AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #1 Skrevet 27. juli 2017 Nok en gang har vi et drap gjort av en person som har enorme varselflagg. Men i psykiatrien er det ingenting galt, bare rett ut på gaten eller til barnevern igjen. Det virker som om den kunnskapen man har i dag ikke er god nok. Man klarer ikke å forutse at en person blir voldelig, selv om de er utagerende og ikke fungerer i samfunnet på noe som helst måte. Burde vi gå tilbake til å sperre enkelte inne slik som i gamle dager? Anonymkode: dc83b...83c 1
Gjest Newroz Skrevet 27. juli 2017 #2 Skrevet 27. juli 2017 Jeg tror ikke alltid det skotter på kunnskapen til de ansatte, men på ressursene. For at de skal kunne gi god nok behandling, følge opp videre osv så kreves det ressurser. Det virker også som det er vanskelig å få til et helhetlig og godt samarbeid mellom alle aktører som personen er innom fra første legebesøk til siste stopp.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Skrevet 27. juli 2017 Det som er litt pussig, får man kreft så sendes man til Oslo for behandling i mange tilfeller. Men får man en psykisk lidelse da skal man behandles på lokalsykehuset samme hvor syk pasienten er. Hvor gal må man egentlig være for å bli videresendt til spesialister i de store byene i psykiatrien? Evt. også til utlandet? Anonymkode: dc83b...83c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #4 Skrevet 27. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er litt pussig, får man kreft så sendes man til Oslo for behandling i mange tilfeller. Men får man en psykisk lidelse da skal man behandles på lokalsykehuset samme hvor syk pasienten er. Hvor gal må man egentlig være for å bli videresendt til spesialister i de store byene i psykiatrien? Evt. også til utlandet? Anonymkode: dc83b...83c Ungdomspsykiatrisk er da mange steder ikke på lokalsykehuset.. Voksenpsykiatrisk er noe totalt annerledes enn ungdomspsykiatrien. Anonymkode: 43046...187 1
Gjest Sirah Skrevet 27. juli 2017 #5 Skrevet 27. juli 2017 Hjelpen er nok egentlig i mange tilfeller god nok, om pasienten er mottakelig for hjelpen er en annen sak. I saken du snakker om skrev jo selv denne personen i et leserinnlegg at når hun ble hentet av politi og ambulansepersonell så viste hun hvordan hun skulle lure dem til å tro at hun var frisk og ikke trengte hjelp: Sitat: Etter disse hendelsene så har jeg blitt kjørt til legevakta, og fremsilt for helspersonell. Under transporten så fikk jeg tid til å bli noenlunde stabil, rolig, og samarbeidsvillig. Jeg prøvde å prate meg ut av situasjonen jeg befant meg i og jeg visste hvilket kroppsspråk og kommunikasjon jeg skulle ha for å oppnå dette. Jeg gjorde meg frisk ved å plastre på meg et smil og vise meg reflektert, blid, og ekstremt oppegående. Etter flere måneder i møte med leger, psykologer og psykiatere så vet jeg hvordan jeg skal opptre for å bli oppfattet som frisk. Helsepersonell har nok i mange tilfeller både resurser og kunnskap nok til å hjelpe en person, men om personen "lyver" (misforstå meg riktig) og gjør seg friskere enn hva tilfellet egentlig er så er det nok lett å feilvurdere situasjonen kraftig. Dessverre. Helsepersonell er bare mennesker de også.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #6 Skrevet 27. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdomspsykiatrisk er da mange steder ikke på lokalsykehuset.. Voksenpsykiatrisk er noe totalt annerledes enn ungdomspsykiatrien. Anonymkode: 43046...187 Men nå har jo denne jenta tilbragt mye av tida innen voksenpsykiatrien, så å se bort fra hvordan den fungerer blir totalt skivebom. Anonymkode: 78f16...9e4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #7 Skrevet 27. juli 2017 Disse to temaene er noe separat. Nei, psykiatrien har en lang vei igjen å gå, men selv om den hadde vært bedre vil det nok alltids være de som har så sterke sykdommer eller hjerneskader at de alltid vil være en trussel mot andre mennesker. Ihvertfall til teknologien er der hvor vi kan fikse det Anonymkode: cc358...799
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #8 Skrevet 27. juli 2017 Jeg har en datter som har slitt veldig psykisk, og ikke fått hjelp. Vi fikk etter flere klager komme på BUP, da var barnet svært deprimert og suicidal. Men de kunne ikke gi noe tilbud, fikk komme til noen samtaler, som ikke ga barnet noe. Og vi har prøvd og kontakte alle tenkelig steder for hjelp, men det får vi ikke. BUP kastet barnet ut og, for de mente jeg var så oppegående, så jeg kunne hjelpe barnet, det trengte ikke de. Så vi måtte gå til privat psykolog, og barnet startet på privatskole. Og har det veldig bra i dag. Men hva hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Barnet sier selv, at hadde ikke vi gjort det vi gjorde, så tror ikke barnet at det ville vært her i dag. Når barnet mitt ble bedre, så gikk jeg på en smell, for endelig kunne jeg slappe av litt. Etter å ha passet på et psykiskt sykt barn, var jo oppe så mange netter med barnet, for at det ikke skulle tenke suicidale tanker, ikke ha alvorlige angstanfall. Og når jeg trengte å komme meg til psykolig, så gikk det 2 mnd, fra vi sendte henvisning, til jeg fikk time. Og jeg har kommet til en fantastisk psykolog, og jeg får behandling. Noe totalt annet enn hva mitt barn fikk. Og jeg er ikke suicidal, eller har angst, jeg er bare deprimert. Anonymkode: 244fb...6bb 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Skrevet 27. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en datter som har slitt veldig psykisk, og ikke fått hjelp. Vi fikk etter flere klager komme på BUP, da var barnet svært deprimert og suicidal. Men de kunne ikke gi noe tilbud, fikk komme til noen samtaler, som ikke ga barnet noe. Og vi har prøvd og kontakte alle tenkelig steder for hjelp, men det får vi ikke. BUP kastet barnet ut og, for de mente jeg var så oppegående, så jeg kunne hjelpe barnet, det trengte ikke de. Så vi måtte gå til privat psykolog, og barnet startet på privatskole. Og har det veldig bra i dag. Men hva hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Barnet sier selv, at hadde ikke vi gjort det vi gjorde, så tror ikke barnet at det ville vært her i dag. Anonymkode: 244fb...6bb Dette er blant annet hva jeg snakker om når jeg sier hvordan barn av ressurssterke foreldre har mye bedre sjanse i livet enn til foreldre som sliter økonomisk og som ikke har kunnskapen og forståelsen av hva de må gjøre for å hjelpe et barn som sliter Anonymkode: cc358...799
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #10 Skrevet 27. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er blant annet hva jeg snakker om når jeg sier hvordan barn av ressurssterke foreldre har mye bedre sjanse i livet enn til foreldre som sliter økonomisk og som ikke har kunnskapen og forståelsen av hva de må gjøre for å hjelpe et barn som sliter Anonymkode: cc358...799 Ja, men det er jo feil. For barn som sliter psykisk, burde få hjelp og behandling. Det er jo mye smartere å behandle de som barn, så klarer de seg bedre som voksne. Enn at de ikke får hjelp, så sliter de ennå mer som voksne, tar ikke utdannelse, får ikke jobb og ender plutselig som uføre. Mitt barn gikk ikke på skole, skulle ikke bli noe, så ingen framtid. Nå har jeg et barn, som jobber hardt på skolen, for planen for høyere utdannelse, og en karriere er klar, barnet trener, og har det virkelig bra. Mest sannsynlig tar barnet mitt denne utdannelse, jobber og bidrar til samfunnet. Dette takket være at vi hadde penger til å skaffe hjelp. Anonymkode: 244fb...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #11 Skrevet 27. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nok en gang har vi et drap gjort av en person som har enorme varselflagg. Men i psykiatrien er det ingenting galt, bare rett ut på gaten eller til barnevern igjen. Det virker som om den kunnskapen man har i dag ikke er god nok. Man klarer ikke å forutse at en person blir voldelig, selv om de er utagerende og ikke fungerer i samfunnet på noe som helst måte. Burde vi gå tilbake til å sperre enkelte inne slik som i gamle dager? Anonymkode: dc83b...83c Nei, men psykiatrien en bør få flere muligheter til å gi folk tett oppfølging over tid igjen. Det er et stort problem at psykiatrien gikk over til systematisk kortidsbehandling av pasienter der mest mulig skal gjøres i poliklinikk uansett sykdomsbilde. Folk med alvorlige og dyptgripende problemer blir dermed ofte bare enda mer ustabile av den psykiatriske behandlingen de får. Ustabile folk skrives inn og ut, i et bankende kjør dere hele fokuset er hvor fort de kan skrives ut og ikke oppta seng der i stedet for å stabilisere dem. Bare fordi mest mulig behandling skal skje i poliklinikk som også i seg selv er et problemer fordi der ligger hele ansvaret hele tiden på pasienten og det kan fort bli mye å håndtere i tillegg til utfordringene en har og folk faller ut av systemet. Hele psykiatrien både for barn og unge burde endevendes for slik den er i dag skader de flere folk enn de hjelper. De skriver ut ustabile folk som de VET er det og dreper dermed mange med det fordi de tar selvmord eller enda verre: er også farlig for andre. Anonymkode: 8aaa2...58a
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #12 Skrevet 27. juli 2017 Psykiatrien i Norge fungerer ikke i det hele tatt. Det er enorm mangel på ressurser, og også mangel på kunnskap innenfor ikke uvanlige sykdommer (for eksempel traumerelaterte sykdommer). Mange som jobber i psykiatrien er flinke, men det hjelper jo ikke når de ikke får ressurser til å hjelpe pasientene. Et eksempel er underbemannede døgnavdelinger og polikliniske behandlere som har så mange pasienter at de ikke kan følge opp hver enkelt så mye de trenger. Det er da mye bedre både i et helseperspektiv og et samfunnsøkonomisk perspektiv å gi pasienter den hjelpen de trenger når de trenger den, i stedet for å la pasienter gå årevis med feilbehandling fordi det ikke er ressurser eller kunnskaper til å gi dem adekvat behandling. Anonymkode: d1ebe...245
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #13 Skrevet 27. juli 2017 Dette handler ikke om kompetanse. Kompetansen er mer enn god nok. Problemet er for det første et lovverk som ofte kommer i veien for oasientens interesser, for det andre hvilke ressurser som er tilgjengelige, og for det tredje, det marerittet som kalles NPM, som de fleste andre land nå forkaster i tur og orden, men som norske myndigheter fortsatt tror er en fin måte å drive helsetjenester på. Det tar livet av pasienter, og får ansatte til å flykte. Møysommelig oppbygget spisskompetanse smuldrer. Det begynte å gå til helvet for omtrent førti år siden. Enda vil ikke de idiotiske politikerne snu, for de tror det skal lønne seg å drive sykehus. Nå ser vi tesultatene tydelig. Anonymkode: 34d56...678 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #14 Skrevet 28. juli 2017 Om psykiatrien er god nok? Det avhenger av hva du egentlig spør om. Psykiatrien har en stygg historie med vold mot pasienter, lobotomering - til dagens bruk av medisiner, hvor en del medisiner har vist seg å ikke ha noen effekt utover placebo. Psykiatrien er generelt ikke god nok og det er mange tilfeller hvor den ikke er i stand til å hjelpe. Om personer burde sperres inne som i gamle dager? Mange er allerede sperret inne på lukkede avdelinger, så det er noe man også gjør i dag. Bortsett fra psykiatriens store, generelle svakheter, så er neste problem ressursmangel. Det er for få ansatte og for få sengeplasser. Dette er kun et resultat av økonomiske prioriteringer på det politiske plan. Det er for inhumant å sperre alle inne, men samtidig gir man ikke hjelp. Dette gjør at mange havner i limbo, hvor sykdomstegn ofte forverres underveis. Anonymkode: dc922...8e2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #15 Skrevet 28. juli 2017 Ikke én av noen jeg kjenner til er fornøyd med deres behandling i psykiatrien. Jeg har selv langt saumfaringstid der og på 4 rehabiliteringssentere og 2 institusjoner så tro meg jeg har snakket med de rette personene om det! Anonymkode: 0d818...e4d
Gjest paragone Skrevet 28. juli 2017 #16 Skrevet 28. juli 2017 (endret) 24 Endret 20. april 2020 av paragone
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #17 Skrevet 28. juli 2017 2 timer siden, paragone skrev: Folk som jobber med tvang er litt ekle. De tar frivillig på seg et ansvar hvor de vet det er store rom for å gjøre feil. At de i det hele tatt stoler på at de selv skal gjøre en god jobb er nok tli å bli suspekt. Psykiatrien og pskyologien som fagfelt er fortsatt på det punkt hvor leger og psykologer ikke helt vet hva de egentlig gjør. Og du er fortsatt på et punkt der du ikke aner noe om det du kritiserer. Anonymkode: 34d56...678
Gjest paragone Skrevet 28. juli 2017 #18 Skrevet 28. juli 2017 (endret) 63 Endret 20. april 2020 av paragone
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #19 Skrevet 28. juli 2017 27 minutter siden, paragone skrev: Kritikken min av folk som er med på tvang er da legitim. Hvis du skal påstå at jeg ikke vet hva jeg snaker om kan du i det minste argumentere imot Og det er ikke en overdrivelse at psykologien og psykiatrien jobber endel i tåkeland. Hvis du tror noe annet kan du gjerne sitere fagartikkler og studier hvor det blir gitt en definitiv forklaring på hva de forskjellige diagnosene er og hvordan de oppstår; det finnes ikke. På noen områder har de gode resultater, men den vitenskapelige forklaringen på hvorfor behandlingen fører til resultatet er ofte diffus. Dette er ikke verdt å kommentere en gang. Anonymkode: 34d56...678
Gjest paragone Skrevet 28. juli 2017 #20 Skrevet 28. juli 2017 (endret) 523 Endret 20. april 2020 av paragone
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå