Norre Skrevet 27. juli 2017 #1 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg har ikke lest alle trådene her, og beklager dersom dette er et utslitt emne: Folk i alle samfunnslag, inkludert utdannede journalister og politikere på toppnivå, sliter med grammatikken. Særlig vanskelig er det med enda/ennå, virker det som. Det kan nesten se ut til at disse to ordene har byttet betydning med hverandre. Dette irriterer meg, og jeg måtte bare få det ut. Selv sliter jeg med kommaregler og bruk av tankestrek. Har jeg brukt komma og tankestrek riktig i dette innlegget - og hvis ikke, kan dere hjelpe meg? Sleng gjerne med noen opplysninger om semikolon også. Mvh Norre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #2 Del Skrevet 27. juli 2017 Du følger i hvert fall kommareglene i dette innlegget. Tankestrekken passer også der du har brukt den. Usikker på om jeg ville brukt semikolon der du bruker det, men direkte feil er det heller ikke. Anonymkode: 7049b...8b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #3 Del Skrevet 27. juli 2017 Kan du forklare forskjellen på ennå og enda? Anonymkode: 48125...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #4 Del Skrevet 27. juli 2017 Ennå er tidsadverb og bare det. Enda er gradsadverb, enda bedre, enda større. Enda kan også brukes som tidsadverb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #5 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg hater feilbruken av "i forhold til" uendelig mye mer enn dette. Anonymkode: 851b2...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #6 Del Skrevet 27. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du følger i hvert fall kommareglene i dette innlegget. Tankestrekken passer også der du har brukt den. Usikker på om jeg ville brukt semikolon der du bruker det, men direkte feil er det heller ikke. Anonymkode: 7049b...8b4 Jeg ser ikke noe semikolon i TS' innlegg. Dessuten heter det tankestreken i bestemt form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #7 Del Skrevet 27. juli 2017 Slik bruker du semikolon - Korrekturavdelingen.no Kommaregler – de viktigste kommareglene - Korrekturavdelingen.no Kommaregler – de vanligste kommafeilene - Korrekturavdelingen.no Tankestrek - sprakradet.no 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #8 Del Skrevet 27. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater feilbruken av "i forhold til" uendelig mye mer enn dette. Anonymkode: 851b2...fc2 Irrelevant. Det er det ikke spurt om her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #9 Del Skrevet 27. juli 2017 Du bruker strengt tatt ikke tankestrek i innlegget ditt. Det er viktig å skille mellom bindestrek (-) og tankestrek (–). Jeg føler meg nesten alene om å gjøre det, så det hadde vært fint med litt selskap her på KG! Semikolon kan brukes ved oppramsing, men det gjøres temmelig sjelden, og ellers kun mellom to setninger hvor det i utgangspunktet kunne stått punktum. Mange oppfatter semikolon som et slags svakt kolon, men det er snarere en slags mellomting mellom komma og punktum; man bruker det gjerne når to setninger står i nær forbindelse med hverandre. Noen er glad i semikolon, andre er ikke så glad i det, men bruker man det korrekt, er det i alle fall kun et spørsmål om stil og ikke om rett og galt. Anonymkode: 5a1db...94a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 27. juli 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du følger i hvert fall kommareglene i dette innlegget. Tankestrekken passer også der du har brukt den. Usikker på om jeg ville brukt semikolon der du bruker det, men direkte feil er det heller ikke. Anonymkode: 7049b...8b4 Takk for svar! 🙂 Brukte vel ikke semikolon i innlegget, men jeg lurer på reglene for når det kan brukes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 27. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du bruker strengt tatt ikke tankestrek i innlegget ditt. Det er viktig å skille mellom bindestrek (-) og tankestrek (–). Jeg føler meg nesten alene om å gjøre det, så det hadde vært fint med litt selskap her på KG! Semikolon kan brukes ved oppramsing, men det gjøres temmelig sjelden, og ellers kun mellom to setninger hvor det i utgangspunktet kunne stått punktum. Mange oppfatter semikolon som et slags svakt kolon, men det er snarere en slags mellomting mellom komma og punktum; man bruker det gjerne når to setninger står i nær forbindelse med hverandre. Noen er glad i semikolon, andre er ikke så glad i det, men bruker man det korrekt, er det i alle fall kun et spørsmål om stil og ikke om rett og galt. Anonymkode: 5a1db...94a Takk for godt svar! Ble litt klokere! 👍🏻🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 27. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hater feilbruken av "i forhold til" uendelig mye mer enn dette. Anonymkode: 851b2...fc2 🙂 ...og heter det "forholdsregler" eller "forhåndsregler"? Og kan man bruke "prikk, prikk, prikk", som jeg er så glad i, eller er det dønn barnslig og dundrende feil? 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 27. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bruker strengt tatt ikke tankestrek i innlegget ditt. Det er viktig å skille mellom bindestrek (-) og tankestrek (–). Jeg føler meg nesten alene om å gjøre det, så det hadde vært fint med litt selskap her på KG! Semikolon kan brukes ved oppramsing, men det gjøres temmelig sjelden, og ellers kun mellom to setninger hvor det i utgangspunktet kunne stått punktum. Mange oppfatter semikolon som et slags svakt kolon, men det er snarere en slags mellomting mellom komma og punktum; man bruker det gjerne når to setninger står i nær forbindelse med hverandre. Noen er glad i semikolon, andre er ikke så glad i det, men bruker man det korrekt, er det i alle fall kun et spørsmål om stil og ikke om rett og galt. Anonymkode: 5a1db...94a Kan man også si "strengt TALT" istedenfor "strengt TATT", som du sier i begynnelsen der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #14 Del Skrevet 27. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bruker strengt tatt ikke tankestrek i innlegget ditt. Det er viktig å skille mellom bindestrek (-) og tankestrek (–). Jeg føler meg nesten alene om å gjøre det, så det hadde vært fint med litt selskap her på KG! Semikolon kan brukes ved oppramsing, men det gjøres temmelig sjelden, og ellers kun mellom to setninger hvor det i utgangspunktet kunne stått punktum. Mange oppfatter semikolon som et slags svakt kolon, men det er snarere en slags mellomting mellom komma og punktum; man bruker det gjerne når to setninger står i nær forbindelse med hverandre. Noen er glad i semikolon, andre er ikke så glad i det, men bruker man det korrekt, er det i alle fall kun et spørsmål om stil og ikke om rett og galt. Anonymkode: 5a1db...94a Beklager at jeg bryter inn, men jeg må bare spørre. Hvor finner jeg tankestreken på tastaturet, eller hvilken kombinasjon av tegn skal man bruke? Jeg lærte det engang, men jeg har glemt det. Det er ikke den lange streken på samme tast som bindestreken er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #15 Del Skrevet 27. juli 2017 3 minutter siden, Norre skrev: 🙂 ...og heter det "forholdsregler" eller "forhåndsregler"? Og kan man bruke "prikk, prikk, prikk", som jeg er så glad i, eller er det dønn barnslig og dundrende feil? 😁 Det heter "forholdsregler". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #16 Del Skrevet 27. juli 2017 Bruker bare den streken som er lettest å finne, jeg! 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #17 Del Skrevet 27. juli 2017 33 minutter siden, Arabella skrev: Ennå er tidsadverb og bare det. Enda er gradsadverb, enda bedre, enda større. Enda kan også brukes som tidsadverb. Så man kan egentlig bruke bare "enda", da...?? Uff, det skjærer i grammatikkørene mine! 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norre Skrevet 27. juli 2017 Forfatter #18 Del Skrevet 27. juli 2017 4 minutter siden, Arabella skrev: Det heter "forholdsregler". ...hva med "prikkene", da...?? Er det noen regler for "prikkbruk"...?? ...og doble spørsmålstegn?? Og utropstegn? Eller store bokstaver for å fremheve/understreke et poeng...?? 😲😉😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #19 Del Skrevet 27. juli 2017 9 minutter siden, Arabella skrev: Beklager at jeg bryter inn, men jeg må bare spørre. Hvor finner jeg tankestreken på tastaturet, eller hvilken kombinasjon av tegn skal man bruke? Jeg lærte det engang, men jeg har glemt det. Det er ikke den lange streken på samme tast som bindestreken er. Det er ordentlig irriterende at den ikke finnes på tastaturet. Jeg har lagt inn autokorrektur av -- i Word og Excel, men utenfor disse programmene holder jeg nede Alt og trykker 0150 på det numeriske tastaturet (tallene på toppen av bokstavene fungerer ikke til formålet) og slipper deretter opp Alt. Jeg tror det er litt greiere om man har Mac, men jeg vet ikke hva man skal trykke på. Anonymkode: 5a1db...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. juli 2017 #20 Del Skrevet 27. juli 2017 Tegnet ellipse (…), tre prikker, utelatelsestegnet (Alt+0133 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå