AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Skrevet 26. juli 2017 Hvis en mann hadde sagt følgende i en eller annen sammenheng, hvordan hadde du reagert da? "Jeg har kjent et stort antall smarte kvinner. Jeg har overlevd alle. Vet du hvorfor? Jeg har ignorert de!" Grunnen til spørsmålet er fordi dette sitatet, men der kvinner er byttet ut med menn nå får massiv hyllest. Sitatet er hentet fra 2. episode av Game of Thrones og ble sagt av Olenna Tyrell. http://www.side2.no/underholdning/dette-game-of-thrones-sitatet-hylles-i-sosiale-medier/3423358893.html Jeg har mine tanker om det motsatte utsagnet ville blitt hyllet på samme måte...... Anonymkode: 13ee3...261 1
herzeleid Skrevet 26. juli 2017 #2 Skrevet 26. juli 2017 Nå har det vært mye gråt og tenners gnissel rundt Game of Thrones fra feministers side, så tror ikke det ville gjort så mye fra eller til. Ellers synes jeg sitatet er morsomt, og jeg har sansen for dama som sier det, så jeg synes også dette er uproblematisk. Her er kontekst viktig. 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #3 Skrevet 26. juli 2017 Latterlig å drive å skulle hause opp noe slik, men det er jo ganske typisk feminister da. Hadde en mann sagt dette så hadde det enten fått ingen oppmerksomhet eller mye negativ oppmerksomhet fordi han "pratet ned" om kvinner. Anonymkode: 3363c...5e7 1
melly666 Skrevet 26. juli 2017 #4 Skrevet 26. juli 2017 Kontekst og forholdene man lever i har alt å si. På samme måte som man kan si at man er stolt over sin mørke hudfarge, men det blir tatt veldig feil hvis jegsier at jeg er stolt over å være hvit. 6
AnonymSjiraff Skrevet 26. juli 2017 #5 Skrevet 26. juli 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til spørsmålet er fordi dette sitatet, men der kvinner er byttet ut med menn nå får massiv hyllest. Sitatet er hentet fra 2. episode av Game of Thrones og ble sagt av Olenna Tyrell. Anonymkode: 13ee3...261 Massiv hyllest er vel å ta i. Vil si det mest spesielle er at side2 lager en sak ut av en twittermelding som kun klarer å få 362 hjerter selv om den handler om det mest populære tv-programmet i verden. Også har de funnet to andre twittermeldinger med 66 og 102 hjerter. Endret 26. juli 2017 av AnonymSjiraff 7
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Skrevet 26. juli 2017 Synes det var dritkult Hvis en mann hadde sagt det i en fiksjonell tv-serie, hadde jeg ikke reagert som du gjør i hvert fall Anonymkode: 0bb95...cf2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #7 Skrevet 26. juli 2017 Nå har jeg ikke sett Game of Thrones, så da sier det meg ingenting. Hadde jeg tatt et hvilket som helst sitat ut av Ringenes Herre (som jeg kjenner bedre), hadde det vel hørtes likedan ut. Anonymkode: 8304b...157
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #8 Skrevet 26. juli 2017 Synes det høres ut som en tåpelig ting å si, uansett hvem som sier det og hvilket kjønn det gjelder. Anonymkode: d62d4...6cd 1
Gjest C.Tramell Skrevet 26. juli 2017 #9 Skrevet 26. juli 2017 Hahaha! Her er hele serien proppfull av machomenn, og kvinner brukes stort sett bare som pynt og sex, men du velger å henge deg opp i det ene sitatet som er mannevondt. Bra jobba! Det er viktig å passe på likestillingen
herzeleid Skrevet 26. juli 2017 #10 Skrevet 26. juli 2017 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det høres ut som en tåpelig ting å si, uansett hvem som sier det og hvilket kjønn det gjelder. Anonymkode: d62d4...6cd Det er faktisk ganske godt sagt gitt konteksten. Det er snakk om en beinhard og tøff gammel dame som har levd og manøvrert i et samfunn der hennes mening og evner som kvinne gis mindre betydning, og der mange menn vil mene at de selvfølgelig vet bedre enn henne. Poenget er at hun har overlevd ved å stole på seg selv, sine evner og vurderinger og ikke høre på "smarte menn" som trodde de visste bedre enn henne, men åpenbart ikke gjorde det. 10
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Skrevet 26. juli 2017 Nå må man se dette i kontekst med GoT og ikke den virkelige verden. Hadde derfor ikke reagert om en mann sa det om kvinner i GoT om det var sånn at kvinner hadde mer makt enn menn i den fiksjonelle verden GoT er. Anonymkode: 6b824...b0c 5
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #12 Skrevet 26. juli 2017 Tolk det i settingen, den fiktive settingen omhandler monarker og ledere av store hus/adelsfolk og hvorvidt de skal lytte til alle gode råd de får av utdannede rådgivere. TV 2 lader agurksalat. Ikke fall for det. Utsagnet var tøft, Olenna er kul. Men Tyrion har hatt endel kule utsagn om pupper og lår også, uten at jeg gjør annet enn å humre, det passer alltid kontekst og karakterene godt. /feministist fantasy fan Anonymkode: e12fc...48c 8
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #13 Skrevet 26. juli 2017 12 minutter siden, herzeleid skrev: Det er faktisk ganske godt sagt gitt konteksten. Det er snakk om en beinhard og tøff gammel dame som har levd og manøvrert i et samfunn der hennes mening og evner som kvinne gis mindre betydning, og der mange menn vil mene at de selvfølgelig vet bedre enn henne. Poenget er at hun har overlevd ved å stole på seg selv, sine evner og vurderinger og ikke høre på "smarte menn" som trodde de visste bedre enn henne, men åpenbart ikke gjorde det. Jeg sliter med å komme på noen i den serien som er tøffere og mer kapabel til å gjøre det beste ut av kortene de har fått og situasjonen de er i. Anonymkode: 0580e...7d9 2
BlackCloud Skrevet 26. juli 2017 #14 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, C.Tramell skrev: Hahaha! Her er hele serien proppfull av machomenn, og kvinner brukes stort sett bare som pynt og sex, men du velger å henge deg opp i det ene sitatet som er mannevondt. Bra jobba! Det er viktig å passe på likestillingen Kan ikke gjøre noe annet enn å si meg enig i dette 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #15 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, C.Tramell skrev: Hahaha! Her er hele serien proppfull av machomenn, og kvinner brukes stort sett bare som pynt og sex, men du velger å henge deg opp i det ene sitatet som er mannevondt. Bra jobba! Det er viktig å passe på likestillingen Skjerp deg, serien er også propfull av sterke kvinnelige hovedrolle, og menn brukes stort sett bare som videredrving av plott med å bli drept. Latterlig utsagt at du faktisk mener at GoT ikke har nok sterke kvinnelige hovedroller, for da blir det nok aldri nok for slike som deg. Og det sitatet er langt fra mannevondt, det som henges opp i er at dette skal hylles på noen spesiell måte, mens hvis det gikk motsatt vei ville fordømmelsene satt løst (hvis det ble sagt i vårt moderne samfunn). Så bra jobba med stråmenn! Ser du har kjempet hardt for å få inn så mye tull på bare to linjer Anonymkode: 3363c...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #16 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, C.Tramell skrev: Hahaha! Her er hele serien proppfull av machomenn, og kvinner brukes stort sett bare som pynt og sex, men du velger å henge deg opp i det ene sitatet som er mannevondt. Bra jobba! Det er viktig å passe på likestillingen Har du i det hele tatt sett serien? For det er da dronning mot dronning, og de mest effektive hevnerne, og krigslederne er kvinner. Anonymkode: 52173...5f6 2
Snowbrigade Skrevet 26. juli 2017 #17 Skrevet 26. juli 2017 (endret) 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg, serien er også propfull av sterke kvinnelige hovedrolle, og menn brukes stort sett bare som videredrving av plott med å bli drept. Latterlig utsagt at du faktisk mener at GoT ikke har nok sterke kvinnelige hovedroller, for da blir det nok aldri nok for slike som deg. Og det sitatet er langt fra mannevondt, det som henges opp i er at dette skal hylles på noen spesiell måte, mens hvis det gikk motsatt vei ville fordømmelsene satt løst (hvis det ble sagt i vårt moderne samfunn). Så bra jobba med stråmenn! Ser du har kjempet hardt for å få inn så mye tull på bare to linjer Anonymkode: 3363c...5e7 Jeg tolket utsagnet du siterer som kommentar til det fiksjonelle universet, Ikke til serien. Altså, skikkelsene lever desidert i en verden der menn råder, om man ser på verden som helhet, og tilbake gjennom hele historien. Litt som det i stor grad har vært i vår historie. De får seg pene koner som pynt og sex, eller holder sexslaver. Vi har hørt mange utsagn fra disse fiksjonelle mennene som bekrefter denne objektiviseringa, og ingen seere har klaget på det, fordi det gjenspeiler samfunnet de lever i. Nå er det på vei til å snu, kvinnene har fått kjempet seg til makten på de fleste fronter som har betydning, og må kjempe krigen i nord. Og dermed gir det mening å poengtere at det er rart å klage på det ene sitatet hvor kvinnene kjemper seg frem, etter alt som har blitt sagt og gjort andre veien. Alt dette innad i GoT-universet såklart. Som serie er den et kroneksempel på at sterke og/eller interessante personer, uavhengig av kjønn, kan være rollemodeller fra alle om de bare er godt nok skrevet og spilt. Endret 26. juli 2017 av Snowbrigade 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #18 Skrevet 26. juli 2017 2 minutter siden, Snowbrigade skrev: Jeg tolket utsagnet du siterer som kommentar til det fiksjonelle universet, Ikke til serien. Altså, skikkelsene lever desidert i en verden der menn råder, om man ser på verden som helhet, og tilbake gjennom hele historien. Litt som det i stor grad har vært i vår historie. De får seg pene koner som pynt og sex, eller holder sexslaver. Vi har hørt mange utsagn fra disse fiksjonelle mennene som bekrefter denne objektiviseringa, og ingen seere har klaget på det, fordi det gjenspeiler samfunnet de lever i. Nå er det på vei til å snu, kvinnene har fått kjempet seg til makten på de fleste fronter som har betydning, og må kjempe krigen i nord. Og dermed gir det mening å poengtere at det er rart å klage på det ene sitatet hvor kvinnene kjemper seg frem, etter alt som har blitt sagt og gjort andre veien. Alt dette innad i GoT-universet såklart. Som serie er den et kroneksempel på at sterke og/eller interessante personer, uavhengig av kjønn, kan være rollemodeller fra alle om de bare er godt nok skrevet og spilt. Det er ingen som klager på dette sitatet, langt ifra, de fleste tar det som en god og naturlig videreføring av dialogen og tenker ikke mer over det før noen bgynner å dra dette opp som et feministisk tema om "sterke kvinner som slår tilbake mot de grusomme menn" siden dette skal få store avisoppslag og lignende. Det er den siste biten her med å hause dette så latterlig opp folk klager på, fordi det blir ganske enkelt for teit å skulle gjøre det. Anonymkode: 3363c...5e7
Snowbrigade Skrevet 26. juli 2017 #19 Skrevet 26. juli 2017 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen som klager på dette sitatet, langt ifra, de fleste tar det som en god og naturlig videreføring av dialogen og tenker ikke mer over det før noen bgynner å dra dette opp som et feministisk tema om "sterke kvinner som slår tilbake mot de grusomme menn" siden dette skal få store avisoppslag og lignende. Det er den siste biten her med å hause dette så latterlig opp folk klager på, fordi det blir ganske enkelt for teit å skulle gjøre det. Anonymkode: 3363c...5e7 Nå var svare mitt mest myntet på at det du siterte kanskje ikke er så tåpelig som du trodde. Slik jeg leser det er jeg hvertfall helt enig. Og jeg synes forsåvidt at man kan få lov til å hylle at kvinnene i GoT-verden kjemper tilbake. Altså, man hyller sitatet i konteksten, Ikke sitatet for seg selv. Sagt av vanlig folk til random bekjente/venner er det åpenbart horribelt dersom det er seriøst ment, dårlig humor dersom det kun er ment som spøk, og dårlig skjult hersketeknikk om det er en blanding. Uansett kjønn. Det hylles bare pga konteksten og hvem som sa det (Ikke at det egentlig hylles heller, bare fordi en random artikkel skriver det som clickbait. Men det er en annen diskusjon) Endret 26. juli 2017 av Snowbrigade 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #20 Skrevet 26. juli 2017 7 minutter siden, Snowbrigade skrev: Nå var svare mitt mest myntet på at det du siterte kanskje ikke er så tåpelig som du trodde. Slik jeg leser det er jeg hvertfall helt enig. Og jeg synes forsåvidt at man kan få lov til å hylle at kvinnene i GoT-verden kjemper tilbake. Altså, man hyller sitatet i konteksten, Ikke sitatet for seg selv. Sagt av vanlig folk til random bekjente/venner er det åpenbart horribelt dersom det er seriøst ment, dårlig humor dersom det kun er ment som spøk, og dårlig skjult hersketeknikk om det er en blanding. Uansett kjønn. Det hylles bare pga konteksten og hvem som sa det (Ikke at det egentlig hylles heller, bare fordi en random artikkel skriver det som clickbait. Men det er en annen diskusjon) Men da er vi egentlig generelt sett ganske enige da Anonymkode: 3363c...5e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå