordommer, enn manglende kunnskap.

http://www.dinside.no/okonomi/derfor-er-far-viktig/62063894

Anonymkode: df085...19d

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre å ose fordommer, enn manglende kunnskap.

Gutter blir sissyboys og jenter får daddy issues.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hocane skrev:

Gutter blir sissyboys og jenter får daddy issues.

Tydelig at du har vokst opp uten en far, veldig tydelig

Anonymkode: e86d0...ce4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bygg opp selvtillitten hans! Får han mye ros? Gir du han mange oppgaver? Går han på en sport han er god i?
Si til han at han kan bli hva han vil bare han står på! Si til han at de som ikke liker han er dumme for han er jo så smart! Si til han at han var kjempeflink som tok oppvasken og bedre enn de andre barna! Sånn han føler nå føler han at han er dårligere enn andre og mindre verdt enn andre og ikke god for noenting så derfor er det ikke hans posisjon å ta igjen når andre erter eller feie det av seg.

Anonymkode: bbaa3...589

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at du har vokst opp uten en far, veldig tydelig

Anonymkode: e86d0...ce4

Du er faktisk 100% feil. Nå sette deg ned å tenk over dine analytiske evner. De er i dette tilfelle altså 100% feil.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er faktisk 100% feil. Nå sette deg ned å tenk over dine analytiske evner. De er i dette tilfelle altså 100% feil.

Dette svaret. Den setningen...:fnise:

Anonymkode: ca25d...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...