Gå til innhold

Celleforandringer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kommer celleforandringer i livmorhalsen alltid av HPV, eller kan man ha celleforandringer uten å ha HPV?

Jeg ble konisert tidlig i 20 årene. Etter operasjonen sa legen at jeg var HPV fri, men jeg fikk aldri beskjed om at jeg hadde HPV da jeg fikk diagnosen celleforandringer. Fikk heller ikke beskjed om at jeg var smittebærer, noe som førte til at jeg hadde ubeskyttet sex med en fyr etter at vi testet oss for "alt". Men nå i ettertid vet jeg at man ikke tester for HPV...

Blir ikke klok av Google...

Anonymkode: b18ef...ab9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha celleforandringer uten hpv, men det kommer av feks soppinfeksjon eller graviditet. 

For å utvikle celleforandringer som kan føre til kreft må man ha hpv. Noen typer hpv gir kjønnsvorter, men denne typen kan ikke utvikle seg til kreft. Hvis de koniserte deg så hadde du også hpv og typen man kan utvikle kreft. Høres litt skremmende ut når jeg nevner kreft, så husk at hos de aller fleste forsvinner forandringene av seg selv uten behandling , men de fjerner for å være på den sikre siden. 

Du kan jo dra til fastlegen din og ta en celleprøve, så får du jo svaret og slipper å lure :) 

Du kan også prøve å Google "hpv type 16 og 18" eller "hpv typer".  

Anonymkode: 87a2b...5c4

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ha celleforandringer uten hpv, men det kommer av feks soppinfeksjon eller graviditet. 

For å utvikle celleforandringer som kan føre til kreft må man ha hpv. Noen typer hpv gir kjønnsvorter, men denne typen kan ikke utvikle seg til kreft. Hvis de koniserte deg så hadde du også hpv og typen man kan utvikle kreft. Høres litt skremmende ut når jeg nevner kreft, så husk at hos de aller fleste forsvinner forandringene av seg selv uten behandling , men de fjerner for å være på den sikre siden. 

Du kan jo dra til fastlegen din og ta en celleprøve, så får du jo svaret og slipper å lure :) 

Jeg synes bare det er så rart at jeg er HPV-fri etter konisering dersom dette viruset sitter i blodet? (Ble konisert pga grove forandringer grad.3. Må ha kommet fort, da jeg testet meg to år tidligere med negativt resultat.)

Hvordan kan man vite at viruset er borte? Ta blodprøve? Hele greia virker rar for meg.

Takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feilinfo. Må ikke ha HPV for å få livmorhalskreft. 

Anonymkode: 49bcd...549

Gjest mimoe
Skrevet

Jeg ble konisert med celleforandringer grad 4, uten HPV. Var en veldig rask oppblomstring, da jeg hadde tatt celleprøver 9 mnd tidligere. 

Dette ble rapportert inn til kreftregisteret.

Ble så konisert igjen 3 år etter meg celleforandringer grad 3, igjen uten HPV.

De 2 første årene ble jeg testet hver 3 mnd, nå tester jeg meg hver 6 mnd.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er feilinfo. Må ikke ha HPV for å få livmorhalskreft. 

Anonymkode: 49bcd...549

Kan godt hende du har rett altså. Ut ifra hva jeg har lest om celleforandringer og hpv så står det at man må ha hpv for å utvikle livmorhalskreft. Men du har nok rett i at man kan få det uten hpv også..

AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare det er så rart at jeg er HPV-fri etter konisering dersom dette viruset sitter i blodet? (Ble konisert pga grove forandringer grad.3. Må ha kommet fort, da jeg testet meg to år tidligere med negativt resultat.)

Hvordan kan man vite at viruset er borte? Ta blodprøve? Hele greia virker rar for meg.

Takk for svar! :)

Godt spørsmål du. Dette kan sikkert legen din svare deg på :D 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål du. Dette kan sikkert legen din svare deg på :D 

Legene i Norge tar ikke slike prøver. Har skjønt at det er fordi de mener at "alle" har/får dette viruset, så det er ingen "big deal"... Men det hele virker så diffust for meg. Og det er ørten seriøse nettsteder som gir forskjellig info.

Men kan prøve å høre med legen igjen. Synes bare det er så flaut. Han må jo tro jeg ligger mye rundt? Jeg gjør ikke det. Hatt samme partner lenge.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legene i Norge tar ikke slike prøver. Har skjønt at det er fordi de mener at "alle" har/får dette viruset, så det er ingen "big deal"... Men det hele virker så diffust for meg. Og det er ørten seriøse nettsteder som gir forskjellig info.

Men kan prøve å høre med legen igjen. Synes bare det er så flaut. Han må jo tro jeg ligger mye rundt? Jeg gjør ikke det. Hatt samme partner lenge.

Du kan jo dra til privat gynekolog. De vet jo litt mer om temaet enn en fastlege. Koster jo litt, men det er jo verdt det hvis du har mange spørsmål og sånt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo dra til privat gynekolog. De vet jo litt mer om temaet enn en fastlege. Koster jo litt, men det er jo verdt det hvis du har mange spørsmål og sånt. 

Gynekologen min, som koniserte meg, sa at jeg var HPV-fri. :)
Men jeg skjønner bare ikke at det kan være tilfellet. Får vel bare stole på det. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...