AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #1 Skrevet 25. juli 2017 Jeg hører mange snakke om at de vil gifte seg av rent praktiske årsaker. Hvilke praktiske fordeler har det å gifte seg? Hva synes dere om å gifte seg (med en man elsker) av praktiske årsaker? Anonymkode: 4dfc9...b83
doremifa Skrevet 12. august 2017 #2 Skrevet 12. august 2017 Hvis kommende ektefelle er utenlandsk statsborger, kan ekteskap gjør det enklere å få familiegjenforening, forutsatt at en kan dokumentere at en er i stand til å forsørge vedkommende. Ekteskap innebærer generelt gjensidig forsørgelsesplikt, Dvs at den med høyest inntekt/formue har plikt til å forsørge den andre hvis denne ikke har midler til dette selv. En kan også bli stående som ansvarlig for ektefellens gjeld. Det innebærer også gjensidig arverett til hverandre, noe samboere uten felles barn ikke har pr. i dag. Det kan være ulemper og fordeler knyttet til alt dette. Personlig ser jeg mest ulempene. Det å love hverandre evig troskap til døden skiller en ad, er en svært alvorlig avgjørelse. Det virker på meg som om mange ikke har tenkt tilstrekkelig i gjennom dette. Tenker at praktiske hensyn ikke bør være avgjørende, selv om jeg ser at det i enkelte tilfeller er nødvendig for å få lov til å leve sammen. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #3 Skrevet 12. august 2017 Akkurat nå, doremifa skrev: En kan også bli stående som ansvarlig for ektefellens gjeld. D Dette stemmer ikke. Det er merkelig hvor mange som går rundt og tror det! Det er altså feil. http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1870/1886/1889 Anonymkode: 75106...286 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #4 Skrevet 12. august 2017 Har ingen formening om folk som gifter seg (med den de elsker) av praktiske årsaker Hvilken praktiske fordeler det er ved å gifte seg vet jeg ikke. Anonymkode: 2d687...f96
SiMa Skrevet 12. august 2017 #5 Skrevet 12. august 2017 Kanskje av de samme praktiske årsakene til at mange konfirmerer seg? Gavene! Flåsete svar, men forskjellene på å være gift og samboende rent juridisk har blitt stadig mindre de siste tiårene. Det kan også hende det henger igjen av gammel tankegang: at samboerskap medfører mye "papirarbeid" som man slipper hvis man gifter seg. Og kanskje noen sier de gifter seg av praktiske årsaker, men innerst inne gjerne vil ha festen og markeringen. De som virkelig gifter seg av praktiske grunner kan jo møte på tinghuset i hverdagsklær, og det er det de færreste som gjør.
Million Skrevet 12. august 2017 #6 Skrevet 12. august 2017 Arv, for eksempel. Man slipper å skrive testamente som samboere må, for som gifte arver man automatisk ektefellen. Boligen, f.eks. Se på saken med forfatteren Stieg Larsson. Han var samboer i tredve år eller noe sånt, så døde han brått. Samboeren gjennom flere årtier ble stående uten en krone i arv, det gikk til Larssons far og bror. Boligen arvet også faren og broren. Sånn går det når man aldri gidder å gifte seg, eller ikke passer på å ha et til enhver tid oppdatert testamente. Er man gift slipper man å tenke på den slags. Som ektefeller har man også innsynsrett i hverandres økonomi. Man kan gå til ligningskontoret og kreve å få se ektefellens selvangivelse/skattemelding, og få det. De kan ikke nekte deg det som gift. Men det kan de når man kun er samboere, det gir ingen innsynsrett. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2017 #7 Skrevet 12. august 2017 For min del handlet det om oppholdstillatelse, sånn sett var det praktisk å kunne gifte oss, selv om systemet vi opererer med i Norge er uhyre upraktisk for par som har bodd sammen i utlandet. Med en utenlandsk partner er det også en ekstra trygghet å vite at man har en sikkerhet dersom noe skulle skje med en av oss. Anonymkode: 44d62...943
Nanami Skrevet 12. august 2017 #8 Skrevet 12. august 2017 Er det ikke noen skattefordeler, samt at ektefellen kan sitte i uskifte dersom den andre dør. For min del vil jeg gifte meg fordi jeg synes det er en stor tillits- og kjærlighetserklæring. Jeg tenker at når noen sier de gifter seg for "fordelene", så er de lei av spørsmålet og bare sier noe for å avfeie det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå