Gå til innhold

Amerikansk politikk - har senatorene vara?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifm at senator McCain er alvorlig syk, kom jeg til å tenke på hva som skjer dersom en senator ikke kan møte på lenge, evt dør. Har de vara-/visesenatorer, eller blir stolen stående tom til neste valg?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de har ingen varaer eller lignende. Ingen kan møte for en syk senator. Det kan ikke stemmes ved fullmakt, det kan ikke sendes en vara. Såfremt en senator fortsatt formelt er senator er det kun han eller hun som kan møte. Så enkelt er det. Jeg vil anbefale deg å søke opp "Ted Kennedy returns to Senate" på YouTube, så kan du se en dødssyk Ted Kennedy møte opp noen uker før han døde for å avgjøre en avstemning i Demokratenes favør. Da ser du ståa.

Så er det ganske mye komplisert når de dør (og for ordens skyld, mye av dette gjelder også hvis de bare velger å gå av, det er ikke selv dødsfallet som er det avgjørende). Det som vanligvis skjer når en senator dør er at guvernøren i den avdøde senatorens stat utpeker en som skal overta. Men: I de fleste stater lyses det samtidig også ut et eget valg ("special election") i delstaten for å velge en erstatter. Unntaket er dersom det uansett er kort tid til ordinære valg - da kan det hende man holder igjen bare fordi det tross alt er relativt kostbart å avholde valg. Den som utpekes er forsåvidt en fullverdig senator så lenge det varer, og ikke rent sjelden er dette også den som ender opp med å bli kandidat for det aktuelle partiet i spesialvalget. Men dersom vedkommende ikke stiller til valg eller taper dette kan det jo iblant bli en veldig kort periode som senator. 

Så er det noen forskjeller fra delstat til delstat, slik det gjerne er i USA, fordi det 17. grunnlovstillegg overlater å utarbeide nøyaktige regler til delstatene. I noen delstater må guvernøren velge mellom alternativer han eller hun får fra partiet til den avdøde senatoren. Tre stater tillater ikke at guvernøren utpeker noen likevel, slik at stolen står tom frem til neste valg.

Dette høres ganske unødvendig byrdefullt og kostbart ut, og det er jo en risiko i politikken at man plutselig får en endring i sammensetningen underveis i en periode. På den annen side må man være klar over at det i USA er langt vanligere enn her at både medlemmer av Representantenes hus og senatorer bryter med egen partilinje og stemmer etter egen overbevisning. Her i Norge er partipisken kraftig, mens vi jo nå om dagen hører om at Trump sliter med å få ting gjennom Senatet tross at partiet hans har flertall der. Derfor er det kanskje ikke så dumt at folket slipper å risikere at f.eks. en meget sentrumsnær republikansk senator som har sittet flere perioder og vist seg så ansvarlig at mange som ellers stemmer demokratisk stemmer på ham blir erstattet med en urutinert, svært ytterliggående republikaner når han dør. 

Samtidig løper man jo en risiko for at strømminger nasjonalt plutselig slår voldsomt gjennom i et ekstravalg til Senatet. På en måte kan man jo si at det er en god ting at folket får uttale seg raskere enn ved ordinært valg, men når det kun skjer i én delstat er det neppe noen demokratisk fordel. Som et eksempel kan jeg nevne da nettopp Ted Kennedy døde, seks uker eller så etter hendelsene i den videoen jeg nevnte øverst her. Han kom fra Massachusetts, en delstat der demokratene har vunnet alle presidentvalg siden Reagan, demokratene har samtlige medlemmer av Representatenes hus og har 34-6 i delstatssenatet (uten at sistnevnte trenger å være så representativt), slik at det burde vært nærmest automatikk i at Demokratene beholdt setet. Da en erstatter skulle velges endte man likevel med å gå for en republikaner (Scott Brown) for første gang siden 1952, midt under kampen om Obamas helsereform. To år senere tapte han klart mot en demokrat og forsvant ut igjen.

TLDR; Nei, de har ikke varaer, ei heller visesenatorer som rykker opp hvis de dør. De må møte selv. Hvis de dør utpeker normalt hjemstaten en erstatter som sitter til man får avholdt et nytt valg.

Anonymkode: 3fb80...588

• Liker 1
Skrevet

Takk for et kjempegodt svar! 😊

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Rosalie skrev:

Takk for et kjempegodt svar! 😊

Bare hyggelig! :) Får litt igjen for å være en i overkant politisk interessert (og søvnløs, stort sett da jeg leser meg opp...) herremann en gang iblant.

Anonymkode: 3fb80...588

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...