Gå til innhold

Erfaringer med Ford Mondeo (2012 modell)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi kikker etter en nyere bil (4-5 år gammel), da familiebilen vår fra -04 ikke er helt stabil om dagen. Vi ønsker oss en trygg og sikker bil som holder i noen år, og har etter å ha kikket på ulike merker landet litt på en Ford Mondeo stv. 2012-modell. Både eg og samboer er 180+ cm og vi har behov for et baksete som rommer (snart) 2 bakovervendte bilstoler og en vogn+bagasje i bagasjerommet. Ford Mondeo virker som en bil som oppfyller alle disse kravene med god margin, men da ingen av oss har erfaring med Ford fra tidligere er vi litt usikre...

Er det en "dyr" bil å ha? Den virker litt kjedelig interiørmessig, men man får jo det man betaler for også da (ca. 140.000kr). Den bilen vi har sett på nå er 5.5 år gammel og har kun gått 60' km. Fulgt opp mtp service og EU, så virker som om tidligere eier har vært fornuftig der. 

Noen som har erfaring med Ford Mondeo? 

Andre modeller vi har vurdert har vært Hyundai i40, VW Passat, Peugeot 508. 

Anonymkode: b496e...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nå min tredje Mondeo, og har vært storfornøyd med de 2 siste. (Den første var den første modellen rett etter sierra, og var IKKE god!) Den er romslig, god å kjøre, og greit utstyrt. Vær obs på at aircondition pleier å ryke rundt 100 000km, og at de ruster lett, men ellers er det veldig gode biler med lite tull så lenge servicer blir fulgt. Slitedeler må jo uansett skiftes innimellom :) Mye bil for pengene.

Anonymkode: d4bd8...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr forresten unna passat og peugeot, de er det mye tull med...

Anonymkode: d4bd8...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har nå min tredje Mondeo, og har vært storfornøyd med de 2 siste. (Den første var den første modellen rett etter sierra, og var IKKE god!) Den er romslig, god å kjøre, og greit utstyrt. Vær obs på at aircondition pleier å ryke rundt 100 000km, og at de ruster lett, men ellers er det veldig gode biler med lite tull så lenge servicer blir fulgt. Slitedeler må jo uansett skiftes innimellom :) Mye bil for pengene.

Anonymkode: d4bd8...a86

Er det mye rust på de altså?

har en Mazda 2004-mod. som har et stort rustproblem og ønsker ikke å kjøpe en "ny" bil med samme problem. Lei rust nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler ruster jo med alderen, dessverre en svakhet på tyske og japanske biler.. Men om du er flink med å vaske, understellsbehandle osv vil den jo holde seg mye bedre.

Anonymkode: d4bd8...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle biler ruster jo med alderen, dessverre en svakhet på tyske og japanske biler.. Men om du er flink med å vaske, understellsbehandle osv vil den jo holde seg mye bedre.

Anonymkode: d4bd8...a86

Forstår at det er en risiko ja, problemet er jo dersom det er en svakhet ved karosseriet slik at dei starter å ruste med en gang. Bilen vi har sett på nå er godt tatt vare på mtp renhold og polering og er tectylbehabdlet. Det er jo et pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ford taper seg mye i bruktpris sammenlignet med andre. Populær leasingbil og etter 3 år flommes markedet. Desverre er det generellt ikke helt på høyden kvalitetsmessig. Stor sjangs for mye småting som slutter å virke/feilkoder.

Anonymkode: b894d...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt både og med Monedo. En har henta ut ny Mondeo hvor motorlampa første de metrene når den blir hentet hos forhandler. Det har vært noe småplukk med den etter hva jeg har fått høre. En kollega kjøpte en brukt Mondeo, husker ikke årsmodell men tror det er en 2012. Det er ikke så mye feil med den, etter hva jeg har hørt av han igjen. Så jeg tror det kan variere. Styr unna i40 fra Hyundai, veit om et tilfelle der den ble kjøpt ny, men ble bytta ut med en Mazda etter snaut to år, pga av der var det bare tull hele tida. Å si at Passat ikke er å stole på er jeg ikke enig i. Har selv en VW og er fornøyd med den.

Det kommer til syvende og sist ut på hvordan bilene blir behandlet! Får den servicen de skal ha, går de lenge. Og det skader ikke å vaske en gang for mye for å holde lakken noenlunde ren. Og få spylt den på undersiden om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis biler kjører mye på saltede veier om vinteren er sjangsen ganske stor for rust vil jeg si. Så er det ganske vanlig blant mange å skulke unna understellvask om vintern... Det starter også under dører og i kanalene. Dette er også noe eier kan påvirke ved eget vedlikehold. Smart å sjekke på utsatte "ruststeder" 

Ps. Mondeo 2012 høres bra ut i mine ører. 

Endret av Try2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Mondeo 2004 modell stasjonsvogn. Dette er en meget bra bil med fantastisk kjørekomfort og god plass. Mondeo 2007-2014 generasjonen har vunnet mange tester mot sine konkurrenter og er godt likt av de som har dem. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Mondeo (2010-modell) og den rusta som bare det til tross for at den var "nesten ny" og vi var flinke til å spyle av den. Vond og kjøre, vond og sitte i, brukte en del bensin.... Nei jeg vil absolutt ikke anbefale Mondeo. Nå har vi en Mercedes og en Nissan og går aldri tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for guds skyld, styr unna! Her har det blitt brukt utallige tusner (snart det jeg ga for den) på å få reparert den, tross i at den er behandlet og kjørt pent med. Den er heller ikke behagelig å kjøre for lange personer og kjæresten min får kjempevondt i rygg og knær pga sittestilling. Syntes generelt du burde holde deg unna ford, da jeg vet om mange andre som også har hatt evige problemer med bilene sine. Gå for en god familiebil som volvo, audi eller wolksvagen. Er du på utkikk etter en god bil for lite penger kan du jo ta en titt på skoda også. Vet at octaviaen er super, superben er kanskje ikke like bra for mennesker på 180+ cm. 

Så bare en liten bønn fra meg: styr unna :( 

Anonymkode: 874cd...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med en taxikjørt Mercedes E-Klasse? Her får du mye bil for pengene. Solide og bortimot "evigvarende" motorer, komfortable og gode både å kjøre og sitte i, og ikke minst romslige. Vi har en 2007 modell med 670 000km på telleren, og den bærer lite preg av verken alder eller km. 

Anonymkode: 1fc45...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.7.2017 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Nei for guds skyld, styr unna! Her har det blitt brukt utallige tusner (snart det jeg ga for den) på å få reparert den, tross i at den er behandlet og kjørt pent med. Den er heller ikke behagelig å kjøre for lange personer og kjæresten min får kjempevondt i rygg og knær pga sittestilling. Syntes generelt du burde holde deg unna ford, da jeg vet om mange andre som også har hatt evige problemer med bilene sine. Gå for en god familiebil som volvo, audi eller wolksvagen. Er du på utkikk etter en god bil for lite penger kan du jo ta en titt på skoda også. Vet at octaviaen er super, superben er kanskje ikke like bra for mennesker på 180+ cm. 

Så bare en liten bønn fra meg: styr unna :( 

Anonymkode: 874cd...37c

Har kikket på Passat, men får lite ekstra for pengene våre der. Vet at det er en god bil da, så vi har ikke avskrevet den enda. Har eid VW tidligere, så vet at det koster litt å ha den på verksted, men fordelen er at det er et foretrukket merke av mange så relativt enkelt å bli kvitt dem ved videresalg :) 

Skoda har vi vurdert, men Octavia før 2014 er for liten for oss. Etter 2014 blir de for dyr rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du bare interessert i så dårlige biler? Hva med Toyota, Honda, Kia, Volvo?

Anonymkode: 42163...bc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De koster mer en mercedesen min i vedlikehold, lol. Men jeg elsker dem.

Ford mondeo <3.

Eneste grunnen til at jeg kjører andre bilmerker er at sjefen min mener at en '98 modell mondeo med blålys og sirener ikke passer seg som skolebil. Selv om jeg argumenterte for at jeg kunne ule meg ut av farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.7.2017 den 22.38, amativeReflection skrev:

Eneste grunnen til at jeg kjører andre bilmerker er at sjefen min mener at en '98 modell mondeo med blålys og sirener ikke passer seg som skolebil. Selv om jeg argumenterte for at jeg kunne ule meg ut av farlige situasjoner.

Keep on dreaming! 

Privatregistrert utrykningsbil med alt utstyr intakt passerer (så langt jeg vet) ikke omregistrerering hos tilsynet :ler:

 

Anonymkode: fee2e...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...