solmåneogstjerner Skrevet 26. juli 2017 #21 Skrevet 26. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ett t bane stopp fra Nydalen har du et kjempe stort kjøpesenter med bra butikker i. Bedre enn butikkene på Oslo City og Karl Johan osv. Det heter Men de har en konsertscene der også, og siden du skal flytte dit så kanskje du gidder å gå på konsertene som er der! Men for alle oss som IKKE bor i nydalen er det for teit å dra på konsert langt vekke fra sentrum og ingen kollektiv traffikk etter kl 24 så taxi penger på 600 kr eller mer på påbeløpes for å komme seg til sentrum eller hjem... Anonymkode: 7fc4e...2e3 Men det stemmer jo ikke? Det går jo busser... 2
Snabeltann Skrevet 26. juli 2017 #22 Skrevet 26. juli 2017 Veldig fint badested og grøntområder på Frysja litt lenger opp langs elva. Da kan du også besøke teknisk museum - kjempegøy!
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #23 Skrevet 26. juli 2017 Jeg bodde selv på studentboligene i nydalen da jeg studerte, likte meg veldig godt:) Hvis det er BSN du skal bo på så har de en veldig fin takterrasse med utsikt over hele byen. Du har t-banen og 30 og 37 bussen som går ned til sentrum (37bussen er en av 2 linjer som går døgnet rundt, året rundt). 30 bussen går gjennom løkka/sentrum/frogner helt ut til Huk hvis du vil på stranda eller se museum. Du har storosenteret med masse butikker og nå holder de på å bygge kino ved siden av. Få deg bysykkelappen med en gang, koser 299,- i året (april-nov) og er helt brilliant for å komme deg raskt rundt, og så slipper du å tenkte på at din sykkel kan bli stjålet eller at du må ha den med hjem igjen. Mange koselige områder i nærheten man kan tusle eller sykle rundt i. Følg akerselva opp til maridalsvannet hvis du liker skogturer (evt ta 54 bussen rett til maridalen) eller nedover elven til løkka. Der har du alt av kafeer, restauranter, parker, små spesielle butikker, barer+++ (og de fleste butikkene på løkka er oppe etter kl 12 på søndager). Ta turen rundt på vulcanområdet med mathallen og Blå hvor de har søndagsmarket og gratiskonsert hver søndag ettermiddag/kveld. Rett nedenfor i torggata har du litt spesielle restauranter og barer, i sidegatene er det flere gode og billige asiatiske restauranter som passer bra for studentbudsjett. Ta deg en runde med fergene, de går fra aker brygge og du kan bruke det vanlige månedskortet fra ruter. Det er like fint å bare sitte på hele runden rundt som å gå i land og kose seg med bading og grilling. På hovedøya og gressholmen er det kafe/restuarant. Den på gressholmen er oppe til siste båt går hjem i 23-24 tiden. Hvis du er kunstinteressert har flere museum studentmedlemskap til en billig penge. astrup fernley f eks, de inviterer alltid medlemmer på åpning av nye utstillinger og da er det gratis vin og drinker. Tjuvholmenområdet er dyrt, men mye fint å se på. For lavere matbudsjett: Finn deg en god frukt og grønt butikk, selv elsker jeg den som ligger rett ved bussholdeplassen i storgata. grønnsakene koster bare en brøkdel av hva de gjør på vanlig matbutikk, og du får det meste i løsvekt. (bare overse de narkomane som henger der, de er ikke farlige. smittevernkontoret holder til rett oppi gata og jeg tror de deler ut sprøyter så det blir et naturlig samlingsted for de som bruker) Flere og flere matbutikker selger matvarer med kort holdbarhet til halv pris, ta alt og fyll opp fryseren! last ned appen "To good to go " og få restemat på restauranter til en billig penge. Jeg elsker Oslo og kan nok komme med flere tips hvis det er noe spesielt du lurer på Anonymkode: 0d556...54d 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #24 Skrevet 27. juli 2017 På 26.7.2017 den 8.51, AnonymBruker skrev: Jeg bodde selv på studentboligene i nydalen da jeg studerte, likte meg veldig godt:) Hvis det er BSN du skal bo på så har de en veldig fin takterrasse med utsikt over hele byen. Du har t-banen og 30 og 37 bussen som går ned til sentrum (37bussen er en av 2 linjer som går døgnet rundt, året rundt). 30 bussen går gjennom løkka/sentrum/frogner helt ut til Huk hvis du vil på stranda eller se museum. Du har storosenteret med masse butikker og nå holder de på å bygge kino ved siden av. Få deg bysykkelappen med en gang, koser 299,- i året (april-nov) og er helt brilliant for å komme deg raskt rundt, og så slipper du å tenkte på at din sykkel kan bli stjålet eller at du må ha den med hjem igjen. Mange koselige områder i nærheten man kan tusle eller sykle rundt i. Følg akerselva opp til maridalsvannet hvis du liker skogturer (evt ta 54 bussen rett til maridalen) eller nedover elven til løkka. Der har du alt av kafeer, restauranter, parker, små spesielle butikker, barer+++ (og de fleste butikkene på løkka er oppe etter kl 12 på søndager). Ta turen rundt på vulcanområdet med mathallen og Blå hvor de har søndagsmarket og gratiskonsert hver søndag ettermiddag/kveld. Rett nedenfor i torggata har du litt spesielle restauranter og barer, i sidegatene er det flere gode og billige asiatiske restauranter som passer bra for studentbudsjett. Ta deg en runde med fergene, de går fra aker brygge og du kan bruke det vanlige månedskortet fra ruter. Det er like fint å bare sitte på hele runden rundt som å gå i land og kose seg med bading og grilling. På hovedøya og gressholmen er det kafe/restuarant. Den på gressholmen er oppe til siste båt går hjem i 23-24 tiden. Hvis du er kunstinteressert har flere museum studentmedlemskap til en billig penge. astrup fernley f eks, de inviterer alltid medlemmer på åpning av nye utstillinger og da er det gratis vin og drinker. Tjuvholmenområdet er dyrt, men mye fint å se på. For lavere matbudsjett: Finn deg en god frukt og grønt butikk, selv elsker jeg den som ligger rett ved bussholdeplassen i storgata. grønnsakene koster bare en brøkdel av hva de gjør på vanlig matbutikk, og du får det meste i løsvekt. (bare overse de narkomane som henger der, de er ikke farlige. smittevernkontoret holder til rett oppi gata og jeg tror de deler ut sprøyter så det blir et naturlig samlingsted for de som bruker) Flere og flere matbutikker selger matvarer med kort holdbarhet til halv pris, ta alt og fyll opp fryseren! last ned appen "To good to go " og få restemat på restauranter til en billig penge. Jeg elsker Oslo og kan nok komme med flere tips hvis det er noe spesielt du lurer på Anonymkode: 0d556...54d Tusen takk til deg og andre for gode utfyllende svar Sykkelen jeg skal ha med meg er en gammel sykkel som egentlig bare har godt av å bli brukt, med andre ord ikke noe jeg er redd for. Ellers så tenker jeg å bruke den til å sykle til den nærmeste Rema 1000 i Nydalen, og da er det kanskje litt styr å bruke sykkelappen til matvarehandel? Vil ikke storgata være et godt stykke unna nydalen? Ellers anbefaler du innvandrerbutikken som ligger i Nydalen? Takk for tips om busstider Ts Anonymkode: 8639a...261
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #25 Skrevet 27. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk til deg og andre for gode utfyllende svar Sykkelen jeg skal ha med meg er en gammel sykkel som egentlig bare har godt av å bli brukt, med andre ord ikke noe jeg er redd for. Ellers så tenker jeg å bruke den til å sykle til den nærmeste Rema 1000 i Nydalen, og da er det kanskje litt styr å bruke sykkelappen til matvarehandel? Vil ikke storgata være et godt stykke unna nydalen? Ellers anbefaler du innvandrerbutikken som ligger i Nydalen? Takk for tips om busstider Ts Anonymkode: 8639a...261 Ikke meg som skrev det svaret til deg, men for å fortsette litt på det du lurer på: Oslo er ikke så stort som mange tror, går fint å sykle fra Nydalen til storgata som ligger i sentrum, er bare ca 4-5 km. avhengig av hvor fra nydalen og hvor du skal til i storgata. Innvandrerbutikker er det kanskje ikke så mye av i nydalen - Nydalen er et nyere område, og personlig syntes jeg ikke det skjer fullt så mye der som i sentrum eller andre bydeler, men det er i endring, så det kan godt hende det har kommet til en typisk innvandrerbutikk eller tre nå. Om du skal handle en del, så kan det godt hende du føler du sitter bedre på din egen sykkel enn bysyklene, som typisk er mindre enn en vanlig offroader/landeveissykkel/hybridsykkel. Men man bør jo uansett ha en litt større sekk om man skal handle en del, så føl deg frem til det du mener er best Grünerløkka med Vulkan, Blå og gangstiene langs akerselva er ganske fint. Et annet område jeg vil trekke frem er faktisk Youngstorget og tilstøtende områder, syntes det har hatt en positiv utvikling de siste årene, med hyggelige uteserveringssteder som f. eks. Politikeren. Syntes Løkka alltid var best før, men nå syntes jeg personlig Youngstorget har kommet litt etter. Men jeg er ikke like mye ute lenger etter at jeg kom i arbeid, så du vil helt sikkert få andre gode tips av medstudenter. Ikke minst er det ganske normalt å henge på studentpubene/kjellerne rundt omkring også, ofte litt hyggeliere priser er det også. Av andre ting som jeg kommer på i farta har man gata med Barcodebyggene (området ved Operaen), som nå heter Eufemias gate. Denne var litt øde i begynnelsen, men nå er det flere puber/restauranter der, så det er voksende aktivitet her også Ellers er Operabygget i seg selv også verdt et besøk. Ellers er område sukkerbiten også verdt å sjekke ut, det ligger i nærheten av Operaen det også. her kan det være noen festligheter om sommeren, bla. mulighet for å være med "partybåten" ut i fjorden Aker brygge og Akershus festning må man heller ikke glemme. Festningen har jo hjemmefrontsmuseet ennå tror jeg, og det er i det hele tatt et fint grøntområde på festningen. I nærheten av Aker brygget har man også Kontraskjæret, der det f. eks. settes opp et større område med uteservering og storskjerm til EM og VM i fotball - så om du tenker du er i Oslo i juni neste år, så er det en fin anledning. Ellers er det få steder Google Maps ikke kan ta deg, så det er bare å søke opp andre avstander og steder dersom du er usikker på hvor det er. Anonymkode: a9f8c...5c3
Rosalie Skrevet 27. juli 2017 #26 Skrevet 27. juli 2017 Jeg er ikke veldig kjent i nærheten av Nydalen, men det finnes garantert gode innvandrersjapper betydelig nærmere enn i Storgata. Det er f.eks. ca 1,5 km til Bjølsen fra Nydalen.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #27 Skrevet 27. juli 2017 Nydalen er topp! Det ligger "vegg i vegg " med Sagene/Bjølsen og Torshov/Sandaker, de beste delene av byen etter min mening :-) Og derfra er det igjen kort vei til St.hanshaugen og Løkka og videre. Bare å rusle av gårde og kose seg :-) Elva er fin å gå langs også. Torshov har Klatreverket. Har du ikke prøvd klatring/buldring før er det på tide å starte! Fine kafeer, parker, småbutikker. Du trenger ikke ta tbanen fra Nydalen for å komme på Storosenteret ;-) Det er korte avstander. Anonymkode: bd4e7...b01 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #28 Skrevet 28. juli 2017 På 25.7.2017 den 12.35, AnonymBruker skrev: Ett t bane stopp fra Nydalen har du et kjempe stort kjøpesenter med bra butikker i. Bedre enn butikkene på Oslo City og Karl Johan osv. Det heter Storo Senter og jeg tipper du vil slå ihjel en god del tid der og også bare henge, de har en mc donalds som mange av studentene henger på har jeg sett. Bortsett fra Storo senteret er det egentlig ingenting i området der som er verdt å sjekke ut. Er vel en og annen cafe. Ellers er det et typisk tørt sted i Oslo. Men de har en konsertscene der også, og siden du skal flytte dit så kanskje du gidder å gå på konsertene som er der! Men for alle oss som IKKE bor i nydalen er det for teit å dra på konsert langt vekke fra sentrum og ingen kollektiv traffikk etter kl 24 så taxi penger på 600 kr eller mer på påbeløpes for å komme seg til sentrum eller hjem... Anbefaler Oslo Bowling, og følg med på mailinglista til rockefeller.no så får du info om alle de beste konsertene i sentrum som bookes der. Og du MÅ bare ta båten fra Aker Brygge og hoppe mellom Oslofjord øyene, gir en helt annen opplevelse og inntrykk av oslo enn å bare gå rundt i gatene. Anonymkode: 7fc4e...2e3 Hæ? Det tar 3 minutter å GÅ fra Nydalen til Storo. I tillegg har man i Nydalen den deilige 37-bussen, som går hele døgnet. Anonymkode: a21e0...f02 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2017 #29 Skrevet 28. juli 2017 Dette er ting jeg skulle ønske at jeg visste før jeg flyttet til Oslo: - Du betaler ikke ekstra takst på nattbuss, vanlig billett/månedskort holder. - I tillegg til nattbusser i helger, går det også døgnbusser, altså busser som går hele døgnet, hele uka. Gjelder buss 37 og 31 (og muligens flere?). - Ruter tilleggsbillett! Har man allerede månedskort eller ordinær billett trenger man ikke å kjøpe en helt ny billett hvis man skal reise med tog eller buss utenfor sone 1. Derfor er f. eks. NSB mye billigere enn flytoget eller flybuss hvis du skal til gardermoen. - Hvis du er student og liker å spise ute på budsjett: ikke gå for de pretensiøse spisestedene. Noe av den beste maten jeg har spist i Oslo (med noen unntak selvfølgelig) er på resturanter med streetfood-konsept. - Oslo sentrum (dvs. området jernbarnetorget, opp Carl Johan, kvadraturen, storgata etc.) er oppskrytt. Både shopping og mat eller byhenging generelt er mye triveligere i de sentrumsnære områdene. Unntaket er Torggata. Selv liker jeg å handle enten i Bogstadveien (hvis jeg vil gå gatelangs), eller på Storo storsenter (hvis jeg vil være effektiv og rekke over mye på kort tid f.eks). Anonymkode: 9cde3...fba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå