Gå til innhold

Bruke bankens megler ved refinansiering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi rydder i økonomien og vil få ny takst på bolig. Vi har hele kundeforholdet i DNB, inkludert bedriften. Fikk en takst i fjor som vi synes virker lav sammenliknet med objektene boligen kan sammenliknes med, og lurer litt på om det har sammenheng med at bank og megler er samme sak? Banken vil ikke nødvendigvis gi oss bedre betingelser dersom de ikke "må" er det ikke sånn? Erfaringer?

Anonymkode: 25b21...231

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvilket meglerfirma er det som har flest oppdrag i området dere har bolig? Er det et meglerfirma som forekommer oftere enn andre, og derved kan kunne sies å ha bedre/best kjennskap til verdivurderinger av boliger i området? Kikk litt på et par konkurrenter av banken. Det er ofte gratis å få verdivurdering. Jeg tror du mener verdivurdering, men du skriver ordet "takst" i innlegget ditt....? Takst er noe som utføres av en offentlig godkjent takstmann, og det koster penger - noen få tusenlapper, om jeg ikke husker feil.

Verdivurdering er noe annet og gjøres altså av eiendomsmeglere. Der kan du ofte få flere til å gjøre jobben, siden det er gratis. Bare lat som du vurderer og selge. Ikke si at du bare er ute etter verdivurderingen pga refinansiering.

Gjør du dette med to-tre meglerfirmaer, så kan du etterpå sammenligne de to-tre verdivurderingene du får.

Endret av Million
Skrevet

Syntes det er ganske sleipt å lyve og si man tenker på å selge, det er jo som sagt ofte en gratis tjeneste. Sier du at du har tenkt til å selge, vil du som regel også bli bombardert av megleren i ettertid. Bare vær ærlig. 

Du er absolutt ikke forpliktet til å få en verdivurdering av banken din. Er du uenig i verdivurderingen, så skaff en til. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Puny skrev:

Syntes det er ganske sleipt å lyve og si man tenker på å selge, det er jo som sagt ofte en gratis tjeneste. Sier du at du har tenkt til å selge, vil du som regel også bli bombardert av megleren i ettertid. Bare vær ærlig. 

Du er absolutt ikke forpliktet til å få en verdivurdering av banken din. Er du uenig i verdivurderingen, så skaff en til. 

Sleipt og sleipt. Man benytter seg bare av en gratis tjeneste som gis. Ingen kan si noe på det.

Jeg hadde ikke giddet å opplyse om at det ikke var salg på gang. Jeg hadde bare sagt at jeg VURDERTE det, avhengig av hva prisvurderingen ble.

Har benyttet oss av dette en gang vi refinansierte boliglånet vårt, den gangen jeg var gift. Det var Krogsveen vi brukte. Ble slett ikke bombardert med henvendelser etterpå. Kan ikke huske noen, faktisk.

Skrevet
4 timer siden, Million skrev:

Sleipt og sleipt. Man benytter seg bare av en gratis tjeneste som gis. Ingen kan si noe på det.

Jeg hadde ikke giddet å opplyse om at det ikke var salg på gang. Jeg hadde bare sagt at jeg VURDERTE det, avhengig av hva prisvurderingen ble.

Har benyttet oss av dette en gang vi refinansierte boliglånet vårt, den gangen jeg var gift. Det var Krogsveen vi brukte. Ble slett ikke bombardert med henvendelser etterpå. Kan ikke huske noen, faktisk.

Er jo sleipt å lyve og gi megleren en forhåpning om salg når drt ikke er tilfellet. Det er gratis uansett, også om du er ærlig og sier du bare skal ha refinansiering. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Hvilket meglerfirma er det som har flest oppdrag i området dere har bolig? Er det et meglerfirma som forekommer oftere enn andre, og derved kan kunne sies å ha bedre/best kjennskap til verdivurderinger av boliger i området? Kikk litt på et par konkurrenter av banken. Det er ofte gratis å få verdivurdering. Jeg tror du mener verdivurdering, men du skriver ordet "takst" i innlegget ditt....? Takst er noe som utføres av en offentlig godkjent takstmann, og det koster penger - noen få tusenlapper, om jeg ikke husker feil.

Verdivurdering er noe annet og gjøres altså av eiendomsmeglere. Der kan du ofte få flere til å gjøre jobben, siden det er gratis. Bare lat som du vurderer og selge. Ikke si at du bare er ute etter verdivurderingen pga refinansiering.

Gjør du dette med to-tre meglerfirmaer, så kan du etterpå sammenligne de to-tre verdivurderingene du får.

Du har rett, selvfølgelig, verdivurdering. Den var alt annet enn gratis - regningen fra DNB Eiendom kom i dag, 2.500 kr :sukk: 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett, selvfølgelig, verdivurdering. Den var alt annet enn gratis - regningen fra DNB Eiendom kom i dag, 2.500 kr :sukk: 

Mener du at Dnb tok BETALT for en vanlig verdivurdering? Sa du at det bare var for å få verdivurdering og refinansiering,?

Uansett, det var grådig! 2500 for en tjeneste de fleste meglerbyråer gir gratis...!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Mener du at Dnb tok BETALT for en vanlig verdivurdering? Sa du at det bare var for å få verdivurdering og refinansiering,?

Uansett, det var grådig! 2500 for en tjeneste de fleste meglerbyråer gir gratis...!

Jepp. Synes også det var litt voldsomt, siden vi også er totalkunder i banken i tillegg :forvirret: 

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Synes også det var litt voldsomt, siden vi også er totalkunder i banken i tillegg :forvirret: 

Verdivurdering er en tjeneste som pleier å være gratis, men langt fra alltid, så ville sjekket opp i det først. Merkelig at de tok betalt da, spesielt hvis det er en større by du bor i. Her i byen har DnB som oftest gratis verdivurdering, men er nok opp til hver enkelt avdeling og noen ganger hver enkelt megler om de ønsker det.

Når det gjelder bank og eiendomsmeglere så har ikke de lov til å "koble" tjenester - de skal være helt uavhengige, så ditt kundeforhold i banken skal ikke ha noe å si på ditt kundeforhold med meglerforetaket, selvom de har samme eier. Verdivurderingen skal være meglers vurdering til hva han/hun tror boligen din kommer til å gå for i markedet, og det finnes flere måter å komme frem til den konklusjonen på, så anbefaler som flere andre her å lete opp andre eiendomsmeglere som kan se på boligen din :)

Endret av Anette.94
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meglers verdivurdering pleier være gratis. Tar DNB seg betalt for en verdivurdering så er vel dette en god grunn for å få verdivurdering fra minst en megler til? Samt å vurdere hele kundeforholdet sitt.

Anonymkode: 4b449...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Meglers verdivurdering pleier være gratis. Tar DNB seg betalt for en verdivurdering så er vel dette en god grunn for å få verdivurdering fra minst en megler til? Samt å vurdere hele kundeforholdet sitt.

Anonymkode: 4b449...a2f

Ja, vi synes det er merkelig. I følge noen oversikter vi fant på nett for priser i vårt område er økningen ganske stor de siste fem årene, så når megler påstår at vår ti år gamle bolig i et ekstremt attraktivt område ved sjøen bare har steget med 1 % på fem år så klør vi oss litt i hodet... 

Skrevet

Klag! :-) Dette henger ikke på greip. 1% verdiøkning på fem år i et attraktivt område ved sjøen høres ikke rimelig ut, nei.

Henvend deg til andre byråer som gir gratis verdivurdering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...