Gå til innhold

Hvor sier man "ka farsken"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En person fra Tromsø påstår at vedkommende samt ei heller noen av de vedkommende kjenner bruker dette uttrykket. Var sikker på at dette var et vanlig kraftuttrykk i Tromsø. Hvor blir det brukt, da? Eller er det bare en myte at dette er et ekte uttrykk?

Anonymkode: a45d1...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi sier det iallefall en del på bygda utenfor Bodø hvor jeg kommer fra. Ikke sikkert det er like utbredt i Trmsø :P

Anonymkode: b5738...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanligst i nordland, ikke fult så vanlig i troms og finnmark.

Anonymkode: 8d608...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Tromsø, og bruker det av og til. Det er kanskje ikke det vanligste uttrykket, men hører det jo innimellom 

Anonymkode: 8077a...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Tromsø og har aldri hørt det bli brukt i alvor. Kan sidestilles med "dra meg baklengs inn i fuglekassa" som noe du sier på tull fordi Oluf/Solan sa det og det høres passe tomsete ut som sarkastisk svar på noe som absolutt ikke er overraskende.

Anonymkode: 4458d...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i fra Narvik, og der er ordet dagligdags😊

Anonymkode: 9edac...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Kristiansand, og også her var det en slager da jeg var liten :fnise: min datter på 8 kom hjem i fjor og sa "ka fasken da, mamma, jeg skulle jo gjøre det selv!". Hun har det ikke fra meg! Det ligger ikke naturlig i vår dialekt, så jeg sluttet å bruke det ettersom jeg vokste til, men det sies tydeligvis fremdeles hos barna i den nye generasjonen.

Anonymkode: 96790...4d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bor i Kristiansand, og også her var det en slager da jeg var liten :fnise: min datter på 8 kom hjem i fjor og sa "ka fasken da, mamma, jeg skulle jo gjøre det selv!". Hun har det ikke fra meg! Det ligger ikke naturlig i vår dialekt, så jeg sluttet å bruke det ettersom jeg vokste til, men det sies tydeligvis fremdeles hos barna i den nye generasjonen.

Anonymkode: 96790...4d2

😂😂😂 kul datter😄

Anonymkode: c5601...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Tromsø, og bruker det av og til. Det er kanskje ikke det vanligste uttrykket, men hører det jo innimellom 

Anonymkode: 8077a...3b8

Så ikke dette svaret før nå. Jeg må bare spørre om du er fra selve byen? Ikke langt ute på landet på Sommarøy eller Ramfjord :P

:fnise:

Anonymkode: 4458d...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt i fullt alvor er det nok mest vanlig blant den eldre garde i Nord-Norge, men en del yngre i de tre nordligste fylkene bruker uttrykket mer med en ironisk distanse, har jeg inntrykk av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂 kul datter😄

Anonymkode: c5601...d0a

Hun er ei god ei :hoho:

Anonymkode: 96790...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier det i situasjoner hvor jeg syns "faen" blir for stygt. Er fra sunnmøre.

Anonymkode: 772ea...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...