Gå til innhold

Er på AAP, har søkt uføretrygd - svarfristen snart ute = 0 i inntekt??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har gått 7,5mnd siden jeg søkte om uføretrygd. De har sjekket at alt de trenger er der, og siden har den ligget i kø.Nå er fristen ute for dem om 9 arbeidsdager, og jeg ringte for å spørre hva jeg gjør om jeg ikke har fått svar til da. Jo,da skulle jeg ringe dem neste arbeidsdag, for å purre på.

Så spurte jeg, om meldekortene skal sendes som vanlig etter det, om jeg ikke har fått svar, for det har saksbehandler sagt. Da fikk jeg rett og slett litt sjokk, for da sa hun at nei, når det har gått 2 ganger 4 mnd så forlenger de ikke AAP noe mer, ikke engang til søknaden er behandlet, men jeg kan søke om sosial nødhjelp eller hva hun kalte det.

Hva er oddsene for at de gjør seg ferdige på 9 arbeidsdager når det alt har gått 7,5mnd? Jeg sitter her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært borti dette før?

Anonymkode: 2b54e...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skjer med min mann. Har ikke blitt behandlet ferdig søknad innen fristen, men får ikke forlenget aap. Er snakk om gradert uføretrygd så han får jo lønn for deltidsjobben sin da. Og så har jo jeg en (bitteliten) inntekt. Men det kniper. Vi ble også veldig overrasket,  er jo NAV som bruker for lang tid, altså er det jo logisk at de har en mellomordning.  Men det kan jo skje noe på 9 dager, krysser fingrene for deg!

Anonymkode: 4ba55...799

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon, men fikk faktisk (etter iherdig arbeid) tak i min saksbehandler siste dag før ferien og da sa han at jeg ville få forlenget AAP når han kommer tilbake fra ferie i August. Så i mellomtiden bruker jeg opp sparepenger og låner penger. Hvis jeg var deg ville jeg sendt meldekort som vanlig (det kan jo ikke skade), og ringe når saksbehandler er tilbake fra ferie. 

Anonymkode: d0886...e3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er også i samme situasjon og er også årsaken til at jeg har spart inn på alt jeg har kunnet de siste månedene- i tilfelle et slikt scenario, og et evt avslag  :/ 

Anonymkode: f2822...a75

AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, July 25, 2017 den 17.36, AnonymBruker skrev:

Det har gått 7,5mnd siden jeg søkte om uføretrygd. De har sjekket at alt de trenger er der, og siden har den ligget i kø.Nå er fristen ute for dem om 9 arbeidsdager, og jeg ringte for å spørre hva jeg gjør om jeg ikke har fått svar til da. Jo,da skulle jeg ringe dem neste arbeidsdag, for å purre på.

Så spurte jeg, om meldekortene skal sendes som vanlig etter det, om jeg ikke har fått svar, for det har saksbehandler sagt. Da fikk jeg rett og slett litt sjokk, for da sa hun at nei, når det har gått 2 ganger 4 mnd så forlenger de ikke AAP noe mer, ikke engang til søknaden er behandlet, men jeg kan søke om sosial nødhjelp eller hva hun kalte det.

Hva er oddsene for at de gjør seg ferdige på 9 arbeidsdager når det alt har gått 7,5mnd? Jeg sitter her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært borti dette før?

Du spør her like godt som en som ber om tallene til lørdagens lotto. 

Sosial nødhjelp er dit du må henvende deg om du ikke får orden på uføretrygd. Husk og på at det tar tid fra du får brev om innvilget søknad og til du får utbetaling. Tenk og over hvor du står dersom du skulle få avslag.

Anonymkode: 8b5b4...a8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spør her like godt som en som ber om tallene til lørdagens lotto. 

Sosial nødhjelp er dit du må henvende deg om du ikke får orden på uføretrygd. Husk og på at det tar tid fra du får brev om innvilget søknad og til du får utbetaling. Tenk og over hvor du står dersom du skulle få avslag.

Anonymkode: 8b5b4...a8b

Det fikk jeg ikke beskjed om før i går, så jeg er ganske satt ut - min saksbehandler har hele tiden sagt det motsatte av disse tingene. Er ærlig talt sjokkert.

AnonymBruker
Skrevet
På 30.7.2017 den 1.08, AnonymBruker skrev:

Er også i samme situasjon og er også årsaken til at jeg har spart inn på alt jeg har kunnet de siste månedene- i tilfelle et slikt scenario, og et evt avslag  :/ 

Anonymkode: f2822...a75

Det hadde jeg også gjort hvis jeg hadde fått det RIKTIGE svaret, og jeg ikke stolte på det saksbehandleren min sa var rett :(

AnonymBruker
Skrevet

Du må fortsette å sende meldekort, det du får betalt for mye, må betales tilbake. Viss du ikke gjør dette nå, kan du søke økonomisk sosialhjelp, dette er en søknad som ikke kan sendes elektronisk, den må skrives ut og husk å legg ved ALLE vedlegg i søknaden. Kvitteringer og bankutskrifter etc..

Viss du har sparekonto eller BSU så får du ikke økonomisk sosialhjelp/nødpenger.  Du skal altså være helt skinne blakk for å oppfylle kravene, snakker om sånn 5 kroner på konto.

Anonymkode: a7c40...c1e

Skrevet

Du har krav på aap så lenge søknaden er under behandling . Og meldekort må sendes.  Dessuten får man alltid innvilga om det skjer fra den 1 i en mnd og da må meldekort se fra fram til den 1. Men aap har du krav på  og blir det avslag er det sosialen som tar over  til anken er ferdig behandlet 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Tullemor46 skrev:

Du har krav på aap så lenge søknaden er under behandling . Og meldekort må sendes.  Dessuten får man alltid innvilga om det skjer fra den 1 i en mnd og da må meldekort se fra fram til den 1. Men aap har du krav på  og blir det avslag er det sosialen som tar over  til anken er ferdig behandlet 

Nei. Nav kan anse som at vilkår for aap ikke er tilstede lengre når man har avklart at man søker uføretrygd.  Dessverre kan man falle mellom to stoler og stå uten inntekt.  Da er nav sosial stedet å henvende seg.... 

Anonymkode: b7ed1...d27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Tullemor46 skrev:

Nope, bare innenfor saksbehandlingsfristen visst.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Tullemor46 skrev:

Det stemmer ikke alltid. Nav lokalt må ha godkjent og anbefalt uføretrygd. Hvis ikke mister man aap.

Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nav kan anse som at vilkår for aap ikke er tilstede lengre når man har avklart at man søker uføretrygd.  Dessverre kan man falle mellom to stoler og stå uten inntekt.  Da er nav sosial stedet å henvende seg.... 

Anonymkode: b7ed1...d27

Dette stemmer ikke. Les forrige svar. Nav lokalt må godkjenne din søknad om uføretrygd. Hvis man søker uten godkjennelsen fra saksbehandler kan alle ytelser stoppes foruten sosial-penger. At saksbehandler attesterer at man er klar for uføretrygd er heller ikke nok for å få det innvilget, men de kan ikke stoppe aap før de har behandlet søknaden.

Endret av Atea
Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Du fortsetter selvsagt  å sende meldekort til du får avklart om du år innvilget uføretrygden eller ikkje.....Får du avslag på uføretrygd ,så har du rett å klage,og rett på innsyn i saksdokumenta,og AAP er tidsbegrenset oppad til 4 år m/ mulig heter for forlengelser...

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2017 den 16.33, Anonym Bruker skrev:

Du fortsetter selvsagt  å sende meldekort til du får avklart om du år innvilget uføretrygden eller ikkje.....Får du avslag på uføretrygd ,så har du rett å klage,og rett på innsyn i saksdokumenta,og AAP er tidsbegrenset oppad til 4 år m/ mulig heter for forlengelser...

Nei, det kan jeg ikke gjøre - jeg sender på papir, og de man får der, da var det bare ett meldekort, de andre får jeg ikke sendt inn, sto kast eller noe slikt på dem. Jeg har gått på AAP i fire år, pluss 2 x 4mnd. 

Jeg skal få beskjed om hvor lang deres forlengede saksbehandlingstid er, innen en uke.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2017 den 15.03, Atea skrev:

Det stemmer ikke alltid. Nav lokalt må ha godkjent og anbefalt uføretrygd. Hvis ikke mister man aap.

På 2.8.2017 den 15.07, Atea skrev:

Dette stemmer ikke. Les forrige svar. Nav lokalt må godkjenne din søknad om uføretrygd. Hvis man søker uten godkjennelsen fra saksbehandler kan alle ytelser stoppes foruten sosial-penger. At saksbehandler attesterer at man er klar for uføretrygd er heller ikke nok for å få det innvilget, men de kan ikke stoppe aap før de har behandlet søknaden.

Nå tar du feil. Man kan ha rett til AAP under behandling av uføresøknad inntil åtte måneder. Merk, inntil åtte måneder. Regelen sier ingenting om at denne retten kun kommer hvis saksbehandler har godkjent søknad. Og det er ingen ekstra rett utover åtte måneder. 

Anonymkode: 0b052...dfd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

7 mnd??? Hvorfor i all verden ansettes det ikke flere folk for å vurdere søknader?

Hvor dritt er ikke det å jobbe vanlig til man blir, si 25, spart opp 200 000 på BSU, så blir man syk må på AAP og når man søker om ufør risikerer man å måtte bruke av de 200 000 man sparte mens man jobbet fordi man må på sosialpenger

Ikke nok med at man er syk og vil ha dårlig inntekt resten av livet, man vil aldri kunne lage en ny BSU konto heller, samt at man må betale tilbake fradragene

Anonymkode: 38fe5...07f

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 mnd??? Hvorfor i all verden ansettes det ikke flere folk for å vurdere søknader?

Hvor dritt er ikke det å jobbe vanlig til man blir, si 25, spart opp 200 000 på BSU, så blir man syk må på AAP og når man søker om ufør risikerer man å måtte bruke av de 200 000 man sparte mens man jobbet fordi man må på sosialpenger

Ikke nok med at man er syk og vil ha dårlig inntekt resten av livet, man vil aldri kunne lage en ny BSU konto heller, samt at man må betale tilbake fradragene

Sprsm blir vel heller hvorfor du mener det er korrekt at staten skal fø på deg når du har penger til å gjøre det selv...?

Å ha BSU er ikke noen folkerett, ei heller å skulle eie noe hus eller leilighet selv.

Anonymkode: 60b48...43a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sprsm blir vel heller hvorfor du mener det er korrekt at staten skal fø på deg når du har penger til å gjøre det selv...?

Å ha BSU er ikke noen folkerett, ei heller å skulle eie noe hus eller leilighet selv.

Nå har jeg ikke snakket om meg selv. Men om staten ikke hadde sponset meg om jeg ikke kunne jobbet, så hadde jeg tydd til kriminalitet og svindel i stedet- mye enklere måte å få penger på. Jeg har ikke sånn moralgreie, så jeg hadde satt meg selv først og svindlet den første jeg så

Å eie bolig burde absolutt være en menneskerett, det er grunnleggende behov på samme nivå som mat og vann. Har man ikke bolig om vinteren dør man

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke snakket om meg selv. Men om staten ikke hadde sponset meg om jeg ikke kunne jobbet, så hadde jeg tydd til kriminalitet og svindel i stedet- mye enklere måte å få penger på. Jeg har ikke sånn moralgreie, så jeg hadde satt meg selv først og svindlet den første jeg så

Å eie bolig burde absolutt være en menneskerett, det er grunnleggende behov på samme nivå som mat og vann. Har man ikke bolig om vinteren dør man

Da hadde du på sikt havnet i fengsel. Så du bør jobbe med moralen din.

Det er ikke et "grunnleggende behov" å eie noe for å ha bolig. Det finnes også noe som heter å leie. Dette funker på samme måte, man har tak over hodet om vinteren, og dør ikke. Dette trenger man ikke BSU for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...