Gå til innhold

Er Ritalin farlig/helseskadelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er Ritalin eller andre ADHD medisiner helseskadelige? Har prøvd alternativ behandling som urter, trening, akupunktur men har ikke oppnådd ønsket effekt. Er redd for å begynne med medisiner, og lurer på om det kan forkorte levetid eller gi sykdommer slik som f.eks røyk gjør

Anonymkode: 7a403...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel noe du må snakke med legen om. 

Anonymkode: f461c...5d1

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Er Ritalin eller andre ADHD medisiner helseskadelige? Har prøvd alternativ behandling som urter, trening, akupunktur men har ikke oppnådd ønsket effekt. Er redd for å begynne med medisiner, og lurer på om det kan forkorte levetid eller gi sykdommer slik som f.eks røyk gjør

Anonymkode: 7a403...868

Alternativ behandling, urter og akupunktur fungerer selvsagt ikke. Fint om du leser litt om alternativ "medisin" 
Når det kommer til Ritalin og andre ADHD medisiner, så kan du lese om det i felleskatalogen: Ritalin.
Siden jeg har 20mg slow release tabletter rett foran meg, så kan jeg jo gi deg noen kjappe pointers:
Vanlige (færre en 1 av 10)
Leddsmerter, feber, hårtap, tretthet, tap av matlyst, angstanfall, tannverk, kløe, svetting, hoste, sår hals, høyt blodtrykk, agressivitet, opphisselse, søvnproblemer.
Mindre vanlige (1 av 100)
Forstoppelse, ubehag i bryst, muskelsmerte, økte leververdier, sinne.
Sjeldne (1 av 1000)
Desorientert, synsvansker, rødhet i huden
Svært sjeldene ( færre en 1 av 10.000)
Hjerteinfarkt, plutselig død! muskelkramper, røde flekker i huden, unormal leverfunksjon inkludert leversvikt og koma!
Selvmordsforsøk, numne fingre og tær

Andre bivirkninger:
Migrene, svært høy feber, grand mal anfall, forvirring, magesmerter, problemer med blodårene i hjernen (slag cerebral arteritt/okklusjon) erektil dysfinksjon.

Så som du ser, så er det en fin smørbrødliste, men du må huske at veldig mange medikamenter har tilsvarende skremmende advarsler. Som med alle medikamenter, så er det jo en avveining, hvor effektivt er medikamentet i forhold til bieffektene?
Jeg har tatt Ritalin over en ganske lang periode og kan ikke skrive under på "mirakel påstandene" man ofte hører. Virkningen var veldig subtil for meg og jeg synes ikke at det var vært å proppe i meg et veldig omdiskutert medikament for så små forbedringer.
Dette er min subjektive erfaring med Ritalin, andre her inne har sikkert andre erfaringer.

Endret av Kim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...